Je auto lang stilzetten? Zo spaar je de techniek!

Auteur: , 79 Reacties

Een arbitrair lijstje met veel punten waar discussie over bestaat.

365

Het is vandaag 1 maart en de betere autoliefhebber weet wat dat betekent: oude beestjes mogen na hun winterslaap weer van stal gehaald worden! De verplichte periode van stilstaan die de overheid heeft ingelast om te voorkomen dat mensen massaal met een MRB-vrije Mercedes 190 gaan rondtuffen, is voorbij. Of je ook direct naar de opslag moet scheuren om je klassieker van stal te halen is een tweede vraag bij deze barre omstandigheden. Maar goed, het kan.

Misschien verkeer je in de gelukkige omstandigheid dat je je klassieker gewoon naast je gewone auto kan zetten op je oprit of wellicht zelfs in je garage. Maar dat is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd. (Woon)ruimte is immers schaars en duur in Nederland. Het zou dus zomaar kunnen dat je gaat ruilen: de klassieker uit de stalling, je winter-beater erin. Potentieel moet dat ding er best lang staan en dat brengt de vraag met zich mee: moet je daar nog maatregelen voor treffen?

De meningen hierover zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat je een auto makkelijk een (dik) half jaar kan laten staan zonder er naar om te kijken. Maar volgens anderen zijn er wel degelijk wat dingetjes die je kan doen om het leven van je auto makkelijker te maken in die periode. Een bloemlezing.

Banden
Misschien wel het punt waar de meesten het over eens zijn: rol je auto af en toe een stukje vooruit of achteruit. Zo voorkom je dat je vierkante banden krijgt. Een ander idee is om je banden voor opslag keihard op te pompen, tot bijvoorbeeld 3.0 bar. Dan zitten ze wat strakker in hun vel.

Accu
Het tweede waar je wellicht direct aan denkt is je accu. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de diepontlading des doods zich voordoet. Gelukkig is de kans hierop met moderne accu’s eigenlijk niet zo groot. Een paar maanden stilstaan moeten ze doorgaans wel kunnen hebben. Desalniettemin kan je de accu afkoppelen of aan een druppellader hangen. In dat laatste geval weet je zeker dat je goed zit, maar wellicht staat niet iedere opslag-toko er om te springen dat je zo’n apparaatje aansluit.

Roestpreventie
Het lijkt een puik idee om je auto af te dekken met een hoes, zoals 911R-kopers dat doen. Maar pas op! Zo’n hoes kan ook vocht vangen en dan juist roest bevorderen. Zorg ervoor dat de hoes van dergelijk puik materiaal gemaakt is en het klimaat van je opslagruimte zo goed geregeld wordt, dat dit geen issue is. Of laat die hoes gewoon achterwege, dat kan natuurlijk ook.

Behalve de carrosserie van je auto kunnen ook andere onderdelen, zoals je uitlaat, gaan roesten. Zorg er daarom voor dat je vóór het stallen van je auto het ding lekker warm rijdt, zodat alle condens er zoveel mogelijk uit is gestoten.

Benzine en andere vloeistoffen
Wederom een punt van contentie dit. Sommigen menen dat je de tank het beste helemaal vol kan plempen, zodat de brandstof/water mix zo gunstig mogelijk is. Vooral bij diesels zou dat een issue kunnen zijn. Maar gevoelsmatig lijkt ons dit juist niet de beste optie. Als je namelijk weinig brandstof in de tank laat zitten, kan je bij het ophalen van de auto meteen even langs het tankstation rijden en de oude meuk in de tank aanvullen met vers sap.

Voor de echte diehards: je zou eventueel vóór het weer opstarten van je auto na lang stilstaan de olie kunnen verversen. Rotzooi in olie (metaaldeeltjes en dergelijke) bezinkt na een tijdje en ga je in theorie weer door het hele systeem rondpompen als je de motor laat draaien. We zeggen in theorie, want dit is wel echt iets waar alleen de meest risicomijdende mensen zich druk om maken. In de meeste gevallen zal dit geen probleem vormen. Als je winterbarrel een Ferrari 456 GT is, by all means go for it. Als het echter een Ford Crown Vic is, kan je je deze handeling met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid besparen.

