Autoblog advies: relaxte sedan met minimaal zes cilinders

Auteur: , 107 Reacties
Mercedes-Benz CLS350 (C219) '06

Eindelijk wat rust aan boord.

Soms wil je gewoon weer terug in de tijd. Nee, niet meteen 30 jaar, maar een jaartje of 10. Op autogebied helemaal. Want wat hadden we het toch goed. Bijzondere technieken, dikke auto’s en nog geen downsize geneuzel. Dat stelt Autoblog-lezer Kobus. Hij kwam 16 mei 2016 toevallig in aanraking met Autoblog is en is blijven hangen voor de geweldige artikelen, waarvoor dank!

Op de inrit van Kobus staan nu drie auto’s. Een Toyota LandCruiser (die Kobus ombouwt tot cross-monster), een Ford Mondeo lease-auto en de Alfa Romeo Mito van zijn vrouw. De Ford Mondeo gaat er binnenkort uit. Kobus gaat zijn eigen bedrijf beginnen en kan de leaseauto dan inleveren. Een onverdeeld genoegen was de auto niet.

De kleine dieselmotor levert naar eigen zeggen tussen de 1.880 en 2.020 toeren nét voldoende kracht, voor de rest is het waardeloos. De wegligging is prima, maar het geheel komt heel basic over. Kobus heeft een paar specifieke wensen. Het mag allemaal wel wat luxer en relaxter. Daarom is hij op zoek naar een relatief ruime sedan met een grote motor. Het hoeft echt geen V8 of V10 te zijn, maar een lekker corpulente drieliter zescilinder klinkt letterlijk en figuurlijk als muziek in zijn oren. Of wij hem een handje kunnen helpen. Natuurlijk! Overige wensen: een hoge kilometerstand mag, mits gedocumenteerd. Géén import graag.

Huidige /vorige auto's:Toyota Land Cruiser 100 (blijft), Ford Mondeo Stationwagon (gaat)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 15.000 (het hoeft niet per se op)
Jaarkilometrage:Maximaal 10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Genieten van relaxte auto, geen downsize motor
Gezinssamenstelling:1 lieftallige vrouw + 2 tieners die zelf op vakantie gaan
Voorkeursmerken /modellen:Lexus en Saab
No-go modellen / merken:BMW en Ford

Wat mis je door de no-go?
Qua Ford modellen mis je niet zo heel erg veel. Ja, er zijn nog altijd sedans van Ford met zescilinder motoren, maar die zijn niet in Europa leverbaar. Alhoewel een Mondeo met die 3.3 V6 Ecoboost en dik 300 pk erg aantrekkelijk klinkt. Enfin, Ford is niet alleen een no-go, maar ook niet mogelijk gezien het eisenpakket. Bij BMW ligt het totaal anders. Er zijn namelijk erg veel modellen die in het budget passen. Onze keuze zou heel voorspelbaar zijn: een BMW 530iA Executive (E60). Die heeft 272 pk uit een atmosferische zescilinder, welke mooier loopt dan alle motoren die onderstaande alternatieven onder de kap hebben.

Volvo S60 T6 AWD Geartronic Summum
€ 13.995
2011
115.000 km

We beginnen met de kleinste. De Volvo S60 was voor Volvo destijds zeer vooruitstrevend, uiterst dynamisch en waanzinnig jeugdig. Voor veel anderen was het geen seniorenmobiel meer. De lijnvoering sprak een nieuw publiek aan. Voordat de Polestar kwam, was de T6 het topmodel. Het is een beetje een ondergeschoven kindje, deze uitvoering, want het is stiekem best een gave auto. De motor is een zes-in-lijn met twee turbo’s. Deze combinatie levert 306 pk en 400 Nm. De loop van de motor is erg fraai en het maakt eigenlijk niet uit welk toerental de zespitter draait, hij sleurt er altijd aan. Bijna alle T6’en zijn zeer luxe uitgerust. Zijn er dan ook nadelen? Jazeker, want ze zijn zeer schaars. Zowel in het budget als in het algemeen. Ook is de transmissie niet de beste in zijn soort. Ondanks de hardware is deze auto veel minder sportief dan je zou verwachten. Dat is tegelijkertijd een voordeel: het zijn fijne auto’s om mee te cruisen. Check het S60 aankoopadvies.

