BMW introduceert Z4 met nieuwe motoren

Auteur: , 48 Reacties

Deze varianten zijn vermoedelijk wél te betalen.

Natuurlijk leuk en aardig dat BMW de Z4 onthulde als M40i, maar met een 340 pk sterke zes-in-lijn onder de kap gaat deze roadster in ons land de nodige centen kosten. Er zijn nu twee nieuwe motoren voor de Z4 bekendgemaakt die fiscaal vriendelijker gaan uitpakken.

Het geluid zal een stuk minder episch klinken, want het gaat hier om twee vierpitters. Nieuwe instapper is de Z4 sDrive20i. Dit is een tweeliter viercilinder met 197 pk en 320 Nm koppel. De sDrive20i doet het sprintje naar de honderd in 6,6 seconden en haalt met een top van 240 km/u niet het magische getal. De sDrive30i levert 258 pk en 400 Nm koppel. Deze variant doet 0-100 in 5,4 seconden en heeft wel een topsnelheid van 250 km/u. Hoeveel ‘saaier’ deze viercilinders in vergelijking met de de M40i er gaan uitzien is niet duidelijk. BMW heeft enkel foto’s van het topmodel gedeeld.

Beide modellen zijn standaard gekoppeld aan de achttraps Steptronic transmissie. Dit betekent zo goed als definitief dat de nieuwe BMW Z4 niet met een handgeschakelde versnellingsbak gaat komen. Iets dat je toch wel verwacht bij een sportieve roadster van het merk uit Beieren. Aan de andere kant is BMW de laatste jaren flink bezig de merkidentiteit op de schop te gooien, dus dit kon er ook nog wel bij. Mensen die zelf willen schakelen kopen maar een Porsche 718 Boxster.

De marktintroductie van de BMW Z4 staat gepland voor maart 2019. De roadster zal met deze drie genoemde motoren leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend. Het is afwachten wat het circus in Den Haag gaat doen met de BPM voor 2019. Zeker de M40i kan duur uitvallen met zijn M Performance TwinPower Turbo zes-in-lijn.



48 reacties

Op de een of andere manier oogt deze auto in mijn ogen gezien vanaf de zijkant alsof de wielbasis te kort is.
@lambowambo: verrek je hebt gelijk
@lambowambo: Eens. Slk-syndroom.
@lambowambo: vooral veel optische overhang lijkt me, blok zal wel lekker diep en terug in de wagen liggen
@lambowambo: ik denk dat het met name komt omdat BMW tegenwoordig de designtaal “walvis” gebruikt. Ik denk dat de Toyota Supra, met dezelfde wielbasis, een stuk slanker zal zijn.
@lambowambo: Nu je dit hebt gezegd, kan ik er niet meer normaal naar kijken. Net een cartoon!
Ik ben dan wel benieuwd naar die ‘sterkste viercilinder ooit’ van BMW, die ze in nieuwe 3 zouden mikken.

Overigens; 320Nm koppel voor een 2 liter benzine, mooie waarde.
@camber24: had mijn vorige auto (golf 5) al in 2008 dus best wel achterhaalde waarden. Maar deze zullen vast een stuk zuiniger zijn
@allesmetturbo: Die Golf was een diesel?
@camber24: GTI met kuurtje 410nm
@camber24: voor een atmo zou dat indrukwekkend zijn. Voor een benzineturbo… not so much. In een TT doet de tweeliter bijvoorbeeld 380 Nm.
@camber24: Eigenlijk is het zelfs 400Nm uit een 2-liter. sDrive20i en sDrive30i hebben namelijk identiek hetzelfde 2-literblok.
@camber24: had de hyundai i30n niet iets van 350nm?
3.0is met een 4-cilinder? Zucht…
@unknown32: al een tijdje…
@unknown32: zucht… Er staat 30i. Motor aanduidingen hebben bij BMW en Mercedes al meer dan 10 jaar geen relatie met cilinder inhoud of vermogen meer, het fantasie getal geeft slechts de plek in de hiërarchie aan. Daar zou je nu toch wel een keer aan gewend moeten zijn, of reken je ook nog steeds om naar guldens?
@mashell: 3.0 was nog steeds een 3liter, dat is nu dus ook niet meer. Vandaar zucht!
Ik heb als belg nooit naar guldens omgerekend, zo gek ben ik niet:P
Echt heel knap van BMW dat ze een auto hebben weten te maken welke vanuit ieder oogpunt lelijk is. Dit is de eerste keer dat ik dit van een BMW zeg. De vorige was ronduit fraai, dit is ronduit om te 🤮
ik wacht toch ff tot Toyota eindelijk eens de doeken van de nieuwe Supra aftrekt voordat ik oordeel. Maar man, wat is deze BMW toch moeilijk te bekoren. Het is het van alle hoeken zeg maar net niet
“Hoeveel ‘saaier’ deze viercilinders in vergelijking met de de M40i er gaan uitzien is niet duidelijk. BMW heeft enkel foto’s van het topmodel gedeeld.”

