• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar kiest voor een totaal andere koers

Auteur: RubenPriest, gepost 16 april 2019 om 13:48 – 51 Reacties

Dakar kiest voor een totaal ander decor


Een nieuw gebied en dus ook nieuwe uitdagingen.

Dakar staat al tientallen jaren bekend om zijn avonturen in Afrika en Zuid-Amerika. Je weet niet beter dan dat de organisatie een route uitstippelt in deze gebieden van de wereld. Verandering van spijs doet eten moet de organisatie gedacht hebben, want met de volgende Dakar gaat het helemaal anders worden.

De Dakar van 2020 zal zich afspelen in de zandbakken van het Midden-Oosten, zo laat men weten. Na tientallen jaren modder en zand happen in Afrika en Zuid-Amerika is er nu gekozen voor een totaal nieuw gebied. Hoewel het Midden-Oosten andere koek is in vergelijking met de andere werelddelen zijn er uiteraard genoeg overeenkomsten te vinden. Het ouderwetse zandhappen zal niet anders aanvoelen.

Saudie-Arabië is gastland van Dakar 2020. Prins Abdulaziz bin Turki Al Saud, voorzitter binnen de Saudi Arabia General Sports Authority, zegt trots te zijn op de komst van Dakar naar zijn land. Na 30 jaar Afrika en 11 jaar Zuid-Amerika kiest Dakar voor een andere koers. Het is niet uitgesloten dat de organisatie in de toekomst weer terugkeert naar deze andere delen van de wereld. Dit jaar vond de Dakar plaats in Peru, Zuid-Amerika.

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Audi RS Q e-tron is high tech rallymonster
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, dakar-2020, Racing

Vorig bericht: « Hier, het eerste busje ooit van Lexus
Volgend bericht: Aston Martin Rapide E is officieel, hier is alle info »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    16 april 2019 om 13:50

    Blijft een stoffig evenement

    Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    16 april 2019 om 13:58

    Geen echte champagne voor de winnaar

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      16 april 2019 om 15:05

      @lekkerlinksrijden: en stokslagen voor vrouwelijke deelnemers

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    16 april 2019 om 14:01

    Zijn ze toen niet uitgeweken naar Zuid-Amerika vanwege de onveilige situatie in Afrika?

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      16 april 2019 om 14:07

      @berlinetta: ja klopt, en afgelopen jaar was er erg veel commentaar op de route

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        16 april 2019 om 22:56

        @NLBUURMAN: maak daar maar jaren van…

        Login om te reageren
  4. panam1 zegt

    16 april 2019 om 14:03

    Ik snap niet waarom ze daarheen gaan – t wordt eens tijd om dat land links te laten liggen met hun middeleeuwse opvattingen, maar goed er zal wel weer 100 meloen op tafel gelegd zijn en dan knijpt men graag een oogje toe…..geldhoeren

    Login om te reageren
    • pielemuis zegt

      16 april 2019 om 14:08

      @panam1: ik ben bang dat je wel meer niet snapt, zo uit je reactie op te maken. Dat geeft niet, we houden toch wel van je :)

      Login om te reageren
      • Joerek zegt

        16 april 2019 om 14:20

        @pielemuis: Ik denk wel dat er een kern van waarheid inzit

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          16 april 2019 om 14:41

          @joerek: uhuh, in Afrika is het allemaal hemel op aard. Zuid Amerika Idem.

          Ondertussen gooi ook jij je auto vol met het goudgele Arabisch goedje, en de olie waarmee Panam1 zijn fietsketting mee insmeert is ook afkomstig uit mindere sociaal/economisch correcte gebieden.

          Uiteindelijk dragen we er allemaal aan bij. Uiteindelijk draait het zoals bijna ieder bedrijf om de centen. Uiteindelijk slapen we er allemaal geen nacht minder om.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            16 april 2019 om 15:03

            @pielemuis: Nou ik denk dat er toch wel een zootje veredelde slaven er wel een nachtje minder om slapen. Of anderen van wie mensenrechten geschonden zijn.
            Dan wel de mensen die in Jemen wonen en platgebombardeerd zijn omdat de Sjiitiesche rebellen niet van de Soennietische rebellen mogen winnen, en de de Saudis dan graag helpen.

            Of de hele financiering van het terrorisme dat ook ons raakt, wat vaak ook te herleiden is naar (onder andere) dat land.

            Login om te reageren
            • pielemuis zegt

              16 april 2019 om 15:14

              @fanboy: tank je er een liter minder om ? De telefoon of pc waarop je nu kijkt, denk je dat die met het oog op mensenrechten is gemaakt ? De kleding die je hebt, denk je dat daarvan alle kindjes een riant salaris krijgen?