Kleine, maar belangrijke technische dingetjes

Zet je auto niet op de handrem en niet in de versnelling.

Bijzaken
Regel je verzekeringen goed. Als je de verzekering van je auto afzegt, is deze ook niet meer gedekt voor diefstal en brandschade. Check goed of je hiervoor aparte verzekeringen wil/moet afsluiten.

Nog een dingetje: tijdens het stallen van de auto zou je APK kunnen verlopen. Geen probleem zolang deze geschorst is, maar op het moment dat je weer gaat rijden met de auto, ben je strafbaar. Gelukkig komt de overheid je zowaar enigszins tegemoet op dit vlak: op de eerste dag dat je de schorsing opheft, mag je naar een garage rijden voor een APK-keuring. Je moet dan wel een bevestiging van een afspraak kunnen overleggen in het geval je aangehouden wordt.

Resumé
Tot zover dit lijstje waar, zoals al aangegeven, menigeen vast wat heeft op of aan te merken. Houd je niet in en laat in de comments vooral weten of er nog ernstige omissies, keiharde fouten of overdreven geneuzel in dit stuk staan. Opdat iedereen met een gerust hart tijdelijk afscheid kan nemen van zijn/haar auto!



79 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Je tank moet natuurlijk zo vol mogelijk als je je auto wegzet. Allereerst om roesten van de tank tegen te gaan, en hoe meer brandstof erin zit hoe minder snel het spul verouderd en meuk onderin de tank oplevert. Gewoon de tank zo snel mogelijk leeg rijden bij de eerste rit en weer verse erbij.
@trustmeiamanengineer: Behalve bij een kunstof tank.
@venividivici: Jup, maar dan nog geeft een volle tank minder ruimte voor water en dus condens en dergelijke. Ik zet m’n motor met kunststof tank toch altijd vol weg, het liefst ook nog met BP Ultimate of V-power erin, omdat daar al wat additieven als verbeteraars inzitten.
@trustmeiamanengineer: volle tank inderdaad omdat er op die manier zo min mogelijk condens kan vormen. Bij voorkeur ook aftanken met brandstof zonder een biocomponent (alcohol of biodiesel). Die trekken nl. vocht aan en zorgen zo voor bacteriegroei. In NL zijn de premium brandstoffen soms vrij van biocomponenten. Anders moet je voor de benzineauto naar de grasmaaierbenzineverkoper (die hebben dezelfde problemen). Je diesel kun je eventueel ook tanken met GTL.
@avdb55: Vergeet GTL!!!!!!!!

Het zorgt ervoor dat alle rubberen afdichtingen gaan lekken. En met alle bedoel ik alle!! Je kunt het zo gek niet verzinnen of het gaat lekken. Bij filters, koppelingen, pompen, noem maar op. Alle rubbers waar ooit gewone gasolie mee af is gedicht kan je vervangen voor nieuwe rubbers. En ga je tussendoor nog eens een tankje diesel gebruiken kan je als je pech hebt weer. Ik ben helaas ervaringsdeskundige met meerdere gevallen.
@trustmeiamanengineer: Zet h’m dan weg met Competition 102 erin.
@venividivici: Als je pech hebt kan je kunstof tank helemaal niet eens tegen de biomeuk in euro 95. Lekker weg zetten met 98 dus. Dan weet je je zeker dat je geen bacteriën krijgt en dat er niks spontaan oplost.
@lekbak: Competition102 is much better
@venividivici: Gaat er gewoon om dat er geen ethanol in zit, naar mijn weten zit dit in BP 98 en Aral 102 ook niet.
@trustmeiamanengineer: Er zijn ook additieven te koop om het ouder worden tegen te gaan. Dit plus een volle tank voorkomt roest het beste.
Vwb de brandstof : vanuit oogpunt van het voorkomen van roest aan de binnenkant van de tank (als die nog van metal is) lijkt opvullen ‘to the brim’ me het overwegen waard. Ik geloof niet, dat brandstof in 3 maanden dermate gedegradeerd is, dat de auto er niet goed meer op loopt.

