Aston Martin Rapide E is officieel, hier is alle info

Auteur: , 40 Reacties

Geen concept gedoe meer. Tijd voor het echte werk.

We wisten dat er een elektrische Rapide aan ging komen, maar man wat heeft het lang geduurd. Eindelijk heeft Aston Martin een productieklare Rapide E laten zien en de onthulling was op de autoshow van Shanghai.

De eerste elektrische auto van het Britse merk gaat er komen en wel in een oplage van 155 stuks. De exclusive Rapide E heeft Aston Martin in samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE) ontwikkeld. Aston Martin heeft naar eigen zeggen gesleuteld aan de aerodynamica om de auto zo vloeiend mogelijk te maken voor een acceptabele actieradius, zonder dat de basislijn van de Rapide verloren is gegaan.

De normaal zo brute 6.0 liter V12 is vervangen voor een 800V batterij architectuur met een capaciteit van 65kWh. De constructie is goed voor een vermogen van 610 pk en 950 Nm koppel. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus meer dan 320 kilometer. Ik gok dat je met een reguliere V12 Rapide met een volle tank ongeveer net zo ver komt. Middels snelladen (100kW of meer) moet de batterij van de Rapide E in drie uur weer vol zijn.

De elektrische Rapide E doet 0-96 km/u in minder dan vier seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Aston Martin wil een rijbeleving meegeven die klanten van het merk gewend zijn. Zo laat de autobouwer weten dat voluit accelereren en stoplichtsprintjes achter elkaar mogelijk zijn. De batterij hoeft niet in de tussentijd af te koelen.

De orderboeken van de Rapide E zijn officieel geopend. Aston Martin communiceert enkel naar klanten wat de prijs is van de elektrische auto.