Volvo S60 T6 Geartronic Summem '10

Volkswagen Passat CC 3.6 FSI 4-Motion Highline DSG
€ 13.500
2009
165.000 km

Ook bij de Passat kunnen we aangeven dat het lastig wordt om ze te vinden, want deze uitvoering werd nieuw niet veel verkocht. Voor de nieuwprijs van een Passerati VR6 kon je namelijk ook iets bij de buren van de VW dealers uitzoeken (Audi A5 bijvoorbeeld). Dan had je weliswaar geen zespitter, maar wel een premium badge. De Passat CC is één van de weinige keren dat Volkswagen iets leuks probeert te doen en dat het geheel dan ook geslaagd is. Het interieur is waanzinnig fraai, de stoelen zijn uitmuntend en de uitrusting bij de V6 is eigenlijk nooit een issue, alhoewel er kale (Duitse) import tussenzit. Qua rijden is het nog altijd een Passat, dus niet erg spannend, alhoewel de iets stijvere ophanging zeer welkom is. De motor is een jwueeltje. Het is geen koppelmonster, maar heeft niet veel moeite met de Passat CC. De transmissie is een DSG, die uit de kunst hoort te werken, dus controleer dat direct even bij de proefrit. De rest van de aankooptips lees je in dit Passat CC aankoopadvies.

Volkswagen Passat CC VR6 '09

Lexus GS300 President (S190)
€ 12.950
2008
150.000 km

Deze auto komt uit de periode dat Lexus nog een beetje zoekende was naar een eigen huisstijl qua design. Tegenwoordig zijn ze bonder uitzondering zeer bijzonder vormgegeven. Deze GS300 is dat absoluut niet. Het is geen lelijke auto, dan wel een zeer anonieme. Dat heeft ook zijn voordelen, want je kunt onopvallend door het verkeer manoeuvreren zonder mensen hebberig of jaloers te maken. Daar is wel alle reden toe, want de GS300 heeft een paar troeven achter de hand. De betrouwbaarheid staat op een zeer hoog peil, de motor is verrassend pittig en het comfort is ongekend. Het is een achterwielaandrijver, maar zeker geen sportieve (rijtest). Verwacht geen ‘dynamische’ervaring. De ‘President’-uitvoering is het topniveau van Lexus en dat betekent eigenlijk: er kan niets meer bij, alles zit erop.

Lexus GS300 President (S190) '08

Mercedes-Benz CLS350 (C217)
€ 12.950
2006
165.000 km

Deze auto wist in 2004 de markt behoorlijk op te schudden. Voorheen moest je als succesvolle manager van E-Klasse naar S-Klasse promoveren. Nu zijn S-Klasses absoluut fantastische auto’s, maar het is meteen zo log, lomp en groot. Met de CLS is was er een stijlvol alternatief. Deze optie is nu een stukje betaalbaarder geworden, want de afschrijving heeft zijn werk gedaan. De vierdeurs coupé van Mercedes-Benz was commercieel gezien een aardig hitje, waardoor je ze redelijk gemakkelijk kunt vinden. Voordeel van de CLS ten opzichte van de E-Klasse is dat de uitrusting alsmede de motorisering standaard op een hoger niveau lag. Zo stap je minimaal in een CLS 350, met een 272 pk sterke V6. In principe méér dan voldoende. Een ‘500’ of AMG is leuk, maar nergens voor nodig. De auto staat te boek als betrouwbaar, maar check met name de electronica (en natuurlijk het CLS aankoopadvies).