              Login om te reageren
              • fanboy zegt

                16 april 2019 om 15:32

                @pielemuis: We stellen vaak genoeg handelssancties in dus ja dat boeit ons (als land of als EU) zeker wel. Zo ook met Saudi Arabië. Heeft ook wel sancties maar veel minder. Wel hebben we sancties met Iran, dat gewoon een “minder erge” versie van Saudi Arabië is, of net zo erg.

                En je kunt het hebben over slechte omstandigheden in een Chinese fabriek e.d. Ja terecht. Maar de Chinezen financieren geen terruer organisaties die ons treffen of sterker nog, de reden zijn geweest dat de Dakar uberhaupt uit Afrika weg is gegaan.
                Het is kortzichtig, en ik denk dat het ze een hoop gezeik gaat opleveren. Het zal wel door gaan hoor, maar Dubai of Oman ofzo was minder erg geweest.

                En ja, daar komt elektrisch rijden weer om de hoek kijken. Het veranderd onze afhankelijkheid van het midden-oosten compleet! En ja, daar ben ik voor.
                (ook is er een begin met elektrische auto’s in de Dakar trouwens)

              • pielemuis zegt

                16 april 2019 om 15:59

                @fanboy: lol, China financiert geen terrorisme. Het is niet bestempeld als terrorisme, maar de “heropvoedingskampen” waar miljoenen moslims in zitten zijn niet echt… tof. De complete onderdukking van hun eigen volk is geen terrorisme, maar ook niet echt … tof? .

                Electrisch rijden, leuk, maar zullen we wel al die onderbetaalde, zonder veiligheid werkende mensen(en kinderen!) uit de mijnen e.d. moeten halen.

          • pomoek zegt

            16 april 2019 om 15:13

            @pielemuis: oke we zijn allemaal hypocriet en dus? Moeten we dan alles maar overboord zetten en MBS de kans geven zichzelf in het zonnetje te zetten en dan maar vergeten dat hij een journalist en andere burgers heeft laten vermoorden?

            Login om te reageren
            • pielemuis zegt

              16 april 2019 om 15:19

              @pomoek: dan kunnen we de F1 in China, Bahrein, Rusland en nog een paar ook opdoeken. Mede het hele voetbal gedoe en wat allemaal nog niet meer. Dakar is afhankelijk van de olieboeren, niet andersom.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                16 april 2019 om 15:25

                @pielemuis: klopt.

              • pomoek zegt

                16 april 2019 om 15:31

                @pielemuis: ik zei klopt, maar ik heb me bedacht, ik ben het toch niet met je eens. Mensenrechten schendingen gebeuren inderdaad overal. Zelfs bij ons in de polders. En ik zal eerlijk zeggen: Ik weet niet waar je een streep in het zand moet trekken en zeggen: Bij jullie gaan we geen sportfeestjes organiseren. Maar ik ben wel van mening dat SA ver achter die streep staat.

              • pielemuis zegt

                16 april 2019 om 15:55

                @pomoek: niemand weet waar je die streep moet trekken, en dat is het lastige er aan. Nu is het midden oosten “hot news”, over een paar jaar weer wat anders. De wereld is een rotte appel, en niemand weet wat er aan te doen is.

              • mashell zegt

                16 april 2019 om 16:52

                @pomoek: nu zijn Almere en Lelystad misschien niet de leukste plaatsen om te wonen maar een mensenrechtschending wil ik het nou ook weer niet noemen.

            • pielemuis zegt

              16 april 2019 om 15:22

              @pomoek: Niet dat de situatie daar goed te praten is, don’t get me wrong, maar het is altijd zo’n selectieve verontwaardiging.
              Uiteindelijk gaat het om de centen, en kijken we allemaal toch wel.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                16 april 2019 om 15:26

                @pielemuis: ik zal het deze keer over slaan.

      • panam1 zegt

        16 april 2019 om 15:05

        @pielemuis: ik snap alles vriend, en ja we zijn helaas bijzonder afhankelijk van ze, maar dat betekent niet dat we ze tegemoet moeten komen en grote evenementen vieren / laten starten daar. Uiteindelijk zijn zij net zo afhankelijk van ons, en dat zou eens wat vaker als pressiemiddel gebruikt mogen worden.

        Login om te reageren
        • pielemuis zegt

          16 april 2019 om 15:16

          @panam1: I’m not your friend, buddy.

