Mercedes’ moederbedrijf Daimler wil per 2020 de grootste premiumfabrikant ter wereld zijn, maar verkoopt momenteel minder auto’s dan BMW en Audi. De Chinese markt is onontbeerlijk om het tij te keren, dus daarom wordt er 2 miljard euro in het land gestoken, onder meer in uitbreiding van de capaciteit van Mercedes’ fabriek.
Voor bijna elke luxefabrikant is China de grootste afzetmarkt, of is de verwachting dat het land dit binnen afzienbare tijd zal worden. Door lokaal te produceren ontloop je dure importheffingen, en bovendien kan je je aanbod zo beter op de vraag afstemmen.
Mercedes hobbelt qua verkoopaantallen met name in China flink achter zijn twee concurrenten aan. Vorig jaar werden er nog geen 200.000 auto’s verkocht, per 2015 moeten dit er 300.000 zijn. Een vloot aan nieuwe modellen, waaronder in het bijzonder de nieuwe S-Klasse en de verlengde E-Klasse, maar ook de nieuwe GLA moeten hiervoor gaan zorgen.
Samen met partner BAIC worden de komende jaren een paar tandjes bijgezet om niet verder bij de concurrentie achterop de raken. (Bron: Reuters)
Momenteel is Porsche de enige grote luxefabrikant die nog structureel weigert in China te produceren.
mastertje zegt
Nou jongens, mercedesimporteren.nl is alvast geregistreerd, tot over 10 jaar!
heidi zegt
@mastertje:
De URL is nog niet actief. Maar dat zal zo wel gebeuren, toch?
kaasboerin zegt
@mastertje: Zodat er alsnog een bom BPM afgetikt moet worden?
Neh, gewoon op oostblok kenteken zetten en hier in NL mee rijden..
heidi zegt
@kaasboerin:
Nou, alles behalve met zo’n stink oost-blok kenteken. Dan betaal ik liever € 100,- / maand meer.
Hupke zegt
@mastertje:
Geen idee hoe het in de toekomst gaat werken, maar wagens die geproduceert zijn voor de chinese markt mogen hier niet de weg op.
Geld in alle geval voor ford, de fords die je daar ziet zien er van ver hetzelfde uit maar zijn van veel lagere kwaliteit (en toch duurder dan hier).
heidi zegt
Alles verdwijnt richting China. Behalve KPN, dat gaat naar Mexico. Hopelijk blijven de chinezen daar.
rotjeknor zegt
Vraagje: waarom weigert Porsche? Het zou juist een hele goede stap zijn, op de weg naar het produceren en verkopen van meer auto’s, dus; meer winst.
smartass zegt
@rotjeknor:
Porsche hecht nogal aan zijn intellectuele eigendommen en die ben je in China zo kwijt.
sir_smokalot zegt
Omdat Porsche aangeeft dat hun klanten verwachten dat hun product ‘Made in Germany’ is, en bereid zijn hier extra voor te betalen. Het is een statusding.
Hupke zegt
@rotjeknor:
Produceren in China = miserie. Een 911 is een duur ding, en word in iets lagere oplages verkocht dan ford kuga’s en vw jetta’s.
Verder is Chinees werkvolk helemaal niet zo goedkoop (Roemenen bvb. zijn goedkoper).
En verschepen niet zo extreem duur.
Kortom als je een voorspelbare kwaliteit wil, niet te veel politieke spelletjes en de oplage redelijk beperkt is ben je beter af om te produceren en verschepen dan van ter plaatse in China te produceren.
E550 zegt
@Hupke: Chinees werkvolk duurder??
Hupke zegt
@e550:
Een Chinese productiearbeider in een grootstad zoals ChongQing, Beijing, Shanghai, Suzhou,… verdient een 400-600 euro per maand.
Vergelijk dat eens met het loon van Roemeense arbeiders…. (hint dat ligt lager).
Nu voor alle duidelijkheid het gaat hier niet om boeren op het platteland, diensten personeel of sweatshop werknemers maar om personeel in grote productie nijverheid zoals de automobiel industrie.
Voeg daar aan toe dat de wetten qua welzijn, veiligheid voor de werknemers heel streng zijn (al ligt het aan je vriendjes hoe streng die worden toegepast) en je bent op een ander beter af.
China is niet Thailand of India, en grote bedrijven (20 000 tot 100 000 man personeel) zijn niet te vergelijken met sweatshops en andere louche zaken.
v12biturbo zegt
Dat kan nog wel eens wat worden daar.
rovalo zegt
De Chinezen hadden maar 1 voorwaarde: de naam moet voortaan Melcedes zijn.
tim_vanvlerken zegt
Wat ook leuk is om te weten: Chinezen willen inderdaad “made in Germany” daarom importeren bedrijven bmw’s, benz, audi’s etc. vanuit Duitsland naar China waardoor deze twee keer zo duur worden vanwege import heffingen.
Maar Chinezen betalen daar graag voor.
Een Chinese klas genoot van mij vertelde me dat een auto die hier 100 000 euro kost daar dan voor plus minus 200 000 euro over de toonbank gaat.
china zegt
@tim_vanvlerken: BMW, Mercedes en Audi kunnen niet vanuit Duitsland geimporteerd worden naar China omdat de VIN nummer niet overeenkomt met die van China. Deze autos kunnen alleen uit USA gehaald worden, omdat ze daar hetzelfde systeem gebruiken.