Grofweg de prijs van twee Bugatti Chirons. Die krankzinnige prijs heeft uitleg nodig. Daarnaast hebben Aston Martin en Zagato ook nieuws over de DB4 GT Zagato.
De samenwerking tussen Aston Martin en Zagato gaat door. Met een opmerkelijke constructie kondigen de partijen twee nieuwe modellen aan. Het gaat hier om de DBS GT Zagato en de DB4 GT Zagato.
DB4 GT Zagato Continuation
Laatstgenoemde doet ongetwijfeld een belletje rinkelen. De DB4 GT Zagato bestaat immers al. Aston Martin en Zagato voegen de DB4 GT Zagato toe aan het Continuation programma. Dit is een programma waarbij klassieke modellen opnieuw in productie worden genomen. In dit geval gaat het om de DB4 GT Zagato uit 1958. Qua uiterlijk zal deze ‘nieuwe’ klassieker compleet overeenkomen met het oude model. De productie gaat echter middels de nieuwste technologie. Zo worden de panelen van de auto digitaal gescand. De krachtbron blijft gelijk aan het oude model, een zes-in-lijn met 380 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde bak met vier verzetten. Deze DB4 GT Zagato Continuation zal niet voldoen aan de huidige veiligheidsregels voor productieauto’s en is daarom niet straatlegaal.
Twee halen, twee betalen
Zoals gezegd in de intro heeft deze auto uitleg nodig. Men is namelijk niet in staat om deze DB4 GT Zagato Continuation los te kopen. De auto komt met als setje met de gloednieuwe DBS GT Zagato. De twee auto’s kosten gezamenlijk omgerekend 6,7 miljoen euro. Van het duo worden elk 19 exemplaren gemaakt. Dit maakt de DBS GT Zagato de zeldzaamste moderne Zagato. Dit getal is niet willekeurig uitgekozen, van de originele DB4 GT Zagato uit 1958 werden destijds ook slechts 19 stuks gebouwd.
DBS GT Zagato
Wat is die DBS GT Zagato dan? Aston Martin heeft enkel een schets vrijgegeven van deze nieuwe creatie. De auto zal technisch gebaseerd worden op de nieuwe DBS Superleggera. In tegenstelling tot de klassieke Zagato, zal deze DBS GT wél straatlegaal zijn. Hoewel de auto in de basis een DBS Superleggera betreft, krijgt de DBS GT Zagato een unieke koets van Zagato.
Klanten die de auto’s kopen krijg ze apart van elkaar geleverd. De DB4 GT Zagato Continuation zal in het najaar van 2019 geleverd worden, terwijl de DBS GT Zagato pas eind 2020 klaar is voor levering.
Jochempie zegt
Twee weken geleden voor het eerst in het echt de DB4 GT Zagato gezien, op Grand Basel.. All I can say is.. Zagato, do not fuck this up.
Boomer zegt
AM en Zagato. Niet moeilijk om te schatten hoe dat er uit gaat zien. De schets zegt het eigenlijk al. Bubble roof, korte achterkant met ronde lichten. Luchtgaten achter de voorwielen. Wat luchtgaten op de motorkap. Zagato logo’s overal.
Boring!
berlinetta zegt
Ik zou het logischer vinden als de DB4 wel straatlegaal zou zijn en die DBS niet. Met die DB4 wil je toch juist lekker toeren door het mooie landschap ipv jakkeren over een circuit.
Jochempie zegt
@berlinetta: Wat je er mee wilt doen heeft geen invloed op of de auto goedgekeurd wordt..
Boomer zegt
@jochempie: Ik neem aan dat AM ze best door een SVA heen kan krijgen toch?
berlinetta zegt
@jochempie: Een fabrikant kan er uiteraard wel zorgen dat hij wordt goedgekeurd voor wat mensen ermee willen doen. Maar waarschijnlijk boeit het ook niet zoveel wat mensen ermee gaan doen, deze auto’s verdwijnen toch in een garage.
ikleesookoverautos zegt
@berlinetta: ben bang dat die DB4 gewoon ergens in een verwarmde garage verdwijnt. Straatlegaal of niet.