Vwb opstarten : als-ie lang gestaan heeft is motor even zonder vonk op de startmotor laten ronddraaien wel een goed idee. Dan is er al olie rondgepompt richting die delen van de motor, die inmiddels droog zijn, zodat er geen inwendige schade ontstaat.
@amghans: Voor wat betreft de benzine; met injectiemotoren valt het allemaal wel mee. Toch gooi ik er altijd een toevoeging doorheen zodat het minder snel bederft.

Met een carburateurmotor is het sneller een probleem omdat de carbs vervuilen en de motor misschien slecht gaat lopen door dichtslibbing.
@papkar: Ff de toevoer eraf tot de motor stil valt. Is die ook leeg en blijft er geen meuk achter.
@amghans: Kun je niet beter juist de zekering vd brandstofpomp eruit halen? Dan heb je hetzelfde effect qua oliedruk, maar geen onverbrande brandstof in je cilinders
@theblazerunner:
Voor een auto met een injectiemotor is dat inderdaad een nog beter alternatief. Voor een auto met carburateurs blijft de bobinekabel – met beleid – lostrekken een prima optie.
Haal je vrouw en kinderen eruit.
@205zonderdak: Alleen de kiddies.
@205zonderdak: en je schoonmoeder niet
Of je stalt hem in een Auto hotel. Zodat er eens per week de motor gestart word en de auto naar een andere plek in de loods gereden wordt. Vaak hebben die ook nog eens een verzekering voor de auto’s die daar staan waardoor je je eigen verzekering geheel op kan zeggen tot je hem er weer uithaalt.
@kilum:

Dus eens per week vers water in de uitlaat en een halve opwarmronde?
Nee dank je.

Voor die paar maanden gewoon lekker uit laten. Daarna weer lekker uitgebreid warm rijden
@timberleek: je bent me net voor!
@timberleek: niet alle auto hotels zijn chaos en ellende. Er zitten ook goede tussen. Moet je wel even uitzoeken welke dat zijn.
@kilum: zo is het. Even in de toerenbegrenzer dan komt de boel weer lekker op temperatuur. Een burnout in de loods dan blijven de bandjes mooi rond en dan een halfjaar later weet je zeker dat je het e.e.a. aan onderhoud kunt gaan uitvoeren en kun je er met het verse spul weer een poos tegenaan. Dit ieder jaar weer en dan blijft alles in top conditie. Klink al met al als een best goede deal.
Leuk en actueel artikel weer jongens!
Bij een metalen tank altijd afvullen ter voorkoming van roest. Olie altijd verversen als hij een tijd heeft stil gestaan, niet om de onzin reden die in de tekst word genoemd, maar puur door het vocht wat erin komt (ja, dat komt er ook in als je er niet mee rijd) En olie met vocht erin smeert beduidend minder.
Ik doe 2 dingen als de AM weer stil gezet wordt. Volle tank peut en de druppellader. Verder hebben we om de banden te sparen een paar van die oprijplaten van rubber waardoor de band niet vierkant worden. Werkt perfect moet ik zeggen. Tot op heden is het altijd nog starten, starten, starten en lopen geweest!
@e34m5touring: Exacto. Doe ik ook. Voltanken, druppellader en hoes er overheen. De hoes is van goede kwaliteit, zowel stof- als waterafstotend. De auto staat met gemak een maand of 3/4 stil op deze manier. Af en toe even de hoes er af en starten, maar meer omdat ik dat leuk vind…
@viezefreddyw: Ja zo’n hoes hebben we wel maar doe ik er nooit over eigenlijk. Hij staat redelijk stofvrij en er kan verder ook niks bijkomen. Af en toe ff starten enz zou ik dolgraag willen maar is helaas nogal een onderneming. Maar goed, hebben em nou ong een jaar en er is meer mee gereden dan de 6j daarvoor, dus hij krijgt voldoende beweging.
@E34M5Touring: Herkenbaar. Het kreng heeft ook zat kilometers achter de kiezen sinds bezit. Gelukkig verveelt het niet.
@viezefreddyw: Nee dat zeker niet. Merk ook wel dat de auto beter begint te rijden enz. Stilstand is achteruitgang.
Als je de auto wegzet kun je deze het beste op bokken zetten zodat de wielen vrij staan. Dan hoef je niet om de maand de auto te verzetten voor de banden. Hiermee gaat de spanning van de carrosserie af en kan de auto goed rusten. En voor dat de auto de stalling in gaat goed wassen en ook weer goed droog maken (Roest). Daarna goed in de wax zetten, als je hem dan gaat wassen spuit je alles er zo af met een hogedrukreiniger.
Ik dacht dat je de auto het beste op assteunen kon zetten om het hele onderstel te ontzien?
@Tenck: met de bokken bedoel ik op de carrosserie zetten en niet op de vering. Daarmee kan ook de vering en dergelijke spanning eraf.
@toyotavenray: Omdat de Supra de schuur moet delen met een motorfiets, staat ze strak tegen zijwand en kan ik er niet bij om er bokken onder te zetten. Ik had gedacht om van die luchtkussens te kopen, die je met een compressor kan oppompen. Alleen die kan ik nergens vinden. Is er iemand die ze wel heeft gevonden?
@crashingduke: Die balg krikken zijn vrij prijzig. Je hebt ook mechanisch opkrikbare oprijbokken. Rij je hem zo op, opkrikken en assteunen eronder.
@crashingduke:
Niet perse de goedkoopste oplossing misschien, maar dit lijkt me wel wat :