Mercedes-Benz CLS350 (C217) '06

Honda Legend 3.5 V6 SH-AWD
€ 11.500
2008
170.000 km

Als het obscuur mag zijn, is dit je optie. Deze generatie Honda Legend werd door zo’n beetje iedereen over het hoofd gezien. Er staat ‘Honda’ op, dus is het bij voorbaat kansloos in deze klasse. In de Verenigde Staten plakken ze er een Acura-logo op, met iets meer succes. Is de Honda Legend een goede optie? Jazeker, net als de Lexus staat ook hier de betrouwbaarheid op een hoog niveau. De Honda is wel véél geavanceerder dan de Lexus. Zo heb je de beschikking over ‘Super Handling All Wheel Drive’, een 300 pk sterke V6 met VTEC en een zeer vernuftig onderstel. Qua uitrusting hoef je je geen zorgen te maken, ze zijn allemaal uiterst luxe verkocht. Het nadeel is dat ze nauwelijks verkochten en bijzonder lastig te zijn om te vinden. Je kan het aanbod in Nederland op één hand tellen. Aangezien 99,8% van de autokopers nog nooit van het ding gehoord heeft, moet je er ook rekening mee houden dat je de auto tzt niet gaat verkopen.

Honda Legend (KB1) '06

Jaguar XJ 3.5 Executive (X350)
€ 11.950
2005
185.000 km

Het ultieme herentransport is natuurlijk een Jaguar. Deze generatie XJ is een van de gaafste auto’s gemaakt, in de zin van dat de X350 véél moderner is dan zijn klassieke uiterlijk doet vermoeden. De auto is geheel opgetrokken uit aluminium en is qua gewicht vergelijkbaar met een S-Type of XF, die ook in het budget vallen. De 3.5 V8 is niet een veelvoorkomende motor. In principe is de 3.0 V6 met 243 pk méér dan voldoende, maar de V8 (272 pk) draagt wat bij aan de beleving. Als je rustig rijdt is de V8 stiller dan de V6. Geef je gas, dan hoor je een decente brul. De uitrusting is bij deze generatie goed voor elkaar, maar houdt er rekening mee dat het navigatiesysteem ernstig verouderd is. Qua betrouwbaarheid is deze Jaguar beter dan zijn merknaam doet vermoeden, getuige het Jaguar XJ aankoopadvies.

Jaguar XJ8 3.5 Executive (X35) '07

Yolo: Rolls-Royce Silver Spirit
€ 12.750
1985
130.000 km

We waren niet eens op zoek naar deze auto en ineens vonden we er een paar exemplaren van. De Rolls-Royce Silver Spirit was jarenlang de auto waarmee Rolls-Royce zijn geld verdiende. Het was de limousine voor mensen met veel geld en weinig haast. Als je belangrijk bent, wachten de mensen wel op je. Het is een échte Yolo dit keer, want je kan alleen kiezen uit rechts gestuurde exemplaren in een hooguit redelijke staat. De V8 is romiger en zachter dan een zwembad vol met half gesmolten boter. De prestaties staan absoluut niet in lijn met de dorst van de motor overigens. Beetje gevalletje Hazes: niet snel, maar wel veel zuipen. Maar om relaxed te cruisen en jezelf van de wereld af te sluiten zijn er weinig betere auto’s te bedenken. Je voeten zakken weg in het hoogpolige tapijt, de motor sleurt de 2.5 ton aan Brits staal onvermoeibaar voort en de houtinleg wordt mooier per jaar. Wel een dingetje: reserveer het aanschafbedrag per jaar om de boel een beetje rijdend te houden.

Rolls-Royce Silver Spirit '86

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



107 reacties

Wijzig de Lexus GS300 in GS450h zou ik zeggen. Sneller en zuiniger. Altijd power voorhanden.
@fanboy: of een LS, veel extra’s tov de GS, en een vergelijkbaar verbruik met de GS300. De GS450H is zeker een stuk zuiniger, maar de betrouwbaarheid is wel een stuk minder dan de LS. Vind zelf trouwens de tweede generatie GS een veel fijnere auto, zeker de 430.
@fanboy: wel verdomde weinig bagageruimte
@alassad: Ja dat is toen met de facelift heel erg verbeterd maar die auto’s zullen buiten budget vallen.
Misschien geen probleem als je niet meer met kids op vakantie gaat.
@alassad: Ik kan uit ervaring zeggen dat dat waar is.

