Vijf opties die eigenlijk belachelijk duur zijn

Auteur: , 105 Reacties

Maar wel worden besteld.

Vijf opties die eigenlijk belachelijk duur zijn

Als we op Autoblog over nieuwprijzen van een auto schrijven, hebben we het doorgaans over de kaalste versies. Bij het daadwerkelijk aanschaffen van een auto gaat namelijk geen enkel exemplaar voor de basisprijs de deur uit. Een autoverkoper met iets te glimmende schoenen weet er namelijk altijd wel een paar opties bij te verkopen. Maar wat zijn eigenlijk de exorbitant dure opties in de autowereld? Hier vijf voorbeelden.

1. iPod-aansluiting in een Audi R8
iPod-aansluiting in een Audi R8
Je betaalt bijna twee ton voor een supercar, maar wanneer je aanvinkt dat je graag een iPod wilt aansluiten wordt je R8 nog eens 100 dollar duurder. Voor een freakin’ kabel. Ja, Audi en Apple lijken elkaar aardig gevonden te hebben in overpriced dingen. Gelukkig zijn er talloze Chinese alternatieven.

2. Asbakje in een Shelby GT500
Asbakje in een Shelby GT500
De tijden dat je auto standaard werd uitgerust met een comfortabel grote asbak zijn voorbij. Sterker nog, als je tegenwoordig een plek wilt om je as te droppen mag je extra gaan lappen. Ford maakt het met de Shelby GT500 wel erg bont en rekent 60 dollar voor een stukje plastic en een goedkope 12V sigarettenaansteker.

3. Streepjes op een Ferrari 458 Speciale
Streepjes op een Ferrari 458 Speciale
Niet dat we iets tegen de 458 Speciale hebben. Integendeel. Maar als je doodleuk 8.954 euro rekent voor striping, op een auto die al 283.269 euro kost, dan verwachten we op zijn minst dat Lapo Elkann de verf hoogstpersoonlijk op komt spuiten en Marchionne je bolide met één van zijn truien oppoetst tot ‘ie glimt.

4. Drinks cabinet in de deur van een Rolls-Royce Phantom
Drinks cabinet in de deur van een Rolls-Royce Phantom
Rollers zijn in de basis al peperduur, dus prijzige opties zijn niet meer dan logisch. Toch trok deze onze aandacht: een chique kastje waarin je champagneflessen- en glazen gekoeld kunt houden in de achterportieren. Kosten: $19.450.

5. Een speciale verflaag op de Porsche 918 Spyder

Op de toch al immens dure 918 Spyder met Weissach-pakket kun je voor $64.000 een speciale Liquid Metal verflaag laten aanbrengen. Ja, ruim 50.000 euro voor een coating. Nu moeten we er wel bij zeggen dat ze grondig te werk gaan, met negen verflagen, drie lagen blanke lak en een systeem waarbij een magneet de metaaldeeltjes evenredig verdeelt. De kosten zitten dus vooral in de arbeid, niet in de verf (BASF Onyx HD POR 9S8). In dit .pdf’je een handleiding voor het aanbrengen van de Liquid Metal verf.

Wie aanvullingen heeft qua prijzige opties – want geloof ons, dit is nog maar het topje van de ijsberg – mag zich melden in de comments.



105 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
een zwarte dakhemel, ook belachelijk duur.
@melkkoe: heb ik zelf gedaan bij me auto 2x 8€ voor de spuitbusjes
@melkkoe: van wat ik me kan herinneren stond het ‘Landaulet’ verhaal bij een Maybach te boek als optie. Was dan dus een optie is van dik 7 ton..
Afleverkosten. Niet een optie, maar wel door je strot geduwd. En wat je ervoor krijgt…
@wilbertg: Transportkosten, schoonmaken en rijklaar maken. Dat betaal je toch ook bij de Appie bij je product. Ow wacht, dat heet normaal gesproken ondernemersrisico. Ach ja, nu is het zogenaamd een service naar de klant, zo is de BPM zogenaamd wat lager -_-
@wilbertg: BPM is ook zo’n ‘optie’ inderdaad, ik kon hem niet weg vinken helaas.
@bierbuik: Ook zo’n mooie inderdaad!
@wilbertg: ja idd. Afleverkosten. Stelletje laaienlichters.
@rolov: Laaielichters..Wanneer leert de consument zou eens dat het gaat om wat eronder de streep staat? Met of zonder inruil.Of denk je echt dat importeurs extra omzet bij dealers willen genereren om er toch wat beter uit te komen? (of moet ik ten overvloede weer gaan uitleggen hoe het zit met KRM?)Typisch Nederlands, goeie deal gemaakt maar toch het gevoel hebben dat je een paar euro teveel betaalt heb.