40 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ja…
@900t: Nee…
In een Rolls of een Range Rover zou een stille en koppelrijke elektromotor best aangenaam zijn, in een Aston Martin is het wat raar. Sterker nog, de auto’s die het moeten hebben van hun verbrandingsmotor zijn imo amerikanen en exoten als aston.
@captain: wen dr maar an alles gaat aan de stekker…
Uhh .. deze was 3 jaar geleden al zwaar aan vernieuwing toe ..
155 stuks? IN 2015 hadden ze het nog over 400 per jaar. Dat getuigt niet van veel vertrouwen.
@vingers: is ook wel wat veranderd in die paar jaar(model is ouder en ev aanbod groter). Anno nu is 155 realistisch.
Ziet er echt hopeloos verouderd uit.
@fejjie: Voor elektromobielen moet je sowieso niet bij de Engelsen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de pace failure auto.
@fejjie: Nog steeds een prachtige verschijning…
Wel leuk om de blaasmonden uit de S40/V50 weer eens te zien!
@vonklausenburg: can’t be unseen!
De achterbank in een Rapide is vrijwel nutteloos, die hadden ze eruit kunnen slopen om nog wat extra batterijtjes te plaatsen!
@pomoek: handig voor leprapassagiers mee te nemen.
@pomoek: Achterbank is zeker niet nutteloos, kan er prima zitten. Zelf 175, maat van mij 185 en we zitten beide prima.
Ja hallo deze is al een beetje over z’n houdbaarheidsdatum om nieuw te verkopen dus 35% korting a.u.b. Alberto Heijneman.
Tjaa, kansloos model.
@flatsixx: Nouja men moet toch ergens ev ervaring op doen voordat volume gedraaid word in de EV markt.
@flatsixx: geef mij zo’n “kansloos” model :)
Ze hadden van mij alleen de neus niet aan hoeven te passen en de strepen mogen er vanaf: ik helemaal blij!
Eindelijk een echt mooie elektrische auto! Ik hoef hem alleen niet… bij zo’n auto moet je juist dat gevoel van een dikke V12 hebben. Maarja Aston moet natuurlijk ook met z’n tijd mee dus ik snap het volkomen
*lachende drol emoji* !
Ik zie een EV, een laadpaal en een laadkabel, zoals steeds bij EV’s. Die dingen hangen meer aan de laadpaal dan dat ze rijden.
De nieuwe auto van James Bond.. hoop dat ze goede soundtrack er tegen gooien als er een achtervolging komt ipv fluisterstil gezoem en rolgeluiden van de banden😂
Bij Jaguar komen ze halverwege de cyclus eindelijk met de station.
Bij Aston Martin komen ze 10 jaar na de introductie van de Rapide met een E model. Terwijl hun nieuwe designtaal al 18 maanden in productie is.
En dan mikken ze een 65 KWh batterij in dit, al zeer zware, ding.
Succes met het verkopen van de 155 modellen jongens.
@gregorius: zag deze week hier in Florida de nieuwe cabrio in kopergroen metallic met crème interieur: niet vaak zo’n begerenswaardige auto gezien. Ballen in m’n buik ;)
Britser dan dit wordt het, één en al opgeklafaterde vergane glorie.
@mashell: En daar zijn wij liefhebbers gek op!
Conceptgedoe is één woord.
Wellicht niet de beste elektrische auto, wel de mooiste tot op heden.
Waarom een electrische auto een stofzuigermondje nodig heeft is me een raadsel. Deze zou met de kleine elegante grille van de eerste versie Rapide prima afkunnen.
@mashell: eens!
Mede door Williams Advanced Engineering ontworpen? Ehhhhhh , toch geen onderdeel van williams f1 hoop ik🤔
Wat is Tesla toch superieur. Ik hen geen fanboy, maar al die merken die met zogenaamde ‘concurrenten’ komen.. De concurrenten winnen het qua ontwerp vrijwel altijd van Tesla, dat wel
@pindakoning: superieur in wat? Actieradius, oké, maar verder? Afwerking?: k*t. Kwaliteit?: mwah. Vormgeving?: gestrande walvis.
Het wordt tijd dat mensen zich realiseren dat de actieradius van duurdere benzineauto’s zelden boven de 350 km per tank uitkomt, dus de kopers (tenzij ze slechts met het oog op hun portemonnee kopen) interesseert die “beperkte” actieradius geen bal: deze is slechts een topic voor de diesellende leaserijder. Ik sta met m’n V8’s na tussen de 3 en 4 honderd kilometer bij de pomp, maar rijd toch maar zo’n 15K kilometer per jaar, dus het maakt weinig uit. Wél kan ik 5, 10, of voor mijn part 20 keer achter elkaar volgas wegtrekken, zonder dat de boel oververhit raakt. (Doe dat maar eens na in je Tesla). Ook kan ik 300 km lang snelheden rond/boven de 200 klokken voordat ik moet tanken. (Idem)
@560pk: je benzinebak kan je weer “opladen” in enkele minuten itt Tesla. Blijft een valabel argument tot nu toe.
Tsja, dit is alleen om de gemiddelde CO2 uitstoot omlaag te brengen denk ik?
Like the mona Lisa with a moustache!
Ik vind hem er erg fraai uitzien. Deze auto moet je niet gaan vergelijken met een Tesla oid. Het is een auto voor miljonairs die meerdere auto’s hebben en gaan voor exclusiviteit (geldt eigenlijk voor elke Aston Martin). Die zal actieradius echt een worst wezen, ze rijden er toch maar een paar duizend kilometer per jaar mee. Veel belangrijker is dat ze niet op elke strathoek de zelfde auto tegenkomen. 😄
Ga je met je Aston van Londen naar de Schotse scheurweggetjes rijden op een zaterdagmorgen. Met je V12 tank je net zo vaak maar er zijn er ook 40x zoveel dan 100kw laders onderweg. In schotland zelf is het drama om uberhaupt een laadpaal te vinden laat staan een 100kw lader. Dus deze auto’s zullen voornamelijk in de stad blijven bij hun laadpaaltjes.
Die ‘elektrische styling’ van de velgen.. kots kots kots

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).