Volgens mij zien M-performance modellen er altijd vrijwel hetzelfde uit als normale modellen met een M-pakket (op wat kleine details na zoals andere spiegelkappen etc). Dat is in ieder geval zo bij de M135i/40i en M235i/40i, M550d, X5/6M50d en de M850i.
@berlinetta: ander randje om de nieren, andere kleur van de randjes in de voorbumper en de airbreathers aan de zijkant en ronde uitlaten en je bent er ongeveer. En dit type wielen zullen alleen voor de M40i zijn
Ik vind het – in tegenstelling tot anderen – overigens een leuke roadster. Het design is even wennen, maar ik denk dat dit goed gaat rijpen. Samen met de Boxster de mooiste van het segment.
@berlinetta: ik heb het er nog lastig mee.. moet misschien meer tijd overheen, of een keer in het echte zien.
De eerdere Z4’s vond ik erg geslaagd.
@ukbob: En vond je die eerdere Z4’s ook meteen geslaagd toen je de eerste foto zag? Ik namelijk niet, zoals bij veel BMW’s. Deze auto’s moet je vaker in het echt tegenkomen. Dat design wordt dan meestal steeds beter. En in mijn ogen blijft een moeilijker design ook boeiend.
@berlinetta: Ik ben in dertig jaar één keer van mening veranderd over een BMW. De Z1 vond ik tot voor kort dik in orde. Nu begint me op te vallen hoe knullig het design eigenlijk is. De deuren blijven natuurlijk magistraal. Wat de Z4 betreft… eerste generatie was zeer goed vormgegeven. Love at first sight (al heb ik liever de facelift, omwille van de net iets minder gekunstelde achterlichten). Bovendien nog pure atmo-blokken en zes-in-lijn. De tweede generatie Z4: nope, nope, nope. Hard klapdak, softe uitstraling, tamme ervaring op motorisch gebied. Alles wat een roadster niet moet hebben. Deze derde generatie Z4: algemeen silhouet klopt redelijk, en het stoffen dak is een pré. Maar godallemachtig, al die frutsels op dat koetswerk. Ik weet het nu al wel zeker: neen, mijn aversie tegen dat gedoe gaat nooit of te nimmer overgaan. Een 4C heeft ook best wat koetswerkdrukte, maar daar is het tenminste goed gedaan. Op zich is dat niet erg, dat ik de nieuwe Z4 maar niks vind. Ik was niet in de markt voor een nieuwe roadster, de MX-5 zit me als gegoten.
@bara: Ik vraag me af of al die frutsel niet gewoon het gevolg zijn van de wensen van de klant en regelgeving. We willen alsmaar betere prestaties, maar tegelijkertijd moet het ook zuinig genoeg zijn. Dan krijg je zulke aerodynamische designs.
@berlinetta: Doe mij de Boxster maar, dat Z4-hok doet me helemaal niets.
@berlinetta: F-type?
@alfapeter: Heb ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht. Dat is eigenlijk de mooiste inderdaad. Stiekem vind ik hem als coupe nog veel mooier, zelfde geldt voor de Cayman.
Aan de ene kant onbegrijpelijk dat er geen handbak leverbaar zou worden, aan de andere kant… als ‘ie net zo rijdt als de E89, wat nogal een logge seniorencruiser was vergeleken bij de E85/86, is een automaat natuurlijk perfect.
Een viercilinder is leuk in een MX-5. In een sportieve BMW roadster hoort gewoon een zes in lijn…
Wat een generisch front.
Dit ding kon van fabrikant x of y komen, ware het niet dat er gigantische nieren op zitten.
En waar zijn de karakteristieke dubbele koplampen gebleven?
Vind er niks aan.
Eigenlijk zou een milde variant ’40i ook wel lekker zijn. Gewoon die 6 in lijn, maar dan een tandje teruggeschroefd (enkele turbo) en een tikje voordeliger geprijsd. Gevoelsmatig zit er immers een behoorlijk gat tussen 258 en 340 pk. Vergeleken met de 400 pk TT RS is 340 pk trouwens nog niet heel veel: de Z4 geeft een seconde toe op de RS van 0-100.

