• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Daimler (Mercedes) koopt 12% van het Chinese BAIC

Auteur: robbie, gepost 19 november 2013 om 13:44 – 14 Reacties

Deal tussen Daimler en BAIC


Het lijkt erop dat Daimler eindelijk wat meer voet aan de grond heeft gekregen in China. Het Duitse concern dat we kennen van merken als Mercedes en Smart heeft een belang genomen van 12% in het Chinese BAIC Motor. Blijkbaar kopen Europese bedrijven nog wel eens iets in China.

De afgelopen jaren was het meestal andersom en werden westerse autofabrikanten opgekocht door Chinezen. Daimler draait deze trend om en neemt een groot belang in een van de grootste autofabrikanten van China.

BAIC Motor is de tak van Beijing Automotive Group (BAIC Group) die passagiersauto’s bouwt en in het verleden opdook in de soap rondom Saab. BAIC Motor bezit ook de rechten op de oude 9-3 en 9-5 en heeft een deal met de Italiaanse ontwerper Leonardo Fioravanti.

Daimler AG en BAIC Motor werken al 10 jaar samen en beide bedrijven bouwen ook al gezamenlijk Mercedessen in China. Zoals bijvoorbeeld de E-Klasse en C-Klasse.

Daimler heeft in totaal 625 miljoen euro betaald voor een belang van 12% in de Chinese autofabrikant.

Daimler BAIC

Ook interessant!

  • Officieel: Mercedes is géén Daimler meer
  • Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
    Mercedes wil ook geen vriendjes meer zijn met Renault?
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • BREEK: je dikke Mercedes is spoedig geen Daimler meer

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

baic, China, daimler, Mercedes

Vorig bericht: « Officieel onderzoek naar fikkende Tesla’s
Volgend bericht: Winterbanden: waar en wanneer verplicht in Europa? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    19 november 2013 om 14:08

    Dan heeft zijn rondje door west-Europa vorige week toch nog wat geld opgeleverd.

    Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 november 2013 om 14:33

    Hebben ze dus puur gedaan om de Saab techniek te bemachtigen… Boefjes

    Login om te reageren
  3. daim zegt

    19 november 2013 om 14:56

    Welke techniek gaat dat zijn die relevant is voor mb?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 november 2013 om 15:25

      @daim: deze deal zal niet zoveer draaien om techniek, maar wel om toegang tot de markt. Denk aan een Chinees verkoopkanaal en een partij die kan helpen met productie in China.

      Buitenlandse fabrikanten mogen niet zomaar een fabriek open. Dat mag alleen als ze samenwerken met een lokale partner. Door de banden met BAIC te versterken is Daimler zeker van een goede toekomst in China. Vrij essentieel lijkt mij.

      Login om te reageren
  4. SoFriPa zegt

    19 november 2013 om 16:36

    Slimme jongens die duitsers

    Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    19 november 2013 om 18:46

    Dus van Baby Benz naar Bami Benz?

    Handig of niet, dat zal de toekomst laten zien, velen vergeten dat China nog steeds communistisch is en dat het een geleide economie heeft.
    Er gaan al veel stemmen op in China om het wat kalmer aan te gaan doen, het verschil tussen de lonen op het platteland en in de industrie is te groot (probleem volgens het communistische principe), de vervuiling neemt ongekend grote vormen aan (grootste Co2 pompert ter wereld momenteel) en de grote steden zijn in rap tempo onleefbaar aan het worden.

    De Chinezen kennen hun problemen en de roep om de enorme economische groei te matigen worden steeds sterker.
    En in tegenstelling tot bij ons, de partij heeft gewoon de macht en de middelen om zoiets te doen.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 november 2013 om 19:43

      @desjonnies:

      Daar ben ik het niet mee eens. Ja ik geef toe Li-Jan met de pet is idd een vogel voor de overheids-kat in China maar de jongeren die iets meer middelen hebben zijn een stuk kritischer (niet naar onze maatstaven maar wel naar Chinese) zelfs als ze banden met de partij hebben (en dat hebben ze allemaal want anders waren ze niet ‘iets’ beter af).

      De tijd van grote sprongen, 100 bloemen en mussen vangen is voorbij in China.

      Waar je vroeger zat met een communistische totalitaire staat zit je nu eigenlijk met een partij die meer te vergelijken valt met een verlicht despoot. (pas op ik keur dat systeem helemaal niet goed, maar euhm, die geleide economie en totalitaire staat … wij zijn niet zoveel beter af op dat vlak de laatste tijd)

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        20 november 2013 om 07:30

        @Hupke:
        Kweenie, maar als ik jouw comment lees, zijn we het wel redelijk met elkaar eensch !
        En idd, kijkende naar onze “democratie” waar alles verkwanseld wordt onder het excuus privatiseren, zijn we niet veel beter af hier.
        Verlicht despotisme kan enorm goed zijn, probleem is dat je een goed despoot moet hebben.
        En die zijn er niet meer
        Al jaren niet.

        Punt is wel dat er een stel knettergoede leiders in die communistische partij zitten in China.

        Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    19 november 2013 om 18:54

    En hoeveel van die 625 miljoen is in aandelen betaald?

    Maw: hoeveel % van Daimler is nu in handen van de BAIC Group … ?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      19 november 2013 om 19:33

      @Esprit_de_Flandre:

      Goede vraag, staat nergens geschreven.
      http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_auto/Daimler_stapt_in_kapitaal_van_Chinese_autobouwer_BAIC.9432602-3100.art
      Aan het artikel van de tijd te zien vermoed ik echter dat het zo niet gelopen is, dan zou dat wel vermeld zijn.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 november 2013 om 20:21

      @Esprit_de_Flandre: Daimler heeft volgensij gewoon cash betaald en BAIC heeft geen aandeel in Daimler.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        21 november 2013 om 13:02

        @robbie:

        Uit bovenstaand De Tijd-artikel dat @Hupke aanhaalt: “Hij zei trouwens ook positief te staan tegenover een eventuele kruisparticipatie, waarbij BAIC dus een belang zou nemen in Daimler.”

        Vertaling: Er is al een overeenkomst dat BAIC een aandeel in Daimler neemt, maar dat is een beetje zuur voor veel Duitsers, dus wordt er wat tijd tussen gelaten, zodat het niet opvalt…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          21 november 2013 om 13:02

          @Esprit_de_Flandre: “Hij” = Dieter Zetsche uiteraard…

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          21 november 2013 om 13:39

          @Esprit_de_Flandre: ergens positief tegenover staan is iets anders dan een beklonken deal. Op dit moment heeft BAIC geen belang in Daimler.

          Daimler heeft ook gewoon cash betaald.
          Wat er eventueel in de toekomst gaat gebeuren valt te bezien.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North