De 8 meest gekozen opties voor leaseauto’s

Auteur: , 51 Reacties

Hoewel de vanaf-prijzen waar importeurs geregeld mee strooien natuurlijk wel een duidelijke indicatie zijn van de prijs (en de bijbehorende bijtelling) van een auto, rijden weinig mensen in de basisversies die je in prijslijsten terugvindt. Met deze opties worden nieuwe lease-auto's het vaakst opgekalefaterd.

Kleuren voor je Bentley

Onderstaande lijst behoeft wel enige toelichting, aangezien bij sommige merken losse opties/accessoires aangeboden worden die bij andere merken in pakketten zitten. Volgens LeasePlan zijn dit echter de opties/accessoires waar de meeste vraag naar is:

1: Metallic lak
2: Navigatiesysteem incl. telefoonsystemen
3: Parkeersensoren/systemen
4: Panorama (schuif) dak
5: Trekhaken (vaak achteraf gemonteerd)
6: Licht metalen velgen (soms achteraf gemonteerd)
7: (Chromen) Dakreling/sierlijsten
8: Dakdragers (achteraf gemonteerd)

Zoals je ziet wordt een groot deel van de opties (waar mogelijk) achteraf gemonteerd. Daardoor wordt de bijtelling voor de berijder niet verhoogd. Verder lijkt de verdeling tussen optische- en functionele accessoires redelijk gelijk verdeeld.



51 reacties

Meestal krijg je van de leasemaatschappij al de metallic, in verband met de restwaarde.

Ik heb zelf een leaseauto met inderdaad alle bovenstaande opties, maar ik heb de auto niet samengesteld. Panaromadak is leuk, maar ik zou het zelf niet snel kiezen. PDC heeft zich al vaak bewezen, scheelt gewoon aan schadekosten. En niets is zo fijn als een ingebouwde navi ipv TomTom/iPhone met google maps.
@gtwillem: navi afhankelijk van merk en type inderdaad. De Navi van de Giulietta is een drama.
@pomoek: iDrive werkt voortreffelijk. Wat kost zo’n navigatiesysteem voor een Guiletta ongeveer? Vaak zijn die systemen wat duurder, maar werken ze perfect met radio en telefoon samen.
Bij mijn auto was dit allemaal standaard..
@norge: Dus zo slecht zit die Caddy niet in de spullen :p
Beetje karig nog steeds. Daarom: sportstoelen, lederen bekleding, 18″ jetsers, Harman/Kardon sound system, achttraps automaat… en gaan met de Bimmer!!
@jokertje: vergeet Navi Professional niet, want de standaard 5-serie navi “business” is echt gruwelijk lelijk
@123bat:

Inderdaad! Maar Navi Professional zat er al ‘standaard’ bij, destijds middels ‘upgrade edition’ naar High Executive uitvoering: Xenon-verlichting, verwarmde voorstoelen, connectedDrive, Chrome omlijsting, etc
@jokertje: Kijk eens aan! Dat is een royaal uitgeruste Fünfer :)
@123bat: Ofja, nu neem ik aan dat het een 5-serie betreft. Kan idd ook een 3-serie of ander model zijn.
@jokertje: en dit op een 316d? Deze opties mag je bij de meeste bedrijven zelfs niet kiezen.
Gewoon zelf een auto aanschaffen, ook een mooie optie.
@awesome: Niet zo triest doen
@awesome: Haha precies! 1
@awesome: dan kunnen we niet het nieuwste rijden.

Wat zeg ik? Als ik binnen het leasebudget zou moeten kijken zou ik niet eens het nieuwste van het nieuwste kunnen rijden (uitgaande van een BMW met wat fijne extra’s).
Ik had cruise control verwacht.
@mikkeloentje: is tegenwoordig bijna op elke auto al standaard
Dikke motor, leer, stoelverwarming, cruisecontrol en navi.
Bovenstaande onzin mogen ze houden
@bakkenmetvis: geen lichtmetaal…?
“Zoals je ziet wordt een groot deel van de opties (waar mogelijk) achteraf gemonteerd.”