Dat terwijl er bij de concurrentie ook viercilinders beschikbaar zijn die tegen de 400 pk aan zitten en de M3/4 die ruim over de 400 pk komt met een zescilinder die hier ook zou passen.

Kortom, het lijkt erop dat de Z4 niet de dikste motoren geïnstalleerd krijgt en dat is jammer.
@dare2think: Misschien dat een Z4M nog gaat komen.
@dare2think: Ja dat zouden ze inderdaad moeten doen, gewoon een 6 in lijn met wat minder M power opsmuk. Maar deze bmw twinpower turbo blokken hebben al een single turbo met twinscroll (=2 verschillende paden/gangen binnenin het turbinehuis). Volgens mij zijn de M3/4 blokken alleen met dubbel turbo.
Het eerste wat ik met deze auto zou doen is het vervangen van de grille. Een variant met normale verticale spijlen.
Op de site van EVO zeggen ze dat de handgeschakelde S2.0i volgend jaar komt.
Jammer dat ze het een 3.0 noemen natuurlijk maar 258pk is toch meer dan genoeg…
Dat gezemel om handbakken toch altijd, de semi automaten bieden toch ook gewoon de mogelijkheid om je versnelling zelf te uit te kiezen?
@dsdh: Dat is gewoon niet hetzelfde. Het handmatige koppelen en schakelen geeft gewoon een zekere voldoening.

Vergelijk het met het nemen van een bergpas versus de snelweg.

Maar goed, BMW heeft z’n CO2 doelstellingen te behalen, en een standaard automaat schroeft de vanaf-prijs mooi op. Dubbel winst dus.
@dsdh: ben het wel met je eens hoor, over dat geneuzel: de ZF 8 trapper is een geniale automaat (ik rij al sinds 1992 BMW’s met automaat, geen enkele voorganger komt ook maar in de buurt van de huidige bak), maar het is toch echt een volautomaat, geen semi-automaat.
Qua uiterlijk veels te druk. Een roadster moet simpel zijn qua vormgeving zoals de eerste Z4, MX5 of de Alfa Duettotantta Concept https://www.influx.co.uk/features/duettotantta-concept/

Blijf nog wel even rijden in mijn 225 cabrio
@alfonso_alfist: die Alfa moeten ze per direct in productie nemen. Wat een beauty… 👍
Wanneer komen ze nou met de nieuwe Z4 GT3 die de absolute flop, wat bmw in de motorsport is, moet omdraaien in nieuw success
BMW wordt stilaan zo saaaai, de 5 serie was oersaai en heeft een copy+paste interieur van de vorige, als autokenner moet je soms 3x kijken om het verschil te zien.
De X5 net hetzelfde. Van de Z4 hebben ze dan gewoon even een miskleun gemaakt.
De X3 is huilen met de pet op, een verdienstelijke poging maar een Merc GLC in mooie uitvoering is al onmiddellijk 36 maal mooier.
Ik weet niet waar ze mee bezig bij BMW, maar dit oogt toch niet echt heel fraai hoor. De voorkant lijkt totaal uit proportie, om het dan al maar niet over het zijaanzicht te hebben. Neh, doe mij maar een machtige MX-5. Minder pk’s, maar helemaal in proportie.
Hoewel ik zelf ook in een dakloze BMW rij, als ik zou kijken naar een Z4 20i dan zou ik ook serieus een Fiat 124 Spyder overwegen…..
Geen Duitser maar vergelijkbare prestaties i.c.m. vergelijkbare rij-eigenschapen voor fors minder geld
Dit is toch geen bmw meer?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).