Daniel Ricciardo is weer helemaal de oude frisse, leuke en vrolijke honingdas.
Natuurlijk was de pole position van Lewis Hamilton gistermiddag heel erg bijzonder, maar het was zeker niet de grootste verrassing van de kwalificatie van de GP van Hongarije 2023.
Nee, dat was Daniel Ricciardo. In de trainingen was hij telkens trager dan zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, maar Daniel wist hij wél Q2 te halen en Yuki niet. Uiteindelijk start Ricciardo van een 13e plaats, terwijl Yuki vanaf P17 moet beginnen. De vervanger van Nyck de Vries beleeft een vliegende start.
Ricciardo de oude
Daarmee lijken we te kunnen concluderen dat Ricciardo weer helemaal de oude is. Dat bevestigt hij zelf ook aan Autosport:
Uiteraard wist ik dat er een steile leercurve zou zijn. Ik probeerde ervoor te zorgen dat ik niet constant bezig was met hoe ik presteer dit weekend. Maar ik ben natuurlijk een coureur, dus ik verwacht wel altijd iets van mijzelf. Maar om eerlijk te zijn, ik probeerde zoveel mogelijk gedachtes te verzetten om er zeker van te zijn dat ik hier weer een beetje mijzelf kon zijn. En weet je, met het in de auto springen en kwalificeren, voelde ik mij relaxed. Ik was heel blij om terug te zijn om weer te kunnen pushen. Dat lukte mij niet de afgelopen 2 jaar.
Daniel Ricciardo, is nu al beter dan Nyck de Vries.
Kijk, dat is misschien wel het beste nieuws van het afgelopen weekend, ongeacht de uitslag. Daniel Ricciardo kan weer de grens opzoeken! Dat heeft hij dus twee jaar niet gekund. Dat is voor ons autosportfans ook heel erg goed nieuws, want er zijn weinig coureurs die op de grens zo goed kunnen remmen als Daniel Ricciardo.
Dat ‘ie sneller is dan Tsunoda op het moment dat het erom gaat is, is ook van belang. Het geeft je toch een vliegende start.
Keiharde punten?
Maar gaat Daniel Ricciardo vanmiddag dan ook dit in de punten eindigen met de AlphaTauri? Daar is ‘ie zelf heel bescheiden en realistisch over.
Ik heb nu maar één longrun gedaan van acht rondes. Dus ik denk dat ik tijdens de race een hoop ga leren over de bandenslijtage en hoe de auto is met brandstof aan boord. Als de banden degraderen, zal ik meer leren over de auto hoe die presteert in dit soort omstandigheden. De zwakke punten.
Daniel Ricciardo, ook al sneller dan Yuki Tsunoda.
Na twee moeilijke seizoenen bij McLaren leek het wel of Daniel Ricciardo er helemaal niets meer van kon. Hij werd zeer geregeld zoek gereden door Lando Norris en presteerde vaak sub-optimaal met zijn McLaren. Opvallend genoeg won hij de GP van Italië op Monza, maar dat was zo’n race waarbij alles op zijn plaats viel en inhalen zo goed als onmogelijk was. Bij Red Bull troffen ze dan ook een ‘gebroken’ man aan.
Maar ze hadden vertrouwen in de Australiër en haalden ze hem binnen in de Red Bull-familie. Na een paar maandjes in de simulator mocht hij testrijden op Silverstone. Dat hij dermate goed dat na 11 rondjes Nyck de Vries het telefoontje kreeg van Helmut Marko om zijn Monsterboard-profiel bij te werken.
Dus, dan is het woord nu aan u lieve lezer! Wat denk jij dat Daniel Ricciardo voor elkaar gaat krijgen? Haalt hij al een puntje bij zijn eerste race? Of zijn het vooral de upgrades en had de Vries nauwelijks anders gepresteerd? Laat het weten in de comments.
chrism zegt
Yuki P17, geloof ik.
pietertje123 zegt
Ben benieuwd wat hij uit die auto kan halen want dat ie kan rijden heeft ie al laten zien.
