• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De allerlaatste Saab ter wereld is duur

Auteur: Loek, gepost 8 december 2018 om 15:03 – 36 Reacties

Afbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duurAfbeelding De allerlaatste Saab ter wereld is duur

Saab 9-3 Estate
Een Zweeds stukje cultauto voor vrij veel geld.

Tsja, Saab. Het merk wat stierf, gereanimeerd werd door volksheld Victor Muller en vervolgens definitief de pijp uit ging in 2011. Saabs waren bijzonder. Het waren degelijke, bijna saaie auto’s, maar toch aantrekkelijk voor liefhebbers. De laatste paar Saabs, zoals de 9-3 en 9-5, maar met name de 9-4X, waren eigenlijk niks anders dan een Chevrolet of Opel met een Saab-koets. Toch werden ze altijd gewaardeerd, door zowel liefhebbers als niet-liefhebbers.

De 9-3 is misschien nog wel de meest normale. Die kwam in het lage middenklasse segment, was er als sedan, cabrio of stationwagon en was bovendien betaalbaar. De 9-3 was in productie tot het laatste moment, om daarna nog één keer gereanimeerd te worden door NEVS. Er is nog een redelijk aanbod gebruikte 9-3’s omdat de auto nog best flink verkocht is in Nederland. Daarom moet je toch wel krankjorum zijn om 31 ruggen stuk te slaan op eentje?

Misschien wel. In Italië wordt een 9-3 Estate aangeboden voor dat geld. Dan moet er wel iets extra speciaals aan de hand zijn. Volgens de advertentie is dat het geval: dit is de allerlaatste Saab ter wereld. Harde claim, met name door het feit dat de dealer vertikt een datum van afgifte te geven. Het kan dus ook gewoon een stukje Italiaans visserslatijn zijn, maar om het interessant te houden gaan we er even vanuit dat het klopt.

De auto heeft 0 eigenaren gehad en heeft enkel zo’n 90 km aan (fabrieks)kilometers op de teller kunnen zetten. Je koopt dus wel een gloednieuwe Saab. Eentje met een 131 pk sterke 1.9 TTiD4 dieselmotor, gekoppeld aan een handbak. De uitvoering is wat saai, maar de 9-3 maakt zichzelf al interessant genoeg door zijn uitstraling. De snuit lijkt namelijk goed te verjaren en de witte achterlichten blijven gaaf.

En dat dus voor precies 31.000 euro, bij een Italiaanse handelaar. Mocht het nou blijken dat ze gelijk hebben, dan staat hier een enorm unieke Saab. Dan valt de prijs relatief gezien mee.

Ook interessant!

  • Zo duur is de duurste parkeerplek ter wereld
  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, estate, occasion, Saab, zwart

Vorig bericht: « Autoblog advies: relaxte sedan met minimaal zes cilinders
Volgend bericht: Eindoordeel: de beste Formule 1-coureurs van 2018 »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodolddays zegt

    8 december 2018 om 15:08

    31k voor een gloednieuwe auto, das toch niet zo duur?

    Login om te reageren
    • herbert zegt

      8 december 2018 om 17:04

      @goodolddays: Nieuw was dit al een achterhaalde auto, dus ja veel geld.

      Login om te reageren
  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 december 2018 om 15:16

    Ik zal jullie uit de droom helpen: dit is NIET de laatste Saab 9-3! De laatste versie is namelijk de Griffin uitvoering, en die heeft een aantal kenmerken (ander front, andere logo’s, andere stoelen, andere multimedia unit bijvoorbeeld) die dit Saabje niet heeft…

    Login om te reageren
    • sjoerd95 zegt

      8 december 2018 om 15:19

      @svenska_aeroplan_ab: En de laatste NEVS 9-3s waren er alleen in sedan als Aero met zwart logo dacht ik? Inderdaad niet de allerlaatste Saab ooit.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        8 december 2018 om 15:29

        @sjoerd95: Als we NEVS erbij halen: die bestaan gewoon en produceren de volledig elektrische ‘NEVS 9-3’ gewoon. Sterker nog: ze hebben een deal met ‘de Chinese Uber’ en gaan 150.000 auto’s leveren van nu tot 2020!