Ik zie dat niet als er maar 3 van de 8 daarvoor genoemd worden met ook nog toevoegingen als vaak en soms…..
Geen motorische tuning?

Om met 7 of 14% bijtelling toch voldoende vermogen te hebben…
@escort77: mag niet, want garantie… Tenminste, dat denken de meesten. Echter geeft de tuner gewoon twee jaar garantie.
@e1000bmw523i: ben je er al 5 kwijt bij een Kia ;)
via Android app
Ik had toch wel verwacht dat meer mensen voor xenon zouden gaan, het standaard kaarslicht vind ik echt ondermaats anno 2014
@knipperlichtje: de gemiddelde 9 tot 5 slaaf die op goedverlichte wegen rijdt, die merkt geeneens dat er wel of niet xenon voorop zit. En als je dus ziet dat je soms voor tzelfde geld lederen bekleding, pano dak, navi or een mooi soundssysteem kan nemen.
@gregorius: het halogeen is de laatste jaren sterk verbeterd hoor, daarnaast leveren verschillende lampenboeren lampjes met een hogere lichtopbrengst.

En als je vind dat je te weinig licht hebt, ontsteek je toch gewoon grootlicht…?
@e1000bmw523i: het gaat mij vooral om de significant hogere lichtopbrengst, neutralere kleurtemperatuur en het evenwichtige lichtbeeld van de projector. Dat bereik je niet met grootlicht, al geef ik toe dat er ook al een verschil waarneembaar is tussen standaard halogeen en een setje van Philips.
@knipperlichtje: Als tegenligger vind ik niks zo vervelend als een stel xenon-lampen…
En waar is die lederen bekleding?
En stoelverwarming?
Er zijn dus nog echt mensen die dat anno 2014 niet bestellen?
@gregorius: Sinds een jaar of wat heeft elk merk wel zeer scherp geprijsde ‘business’ uitvoeringen van een of meerdere van haar modellen.Speciaal voor de zakelijke markt en 9 van de 10 keer voorzien van navi/tel, lm velgen,eventueel een panoramadak en soms metallic lak.En altijd met een beperkt motorenaanbod.Leer(meestal half) komt iets minder vaak voor en aangezien je meestal geen andere opties kunt aanvinken staat het daarom denk ik niet in het lijstje.Achteraf inbouw gebeurt wel redelijk vaak(ook icm stoelverwarming) maar is dan een accessoire en geen optie meer.
@gregorius: als het er op zit in die combinatie dan is er mee te leven maar ik zou er geen geld voor willen betalen. Eigenlijk was de simpele rode stoffenbekleding op mijn vorige Volvo prettiger en mooier dan het zwarte leer in de huidige. Met leer is het s’winters van waar is die stoelbverwarming en s’zomers van waarom staat die stoelverwarming aan.
@mashell: waarom zet je dan ook stoelverwarming aan in de zomer :D
@volvoturbo: Iets met Leer + Glas + Zon = Warme bips
@mashell:
AUB laatste stuk tekst eventjes teruglezen.
Snap er geen snars van.
@gregorius: leer is koud en glad om er uiteindelijk een zweetkont van te krijgen. Persoonlijk vind ik dat het echt niet waard om voor te betalen. Zelfde geld voor xenon overigens. Zal beter zijn dan halogeen maard dat is al goed.
Overigens heb ik bovenstaande opties ook besteld, zonder trekhaak, maar dan inclusief alcantara (niet koud) en full led verlichting. Die led verlichting schijnt super te moeten zijn. Ben ik erg benieuwd naar.
Als je een Mazda in de business uitvoering kiest zitten alle opties er standaard op.
@azenomei:
Maar dan zit je wel in een Mazda..
@Hubert: Kom eens onder je steen vandaan, heb je de nieuwe Mazda 3 bijvoorbeeld weleens gezien of er in gezeten, doet op geen vlak behalve ruimte achterin onder voor zijn concurrenten
@4x4wheels:
Heeft niets met steen te maken.
Een Mazda doet mij helemaal niets.
En heb er ook geen zin in om er eens naar te gaan kijken.
@Hubert: Gelukkig zijn er genoeg mensen die er anders over denken.
BOEIEN, ga is even lekker allemaal aan het werk met z’n allen, hup hup!
Mercedes CLA, ik zie soms de meest goedkope varianten rijden, geen LM, geen Xenon ( wat deze auto mooi maakt ) geen AMG pakket ( zonder is hij lelijk ) klein dieseltje ( dat is nog niet zo erg… Maar dan wel Bruin congac lederen interieur en schuifdak… Wie verzint deze uitvoering? En JA een CLA koop je voor de buitenwereld, waarom even dat schuifkanteldak afvinken en dan xenon nemen, wat ik op een A/CLA als verplichting zie
@TimD: dus we moeten allemaal meer geld uitgeven zodat jij je niet hoeft te ergeren aan kale auto’s om je heen? Kom op zeg, get a life…
@potver7: De kale met de zwarte plastic onderkant is echt heel erg lelijk!
@TimD:
Het merendeel van de tijd dat je bij je auto bent, zit je er in.
Dan heb ik liever een mooi interieur en lekkere stoelen dan een spoilerpakketje voor de buitenkant.
En een basisdiesel is voor vlot genoeg.
@timd: de enige cla die ik ooit de showroom heb zien verlaten op stalen velgen had de week erna in vakjargon -pornojetsers- ontvangen.
@TimD: Juist de AMG versies met die neppe luchtintakes achter en dubbele uitlaat (AMG versie zie je vooral bij de muesli Renault diesel modellen + zonder badges, allemaal wanna-be’s) maken de CLA/A juist zwaar ordinair; net een Civic met aftermarket plamuur en kachelpijp … op een MB.