MaartenD zegt
In zijn eerste race laat hij zien wat Nyck in alle voorgaande races niet lukte…
Robert zegt
Dit is een circuit waar veel downforce is vereist, dus het effect van de updates zal beperkt zijn, en waar eigenlijk alleen een fatsoenlijke inhaalmogelijkheid is aan het einde van bocht 1. Of Ricciardo in de punten rijdt hangt af van twee zaken: 1) hoeveel uitvallers zullen er zijn en 2) hoe is de teamstrategie van AlphaTauri. Dat laatste is namelijk ook al meer dan eens een struikelblok gebleken in het behalen van een acceptabel resultaat.
Verder valt het me op dat ook onder de bezoekers hier hoe ziek veel schoppen na Nyck de Vries krijgt. Chapeau.
HZW zegt
Als je mentaal gebroken ben en in een neerwaardse spiraal terecht komt, wordt het een heel gevecht om daar weer uit te komen als je geen vertrouwen in je McLaren race auto hebt.
Dan is verandering van omgeving de enige oplossing, lekker maanden jezelf resetten, en dan weer terug bij Red Bull, met een frisse motivatie, en nu bij Alpha Tauri instappen om weer race ritme op te doen.
Verder kan de ervaring van Ricciardo misschien helpen om die Alpha Tauri zeepkist sneller te maken, zeker ook met de ervaring in de Red Bull, banden test en simulator.
En zet hem volgend jaar gewoon weer naast Max in de Red Bull.
pomoek zegt
Ik denk dat de Vries bij AT is binnen gehaald om het team te leiden en ook om te kijken hoe goed, of slecht, Tsunoda nu werkelijk is. Dat heeft hij niet voor elkaar gekregen. Blijkbaar heeft de Vries meer tijd nodig om aan een auto en raceklasse te wennen. Zoals Tost ook zei, die tijd heeft hij niet gekregen. Kwestie dus van de verkeerde persoon op de verkeerde plek. Slecht gemanaged door Marko, maar ook een fout van de Vries, die had duidelijk moeten aangeven wat hij nodig had en wat hij kon brengen.
Ricciardo heeft nu een p13 binnen en staat boven Tsunoda. Dat is een absoluut positief resultaat. Die moet hij natuurlijk wel een race lang vast houden. Hopelijk lukt hem dat. en lukt hem dat de rest van het seizoen. Als hij prima blijft presteren en Perez blijft bokken schieten, zal hij volgend jaar wel in de RB20 zitten.
Maar wat als dat niet zo is? En Perez zijn vorm terug vindt de 2e helft van het seizoen? Gaat Ricciardo dan nog een jaar in de gemankeerde AT rijden? En wat gebeurt er dan met Tsunoda? Die zal toch niet nog een seizoen in het junioren team gaan doorbrengen?
HZW zegt
Tsunoda zit naar mijn mening alleen in de Alpha Tauri vanwege Honda, en als die vertrekken is het naar mijn mening ook klaar met Tsunoda, al daar, en zou hij zomaar richting Aston Martin kunnen gaan als Alonso er mee stopt.
Daarnaast is nieuwe Red Bull partner Ford ook een groot merk in Australië, dus een Aussie in een Red Bull Ford of Ford Red Bull, heeft dan ook voordelen.
Joost zegt
P13 en P17 bij de start.
Ik ben benieuwd hoe ze finishen. Wint Tsunoda plaatsen en Ricciardo niet? Of is het juist andersom?
Een race gaat meer zeggen dat een paar vrije trainingen en een kwalificatie.
HZW zegt
Ik hoop dat Ricciardo in de punten gaat rijden.
En dat zou zomaar kunnen, Hamilton Verstappen in de eerste bocht kan ook zomaar nog leuk worden.
En de track limits kan ook nog mee gaan spelen in de eind uitslag.