De GS300 is praktischer dan de 450h (die rijd ik nu).
Maar voor mij weegt het gebrek aan laadruimte niet op tegen de enorme souplesse en de -allemensen- accelleratie vanaf nul kilometer tot en met de 250 …. En betrouwbaarheid? Tja, het is wél een Lexus.

Maar de GS300 is een stuk praktischer. Dat is beslist waar.
@frank2b: van dit model heb je ook de GS430. Scheelt hybridemuk in de kofferbak waardoor deze gelijk is aan de gs300. Zelf rijd ik de eerste generatie en wil over 2 jaar de GS430 hebben. Youngtimer regeling.
@erwinlagcher1977: Klopt. Heb ik destijds ook over lopen denken. Een boterzachte en überbetrouwbare V8. Ik zag zelfs de 460 onlangs te koop staan.

Maar ja, dat verbruik hè ….
@erwinlagcher1977: Heerlijke auto die GS300 uit begin jaren 90. De mijne is helaas niet meer onder ons. R.I.P. HF-RN-85
@erwinlagcher1977: Uiteraard is de 430 of 460 hartstikke mooi. Maar langzamer dan de hybride en verbruikt meer.
Ook houdt niet iedereen van de eCVT, maar hij is gewoon heel snel en soepel.
Heerlijk. Ik zat net gisteren te kwijlen bij het besef dat je bij Toyota Japan nog kan kiezen voor een Century ipv een dikke Lexus. Old school luxe die rust uitstraalt. Het valt me alles mee hoe dicht je daar nog bij in de buurt kan komen met sommige in dit rijtje.
Ik heb net een Hyundai Grandeur gekocht. 3,3 V6, 240 pk, vijftraps automaat, flinke binnenruimte… Het is natuurlijk een beetje een vreemde eend in de bijt om te zien, maar het is een heerlijke rechttoe-rechtaan cruiser. Ik gebruik ‘m om van CH naar NL te rijden en vice versa. Doet 1 op 12 met 120 op de teller, dus keurig. Voor 5000-7500 heb je een net exemplaar, en soms uitschieters met bijzonder lage kilometerstanden.
Kobus 😂
Volvo s80 misschien ook een leuke? Een t5 of een t6 past wel in het budget denk ik. Of een cadillac cts vanaf 2007 met 3.6 v6. Leuke auto’s allebei.
Ik lees ‘no-go’ BMW, maar daar zitten toch de mooiste/beste opties lijkt mij?
@kazaluna: Heel simpel, meneer is anti-bmw waarschijnlijk.
@335istage1: en logisch. Ik winkel ook in deze klasse maar zou ook nooit een Beamer overwegen vanwege de vekeerde uitstraling en ongeinspireerde styling.
Ik ben geen specifiek bmw fan, maar die e60 steekt er toch wel met een paar koppen bovenuit.
Dan dus maar de gs300, maar nog liever een 400, dan rijd je ten minste niet in de pauperspec rond.
Die voorwielaangedreven hokken zijn leuk voor opa en oma, maar verder niet heel interessant.
@ponnie: een GS is bij mijn weten per definitie achterwiel aangedreven
@ponnie: Die E60 steekt er qua lelijkheid inderdaad met kop en schouders bovenuit in dit segment…

Ik zou lekker voor de Lexus gaan: betrouwbaar, comfortabel (dat is veel belangrijker dan een strakke wegligging bij een zakenauto) en met een premium badge (goed voor de verkoop, later). Dat laatste is wat me zou tegenhouden bij de Honda. En minstens zo belangrijk, je rijdt met zo’n Lexus niet mee voor aap, zoals in zo’n foute CLS of die YOLO-kar…

