Ook Renault “le pineut” in nieuw dieselschandaal?

Auteur: , 61 Reacties

Le Merde is aan in Frankrijk...

Renault Diesel

Zojuist werd bekend dat de Franse autoriteiten op 7 januari een inval hebben gedaan in diverse fabrieken en/of het hoofdkantoor van Renault. Ze konden het waarschijnlijk niet hebben dat hun Duitse concurrent Volkswagen zo op de kaart is gezet door hun dieselgate, dat wilden ze zelf ook. Er zijn computers in beslag genomen, maar of daar iets opstaat dat niet door de beugel kan (qua fraude met emissie dus, stelletje viespeuken) is niet bekend.

Wel is bekend dat de koers van Renault naar beneden is gestort door dit nieuws. Een aandeel was 20% minder waard dan gisteren. En daarmee houdt de ellende niet op, ook de aandelen van andere automerken kosten inmiddels een stuk minder, Peugeot koerst 8,9 procent in de min, Volkswagen daalt 6,9 procent en BMW staat 4,5 procent lager.

Max Verstappen zou het naar verluid allemaal een worst zijn. Hij heeft zijn rokende Renaultmotor net op tijd ingeruild voor een fijne Ferrari.

UPDATE 1: Na de eerste berichten in de media daalde het aandeel tot 23 procent, maar ondertussen klimt de keors weer omhoog. OP dit moment ligt de koers van Renault “maar” 12 procent onder de slotkoers van gisteravond. Renault legt in een persbericht uit dat na de ontdekking van het schandaal bij Volkswagen de Franse regering een technische commissie in het leven heeft geroepen. Die moet nagaan of de Franse autobouwers hun wagens hebben uitgerust met sjoemelsoftware, zoals bij Volkswagen het geval was. Volgens het Franse merk is na de eerste onderzoeken geen bewijs gevonden dat sjoemelsoftware in Renault-wagens werd ingebouwd.

UPDATE 2: Renault komt met een officieel statement.

Met dank aan iedereen voor de tips!



