De allerlaatste Saab ter wereld is duur

Auteur: , 36 Reacties

Een Zweeds stukje cultauto voor vrij veel geld.

Tsja, Saab. Het merk wat stierf, gereanimeerd werd door volksheld Victor Muller en vervolgens definitief de pijp uit ging in 2011. Saabs waren bijzonder. Het waren degelijke, bijna saaie auto’s, maar toch aantrekkelijk voor liefhebbers. De laatste paar Saabs, zoals de 9-3 en 9-5, maar met name de 9-4X, waren eigenlijk niks anders dan een Chevrolet of Opel met een Saab-koets. Toch werden ze altijd gewaardeerd, door zowel liefhebbers als niet-liefhebbers.

De 9-3 is misschien nog wel de meest normale. Die kwam in het lage middenklasse segment, was er als sedan, cabrio of stationwagon en was bovendien betaalbaar. De 9-3 was in productie tot het laatste moment, om daarna nog één keer gereanimeerd te worden door NEVS. Er is nog een redelijk aanbod gebruikte 9-3’s omdat de auto nog best flink verkocht is in Nederland. Daarom moet je toch wel krankjorum zijn om 31 ruggen stuk te slaan op eentje?

Misschien wel. In Italië wordt een 9-3 Estate aangeboden voor dat geld. Dan moet er wel iets extra speciaals aan de hand zijn. Volgens de advertentie is dat het geval: dit is de allerlaatste Saab ter wereld. Harde claim, met name door het feit dat de dealer vertikt een datum van afgifte te geven. Het kan dus ook gewoon een stukje Italiaans visserslatijn zijn, maar om het interessant te houden gaan we er even vanuit dat het klopt.

De auto heeft 0 eigenaren gehad en heeft enkel zo’n 90 km aan (fabrieks)kilometers op de teller kunnen zetten. Je koopt dus wel een gloednieuwe Saab. Eentje met een 131 pk sterke 1.9 TTiD4 dieselmotor, gekoppeld aan een handbak. De uitvoering is wat saai, maar de 9-3 maakt zichzelf al interessant genoeg door zijn uitstraling. De snuit lijkt namelijk goed te verjaren en de witte achterlichten blijven gaaf.

En dat dus voor precies 31.000 euro, bij een Italiaanse handelaar. Mocht het nou blijken dat ze gelijk hebben, dan staat hier een enorm unieke Saab. Dan valt de prijs relatief gezien mee.



36 reacties

31k voor een gloednieuwe auto, das toch niet zo duur?
@goodolddays: Nieuw was dit al een achterhaalde auto, dus ja veel geld.
Ik zal jullie uit de droom helpen: dit is NIET de laatste Saab 9-3! De laatste versie is namelijk de Griffin uitvoering, en die heeft een aantal kenmerken (ander front, andere logo’s, andere stoelen, andere multimedia unit bijvoorbeeld) die dit Saabje niet heeft…
@svenska_aeroplan_ab: En de laatste NEVS 9-3s waren er alleen in sedan als Aero met zwart logo dacht ik? Inderdaad niet de allerlaatste Saab ooit.
@sjoerd95: Als we NEVS erbij halen: die bestaan gewoon en produceren de volledig elektrische ‘NEVS 9-3’ gewoon. Sterker nog: ze hebben een deal met ‘de Chinese Uber’ en gaan 150.000 auto’s leveren van nu tot 2020!
Gewoon in een museum zetten. Daar gaat toch niemand €31.000 voor betalen?
Hoort iemand nog wat van Dhr Muller? Het is iets te lang stil als je het mij vraagt.
Heb je in Nederland uberhaupt iets onder de 30000 euro met al die ecotaksen.
Dus duur…Hij is al wat ouder, maar zou nog wel ‘nieuw’ zijn.
@bogey: ja hoor, 2x Dacia Logan MCV (station) voor nog geen € 30.000,00 en die zijn dan echt nieuw.
Als je hem dan pas volgend op kenteken zet, mag je toch met een oude diesel lekker de milieuzones in.
Een TTID
@coffeecup: met 130pk bestaat niet
@coffeecup: 131kW denk ik, dan kom je aardig bij 180pk uit :-)
@coffeecup: ja hoor, die bestaat wel. Geleverd in 2011 en 2012, het is de bekende bi-turbo die is gedowntuned.
Saabs verouderen maar langzaam. Vrij tijdloos ontwerp. Ik zag gister een oudere 9-5 met een kenteken uit 2001, en ondanks dat deze ruim 17 jaar oud is, is het beslist geen verouderd model.
@marinepower: Hangt van de uitvoering af. Van buiten vind ik een 9-5 Estate ook mooi, mits 17 inch, eventueel een dakspoiler, xenon etc. Van binnen echter spuuglelijk, dan liever een V70.
@marinepower: mwoah, deze Saabs waren eigenlijk al flink verouderd toen ze nieuw verkocht werden. Wat ook de reden voor het faillissement was (geen courante modellen, lage verkoopcijfers, hoge verliezen).
Hou eens op met die onzin over Opels of Chevrolets in vermomming.
Dat geldt alleen voor de Saabaru (een Subaru Impreza) en de Trollblazer (wel de beste GMT-360 ever built) en misschien voor de 9-4X, maar Saabisti weten natuurlijk dat de Cadillac niet anders is dan een Saab in vermomming.
@avdb55: ik dacht dat Saabisti niet boos te krijgen waren, hmm.

