• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dakar werkt aan plan om aantal doden te verminderen

Auteur: machielvdd, gepost 24 maart 2020 om 18:09 – 8 Reacties

Was het overlijden van Straver en Gonçalves een wake-up call?

Deelnemen aan de Dakar is één groot avontuur. Een avontuur zou echter geen avontuur zijn zonder risico’s. Met name voor de motorrijders is het een risicovolle onderneming. Dat werd bij de laatste editie weer pijnlijk duidelijk.

Edwin Straver

De Nederlandse motorcoureur Edwin Straver kon zijn deelname aan de Dakar namelijk niet navertellen. Ondanks het feit dat de 48-jarige Brabander niet de grenzen op zocht, kon hij een val niet voorkomen. Daarbij kwam hij ongelukkig terecht, waardoor hij een nekwervel brak. Hoewel de gearriveerde hulptroepen Straver in eerste instantie nog kunnen reanimeren, overleed hij een week later alsnog.

Dodelijke ongevallen

Het ongeluk van de Nederlander was geen uitzondering. Dit jaar overleed namelijk ook de Portugees Paulo Gonçalves. Alle twaalf doden die de afgelopen vijftien jaar te betreuren waren onder de deelnemers waren motorrijders. Het punt is dus duidelijk: de veiligheid in deze categorie is voor verbetering vatbaar.

Overleg

Het feit dat er dit jaar twee doden zijn gevallen heeft de organisatoren blijkbaar toch aan het denken gezet. Daarom is er overleg geweest tussen de Dakar-organisatie en diverse andere partijen. Daaruit kwamen diverse punten naar voren die het risico voor motorrijders kunnen verminderen.

Route

Om te beginnen zal er gekeken worden naar de route. Door een motorrijder te betrekken bij het uitzetten hiervan kan de route beter afgestemd worden op deze groep deelnemers. Ook wil de organisatie het navigeren makkelijker maken. Zodoende kan de rijder beter op de omgeving letten. Verder wordt er gekeken hoe de snelheid omlaag kan worden gebracht. Hiermee wordt ook rekening gehouden bij het plannen van de routes.

Aanpassingen

Verder is er voorgesteld om een restrictor op de luchtinlaat te plaatsen. Op die manier wordt het vermogen, en daarmee de snelheid, terugbracht. Aanvullend zullen er testen met een airbag voor motors plaatsvinden. Het plan is dat deze met ingang van volgend jaar verplicht te stellen.

De genoemde maatregelen staan nog niet vast, maar zijn als voorstel ingediend. Het is in ieder geval te hopen dat op deze manier het aantal dodelijke slachtoffers in het vervolg tot een minimum beperkt worden.

Via: Nieuwsmotor

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Audi RS Q e-tron is high tech rallymonster
  • Video: tel het aantal overtredingen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, dakar-2020, Motorfiets

Vorig bericht: « Delta Cayenne is een goedkope Transyberia
Volgend bericht: Lichtgewicht 992 Turbo gaat op de GT3-toer »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    24 maart 2020 om 18:56

    Nou wil ik niet lullig doen, maar over het algemeen is het probleem niet dat de meeste fatale ongelukken komen omdat de coureurs vallen door een zeer hoge snelheid of door te veel vermogen te hebben.
    Volgens mij is het vaker dat ze op een stuk waar ze denken dat ze met X kmh doorheen kunnen er een hobbel of een steen oid ligt waardoor ze uit balans raken. Ja, dan rijden ze daar vaak een stuk harder dan zeg 80.
    En het feit dat ze elke dag 500 tot 800km op de motor zitten, zorgt dat ze ook vermoeider zijn en dus per definitie minder oplettend dan als ze elke dag 30 minuutjes moeten vlammen.

    Met een minder krachtige motor, zullen ze er alleen maar MEER gebrand op zijn om geen snelheid te verliezen, omdat het langer duurt om weer op snelheid te komen = eerder gevaarlijker.
    Betere routeboeken heeft misschien zin; maar goed, op de stukken waar mensen dodelijk of ernstig gewond raken is het ook weer niet zo dat ze er met bosjes opvallen; in dat geval is er duidelijk een route / routeboek fout; maar als er van 200 coureurs 1 valt op dat punt, is dat niet per se een te gevaarlijk punt.

    Of airbags in hun suits al ver genoeg gevorderd zijn dat men daar 6 – 10 uur per dag mee kan rijden zonder dat het juist extra tot last is; dat weet ik niet.

    Cijfers wijzen uit dat als je 200 waaghalzen 10 dagen voor 500km per dag wegstuurt op dit soort terrein, vallen er coureurs. 10-20 belanden in het ziekenhuis, 0-2 overlijden. Het is vreselijk, maar veruit de meeste coureurs weten dit dondersgoed en gaan volgend jaar weer als ze kunnen.

    Login om te reageren
  2. bbfix zegt

    24 maart 2020 om 19:12

    Ow? Gaan ze er mee stoppen dan?

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    24 maart 2020 om 20:12

    Ik zeg: zijwieltjes op de motoren. Allemaal!

    Oh nee, die hadden ze al. Dat heet dan een ‘quad’…

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    24 maart 2020 om 20:50

    Op een motor ben je toch al een heel stuk kwestbaarder als in een (vracht)auto waar een flinke rolkooi in gelast zit

    Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      24 maart 2020 om 20:51

      @rob5nismo: oww kak als moest dan zijn

      Login om te reageren
      • rxate zegt

        25 maart 2020 om 08:56

        Jij hebt de nieuwe edit knop dus nog niet gevonden ;)

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          25 maart 2020 om 12:10

          @rxate: die is nog steeds niet aanwezig op de app

          Login om te reageren
  5. mustang750supersnake zegt

    24 maart 2020 om 22:16

    heb t….ook max 100.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North