          Denk je dat ze er wakker liggen van een dakar minder ? Met oog op de achtergrond van “le dakar” lijkt de Dakar toch sterk afhankelijk van het midden oosten en niet andersom.

          Login om te reageren
          • bmwe46m3balling zegt

            16 april 2019 om 18:14

            @pielemuis: im not you buddy, Guy! ?

            Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            16 april 2019 om 19:42

            @pielemuis: Nee, natuurlijk liggen ze niet wakker van een Dakar meer of minder. Economisch zitten SA en nog wat van die (volgens onze normen) onfrisse regimes aan elkaar geklonken via olie. Dat gaan we niet veranderen, tenzij we een andere energiebron geschikt kunnen maken voor de doelen waar we nu olie voor gebruiken.

            Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je een signaal kunt afgeven aan dit soort regimes door buiten de zuiver economische en bijbehorende diplomatieke relatie niets ‘samen’ met ze te doen. Zullen ze daar wakker van liggen? Dat denk ik niet. Gaan we daar de wereld mee veranderen? Dat is onwaarschijnlijk. Is het hypocriet? Wellicht. Maar toch is het voor nu misschien het minst slechte wat we kunnen doen.

            Login om te reageren
          • panam1 zegt

            16 april 2019 om 22:46

            @pielemuis: volgens mij snap je het zelf niet helemaal. Daar starten is een rechtstreeks gevolg van de wensen van de (moordende) Kroonprins om de zandbak beter op de kaart te zetten. Ze kunnen ook naar meer democratische / mensenrechten respecterende landen gaan in de buurt of landen die een economische boost kunnen gebruiken. Ja er zijn ook andere grootmachten die mensenrechten met voeten treden (China / UAE / etc / etc) maar nergens ter wereld hebben vrouwen zo weinig rechten als in SA – wat moet een Dakar daar waar ook vrouwen meerijden…..probeer met dat een uit te leggen, buddy

            Login om te reageren
          • cazzo046 zegt

            17 april 2019 om 09:50

            @pielemuis: Daar liggen ze inderdaad wakker van.
            Arabieren en zeker Golf-arabieren (uit de Golf, niet golfende arabieren) vinden status, macht, aanzien etc heel belangrijk.
            Als de FIFA, F1, Dakar etc zouden besluiten deze landen te negeren doet dat echt wel pijn daar.
            Maar ja, er zijn genoeg proleten in deze organisaties die alleen naar hun eigen portemonnaie kijken, helaas.

            Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        16 april 2019 om 20:30

        @pielemuis: los van de meloenen heeft hij het grootste gelijk, land welke het niet zo nauw neemt met de mensenrechten, homos en vrouwenrechten in het bijzonder, middeleeuwse toestanden die door dubieuze geldstromen worden verdoezeld.

        Login om te reageren
    • tortuga zegt

      16 april 2019 om 14:09

      @panam1: 100 meloenen mmmm daar doe ik het ook voor ?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 april 2019 om 14:21

      @panam1: Pas op, het stikt hier van de petrolhead en die willen dat land niet links laten liggen, die willen juist al hun olie opkopen en opstoken.

      Login om te reageren
      • verplicht zegt

        16 april 2019 om 18:48

        @mashell: Ik zeg overal een v12 in, 1 op een lekker emmer en zo snel mogelijk al die olie van die Arabieren er doorheen jagen, dát zal ze leren!

        Login om te reageren
  5. tortuga zegt

    16 april 2019 om 14:12

    Dus eerder Parijs Dubai nu? Geen idee hoe het daar is vergeleken met de andere woestijnen, zolang ze het maar mogen blijven doen. Denk toch wel 1 van de meest uitdagende races/rally op Aarde

    Login om te reageren
    • tvsfotografie zegt

      16 april 2019 om 15:17

      @tortuga: Dubai ligt niet in Saudi-Arabië

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        16 april 2019 om 20:09

        @tvsfotografie: oeps touché ach ja 1 pot zand

        Login om te reageren
  6. Edge zegt

    16 april 2019 om 14:27

    Elf jaar geleden vertrok de Dakar Rally van Afrika naar Zuid-Amerika vanwege de onveilige situatie die daar ontstaan is dankzij terroristische groeperingen, rebellen en andere gekkies met machinegeweren. Nu, elf jaar later vertrekt men doodleuk naar Saudi-Arabië? Het land dat niet alleen nogal achterloopt als het gaat om mensenrechten en tolerantie, maar ook nog eens met regelmaat beschuldigd wordt van het financieren van diezelfde lui waar de Dakar de vorige keer voor uitweek? Waar geld al niet goed voor is.

    Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      16 april 2019 om 15:23

      @edge: Het financieren van diezelfde lui doe jij iedere keer als je je tank vol gooit.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        16 april 2019 om 18:53

        @cazzo046: dus we financieren eigenlijk onze eigen terroristen? Zijn we dan ook terrorist en eigenlijk vrienden? Moet IS dan geen sorry komen zeggen en samen kumbaja zingen rond een kampvuur met een akoestische gitaar? So many questions..

        Login om te reageren
  7. ghost zegt

    16 april 2019 om 15:20

    Ach ja woestijn is woestijn! Lachen toch, spelen in de zandbak!

    Login om te reageren
  8. slowland zegt

    16 april 2019 om 16:15

    Ik vind dat Dakar elk jaar ergens anders zou moeten zijn. Soort Olympische Spelen zeg maar. Ik weet er nog wel een paar:
    – Mongolie en China
    – Australie
    – Canada
    – Rusland

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      16 april 2019 om 16:35

      @slowland:
      – Andorra
      – Liechtenstein

      Login om te reageren
      • slowland zegt

        16 april 2019 om 19:05

        @stijnb: Vaticaanstad???

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          17 april 2019 om 07:08

          @slowland: Almere Zuid!

          Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 april 2019 om 17:14

      @slowland: zou mooi zijn ja.
      Wordt wel allemaal weer een stuk prijziger: want je moet met een hele nieuwe club afspraken maken; elk jaar weer.

      Login om te reageren
      • slowland zegt

        16 april 2019 om 19:04

        @gregorius: Dat moet je aan de landen overlaten, net zoals bij de OS.

        Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    16 april 2019 om 16:22

    Een hoop landen schenden mensenrechten. Zeker.
    De USA doet het met mensen die verdacht worden van terrorisme of lekker van documenten.
    Hoop Afrikaanse en Aziatische landen doen aan kinder- en verkapte slavenarbeid.
    Maar in SA sluiten ze je op als je een foute mening hebt, als homo bent, als je (als vrouw) verkracht wordt, als je kritisch bent, als iemand zegt dat je iets slechts heb gezegd over de Islam, als je een onafhankelijke journo bent en zo wil werken, als van de verkeerde Islamitische stroming en hun stroming wil tegenwerken.

    Wat kan je daar tegen doen: USA: niks. Slavenarbeid? Kleding kopen bij de goede bedrijven. Maar je wil toch een mobiele telefoon.
    SA: lastig. Zolang hun olie goedkoper in Rotterdam is te krijgen dan de Noord-Zee, Nigeria, Venezuelaanse of USA olie, zullen bedrijven SA olie blijven kopen.

    Het zou misschien eerder hypocriet zijn om aan een conferentie voor vrouwenrechten door en met MBS mee te doen. Maar om mee te doen aan een auto en motor vakantie voor dikke miljonairs (want daar gaat het over bij 75% van de deelnemers); maakt het dan uit of je langs vlak lang Afrikaanse dorpjes rijdt waar dikwijls mensen sterven van de honger; of dat je door een land rijdt waar ook een hoop mis is; maar op zich niks mis met de zandbak-natuur of hoe ze dingen kunnen organiseren. Je raakt ze niet door mee te doen aan een event waar zij geld op toeleggen.

    Dus ja, ik zou gewoon meedoen. Ik zou 2 weken mijn bek houden over de situatie en 2 weken zonder alcohol zal me ook goed doen.
    Want: uiteindelijk zal de Rally zelf geweldig kunnen zijn daar.

    Login om te reageren
    • MrShifra zegt

      17 april 2019 om 16:30

      @gregorius: Helemaal mee eens. Maar geloof mij, alcohol in overvloed daar.

      Login om te reageren
  10. larsyboy1997 zegt

    16 april 2019 om 18:19

    Nooit geweten dat KSA zo’n populaire vakantiebestemming is, maar zo te lezen is half Autoblog er geweest

    Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      17 april 2019 om 09:55

      @larsyboy1997: Ik ben er tientallen keren geweest en 99% van het land is totaal oninteressant.
      In het zuiden richting Oman en Yemen daarentegen zijn bijzonder fraaie gebieden die zeker geschikt zijn voor de Dakar.
      Maar ik vind dat ze daar niet heen moeten.
      Australie is de perfecte plek voor deze Rally.

      Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    16 april 2019 om 19:38

    Wellicht dat SA door dergelijke evenementen toch meer naar buiten gericht gaat worden

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    16 april 2019 om 20:09

    Waarom noet Rusland of China? Veel plaats en woeste gebieden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North