Anyway, los van of je het wilt erkennen of niet, het is gewoon waar. Bovendien is het helemaal geen nadeel ofzo. GM is een wereldconcern, ik zie liever een 95 met Insignia techniek dan dat Muller een compleet nieuw onbewezen platform bouwt. Het is geen verwijt, het is een weetje om context te creëren.
@720s: Klopt uiteraard, maar wel in mindere mate dan menigeen dacht/ denkt… Er zat bijvoorbeeld veel meer VW in een Audi dan GM in een Saab. Audi heeft dit marketing-technisch gezien alleen alrijd beter weten te verkopen. Daar heeft Saab het te lang laten liggen…
@720s: De 9-3 was zodanig gelijk aan de “vergelijkbare” Vectra van Opel dat, toen GM onderzocht om de productie over te brengen naar Rüsselheim, bleek dat het technisch simpelweg niet mogelijk was. De 9-3 week teveel af. Denk bijvoorbeeld aan de meesturende achterwielen. Daar wordt bij bepaalde merken ook nog vandaag zeer druk over gedaan, bij de 9-3 zat het er gewoon sinds begin 2000 op. Ditto voor de veiligheidsfeatures. A-stijl was stevig genoeg om de aanrijding met een Eland te overleven. Nooit zo geweest voor de andere GM-modellen. De eerste 9-3 uit 2001 maakte gebruik van een interne bekabeling op basis van glasvezel. Geen enkel GM-model heeft dat ooit gehad (voor zover ik weet). Etcetera. Dus ja, GM-techniek werd ten overvloede gebruikt. Maar ook weer niet.
Nieuw was deze veredelde opel al zwaar achterhaald, oude vervuilende techniek.
@herbert: onzin, won bij de introductie diverse vergelijkende test met de concurrentie. Cockpit interieur, prachtig onderstel met meesturende achterwielen, diverse veiligheidsinnovaties en sterke, schone en zuinige turbomotoren.
@svenska_aeroplan_ab: Allemaal zaken die al tientallen jaren eerder op de markt waren.
Gezien je naam ben je vast een enorme fanboy, maar blijf wel realistisch.
Die GM motoren was niets schoons/zuinig aan, vooral verouderde achterhaalde meuk.
Zie je ook duidelijk terug in CO tax boetes van de laatste Opel’s met GM motoren.
@herbert: Wat betreft de diesels heb je misschien gelijk. Alhoewel dat de Alfa common rail diesels zijn, die toch ook een aardige naam hebben… De 4-cilinder benzinemotoren zijn gewoon Saab motoren, ontwikkeld en gebouwd in Zweden. Ze hebben inderdaad ook in andere GM producten gezeten ja. Die motoren waren rond pak hm beet 2004 top. Vergeet niet dat de Duitsers toen nog niet verder dan een 4-cilinder 1.6 zonder turbo met 90 pk in die tijd, voor hetzelfde geld… De 9-3 Sedan was in volgens mij 2003 ook gewoon de best verkochte auto in de klasse trouwens, dus was gewoon een prima product.
@svenska_aeroplan_ab: je mag gerust weten dat ik ook een Saab fan ben, maar toen GM zich ermee is gaan bemoeien was de glans er voor mij wel een beetje af.
De diesel is dood net zoals als saab
@fiestaxr2: in de auto-industrie wel…..
Diesel wordt doodgemaakt door hysterisch domlinks.
@kempenaer: nou, eigenlijk is diesel de nek omgedraaid door VAG. Maar die schuiven de schuld graag af op iemand anders.
Gaap weer een Saab
Fijn altijd een artikel over saab voor het slapen. Dat is toch een merk dat ik niet mis.
Fijne wagens die Aero TTID’s, Paar jaar terug voor mijn werk zo eentje mogen rijden, 180pk in een 4 cilinder diesel was toen serieus veel en voelde ook enorm snel aan, bizar dat nu de gemiddelde lease station het zelfde vermogen heeft.
*Het merk dat stierf,
Ah, daar heeft Skoda de inspiratie gehaald voor de Octavia facelift.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).