Shit..trap ik er toch weer in. Sorry @rolov ik had beloofd om me er niet meer mee te bemoeien.My bad!
@sydney:
Bij een nieuwe kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar afleveringskosten op een ocassionnetje zonder garantie?
Dan spoor je echt niet als je dat gaat betalen.
@tupperware: Ik verkoop,uitzonderingen daargelaten(een handel auto van een paar honderd euro aan vrienden bv)geen occasions zonder garantie.Geen BOVAG lid mag überhaupt geen auto’s boven de € 4.500 verkopen zonder garantie.Bij dealers gaan dat soort auto’s voornamelijk naar de handel.

Maar ik ben het met je eens dat vaak op occasions behoorlijke rijklaarprijzen zitten.En dat slaat natuurlijk nergens op.Maar daar gaan we weer; als je bv €495 moet betalen voor KRM op een auto en je krijgt €495,- meer korting/inruil maakt het uiteindelijk geen fuck uit.Of je nu courgettes,wandtegels of auto’s verkoopt; je kan pas verkopen als de klant wil kopen.

En vice versa.
@sydney: Sorry, maar als consument hoef je echt niet bij de BOVAG aan te komen kloppen met je occasion van boven de 4500 die met ondoorzichtige “meeneemprijs” of andere constructie’s met “afleverpakketjes” verkocht is en na een maand in de soep draait. De BOVAG heeft die onzin zelf in de hand gewerkt door al die fratsen de accepteren. Wat ook iedereen vergeet bij dat leuke logo op het bedrijf. De BOVAG is er niet voor de consument. Het is een belangenvereniging voor (grote) autobedrijven. Dus goed dat je als een van de weinige (bijna) geen auto’s verkoopt zonder garantie, maar dat heeft met jouw bedrijfsvoering te maken en niet met de BOVAG. Leden van BOVAG verkopen namelijk zonder problemen auto’s boven de €4500 zonder garantie.
@sydney: als ik zie dat er voor een Porsche 350 krm betaald moet worden en voor een golf 500 ga je mij niet vertellen dat ze zo vreselijk hun best doen voor dat geld. Occasion hè.
@sydney: ja, nog nooit van KRM gehoord. Heb je een linkje?
@gregorius: oh wacht, dat staat dus voor KostenRijklaarMaken. Ik dacht dat het een omschrijving was van wat erin moet zitten.
En nee, ik ben ook iemand die alleen de eindprijs wil zien zolang ik niks aan de prijsonderdelen kan veranderen.
@wilbertg: Kosten rijklaar maken…Pfff..Hoe vaak ik niet die discussie terecht ben gekomen.Zo beweert een van mijn beste vrienden al bijna twintig jaar dat hij of zijn familie noooooooit de kosten rijklaar maken hoeven te betalen want, en daar komt ie; “hij rijdt toch al” of “hij staat hier nu toch” wat ook al zo een mooie is.Ik knik tegenwoordig maar rustig en weet beter.
Had de porsche 918 niet een porsche 911 als optie. Voor meerdere merken blank carbon uiterlijk als optie wat nog meer arbeidsintensiever is en dus duur is.
Mercedes’ Alubeam lak op een SLS; ergens rond de €12k. En voor herstel werkzaamheden kan ie terug naar de fabriek.
Voor die 50.000 Euro kan je beter een bmw e92 m3 als daily kopen
@supersim200: E90 voor mij aub
@haaldie20inchvanjegolfaf: boeie.
Elektrisch bedienbare stoelen en stuur in een willekeurig S-Line uitgevoerde Audi. Die meuk hoort standaard!
@azenomei: Waarom wil je elektrisch verstelbare stoelen op je eigen auto? Ik bedoel, je koopt hem, stelt je stoel in en iedereen blijft er daarna met zn fikken vanaf.
@berlinetta: Echt hoor! Mijn vriendin heeft al 2x keer de doodstraf gehad omdat ze mijn stoel hoger had gezet…
@maurits123: Laat me raden, je hebt je vriendin op de elektrische stoel gezet?
@moveyourmind: +1
@moveyourmind: Gekkies. Mijn vrouw moet bob spelen. Fijn om alles lekker lui in te stellen.
@maurits123: 2 keer??
@uselessblogger: Dat kan. Misschien is @maurits123 gewoon niet zo handig.
@berlinetta: Wij wonen met drie personen in huis die een rijbewijs hebben. Het is erg handig om een auto met memory stoelen te hebben. Iedereen heeft zijn “eigen” sleutel waarmee de favorieten in het navigatiesysteem worden opgeslagen, de radio voorkeuzezenders worden onthouden en de spiegels/stoelen/spiegels precies zo komen te staan zoals jij die het liefste hebt. Het is een ideale optie voor mensen die de auto wat vaker delen met andere mensen.
Alle troep op de M5 30 jahre edition…
Volgens mij was de optie lijst van pagani nog wel gekker
@jorden: carbon exterieur, á 1.000.000€
62.- voor een asbak en aansteker op een S65 AMG van 3ton.
-paar honderd euro voor een neerklapbare achterbank in de Duitse merken
– meer dan 1000 euro voor een head-up display in de Duitse merken. Op de Toyota prius zit deze standaard
– een Audi a6 waarbij je extra moet betalen voor led verlichting(zijn die gasten echt al hun zelfrespect verloren? Zelfs de vorige versie had nog standaard led achterverlichting)