        Login om te reageren
  3. henk_he zegt

    8 december 2018 om 15:17

    Gewoon in een museum zetten. Daar gaat toch niemand €31.000 voor betalen?

    Login om te reageren
  4. maroksahbe zegt

    8 december 2018 om 15:42

    Hoort iemand nog wat van Dhr Muller? Het is iets te lang stil als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  5. bogey zegt

    8 december 2018 om 15:52

    Heb je in Nederland uberhaupt iets onder de 30000 euro met al die ecotaksen.
    Dus duur…Hij is al wat ouder, maar zou nog wel ‘nieuw’ zijn.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      8 december 2018 om 18:55

      @bogey: ja hoor, 2x Dacia Logan MCV (station) voor nog geen € 30.000,00 en die zijn dan echt nieuw.

      Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    8 december 2018 om 16:13

    Als je hem dan pas volgend op kenteken zet, mag je toch met een oude diesel lekker de milieuzones in.

    Login om te reageren
  7. coffeecup zegt

    8 december 2018 om 16:23

    Een TTID

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      8 december 2018 om 16:23

      @coffeecup: met 130pk bestaat niet

      Login om te reageren
      • wetdualclutch zegt

        8 december 2018 om 20:48

        @coffeecup: 131kW denk ik, dan kom je aardig bij 180pk uit :-)

        Login om te reageren
      • yupyup zegt

        9 december 2018 om 13:34

        @coffeecup: ja hoor, die bestaat wel. Geleverd in 2011 en 2012, het is de bekende bi-turbo die is gedowntuned.

        Login om te reageren
  8. marinepower zegt

    8 december 2018 om 16:28

    Saabs verouderen maar langzaam. Vrij tijdloos ontwerp. Ik zag gister een oudere 9-5 met een kenteken uit 2001, en ondanks dat deze ruim 17 jaar oud is, is het beslist geen verouderd model.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      8 december 2018 om 17:37

      @marinepower: Hangt van de uitvoering af. Van buiten vind ik een 9-5 Estate ook mooi, mits 17 inch, eventueel een dakspoiler, xenon etc. Van binnen echter spuuglelijk, dan liever een V70.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 december 2018 om 07:49

      @marinepower: mwoah, deze Saabs waren eigenlijk al flink verouderd toen ze nieuw verkocht werden. Wat ook de reden voor het faillissement was (geen courante modellen, lage verkoopcijfers, hoge verliezen).

      Login om te reageren
  9. avdb55 zegt

    8 december 2018 om 16:38

    Hou eens op met die onzin over Opels of Chevrolets in vermomming.
    Dat geldt alleen voor de Saabaru (een Subaru Impreza) en de Trollblazer (wel de beste GMT-360 ever built) en misschien voor de 9-4X, maar Saabisti weten natuurlijk dat de Cadillac niet anders is dan een Saab in vermomming.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      8 december 2018 om 17:54

      @avdb55: ik dacht dat Saabisti niet boos te krijgen waren, hmm.

      Anyway, los van of je het wilt erkennen of niet, het is gewoon waar. Bovendien is het helemaal geen nadeel ofzo. GM is een wereldconcern, ik zie liever een 95 met Insignia techniek dan dat Muller een compleet nieuw onbewezen platform bouwt. Het is geen verwijt, het is een weetje om context te creëren.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        8 december 2018 om 18:24

        @720s: Klopt uiteraard, maar wel in mindere mate dan menigeen dacht/ denkt… Er zat bijvoorbeeld veel meer VW in een Audi dan GM in een Saab. Audi heeft dit marketing-technisch gezien alleen alrijd beter weten te verkopen. Daar heeft Saab het te lang laten liggen…

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        9 december 2018 om 12:34

        @720s: De 9-3 was zodanig gelijk aan de “vergelijkbare” Vectra van Opel dat, toen GM onderzocht om de productie over te brengen naar Rüsselheim, bleek dat het technisch simpelweg niet mogelijk was. De 9-3 week teveel af. Denk bijvoorbeeld aan de meesturende achterwielen. Daar wordt bij bepaalde merken ook nog vandaag zeer druk over gedaan, bij de 9-3 zat het er gewoon sinds begin 2000 op. Ditto voor de veiligheidsfeatures. A-stijl was stevig genoeg om de aanrijding met een Eland te overleven. Nooit zo geweest voor de andere GM-modellen. De eerste 9-3 uit 2001 maakte gebruik van een interne bekabeling op basis van glasvezel. Geen enkel GM-model heeft dat ooit gehad (voor zover ik weet). Etcetera. Dus ja, GM-techniek werd ten overvloede gebruikt. Maar ook weer niet.