Maar die Volvo en Passat zijn natuurlijk ook prima keuzes…
@henrie: ja en als je een oude Lexus van iemand koopt dan is dat meestal een liefhebber , koop je een oude Bmw van iemand dan is de kans groot dat hij zich het niet kan veroorloven
@slickrick: Daarbij is een e60 kwalitatief gewoon erg beroerd. Alleen het interieur al. Rammels, kraken, knoppen die er gewoon afvallen etc. Etc.
Kan iedereen de CLS aanraden. Rij zelf een 350 CGI in de kleur zwart met zwart leder. Let vooral op balansassen V6 en V8. Staat online genoeg hoe je een foutieve ontdekt.
Ook nog gekeken naar de Lexus. Van buiten mooi, van binnen een stuk minder. Passat CC heeft naar mijn mening teveel problemen, enige concurrent van de CLS. Van de sedans zou ik de jaguar nemen. Honda en Volvo is zo gewoontjes.
@zeilboot: hoe is een passat concurrentie voor een cls? Minimaal 2 klasses lager en volkswagen.
@zeilboot: De grootste concurrent van de cls is de w211. Ook een mooie auto, en wel gewoon praktisch.
Zijn toch een stel prachtige auto’s waaruit kan worden gekozen, persoonlijk de Honda, Volvo Mercedes en de Lexus, lastige keuze maar uiteindelijk wel een mooie auto voor de deur denk ik!
Ik zou voor de Jag gaan. Wat een mooie auto blijft dat toch. Er staan zelfs een paar XJR’s te koop binnen budget.
@tvklarenbosch: goed advies: ik rijd zelf een XJR X350. Geweldige wagen met te betalen onderhoud. Let wel op of de bak het goed doet. En de lak!
@schreute01: lichte jaloezie maakt zich van mij meester. Gefeliciteerd, hele mooie wagen.
@schreute01: wat kost de auto je? Ik ben al jaren aan het twijfelen of ik er een koop, maar ik vraag me af wat ik er nu ongeveer aan kwijt ben. En hoeveel km per jaar maak je?
@dunhozzie: belangrijkste is dat je weet dat de koppelomvormer van je automaat ok is. Weet ff niet uit mijn hoofd wat vervanging kost. €1500,-? Gokje. Verder moet de lak goed zijn. Sommige exemplaren mogen overgespoten worden. Want ook aluminium kan corroderen. Wegenbelasting is relatief goedkoop. Ook door het aluminium.
Verbruik hangt af van je rechter voet. Als boodschappenautootje zit is snel op de 1:8 en op de lange afstand is 1:10 mogelijk. Ook bij schofterig hoge snelheden in Duitsland met een lekker warme motor.
Ik rij tussen de 7000en 12000 km per jaar. Één beurt per jaar. Zoek een specialist. De dealer is duur.
Advies: doen! Zoek een exemplaar met duidelijke onderhoudshistorie. En dan genieten van 400pk in een comfortabele maar razendsnelle wagen!
@schreute01: dank je. Mijn issue is dat ik ongeveer 50k per jaar rij. Dan is 1.10 nogal veel…..
@dunhozzie: tja. Gas ga ik je niet aanraden. Dan een diesel…..oeps. Wat zeg ik nou!
@schreute01:
Die diesel is een genot. Ik heb hem in een S-Type.
Fluisterstil, trekken als een beul en redelijk zuinig. En altijd dat romige koppel.