De LED-verlichting (die je bij de Xenon mee krijgt) vind ik inderdaad ook een pre; en 16″ wieldoppen fabrieksaf op een MB zouden gewoon verboden moeten worden, maarja, als je budget het niet toelaat, zou ik ook eerst voor interieur kiezen (want: dat ervaar je uren per dag) en niet voor puur uiterlijk vertoon (merk je niets van als je rijdt).

Maar goed de hele A/CLA/GLA/B klasse is natuurlijk pure MB marketing/stijl/imago, veel bling bling, maar weinig MB dna (want FWD ipv RWD en haalt ’t qua afwerking bij lange na niet bij een C-klassse of Audi A3/A4).
Of een Audi A6 3.0Tdi/tfsi zonder Xenon/leer/NAVi etc…
@TimD: Tja, maar in mijn beleving kunnen sommige Audi’s op 18″ en groter ook best oncomfortabel worden (zeker de non-quattro’s); niet elk (S-line) sportonderstel is even evenwichtig. En laten we eerlijk zijn: je moet gek zijn om 3K uit te geven voor het oude-generatie NAVI systeem; als pakket of lease-bundel aanbieding wel interessant, maar als particuliere koop zonder bundel-korting niet. Dat spul is nog geen 500 euro waard.

Bij een van mijn vorige leasebakken kreeg ik 9000 euro opties (listprice) in 1 bundel van 3000 pleuro (Pro Line Plus S; lichtmetaal + navi + xenon + halfleer + weet ik veel wat) en upgraden naar full-leer was daarna minder dan de helft van normaal. Ofwel; bijna 11K aan opties voor ongeveer 4K. Dus ja; Audi melkt de premium ervaring wel uit; voor listprice kopen is echt kolder (lang leve lease in dat opzicht) …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).