https://www.twinbusch.de/product_info.php?products_id=154
@crashingduke: Nazien koetswerk en remmen/wielen is ook steeds aan te raden! Als je over te weinig ruimte beschikt, is een mobiele schaarhefbrug steeds de moeite waard te overwegen. Ze zijn uiterst ruimtebesparend, maar tegelijkertijd perfect geschikt voor carrosserie- en onderhoudswerkzaamheden. Bijzonder voordelig te verkrijgen via: https://weber-werke.de/Werkstatt-Einrichtung/Scherenbuehnen/KHB-1000E.html
@Tenck: Loshangende ophanging schijnt ook niet goed te zijn. Sowieso assteunen niet onder de carrosserie, maar onder het subframe.
@silverarrow: hiermee krijg je hetzelfde effect zoals ik al eerder zei. De vering staat dan vrij. Dus of je hem onder het subframe zet is misschien wel beter dan op de carrosserie zelf maar dan kun je er zo slecht bij.
Goed artikel, bedankt! Ik dacht er zelf nog aan om de auto inderdaad op assteunen of een Quickjack te zetten. Heeft dat nog voordelen? Of is gewicht van de wielen afhalen slecht voor de dempers?
Vergeet de remvloeistof niet te verversen, trek ook vocht aan.
Zet mijn auto’s voor de winter altijd weg met een volle tank 98 of 102. En altijd schone olie voor het wegzetten. Speciale naafsteunen met de steek van de auto. Wielen op zo’n velgenboom. Geen hoezen of iets dergelijks, staan in een verwarmde garage.
En voor oudere auto’s (en als geld minder een rol speelt) had Jay Leno de tip om waterloos koelvloeistof in te zetten (dus geen 50/50 mix). Dit voorkomt oxidatie, erosie en elektrolyse van het koelsysteem. Met name aluminium delen kun je er goed mee beschermen. Je kunt er gewoon mee rijden en hoeft het in principe niet te verversen. Hij gebruikt Evans.
@macchina: Het nadeel, behalve de prijs, is dat niks zo goed koelt als water. Daarom is bijna al het koelmiddel op water gebaseerd. Met name bij een oudere auto kan dat in de zomer (als je er dus wel mee rijdt) net de druppel zijn. Bovendien als je het elke paar jaar ververst doen de beschermende bestanddelen in de koelvloeistof hun werk prima.
Een tip tegen roest: Zet gevoelige delen (of de hele auto, op eigen risico) in de diesel olie. Je hebt er speciale oliën voor, maar diesel werkt net zo goed en is goedkoper. Zorg uiteraard voor een schone en droge ondergrond, maar dat spreekt voor zich.
@robert110: Diesel is schraal en ontvet plekken die al vet zijn. Daar moet je wel rekening mee houden. Motorolie werkt ook, waarschijnlijk beter maar pak dan zeker geen oude motorolie.