61 reacties

Het zal ook wel niet de laatste fabrikant zijn verwacht ik.
@terazino: 100-punten op dat Opel de volgende is.
@martinus: Opel gebruikt in de basis de Fiat/Alfa JTDm motoren, waar ze dan van 2.0 een eigen ecoflex variant hebben. Opvallend genoeg is/was de 2.0Jtm in de 159 en de Guilietta niet echt een Co2 voordelige auto, echter de Opel Ecoflex 2.0 variant (99g/km) wel.
Ik ben benieuwd wat hier achter zit.
@eelco74: op z’n minst opvallend. Om de co2 uitstoot omlaag te krijgen gaat de nox uitstoot omhoog. Dus opel moet daar gesjoemeld hebben, of daadwerkelijk een oplossing voor hebben. Dat laatste kan uiteraard wel, dus goed van vertrouwen als ik ben ga ik daar maar vanuit.
@martinus: wat heeft Opel jou eigenlijk misdaan dat je zo anti-Opel bent? Puur uit interesse, geen verwijt.
@hoglard: zijn Opel Astra B scheet er mee uit toen hij op date was met een scharrel, nu zit hij alleen opgesloten 8 hoog achter z’n computerschermpje een beetje te reaguuren.. snap het wel..
@terazino: Ik denk dat ze het allemaal doen of gedaan hebben. Maar niet iedereen word gepakt.
Oei ook Renault aan de sjoemel diesels? Dat betekent dat Mercedes ook sjoemeldiesels gebruikt..
Mocht het echt groot worden dan denk ik niet dat Renault het overleeft aangezien ze niet de kapitale buffers hebben die het vag-concern wel heeft.
@audirijder: Zijn benzine blokken gelukkig, valt me op dat er met Mercedes nog niks aan de hand is
@henkhupelschoten: maar Nissan kan dan wel een bezoekje verwachten…
@henkhupelschoten: Uh, ze gebruiken volgens mij de 1.5dCi en 1.6 dCi van Renault in de Citan en A-klasse.
@pleiades: Er is dus niks Mercedes aan die motor. Sterker nog, er is niks Mercedes aan een Citan. Behalve het prijskaartje.
@pleiades: De 1.6 diesel is ook inmiddels in de C klasse verkrijgbaar, waarbij je de 1.6 (renault) 200D met handbak hebt en de 200D met een automaat maar dan wel met de 2.2 diesel van Mercedes. Beiden overigens 136PK. Met het blokje is overigens niet heel veel mis. Met de JTD’s van Fiat zie je het zelfde die in een groot aantal andere merken te vinden zijn wo Opel, Ford, Suzuki, Saab, Chevrolet en Alfa.
@eelco74: Ford hoort niet in dit rijtje, die gebruikt PSA blokken, geen JTD’s.
@freez65: Zoals je weet komt de KA uit de Fiat fabriek waar ook de Fiat 500 vandaan komt. En dus is de 1.3 in de tweede generatie KA een JTD omgekat naar Duratorq TDCi. Derhalve is Ford dus ook een JTD gebruiker. PSA trouwens ook, want de Boxer en de Bipper hebben ook de 1.3.
@eelco74: CDI blokken zijn toch gewoon gerebadgede dCi blokken?
@sr20det: Nee, alleen de 1.5 en de 1.6 diesel die in eerste instantie alleen in de A en CLA en ik meen ook de Citan te vinden is. Zeer recent pas is deze ook in de C klasse te verkrijgen. Alle diesels groter dan 1.6 liter zijn echte Mercedes diesels, waarvan de 2.1 op vrijwel alle modellen leverbaar is van 136, 177 en 207 pk. Met de nieuwe E klasse is er echter 220D gekomen met 2 liter inhoud en wel meer vermogen. Ik verwacht dat deze langzaam alle 2.1 varianten zal vervangen.
En nogmaals het Renault blok is op zich niet zo heel erg slecht. In de A is hij nog wat beter gedempt dan bijv in de Megane.
@pleiades: ik meende alleen benzine blokken van de twingo, smart en megane voor de smart, A-Klasse familie en de C-klasse, mijn fout!
@audirijder: re rekening zal dan zoals gewoonlijk bij de bevolking komen te liggen. De Franse staat is immers grootaandeelhouder?
@fit4fun: Denk niet dat er een rekening gaat komen.
Zal wel meevallen hoeveel Renault-mini-diesel blokken er in Amerika zijn verkocht; dus daar zal er niet veel komen.
Dus zodra er een EU land gaat klagen, gaat Frankrijk doen wat Fransen doen: in de EU janken, chanteren, klagen, blocken en naar knoflook stinken. Wieweet laten ze nog wel een TGV stilvallen met ‘storing’ tussen Brussel en Strassbourg, waarin dan toevallig geen France-EU-politici inzitten.

Vervolgens zegt Frankrijk dat zij Renault wel zullen aanpakken voor de gehele EU; dat wordt dan een boekhoudkundige schjinboete.
@audirijder: k heb me bij Mercedes-Benz laten vertellen dat de A klasse blokken niet compleet het zelfde zijn als die van een Renault.
@reggie-boy_rood: Zou ik ook zeggen als ik een Mercedes Benz dealer was, overigens klinkt die 1.5 dci in de A net zoals een bak knikkers als in de Megane.
@griffendahl: wel eens met een 1.5 dci gereden dan? 1 van de stilste diesel op dit moment.. of je reed echt met een afgetrapt hok of je praat poep
@rossi46audi: Ja, een half jaar lang in gloednieuwe (in ontvangst genomen met 7km, en weggegaan met 30.000km op de klok) Megane 1.5dci, en een lange proefrit (150km) in een A-klasse met hetzelfde blok. Toen ik de A startte en het geluid hoorde wist ik eigenlijk al dat het geen A-klasse ging worden.
@griffendahl: nou ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Heb nu voor de vrouw een twingo dci en heb ik verleden veel aan 1.5 dci gesleuteld en het zijn zeer stille blokje te noemen
@audirijder: ondanks dat ze dezelfde motoren hoeft dat nog niet zeker te zijn.

