• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar 2014: eindzege Roma, de Rooy komt net tekort

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 januari 2014 om 10:58 – 23 Reacties

Dakar 2014: Roma - de Rooy


Joan ‘Nani’ Roma (MINI) heeft Le Dakar 2014 op zijn naam geschreven. Bij de trucks lukte het Gerard de Rooy net niet Andrej Karginov te achterhalen, waardoor Nederlands succes ook dit jaar uitbleef.

Met name bij de auto’s was het op de laatste dag nog ongemeen spannend. Het verschil tussen de Spanjaard Roma en zijn Franse teamgenoot Stephane Peterhansel bedroeg slechts seconden, maar uiteindelijk was het Roma die aan het langste eind trok. Nasser al-Attiyah maakte het MINI-podium compleet.

Ook bij de motoren viel Spaans succes te melden, Marc Coma boekte zij alweer vierde zege, door in een zetel met 2 uur voorsprong naar de Chileense finishplaats Valparaiso te rijden. De winnaar van vorig jaar, Cyril Despres, werd vierde. De beste Nederlander op de brommer was Henk Knuiman (KTM, 15e)

En dan de trucks: Gerard de Rooy (Iveco) leidde het overgrote deel van de rally, maar zijn Russische tegenstrever Karginov had een ijzersterk eindschot in de benen, kwam eergisteren langszij, en gaf de voorsprong niet meer uit handen.

Even leek het er gisteren nog op dat de Rooy gewonnen had, aangezien het tijdsverschil tijdens de etappe met zijn concurrent bijna 12 minuten bedroeg, maar dit bleek te komen doordat Karginov onderweg werd opgehouden door een gestrande auto, en er dit keer niet omheen te kunnen. De wedstrijdleiding gaf hem hiervoor tijdcompensatie.

Dus: helaas geen herhaling van de winst van 2012 voor onze landgenoot, maar wel een knappe tweede plek. De etappeoverwinning ging overigens naar de Tsjech Aleis Loprais.

Ook interessant!

  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • DMC Ferrari Roma
    DMC Ferrari Roma is net dat tandje agressiever

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar-2014, Gerard-de-Rooy, iveco, MINI, motoren, rally, trucks

Vorig bericht: « Duitse autoverkiezing blijkt doorgestoken kaart
Volgend bericht: Deze auto reed tientallen kilometers door na ongeval [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark997gt3 zegt

    19 januari 2014 om 11:09

    Glans is er toch wat vanaf de laatste jaren. Maar een handje vol fabrikanten die voor de winst gaan. De rest zijn allemaal rijke privé teams met gentleman drivers. De tijd van de echte coureurs is voorbij…….

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      19 januari 2014 om 11:18

      @mark997gt3: Het blijven prachtige beelden zo jakkeren in de woestijn…

      Login om te reageren
  2. mark997gt3 zegt

    19 januari 2014 om 11:13

    De motorcoureurs blijven natuurlijk helden……

    Login om te reageren
    • mrci zegt

      19 januari 2014 om 11:53

      @mark997gt3: dat zwz ja beesten. Das pas werken

      Login om te reageren
  3. dakarbemo zegt

    19 januari 2014 om 11:21

    `maar uiteindelijk was het Roma die aan het langste eind trok.` NOT teamorders zijn twee dagen geleden gegeven. Stephane Peterhansel was sneller als Roma maar tijdens de laatste proef, de proef waar Stephane Pererhansel als overall leider in de wedstrijd aan begon, stonden de beide MINI’s stil. Beide MINI’s ja want ook Nassar Al-Attiyah stond bij Peterhansel stil. Stil te wachten op Roma. Bewijs? ja dat is er overduidelijk bewijs. https://twitter.com/RallyRaidNews/status/424697808403177472/photo/1

    Ik denk dat Nassar Al-Attiyah een stoeltje aangeboden gekregen heeft in XRaid team in ruil voor Peterhansel en daarom ook braaf is gaan wachten op Roma. Nassar Al-Attiyah is dit jaar namelijk klant bij XRaid, heeft zich ingekocht in het team. Peterhansel gaat mogelijk overstappen naar het Dakar avontuur van Peugeot.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 januari 2014 om 12:43

      @dakarbemo: Ik heb het even gemist, maar was er een officiële reden voor de team orders bij Mini? Het parkoers lijkt me toch lang genoeg om te kunnen racen en elkaar gewoon op klasse af te kunnen troeven: winnaar is winnaar. Het is niet zoals bij de F1 dat ze elkaar eraf kunnen rijden in een bocht.

      Login om te reageren
      • dakarbemo zegt

        19 januari 2014 om 14:58

        @gregorius: De reden is geld.. het podium moet gevuld worden met 3 Mini’s, Mini hoofdsponsor van t spulletje. In de Dakar rally heeft racen op de limiet t gevaar dat je zelfs in de laatste etappe uitvalt en dus weg valt van het podium. Teamorders: posities vasthouden, en dus redelijk relaxed naar de finish rijden, zelfs terwijl Peterhansel overduidelijk veel sneller was zonder grote risico’s te nemen.

        Login om te reageren
  4. thecreativeexplorer zegt

    19 januari 2014 om 11:26

    Ik snap niet waarom het bij de auto’s “gemeen spannend” was, de teamorders waren duidelijk, Peterhansel heeft zelfs de auto lange tijd stil gezet, omdat hij anders te snel was en had gewonnen. Nasser stopte naast Peterhansel en urineerde vrolijk tegen de Mini.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      19 januari 2014 om 12:16

      @the creative explorer: zo geef je wél een statement af. En een open sollicitatie bij een ander team.

