Hier, het eerste busje ooit van Lexus

Auteur: , 66 Reacties

Precies zoals je 'm zou verwachten.

In eerste instantie zou je bijna denken te maken te hebben met een 1 april grap. Een photoshop. Lexus die zich bezig gaat houden met busjes, geloof je het zelf. Het is nog steeds de maand april, maar we hebben hier met een bloedserieuze ontwikkeling te maken: Lexus gaat inderdaad aan de busjes.

De auto is op de autoshow van Shanghai voor het eerst aan het publiek getoond. Het busje heeft het uiterlijk zoals je bij een Lexus zou verwachten. Een joekel van een grille waar BMW jaloers op zou zijn met voor de rest een typisch ontwerp van een vervoerders bus.

Het ding heet Lexus LM en moet in Azië op de markt komen. Dit soort MPV’s zijn in onder andere China, Taiwan en Hong Kong een zeer populair vervoersmiddel. Het is dus niet heel gek dat Lexus deze markt gaat betreden met een luxe bus.

Natuurlijk heeft Lexus niet de auto vanaf de grond ontwikkeld. De Japanners hebben de kenmerken van het merk geplakt op een bestaande Toyota Alphard. Het busje komt als hybride op de markt, maar ook als LM 350 met een dikke 3.5-liter grote V6. Er kunnen maximaal zeven inzittenden mee.



66 reacties

Ik heb dit ding al eens ergens op het internet voorbij zien komen. Hoe geniaal ik hem ook vond (en vind!), ik heb er nooit iets van begrepen dat het een Toyota was. Dit lijkt me dan ook een goede keuze. Ik wil hem hebben, en wel nu.
@ikschrijfookoverautos: Elke Lexus is toch een Toyota? Logisch om dat als basis te gebruiken.
@pallas: Yep, en elke Audi is een VW
Ik doe mij best om iets positief over het design te bedenken maar kom niet verder dan, fijn dat de wagen geen Lexus style achterlichten heeft.
@mashell: naafdoppen van dit ding zien er ook goed uit. Daar houdt het dan ook wel op wat betreft complimenten aan de designers.
@escort77: eens, de naafdoppen zijn sublieme huzarenstukjes qua design. Hadden ze net zo groot mogen maken als die vissenbek wmb.
Hoeveel luxer zou dit dan worden, tov de Alphard? 🤔
@toyotafortuner: Inderdaad! Dat dacht ik dus ook want die kun je al achterlijk luxe aangekleed krijgen.
Zon tussenscherm wil ik ook wel in de auto. Heerlijk rustig als we met de kinderen weggaan
@jarnobakker: Zo’n tussenscherm is meestal alleen vanaf de achterbank te bedienen, dus het ding gaat alleen omhoog als de kinderen het gezeur van papa en mama zat zijn.
@potver7: direct dus
@potver7: draai ik hem wel om
Hoe krijgen ze die neus en grille eigenlijk door de test voor voetgangersveiligheid? Als zo’n ding je aanrijdt, dan verander je toch in 10.000 frietjes? En anders de punt in de carrosserie waar de grille naar binnen valt…lekker als dat je raakt.
@veloce: Grille is (waarschijnlijk) van plastic
@rikv99: ok, dus dan vlieg je door de gril tegen de koelventilator aan van de radiateur. Was je eerst een Frans frietje, en word je daarna tot aardappel puree gemalen… 🙈
Die heeft net zo’n grote muil als Lincoln!
Nope. Het is toch echt 16 april vandaag….
Haha lelijk. Maar wel logisch want Benzo die heeft de hele VIP-busjes markt en die is best groot denk ik voor luxe airport vervoer en zo en Lexus wil nu dus ook een stuk VIP taart tjappen.
@e36thuglife: Eh sorry, maar zo te lezen ken jij de Japanse historie niet van luxe busjes en MPVs. Meestal gewoon onder vlag van Toyota of soms een ander Japans merk, en nu voor het eerst Lexus ja. Maar ze hebben al luxere bussen met allerlei gizmo’s sinds de jaren 80.
@e36thuglife: Nee Benz heeft die markt helmaal niet, vooral niet in Azie. Daar zijn het vooral Alphards maar bv ook Buicks (GL8)
Christus te paard, wat een wildrooster zit me daar op…..
Ik zweer plechtig nooit meer te zeiken over een audi grille
@fabian159: hierbij vergeleken zijn die van BMW ineens ook lief, klein en schattig…
Man, het kan dus toch lelijker
Kapotlelijk. Iets waar Lexus patent op lijkt te hebben als je het mij vraagt.
Hij heeft mijn initialen en ik ben ook Lexus fan… maar dit vind ik niet zoveel aan. Liever een LS dan.
Net als de lexus personenauto’s en sportwagens zo lelijk dat je er scheel van gaat kijken. En als dochtermerk/luxemerk van toyota is dit ook wel begrijpelijk.
Previa, is that you? 🤔
@alfalfa: Alphard. Dat staat er toch!
Dit of een V-klasse?
@dutchdriftking: nog liever een afgetrapte proace uit het jaar kruik dan dit.
@dutchdriftking: Dit omdat deze er voor ontworpen is. De V-Klasse is gewoon een bus met leren stoelen erin. Heb in beide gezeten, de Alphard dan uiteraard. Zou zelfs liever een Buick GL8 hebben dan een V-Klasse.
Past goed bij de andere modellen van dit merk. Spuuglelijk…
De tering….De Toyota Alphard is al belachelijk duur, ben benieuwd hoe duur deze jongen wordt.
@baklava: Op Indonesische media repten ze over een prijs van omgerekend 180k+
@toyotafortuner: haha wow
@baklava: en dat is krap 3x de vanafprijs van een Indonesische Alphard
Zit regelmatig in zo’n Alphard wanneer ik in Hong Kong of China ben en die dingen zijn echt te gek! Kneiter luxe en je hebt minder het idee in een busje te zitten dan bijvoorbeeld in een Mercedes V-klasse, een Volkswagen Transporter of een Citroen Spacetourer. De Alphard ziet er overigens nog wat extremen uit dan deze Lexus-versie. Bijna alsof het ding zo uit een transformers-film is weggereden:
http://blog-int.kwautomotive.net/style-wagon-approved-performance-for-toyota-alphard/
@erce: Alleen is de gelinkte Toyota een Vellfire, maar dat is eigenlijk een “basic” Alphard.
@erce: Vellfire is niet de basic versie maar de sportieve versie. Die dingen kon je zelfs met 4 uitlaten af fabriek krijgen…onder een 7 persoons busje. Je moet er maar van houden.
Ik zag de neus van die bus en dacht…