Het kan best zijn dat een Mercedes gewoon ‘ingesteld’ staat om meer ad-blue bij te spuiten om meer NOx te neutraliseren.

Bij in ieder geval de Renault Espace, en de Opel Zafira is gebleken uit onderzoek van de DUH en de universiteit Bern dat ze te veel NOx uitstoten, maar ook een onnatuurlijk laag ad-blue verbruik hebben als ze niet in de testcyclus zitten.

Zo bleek bij een taxi-bedrijf dat de Zafira had, dat ze 3/4 Liter ad-blue verbruikten per 200.000km, ipv een halve liter per 1000KM.
@martinus: Alleen de Bluetec Mercedes modellen maken gebruik van Adblue en dat is voor de 1.5 en 1.6 diesels niet van toepassing.

Alleen de Zafira ecoflex modellen hebben AdBlue en doen daar ongeveer 20K km mee per tank. Wel zie je dat vrachtwagens en ook vervoerders dit eruit laten programmeren,want dat scheelt in de km kostprijs, dus dat kan het lage verbruik verklaren. Normaal is het in ieder geval niet.
@audirijder: Ik verwacht dan ook niet dat er net zoveel claims tegen Renault als tegen VAG worden ingesteld.
Ik vraag me toch echt af of de schuld wel volledig bij de fabrikanten ligt of dat de regelgevingen gewoon bijna onmogelijk zijn.
@robert110: NOx Uitstoot die net zo laag is als in testcyclus kan gewoon. Maar dan gaat de ad-blue consumptie zeer sterk omhoog. Niet zo erg als je je gebruikers inlicht over een hoog ad-blue gebruik..

Wel erg als je een zeer klein ad-blue tankje inbouwt, en software kunstmatig laat bijsproeien buiten de testcyclus.
@robert110: die regelgeving komt gewoon tot stand met inspraak van de fabrikanten.
Het heeft 0 met Formule 1 te maken. En TOCH weten ze bij AB weer Max Verstappen erbij te betrekken, chapeau hoor…

On topic:
Het was een kwestie van tijd totdat het volgende merk aan de beurt was.
Aha, dit is vast omdat bij een batch Méganes slangetjes van het roetfilter van inferieure kwaliteit gebruikt zijn. Die scheuren en de boel gaat in de noodloop. Renault weet om welke auto’s het gaat maar preventief bij een beurt de slangetjes vervangen hó maar.

Niet?
@baasbas: lol.

Maar het is inderdaad schrijnend dat vw niet komt met meer dan een schijnoplossing in de vorm van een plastic roostertje.

Maar Renault & Opel, zijn nog in de fase van keihard ontkennen, dus een inval is terecht en helpt misschien de waarheid boven tafel te krijgen.
@martinus: waarom zou een plastic dingetje een schijnoplossing zijn? Als dat een schijnoplossing is dan past deze perfect bij het schijnprobleem, immers CO2 en NOX zijn onzichtbaar niemand heeft er last van als daar wat meer van is…
Die nieuwe mazda diesel bleek in Duitse tests ook veel meer te vervuilen dan was opgegeven? En idd die nieuwe Espace diesel ook. Wel een leuke crossover trouwens, maar niet met een smerige diesel
Vermoede al dat ik niet de enige was die dit nieuws gezien had :)

Ik ken iemand die motoren geprogrammeerd heeft voor Renault (Dacia) persoonlijk en dit zou me verbazen. Volgens hem werd het wel eens geopperd door diverse engineers maar was Renault er resoluut tegen.


De motoren van Renault hebben minder hoge turbo druk dan die van VAG’s volgens mij (corrigeer me mocht dat niet kloppen) en dus (kort door de bocht) een minder hoge NOx uitstoot.