Loek zegt
De DBS Superleggera behoeft geen Zagato-treatment. Begrijp me niet verkeerd, de AM Zagato’s zijn mooi. Maar die DBS is al zo’n kunstwerk opzich. Wat mij betreft de mooiste Gran Turismo van dit jaar.
Hubert zegt
Quote : “Zo worden de panelen digitaal gescand”
En dan?
Het scannen van onderdelen van een oude auto om er digitale modellen van te krijgen is niet echt rocket science.
Maar meer een manier om de delen niet vanaf 0 te hoeven modelleren.
baklava zegt
6,7 miljoen voor een auto die niet eens de weg op mag. Als je geld hebt voor zo’n auto, dan zou ik gewoon schijt hebben aan de boetes.
fapfap zegt
@baklava: Denk eerder dat je auto dan ingevorderd wordt.
1lunatic zegt
@fapfap: Minder snel als je de kentekens van de “straat legale” auto erop zet.
ikleesookoverautos zegt
@baklava: je krijgt twee auto’s voor dat geld.
fapfap zegt
Ik heb nog nooit zo vaak het woord “Zagato” in een tekst gelezen als in dit Autoblog bericht. Alsof het door een Italiaan is geschreven..
Dizono zegt
Kansloos, aangezien Aston Martin eind jaren ’80 ook al vier ‘continuation series’ DB4 GT Zagato bouwde. Bij Zagato werden vervolgens de body’s geklopt en daar maakten ze er zes. De twee overgebleven body’s werden in 2000 alsnog op een aangepast DB4-chassis geplaatst, waardoor dit dus feitelijk de derde continuation series wordt. Alles voor het geld…
stradale888 zegt
@Dizono: Daar moest ik ook gelijk aan denken. Dat waren de zogenaamde “Sanction II”. Eigenlijk moeten we dus concluderen dat AM deze trend al een paar decennia voor was.
allesmetturbo zegt
Die schets lijkt net een verknipte pokemon
Edge zegt
@allesmetturbo: Zagatozard, ik kies jou!
Rohrl-fan zegt
Zekdzaamste moderne Zagato Aston? Paar jaar geleden hebben ze toch 3 one-off’s gemaakt ook, niet? ?
Edge zegt
@rohrl-fan: Drie? Ik herinner mij de DB9 Spyder Zagato Centennial en de DBS Zagato Centennial nog, maar welke is die derde?
Rohrl-fan zegt
@Edge: 1 volante, 1 coupé en beetje later nog een shooting brake.
ttr6 zegt
Ik vind het heiligschennis en word er een beetje onpasselijk van wat die marketing lullo’s allemaal verzinnen om heritage uit te melken. De “echte “DB4 bestaat bij de gratie van zijn heritage, niet omdat ‘ie na te maken is. Ga je een Rembrandt ook opnieuw “uitgeven”? Ik kan wel helpen met wat Chinese adresjes die het perfect kunnen (echt!!).
De DB4 (de echte) is in mijn ogen de allermooiste auto ooit gebouwd. Ontworpen door Spada, die nog zoveel andere zeer fraaie ontwerpen op zijn naam heeft staan. Die verrekte aandeelhouders van het huidige Aston Martin moeten van dit heiligdom met hun fikken af blijven. Alsof ze met hun centen alles kunnen kopen…..nee dus.
janmetdelangeachternaam zegt
Ach ja, het is maar wat de gek ervoor geeft. Denk als ze m 10 miljoen hadden gemaakt hij nog steeds werd uitverkocht
ericc zegt
Het gaat lekker in sportwagenland voor de kapitaal krachtigen. Eerst Ferrari Monza, nu AM met 2 modellen.
Doe zo voort zou ik zeggen.
mashell zegt
@ericc: typisch hoog economie, groot aanbod van luxe goederen.