En zo kan ik nog wel even door gaan. Rode draad in het verhaal: Duitse auto’s
Het stukje over de 458 ‘speciaal’, geniaal!
Dus voor de prijs van een Apple kabeltje krijg je bijna 2 asbakken? Wat een grap. Een Apple logo op die Audi zou dus betekenen dat hij dik over de 3 ton zou gaan.
Geen optie, maar lakstiftjes a 30,- (bij veel merken die ik verkocht heb althans) slaat ook nergens op.Als was je de reïncarnatie van Rembrandt van Rijn kan je nog niets met zo een Ravensburgerkit.
En toen kwam er een beschadiging op je 918 spyder…
Naakt Carbon op de huyra is heel duur!
@ricardo

Toevoeging:

Speciale kleur op de nieuwe XC90:Bursting blue mat ruim €5000,-

Voor dat geld wrappen ze in Torslanda je XC90. Ze geven aan dat dit 2-3 jaar houdt. Daarna kun je het laten verwijderen en heb je Bursting Blue Metallic
Audi, ca. €320,- voor een uitschakelbare passagiers airbag.
@bruinbeer: zag het vanmiddag ook bij volvo staan, € 160. Waarom zou je zoiets überhaupt willen uitschakelen?
@560pkferrari:
Kijk dit filmpje even..
http://www.youtube.com/watch?v=ypRr68hZ4R8
Daarom willen sommige mensen die airbag graag uit kunnen zetten.
@560pkferrari: kinderzitjes
@560pkferrari: je schoonmoeder rijdt zeker nooit mee??
@560pkferrari: In de eerste S40/V40 zaten maar 3 airbags. Omdat Volvo toen al vond dat het kinderzitje voorin moest. Later kwamen ze dacht ik met de gratis optie voor een airbag aan de bijrijderskant. Dan was het in ieder geval een gratis keuze. En nu moet je er voor betalen. Raar…
@bruinbeer: gratis op de Hyundai i10
LED koplampen op een Audi A6, meer dan 3 ton voor wat kerstlampjes
@rs_1989: Drie ton voor een paar led-lampen? Dan krijg je de fabriek in China waar ze gemaakt worden er zeker bij?
@rs_1989: https://www.youtube.com/watch?v=xYSix5r38qY
wel wat meer dan kerstlampjes ;)
@knipperlichtje: Dit wist ik niet eens. Mooi spul.
100000eur voor een naked Carbon body opnje Pagani, best prijzig
@laurens324: hoeveel nullen zijn dat? ff tellen…1,2,3,4 oeps, tel kwijt. Opnieuw
@laurens324: best wel ja, maar dan moet wel elk paneeltje op elkaar aangepast worden zodat de weave goed overloopt.. Daar zit toch wel aardig wat uren zoniet dagen werk in. En op een handgebouwde pagani van 1 miljoen vind ik dat acceptabeler dan op een audi waar alles er toch met een machine ingeramd wordt.
De mat grijze lak op de RS6 waar ik afgelopen weekend in heb gereden €6.000. En je mag er niet mee door de wasstraat. B
@cjdg:
Wel, gaat hij dan ineens glimmen.?
@tupperware: Ja. Dan krijg je glimmende vlekken omdat er wax in de poreuze matte lak dringt. En die wax geeft een glimmende waas.
Ruim 2000 eu voor een carbon cupholder in je f12…
Als ik Furrari was zou ik een speciale striping op de optielijst zetten van 5 ton oid. Dat dan goed in de aandacht brengen en wachten op alle patsers die nog meer willen benadrukken hoe rijk ze zijn. Ka-ching!!!
Damn, wat is die 918 Spyder toch een gave bak…