Dat gezegd hebbende is de grens tussen wat wettelijk toegestaan is en wat niet heel moeilijk. Het is een enorm grijs gebied (niet wat VW gedaan heeft. Het detecteren van een test cyclus is gewoon 100% fout)
@sketcher: je haalt turbodruk en inspuitdrukken door elkaar.
Wat is het volgende, Rudolf diesel opgraven om te onderzoeken waar het allemaal begonnen is?
@kobus1967: Een claim indienen tegen zijn nabestaanden?
Taalnazi aan: of daar iets opstaat dat niet door de beugel kan (qua fraude met emissie dus, stelletje viespeuken) is niet bekend.
1 iets opstaat WAT niet door de beugel kan (onderwerp is “iets”, dus onbekend, dus “wat”.
2 tussen vervoegde werkwoordsvormen hoort een komma (kan, blablabla is)
Taalnazi uit
OT: er zal geen enkel automerk zijn dat niet iets op z’n kerfstok heeft; het gaat uiteindelijk om winst maken, soms door stiekem buiten de lijntjes te kleuren.
Ik denk dat we het beste even kunnen afwachten tot Renault of de Franse overheid een statement naar buiten heeft gebracht. Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat Renault ook Dieselgate-praktijken heeft uitgevoerd (er lopen immers meer gewiekste software-engineers op de wereld rond) maar het zou ook heel goed kunnen dat er iets anders aan de hand is, of dat het enkel loos alarm is.
Tja… Wie had dat nou gedacht…
Ik denk dat de andere merken hem ook wel flink zullen knijpen, al is er niks aan de hand, de berichtgeving dat er een inval is alleen al is dramatisch voor je merkimago en beurswaarde.
Zoals de gezegde volgt: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
@viezefreddyw: Hét gezegde…
@viezefreddyw: Maakt niet uit, je kan altijd nog kamervoorzitter worden ;)
@theracingelf: Helaas is die functie net vergeven.
Par-blue…
@Norge Popcorn nodig?
Zit er inderdaad aan te komen dat dit bij meer gaat gebeuren. En precies als ik dit typ verschijnt er een advertentie van Nissan onder in mijn scherm. Toeval?
-edit: nutteloze bijdrage-
Misschien heeft de inval wel niks met diesel te maken, maar prijsafspraken, boekhoudfraude, etc.?
De Franse authoriteiten zullen waarschijnlijk wel snel tot de conclusie komen dat er bij het bedrijf waar de Franse staat nog steeds een dikke vinger in de pap heeft geen enkel probleem is.
Het lijkt hier onderhand RTL Boulevard wel met al die aannames en “roddel” verhalen over eventuele invallen in diverse fabrieken of het hoofdkantoor…..
Maar ja, geen nieuws is ook nieuws toch?!
Aandeel daalde met 23 procent niet naar 23 procent. Verschil van 54 procent
Aan de ene kant moeten onjuiste praktijken aan het licht worden gebracht, aan de andere kant doet het het imago van diesel als brandstof geen goed. Toch zou ik er dan voor kiezen om alles aan het licht te brengen, zo ziet de EU ook dat fabrikanten slimmer zijn dan hun testmethoden. Hopelijk veroorzaakt dat enige opschudding binnen de EU en zullen bestuurders erachter komen dat fabrikanten kortwieken geen oplossing is en echte verbetering van het milieu gewoon geld en offers gaat kosten.
Blij dat ik Mercedes rij.
Of wacht, zat daar ook geen ….

Laat maar…
Acht software werkt meestal niet in Franse auto’s, als Renault dus als sjoemelsoftware gemaakt heeft werkt deze toch niet ;-)
Alle niet-Amerikaanse bedrijven zijn de sjaak. Niet alleen VW en Renault.
@ghost: Nee joh. PSA en FCA hebben meteen zeer duidelijk aangegeven dat ze hier niet aan mee hebben gedaan. En dat al hun auto’s sjoemelsoftware vrij zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).