Ik zet zelf kaal ijzer altijd in de lijnolie en dat werkt perfect. Wel oppassen dat je de poetslap goed nat maakt na die tijd want anders is broei gegarandeerd.
Ik had mijn 30 jaar oude Toyota 2 jaar stilstaan in de buitenlucht. Opgeladen accu erin, en starten maar! Rijden met die handel.

Heb er later ook wel eens een simpele hoes omheen gedaan voor een paar weken. Maar bij het eraf halen zat er allemaal vocht tussen hoes en auto, dat doen we dus ook niet meer. Gelukkig staat hij nu binnen.
@fanboy: Buiten zou ik hem sowieso niet met hoes wegzetten, daar gaat altijd vocht tussen zitten.

Ik heb het zelfs gehad in een tochtige schuur. Met hoes en wat doeken over de auto en nog bleef er vocht tussen kruipen. Dan kan hij beter zonder hoes in een tochtige schuur staan!
@knalfa: Die van mij heeft ook lang buiten gestaan met sneeuw er nog op.
Eigenlijk was hij alleen maar verder geroest op de plekken waar hij al roest had, en zelfs dat viel me nog enigzins mee.
Wel had de rechterzijde wat groenige aanslag vooraan, omdat daar niet alles goed weg kon waaien of droog kon branden door de zon. Maar ook daar geldde, er was niks spontaan uit zich zelf gaan roesten.

Ik denk dat als je een auto wegzet die helemaal geen schade of roest heeft, dat je die nog heeeel lang goed houdt, ook al staat hij dag en nacht buiten in al het weer. Maar goed, is meestal het expirement niet waard, en je wil een klassieker gewoon binnen zetten. Kan vaak wel uit.
@fanboy: Tja in principe heeft je auto het ook al 30 jaar buiten volgehouden. Dus als de roest netjes is weggewerkt en de buitenzijde weer behandeld (gespoten of wat dan ook) dan zou hij er weer 30 jaar tegenaan moeten kunnen. En met de middelen en lakken die nu ter beschikking zijn zou het oudere plaatwerk (dikkere) het zeker langer vol moeten houden.

Wat soms ook over het hoofd wordt gezien is het optrekkend vocht. Zeker als je op een vochtige ondergrond staat dan hangen de druppels letterlijk aan de bodem van de auto bij koud vochtig weer. Eveneens meegemaakt in een schuur met lemen vloer. Eigenlijk zou je hem dan hoger moeten plaatsen op assteunen bijvoorbeeld.
Waarom niet in de versnelling laten staan?
@cazzo046: ja inderdaad?
@kalslasie: Omdat een auto in de versnelling stil blijft staan door een tand van de versnellingsbak. Daar ‘rust’ het complete gewicht van de auto op. Ook is het zo dat versnellingsbakolie taai / minder vloeibaar kan worden door het lange stilstaan.
“Voor de echte diehards: je zou eventueel vóór het weer opstarten van je auto na lang stilstaan de olie kunnen verversen. Rotzooi in olie (metaaldeeltjes en dergelijke) bezinkt na een tijdje en ga je in theorie weer door het hele systeem rondpompen als je de motor laat draaien. ”

Waarom zit er dan een oliefilter in?
@simonmc: Dat, en de auto met zure oude olie laten staan is ook niet echt optimaal. Voor het wegzetten verversen is beter.
@lekbak: maar normaal zou je wel doorrijden met die zure oude olie? Wat is dan nog het verschil?
@maotje: Tijdens stilstand heeft het alle tijd om samen met vocht de boel aan te tasten. Als je geregeld rijdt veel minder.
@lekbak: als je vrijwel geen koste stukken rijd zal dit wel loslopen.
En hoe zit dat met een automaat bak? Die van mij heeft de auto nodig om hem uit de “P” te halen. Dus mag ik hem ook in zijn “D” of “N” wegzetten.
@sjonniecamaro84: N mag zeker. Dat deed ik altijd met mijn Lincoln.
Zet je auto in de lucht, probleem met de banden opgelost..
Zet een auto die voorzien is van luchtvering, op bokken….
Zo spaar je de luchtbalken én je banden
@bennyweisz: En bij Hydrauliek vering, geldt daar hetzelfde?
@knalfa: Dan moet je wegzetten in de laagste stand.
Ten eerste de auto altijd aftanken met 98 of hoger en ervoor zorgen dat dat ook in de rest van het brandstofsysteem zit. In 95 zit alcohol (biomeuk) wat water aantrekt en bacteriegroei bevorderd.