        Login om te reageren
  10. herbert zegt

    8 december 2018 om 17:05

    Nieuw was deze veredelde opel al zwaar achterhaald, oude vervuilende techniek.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      8 december 2018 om 17:27

      @herbert: onzin, won bij de introductie diverse vergelijkende test met de concurrentie. Cockpit interieur, prachtig onderstel met meesturende achterwielen, diverse veiligheidsinnovaties en sterke, schone en zuinige turbomotoren.

      Login om te reageren
      • herbert zegt

        8 december 2018 om 17:37

        @svenska_aeroplan_ab: Allemaal zaken die al tientallen jaren eerder op de markt waren.
        Gezien je naam ben je vast een enorme fanboy, maar blijf wel realistisch.
        Die GM motoren was niets schoons/zuinig aan, vooral verouderde achterhaalde meuk.
        Zie je ook duidelijk terug in CO tax boetes van de laatste Opel’s met GM motoren.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          8 december 2018 om 17:59

          @herbert: Wat betreft de diesels heb je misschien gelijk. Alhoewel dat de Alfa common rail diesels zijn, die toch ook een aardige naam hebben… De 4-cilinder benzinemotoren zijn gewoon Saab motoren, ontwikkeld en gebouwd in Zweden. Ze hebben inderdaad ook in andere GM producten gezeten ja. Die motoren waren rond pak hm beet 2004 top. Vergeet niet dat de Duitsers toen nog niet verder dan een 4-cilinder 1.6 zonder turbo met 90 pk in die tijd, voor hetzelfde geld… De 9-3 Sedan was in volgens mij 2003 ook gewoon de best verkochte auto in de klasse trouwens, dus was gewoon een prima product.

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            8 december 2018 om 18:00

            @svenska_aeroplan_ab: 2004

            Login om te reageren
          • herbert zegt

            9 december 2018 om 10:35

            @svenska_aeroplan_ab: je mag gerust weten dat ik ook een Saab fan ben, maar toen GM zich ermee is gaan bemoeien was de glans er voor mij wel een beetje af.

            Login om te reageren
  11. fiestaxr2 zegt

    8 december 2018 om 18:19

    De diesel is dood net zoals als saab

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      9 december 2018 om 00:25

      @fiestaxr2: in de auto-industrie wel…..

      Login om te reageren
  12. kempenaer zegt

    8 december 2018 om 19:47

    Diesel wordt doodgemaakt door hysterisch domlinks.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      9 december 2018 om 12:36

      @kempenaer: nou, eigenlijk is diesel de nek omgedraaid door VAG. Maar die schuiven de schuld graag af op iemand anders.

      Login om te reageren
  13. ikleesookoverautos zegt

    8 december 2018 om 22:00

    Gaap weer een Saab

    Login om te reageren
  14. Pordon zegt

    8 december 2018 om 22:31

    Fijn altijd een artikel over saab voor het slapen. Dat is toch een merk dat ik niet mis.

    Login om te reageren
  15. kennone zegt

    9 december 2018 om 00:40

    Fijne wagens die Aero TTID’s, Paar jaar terug voor mijn werk zo eentje mogen rijden, 180pk in een 4 cilinder diesel was toen serieus veel en voelde ook enorm snel aan, bizar dat nu de gemiddelde lease station het zelfde vermogen heeft.

    Login om te reageren
  16. joostdetaalnazi zegt

    9 december 2018 om 07:02

    *Het merk dat stierf,

    Login om te reageren
  17. menaz zegt

    9 december 2018 om 13:43

    Ah, daar heeft Skoda de inspiratie gehaald voor de Octavia facelift.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North