      Login om te reageren
      • lennyv87 zegt

        19 januari 2014 om 14:09

        @RRRobert: Peterhanssel had al laten vallen dat hij de overstap naar Peugeot overweegt volgend jaar. Ik hoop het stiekum wel :)

        Login om te reageren
      • thecreativeexplorer zegt

        19 januari 2014 om 14:32

        @RRRobert: Klopt, zeg ik ook niets van. Maar de tekstschrijver van bovenstaand stukje zet het een flink stuk spannender neer dan dat het was.

        Login om te reageren
  5. luxaeterna zegt

    19 januari 2014 om 11:37

    De Dakar is niet meer wat het geweest is.

    Login om te reageren
  6. lexlfa zegt

    19 januari 2014 om 11:40

    Pain is derde bij motoren…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      19 januari 2014 om 12:31

      @lexlfa: Check, Despres werd vierde inderdaad.

      Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    19 januari 2014 om 11:54

    Door het gemis van echte concurrentie is er als autofabrikant weinig eer meer te behalen in de Dakar. Het ziet er leuk uit dat Mini de eerste drie plekken heeft veroverd maar als je de luxe kan permitteren door te wachten op de kopman tijdens de race dan zegt dat al genoeg.

    Het is hetzelfde als dat Audi al jaren claimt de meest dominante/succesvolste Le Mans team te zijn. Klinkt leuk maar als je even verder kijkt dan je neus lang is dan stelt die claim geen ene ruk voor.

    Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      19 januari 2014 om 12:17

      @Rick-dos: Klopt helemaal.

      Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    19 januari 2014 om 12:00

    Mocht ik Peterhansel zijn, ik had doorgereden. Als hij volgend jaar naar Peugeot zou gaan, had hij niet veel te verliezen lijkt me zo?

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      19 januari 2014 om 13:02

      @vale46: Klopt, maar het is denk ik ook belangrijk om te laten zien dat je team op je kan vertrouwen. Leuk dat hij nu wint, maar als Peugeot volgend jaar in een vergelijkbare situatie zit betekend dat voor hun ook dat ze niet volledig op Peterhansel kunnen vertrouwen.

      Zelfde als dat een jongedame met jou vreemd gaat terwijl ze al een relatie heeft, leuk, maar grote kans dat ze later ook hetzelfde bij jou flikt.

      Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    19 januari 2014 om 12:48

    Knappe 2e plek? Onzin, het was hem tegen Karginov. De rus nam de afgelopen dagen alle risico om te kunnen winnen, de Rooy deed dat niet / minder. En zaken zoals lekker banden horen erbij. Het parkoer is vooraf ook bekend, dus je mag ook niet klagen over dat er te weinig duinen of zo bij zijn.
    Jammer voor de Rooy dat ie niet gewonnen heeft; maar uiteindelijk gaat het toch gewoon om de eer.
    En in NL doen we wel leuk over de het vrachtwagen klassement. Maar bij het dagelijkse programma van de Franse TV laten ze niet eens iets van de trucks zien!

    Login om te reageren
    • michielh zegt

      19 januari 2014 om 15:26

      @gregorius: Logisch gevolg, heb je ooit een fransoos een deuk in een pakje boter zien rijden bij de trucks? Dan hebben ze er automatisch geen interesse meer voor…

      Login om te reageren
  10. martijnheijden28 zegt

    19 januari 2014 om 16:00

    De tweede plek voor Gerard de Rooy, is niet de enige podiumplaats voor Nederland. Bij de quads heeft Sebastiaan Husseini een derde plek gehaald in het algemeen klassement. En Robbert van Pelt heeft bij de motoren een eerste plek gehaald in het kist klassement. Laten we hun prestaties ook zeker niet vergeten.

    Login om te reageren
  11. Alex_79 zegt

    19 januari 2014 om 16:51

    En Hans Vogels is als beste rookie geëindigd in het motorenklassement, dus alles bij elkaar geen slechte rally. De meeste gentleman drivers kom je trouwens zowel in de trucks en auto’s tegen bij – inderdaad – de Nederlanders. Oa. Van Eerd (Jumbo-directeur), Versluis (scheepsbouwer), Vd Laar (zakenman), Van Ginkel (vrachtwagenproducent) Huzink (recycling, Van Merksteijn (hekwerken) Van Loon (vleesverwerking) en ook Gerard de Rooy (de Rooy transport) al doet ie het evengoed uitstekend. Officiële fabrieksteams zijn er niet zoveel meer (eigenlijk maar zes dit jaar: KTM, Sherco, Honda, Xraid Mini en het Chinese Great Wall en Kamaz), de meeste teams worden nu meer ondersteund door importeurs (toyota en ford Zuid Afrika, Toyota in Polen, Renault Zuid Amerika en zo kan ik nog wel even doorgaan). De organisatie heeft het parcours dit jaar veel zwaarder gemaakt dan andere jaren. Als ze deze lijn doortrekken volgend jaar, gaat het gewoon goed met Dakar. Aan de fans zal het niet liggen. Dat zag je wel in Bolivia, waar nog gevreesd werd voor boze Indianen, maar bij het zien van het volksfeest dat daar losbarstte, bleken dat dus letterlijk Indianenverhalen ;)

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    19 januari 2014 om 19:03

    ‘Met name was het bij de auto’s spannend…’ Ik zat met knikkende knieën te kijken of Peterhansel en Al-Attiya in staat zouden zijn lang genoeg tegen hun mini aan te plassen om hun teamgenoot langs te laten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North