Koppelomvormer vervangen is niet goedkoop. Mijn vorige S-Type had dat euvel. Er was eerder een gereviseerde koppelomvormer in gegaan die al snel weer stuk was. Was gedaan door een wat schimmig bedrijfje.
Ik heb het bij Autrans in Lunteren laten doen, prijsopgave was ca. €2300. Daar vervangen ze ook een paar andere onderdelen, zodat de koppelomvormer heel blijft. Helaas bleek er toen bij mij veel meer mis te zijn door een doorgerotte warmtewisselaar die voor koelwater in de bak had gezorgd. Werd een komplete revisie voor €4000. Daarna een heerlijke en verder probleemloze wagen aan gehad.
Recent ingeruild voor een volgende S-Type diesel met minder dan 100.000 op de klok.
Omdat Kobus schrijft dat hij een eigen zaak gaat starten, zou ik hem in overweging geven een auto ouder dan 15 jaar aan te schaffen (binnen de criteria die hij aangaf): de reden is dat hij de auto dan op de zaak kan zetten (alle autokosten aftrekbaar), maar de fiscale bijtelling (35%) is slechts over de economische waarde van de auto (in plaats van de cataloguswaarde)
@bmwdriver750i:
Is nog steeds bijna €450,- betalen aan bijtelling, per maand!
Beter rij je gewoon privé, en belast je wat je zakelijk rijdt door!
@reactief: 450 bijtelling! Kost netto max 225. Dan alle autokosten zakelijk en zeer waarschijnlijk ook de BTW aftrekbaar (afhankelijk van aard activiteiten). Kwartje valt dan snel tgv die zakelijke youngtimer. NB kunt ook nog discussiëren over de basis v die bijtelling. Economische waarde tov de aanschafwaarde maar dat gaat hier wat ver.
@spideriv: Dat is netto nog steeds 2700 per jaar, zonder een kilometer te rijden.
Dan moet je wel extreem veel kosten maken om dat terug te verdienen. En dit zijn bijna alle marge auto’s in het aanbod.
@reactief: bijtelling is nooit hoger dan de gemaakte kosten
@spideriv: ik denk niet dat meneer direct in de 51,95% schaal terecht komt bij de start van een onderneming
@joostvd: waarschijnlijk niet neen maar ze zijn er. Maar daarom schreef ik ook maximaal.
@joostvd: Mede omdat de auto zakelijk wordt aangeschaft, valt de winst lager uit en zal hij waarschijnlijk in een lagere schijf vallen idd
De Jag. Betrouwbaarder dan je denkt, heerlijke cruiser en regelmatig te vinden met 350k+, dus lachend lang plezier van.
Ik zou voor de Lexus gaan. Nog steeds representatief, rijden geen patsers en ander vaag volk in zoals bij de gemiddelde 10 jaar oude Duitser. En oerdegelijk.
Ik zou niet verder kijken:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-sportwagon-3-2-jts-q4-distinctive-68500-km-benzine-zwart-6085dc0a-1efd-46ef-9f63-ce2a7396fd93?ipc=recommendation&ipl=detailpage-engine-itemBased
@bischero: se-dan. Hij zoekt een sedan!
@henk_he: die zijn er ook in se-dan. Maar ik was te lam om die link te kopiëren.
@bischero: is al iemand hem voor: balk “verkocht”.
NB erg voor Alfa maar die “nieuwe” v6 in 159 / brera / spider is wel een lastige en potentieel dure in onderhoud.
Best jammer dat import een no-go is. Voor al deze auto’s geldt dat er bij de oosterburen veel meer te kiezen is. De keuze uit dit lijstje zou voor mij makkelijk zijn; de Lexus.
@cvoo: tja, blijft maf, alsof je makkeijker gefopt wordt door een Duitser dan door een Nederlander. Boekjes checken (gewoon even de stempelende dealer(s) bellen) en als het te goed om waar te zijn, lijkt…dan enz enz. Boerenverstand en je huiswerk doen, net als in NL.
@geenidee1975: Is gewoon een fijne gedachte voor gauw bange mensen, of het nou ergens op gebaseerd is of niet.
@geenidee1975: Precies dat. Zolang er een goede, complete onderhoud historie bij zit en je de auto goed checkt…Evt iemand met extra kennis mee laten kijken. Maar het blijft natuurlijk altijd n risico, ook bij een Nederlands geleverd model.
@geenidee1975: Maar ook gedoe. Liever een dealer in de regio, kun je gewoon zonder gezeik op terug vallen.
Daarnaast levert die goedkopere importauto bij verkoop ook minder op.
@reactief: dat je er minder voor terugkrijgt, is niet mijn ervaring, mits dus goed gedocumenteerd. Bovendien kies je natuurlijk de meest rijk uitgeruste en die verkoopt weer sneller door in NL. Krijg je er onverhoopt wél minder voor terug, is dat niet zo erg want je had ‘m voor beduidend minder gekocht ;). Wat betreft “als er wat is”: er is nagenoeg nooit wat en is er wel wat dan leun je gewoon op de dealergarantie vanuit Duitsland. Maar goed, in the end voelt het voor velen toch als een grotere gok om te importeren. En bij irrationele angst doen argumenten weinig.
@geenidee1975: Hmm misschien krijg je er dan niet minder voor.
Ik heb er zelf geen angst voor trouwens, het gaat gewoon om het gemak. Helemaal geen zin in gedoe.
@reactief: dasauto – prima club, doen het voor je
Cadillac Lincoln Mercury Buick ..
Kobus snapt het! ;) De Saab 9-3 met de 2.8 V6 Twin Turbo wellicht noch een fraaie optie? Wel nadrukkelijk sportiever dan de overige opties. De Lexus GS is een spa-resort op wielen, een heerlijkheid van comfort. Eén van deze zou mijn keuze zijn.
Comfort = S-Klasse
Die Rolls wil je echt niet …. Je staat compleet voor L** met zo een gare bal die zuipt als een tempelier …
em daarbij hondsleluukkk
Van een collega Landcruiser-eigenaar (70 serie cabrio) de gouden tip om een Passat R36 te kopen. Heb ‘m zelf als station maar is er ook als sedan. Heerlijk lopende 300pk, V(R)6 motor, 4wd, fenomenale stoelen, relatief waardevast en een uitrustingsniveau waar je vandaag de dag ook nieuwe middensegmenters mee kunt beconcurreren.
@geenidee1975: maar “gewoon VW” ……
@spideriv: understated topwagen = dubbele pret (voor mij). Dus niet “maar gewoon VW”, maar “én gewoon VW”! :)
Je kan niet alles noemen natuurlijk maar AB kennende had ik wel de Audi C6 sedan erbij verwacht.
Omdat de BMW er niet bij zit zou ik voor de CLS gaan.
Dit lijkt me een eenvoudige keuze… De CLS. Wat blijft die eerste generatie toch een schitterende auto.
Lexus of Honda. Lekker zorgeloos rondcruisen in een 6 pitter.
@techniekmeneer: een Lexus heeft cvt maar de Honda een “gewone” automaat toch? Mijn voorkeur zou de Honda zijn.
Alfa romeo 166 3.2 v6