Wow cool!

In de neus zit een opeming om dozen en kisten ook via de voorkant in te laden
Weer wat anders dan een V-klasse Executive edition. Zo’n elektrische schuifdeur is veel leuker als je als chauff’ moet werken. Scheelt je weer uitstappen en de deur openhouden zoals dat bij S-klasse hoort.
@AutomotiveDesigner: het openhouden van de deur hoort wat mij betreft bij een stukje service van een chauffeur:-)
@weetikveel: Je praat echt alsof je verstand van hebt en een Toyota Starlet bezit en verhuurt via Snappcar. Een verstandige jongen dus. 💓 😜
Ik schreef net dat ik de nieuwe DBS een nogal grote bek vind hebben, maar dit is toch nog wel een overtreffende trap. Tering wat een grille!
Iets volledig anders dan voorspelbaar gortdroog Duits. Weinig verwonderlijk dat dit soort design door het gros van de Duitsminnende bezoekers hier wordt verafschuwd. Als ik een busje wil, dan komt er zo eentje met 3.5L V6!
Jezus!!!! dacht ik. Tot ik die achterbank zag. Ik moet een chauffeur.
Best chique!
@ghost: best ziek (die neus) 😅
Ze hoeven het niet op mijn pad te zetten, maar bij de uitgang van een Aziatisch vliegveld vind ik prima.
Na de SUV’s die over geen molshoop meer geraken, nu een busje dat maar 4 man kan vervoeren, nu nog even wachten op de sportwagen met 40pk^^…
Zum kotzen.

Doen ze een wedstrijdje wie de grootste grille kan maken? Ziet er werkelijk niet uit
Grille is ontwikkeld in samenwerking met Heras Hekwerk.
@bertorelli: Hahhaha, priceless
@bertorelli: hebben ze al naar voetgangersveiligheid gekeken met dit ding, ultieme voetgangers vanger, pijnlijke excercitie als je het geraakte object bent
doet me denken aan zon toyota alphard zitten best lekker van binnen
Net een tondeuse op wielen
Waar is mijn kind? Oeps, opgegeten door een Lexus busje..
Ultieme statussymbolen in China en omgeving, deze uberluxe busjes. Nissan tracht ook mee te doen met de “el grand” maar de Alphard was tot nu toe de wagen die iedere welgestelde huisvader ambieerde. Mercedessen en BMW’s worden hier gekocht om alleen in te rijden. Gaan we ergens met het gezin heen dan pakken ze altijd de Alphard.

Zelf snap ik het ergens wel, die dingen rijden net zo lekker als een topklasse limo en je hebt binnenin veel meer ruimte dan in een grote SUV zoals een Ramge Rover of GLS.

Je kan ze achterin met individuele elektrische captains chairs krijgen waar menig eerste klas van luchtvaartmaatschappijen jaloers op zou zijn: https://ik.imagekit.io/hj8sm3kk7/large/gallery/interior/38/1917/toyota-alphard-rd-row-seat-948236.jpg

Toyota/Lexus weet ook wel dat dit gewoonweg niet verkoopt buiten Azië, ze proberen het niet eens in de VS (toch een grote minivan markt). Ergens vind ik dat wel een gemiste kans, er bestaat namelijk een Hybride Alphard die het best goed zou doen als Taxi lijkt me. Veel luxe en veel ruimer dan een E-klasse.
De 300h krachtbron gaat dit niet trekken. De 3.5V6 slurpt te veel.

Waarom doen ze hier niet de inmiddels uitontwikkelde 450h aandrijving in?
@frank2b: In de Alphard Hybrid zit er geen V6. Maar juist een 2.5 liter 4-pitter. Ik gok ergens dat ze de motorisering van de NX en ES gaan gebruiken voor de Lexus
@toyotafortuner: De 2.5 vierpitter hybride is de 300h. Deze motorisering is gewoon te licht voor een dergelijke zware bus. Voor een zo’n bus is de 450h (=3,5 liter V6 hybride) juist ideaal.
@frank2b: Ik weet niet hoe t in andere landen zit, maar in Indonesië zou dat niet verkopen. We kennen daar zware belastingen op auto’s met een motorinhoud van 3 liter en meer. Dat terwijl de Alphard het daar goed doet. Afgelopen jaar stegen de verkopen er tot 4.500 stuks.
Logische beslissing van Lexus, zeker voor China. Buick is daar ook groot geworden en gebleven dankzij een premium-busje. Beter dan een limo.

Dus: voor wanneer zijn de BMW en Audi interpretatie op het thema… ?
Die wil ik wel!
Wow! Wanneer komt ie uit? Ik wil hem wel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).