Daarbij word olie zuur door gebruik dus olie verversen VOOR het weg zetten. Wel ff door de motor laten gaan voordat je de auto met rust laat zodat overal een vers vettig laagje op zit.

Een goedkope/slechte druppellader blijft te lang laden en daarmee gaat je accu alsnog kapot. Afkoppelen of een goede druppellader met onderhoudsfunctie is beter. Die goede druppellader zal de accu zo nu en dan iets ontladen en dan weer bijladen. Dat is het best voor de accu.
Beetje forté motorpower erin en de tank helemaal afvullen om te voorkomen dat deze gaat roesten en rubber slangen uitdrogen
Lijstje komt als mosterd na de maaltijd
Ik zet dr altijd nog tweevochtvreters in. Af en toe ff vernieuwen.
Leer van t interieur goed behandelen en auto achoon wegzetten.
ik gooi ze altijd in de rivier, alles blijft keurig geconserveerd omdat er geen lucht bij komt.
Zelfs geen startproblemen, de Jeep die in 1944 door de Amerikanen in het water was gegooid, daar brandden de koplampen nog van toen ik hem veertig jaar na dato uit het water viste.
@desjonnies: Ken je de amicitia? Een sleepboot die in de oorlog is afgezonken onder een van de bruggen van het noordereiland. Enkele jaren geleden boven gekomen en word nu gerestaureerd door een stichting (lees: door de familie Renssen) in oude wetering. De boordlichten waren net niet helemaal nieuw meer.
Vierkante wiellagers, ooit van gehoord? Door het staan en het doorlopend op 1 punt belasten zouden wiellagers ook schade oplopen.

Bestaat dit?
@alfablog: Mijn buurman zegt dat hij het ooit heeft gehad.

Maar ik ben ook wel benieuwd wat iemand met serieus verstand van staal en/of lagers hier over te zeggen heeft. Staal kan vervormen op lange termijn. Maar aan de andere kant is het maar een paar honderd kilo per hoek en lagers zijn serieus hard.
Zet de auto niet meer voor lang tijd buiten gebruik. Had de Maserati een keer een half jaar stil staan en dan hoor je wel meer geluid uit de motor komen als je m start dat je normaal niet hoort. Voortaan gebruik ik m regelmatig, pekel en regen uitgezonderd.
@alfablog: dit omdat we een oude auto hebben gekocht die heeel lang heeft stilgestaan, vele jaren, en dat meerdere mensen dat stellen.
Uit de praktijk kan ik jullie vertellen dat het enige wat je hoeft te doen is de banden op 3 bar zetten, de accu loskoppelen, niet op de handrem, etenswaren uit de auto halen en een vochtvreter erin. Ik heb honderden auto’s meegemaakt die vaak voor maanden stil stonden (autohandel) en die stonden ook vaak nog eens buiten. Als de tank halfvol is, is dat genoeg. ook al die “speciale brandstoffen of toevoegingen zitten een beetje in de hoek van “oplichting”, pure onzin.
@automokum: Voor drie wintermaanden hoef je inderdaad vrij weinig te doen. Maar als je zoals gesteld in dit artikel je pekelblik omruilt voor je youngtimer staat die 9 maanden stil. Gecombineerd met een warme zomer heb je dan best kans op verrotte brandstof.
Waarom de auto niet in de versnelling wegzetten?

Bij autodealers zetten ze de banden in de showroom op 4,5 bar tegen de platte kantjes (althans bij Audi iig).
Winterstalling? Welke winter? Twee weken nachtvorst en 1 dag sneeuw noem ik geen winter… blijven rijden dus!!! 🤪
Voor de banden en veren/remmen Kubertzzzzz bij mij te verkrijgen BENELUX

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).