@dirkiii: top ding en een hele mooie beneden de 10k.
Áls je er een kunt vinden, dan de Honda Legend. Ik heb ooit eens vernomen dat er naar het schijnt meer als dealer-demo op kenteken zijn gezet dan dat er direct door klanten zijn besteld, maar of dat waar is durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Grappig detail is, dat de laatste generatie van deze Japanse supersedan destijds maar in één uitrustingsniveau beschikbaar was: ‘alles’ wat er aan opties te verzinnen was zat er gewoon op. Kostte nieuw dan ook iets van 75 mille en daarmee kansloos tegenover elke vergelijkbare Duitse premium bak, die dan een ‘kale’ vanafprijs kende van bijvoorbeeld 55-60 mille.
Ik zou die cls laten staan en een w211 van na de facelift halen. Dan kunnen de kinderen tenminste nog mee als ze dat zouden willen, een cls is gewoon twee persoons. Dan nog een tip: Als de eerste koper de optie “sport” bij het onderstel en de stoelen heeft aangevinkt word je nog blijer van je aankoop.
@lekbak: De CLS een twee persoons? Jij zit al vroeg aan de crack.
@evdw: Nou ok, als je tieners liliputters zijn dan zou je die als 4 persoons auto kunnen gebruiken. Maar voor normale mensen had die achterbank er net zo goed niet kunnen zitten…
@lekbak: echt volledige onzin, kan makkelijk met 4 volwassenen in een cls. 2 mannen van 1,90+ achter elkaar wordt wellicht ietwat krap maar heb er zelf nog nooit problemen mee ondervonden.
@lekbak: Volgens mij heb jij geen idee hoe de achterbank van een CLS eruit ziet laat staan hoe hij zit.
Als dit niet geschikt is voor normale mensen ben ik benieuwd hoe normale mensen er in jouw ogen uit zien.
https://www.carbuyer.co.uk/reviews/mercedes/cls/saloon/pictures#28
@evdw: Het gaat om de hoofdruimte slimmerik. En daar is nou net een enorm gebrek aan bij zo’n auto, weet ik uit ervaring.
@lekbak: Snap ik ook wel maar mensen met normale lengte kunnen hier prima zitten, weet ik ook uit ervaring. Dit een 2 persoons noemen is onzin en dat snap je zelf hopelijk ook wel.
Het leuke van rijden in een Lexus vind ik ook dat je je in prima gezelschap bevindt. Het is gewoon een sympathieke badge.
Uit dit lijstje de Jag (gevolgd door de Merc), maar zelf zou ik een E60 BMW hebben gekocht… Oh wacht, dat heb ik ook gedaan, een LCI 540i is nu zo’n 1,5 jaar m’n daily en heb er nog geen moment spijt van gehad.
@racerx: Ook niet als je jezelf in een spiegel van een winkel oid ziet rijden ? En kijk je nog even stiekem achterom terwijl je wegloopt als je hem geparkeerd hebt ? Voor mij HET criterium. Ik zou zo depri worden van de saaie vormgeving van zo’n E60.
@seicilindri: beauty is in the eye of the beholder. Ik vind de E60 juist een fraai en verfrissend design, zéker bij zn jntroductie. Daarnaast een prima automaat met V8, genoeg power en met inmiddels 90.000 op de klok nog een smetteloos interieur.