Voor $64.000 een speciale Liquid Metal verflaag heb ik er wel voor over…
Volgens mij kan je bij Ferrari voor honderden euro’s andere kleur gordel kopen, of een andere kleur rev-counter voor een paar duizend.
@partimarti:
Zelfs voor de cavalino rampante stickertjes die op de voorschermen kunnen zitten rekenen ze meer dan voor een audiosysteem op je leasebak.
Ferrari kopers schijnen het erg lekker te vinden om op z’n Italiaans genaaid te worden..
@partimarti: WAT is er mis met het woord toerenteller? Of heb jij het ook altijd over coil-overs en full resprays? Of rims en strutbars? Of rev limiters, bodykits en calipers?
@dragspert: Kon er niet toen even niet op komen. Pilletje vergeten?
Airco op een SLR. Niet qua aanschaf, maar als er iets vervangen moet worden …
$33.000 dollar voor 2 neerklaptafeltjes met Ipad en draadloos toetsenbord in de Bentley Mulsanne.

Misschien is de €500.000+ kost voor een ombouw naar en Mansory Conquistador ook een belachelijk ding? (Vanaf 12:12 spreekt men over de afwerking)
http://youtu.be/7XZgNrXlL4A?list=UUak3selG2oi5vn7sbqdaULA
ik mis de bekerhouders van de Ferrari F12 berlinetta die €2.670 euro kosten
Niet zo extreem als hierboven, maar wel vreemd.

DAB+ in een skoda: 100 euro, DAB+ in een volvo: 440 euro, DAB+ in een van de duitse drie: 500+ euro. Dezelfde optie 5 keer zo duur, wat?
Hier nog een top-10.

http://www.autoguide.com/auto-news/2014/03/top-10-insanely-expensive-car-options.html/5

OW wacht… Dat is gewoon een groot deel van de bron. Sorry!
@awesome: haha
Heel de optie catalogus van BMW? (en vooral hun navigatie systeem)
@w0ut: is ook wel een van de allérbeste .. dus €3000 à €4000 heb ik er wel voor over in een 5-6-7 Serie
Command aantal jaren geleden bij mercede gingen tot de 5000 geloof ik? Inderdaad alle duitse auto’s. ‘extra binnenverlichting’ aangevinkt bij de tesla, 900eu. Voor een paar led lampjes onder de deur.. wel mooi.
@amg65: Vind Command nog steeds belachelijk duur. Zelfs voor een A klasse 3600,- en dan kan je nog kiezen voor de versie met 10dvd wisselaar, 3900,-
En wat het nou meer doet boven de standaard navi? Mercedes heeft sowieso wel een paar prijzige opties. Prachtig afgewerkt etc maar kost allemaal wel wat.
De optie knipperlichten staat niet eens in de prijslijst bij Audi…. vandaar dat velen hem ook niet aangevinkt hebben. Waarschijnlijk kost het je een godsvermogen.
@406_v6: Daar hebben 80% van alle auto’s in nederland. Godskanonnen wat geven nederlanders slecht richting aan!
@406_v6: knipperlichten zitter er standaard op hoor, maar voor hun privacy gaat het jou geen moer aan waar zij heen gaan. Alsof zij rekening moeten houden met plebs. Het is al erg genoeg dat je op hun weg moet rijden naar je onbelangrijke bestemming.
Tweeduizend en vijfentwintig euro voor een trekhaak op mijn Hyundai, ik zei nee dank u en kocht voor dat 3000 een Volvo 240 met trekhaak.

(Terug gerekend van Noorse prijzen)
@norge: weg met dat …
Aston Martin One-77 heeft/had in de optielijst een in dezelfde stijl uitgevoerde Cygnet….. yup een extra auto bij je auto…..
Voor 7865 euro heb je een mooie golftas om in je California T te leggen.
@dennisjuh95: Voor de California T zou er als optie meer aflegruimte en oplaadmogelijkheden voor föhns moeten zijn.Daar is zeker aftrek voor.
@sydney: Vergeet dan ook niet de extra accu voor de stijltang!
Als je een 991 GT3 koopt voor 2 ton en LED lampen wil kost je dat effe 4000€ extra. Carbon remmen 10.000€. Wil je hem in het zilver grijs dan kost dat nog eens €4000.
De enige optie waar ik grof geld voor zou betalen bij die vijf auto’s nodig is een schietstoel voor mijn bijrijdster. Ik hoor dr nu al schreeuwen en mauwen dat het te hard gaat.
Hiervoor worden afleveringskosten genoemd (€500 tot over de €1000), maar tel daarbij ook maar op het afleverpakket. Dat kan €150 zijn, maar laatst zag ik ook €495 op een offerte staan.
Vervolgens proberen ze je ook nog een waxoil behandeling op te dringen €200-€400.
En de roverheid wil ook nog €100 voor kenteken en verwijderingsbijdrage.
Zo kan je simpele middenklassertje zomaar ineens €1500 duurder uitvallen dan de catalogusprijs in de folder.
3k voor onboard navigatie bij veel merken is schandalig, TomTom doet het voor 100
Opties die al in je auto zitten, maar tegen een meerprijs (softwarematig) worden geactiveerd.
Audi: Bluetooth. Dit zit altijd in je auto. Maar als je bijvoorbeeld een A3 koopt, kost het 420 euro om het te mogen gebruiken.
Of een ruitenwisser die aangaat als je de auto in z’n achteruit zet: dit kan jouw auto, maar via software is het uitgezet. Betaal 250 euro en deze optie wordt aangezet.
@theiz: En dat terwijl je het kabeltje met software al voor 300 euro in huis hebt. Gratis alle optie’s aanzetten.
@theiz: Daarom heb ik vanuit China zo’n mooi kabeltje laten komen, gratis stukje software erbij en ik heb voor 500 euro aan opties ‘gratis aangevinkt’. Ze kunnen me wat.
Dit is van alle jaren. Twintig jaar terug werkte ik als student in een Renault garage en in die tijd was je hatchback of sedannetje pas helemaal ‘af’ als je er een spoiler op de achterklep of kofferdeksel liet schroeven. Zo’n stuk in-kleur-meegespoten windruis veroorzakend stuk plastic kostte mijn toenmalige baas iets van 80 gulden (€ 36) inkoop en werd gretig aangevinkt op de optielijst voor de somma van 1500 piek ( € 680). Anno 1994, in een tijd dat een (middenklasse) Renault 19 nieuw zo’n 24000 gulden (€ 11000) kostte.
Nummer 4 vind ik zo gek niet.

Je moet een koelkast hebben die z’n warmte niet in het interieur uitstoot, die voldoet aan alle eisen qua gebruikte stoffen, die niet te veel verbruikt maar ook niet veel isolatie heeft, en die compleet geruisloos is.
Om dat te doen heb je hele dure elementen nodig of moet je een groot deel van de wagen veranderen.

Niet zo’n absurde prijs zou ik denken.
@Hupke: Of je sluit je koelvakje aan op het airco-systeem en alle problemen die jij juist opsomde verdwijnen als sneeuw voor de zon :)
@Hupke: En dan heb je nog niet eens de crashveiligheid meegenomen, wil niet graag een fles champagne door het interieur hebben vliegen wanneer ik aangereden word
Die asbak van die shelby is in verhouding niet gek. Meerdere merken vragen die prijzen. Als ik mij niet vergis vraagt mitsubishi iets van 70 euro voor een asbak met lampje voor de PHEV
Datzelfde iphone draadje in mijn A6 kost niet veel minder. Enige nadeel is dat eerst het dashbord eruit moet om het draadje aan te kunnen sluiten: heb de hele grap niet onder de 400 euro kunnen vinden.
Dan maar geen iphone aansluiting.
@gregorius: Zelfs in mijn C30 sluit ik mijn iPhone op het audiosysteem aan via
@osmo: … bluetooth, dat moet Audi ondertussen toch ook wel kunnen. (ergens misklikt dus 2 posts :p)
@osmo: ja, naar puntje bij de Audi. Gebeurt je 1 keer in je leven.
Volgens mij heeft de autobild in Duitsland eens geprobeerd een kale auto te kopen voor de vanaf prijs. Was niet gelukt om een auto helemaal zonder opties te krijgen.
Een navi voor een golf 4000 a 5000 euro vond ik eerst ook belachelijk.
Bugatti vraagt 300.000 euri als je het carbon op je supersport niet met gewone lak wilt hebben maar met tinting en blanke lak er over…
Echt de reacties hier zijn heerlijk om te lezen, geweldig. Beetje dumpert achtig maar dan met *ahum* niveau
Een DSG voor je Vagmobiel. Vooral duur na aanschaf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).