Ga jij maar lekker naar jezelf kijken in een winkelruit als je daar vrolijk van wordt joh… mocht ik echt depri worden trek ik de S1000RR wel uit de schuur, een auto is en blijft immers een relatief saai en praktisch gebruiksvoorwerp. ;-)
Deze is wel heel makkelijk, de CC. In mijn ogen een van de best klinkende 6 cilinders. Van de rest val ik bijna in slaap..
Zou een Citroen C6 niet wat zijn, zo een met een 3.0 V6. Valt waarschijnlijk net buiten het budget, maar is wel de meest comfortabele cruiser die je kan kopen denk ik…
@henrie: amen! Ook mijn gedachte! Relaxter en comfortabeler ga je het niet vinden.
De C6 zit goed in elkaar en de V6 is probleemloos!
@rufctr01: De V6 benzine is traag en zuipt als een malle omdat de C6 zo’n zware auto is.
@rufctr01: Onzin. De C6 heeft wel degelijk zijn zwakke punten. Behoorlijk zelfs. Zorg dat je hem niet bij een Citroën dealer in onderhoud hebt, maar bij een hele bekende specialist. Die verkoopt gemodificeerde onderdelen, in plaats van de originele Citroën-meuk.

De C6’en die daar in onderhoud zijn, zullen nog wel even blijven rijden ;-).

Aanvraag ging overigens om benzine, niet om diesel.
Volkswagen Phaeton?! Of zijn die buiten budget? (Geen zin om op te zoeken maar dat was het eerste waar ik aan dacht).
@ghost: die vallen zeker binnen budget. Maar hou zeker wat geld achter de hand voor reparaties.
@freudeamfahrenholwerda: Sterker nog, houd de aanschafprijs nog eens achter de hand voor de reparaties.
@Jochempie: ervaring mee?
@freudeamfahrenholwerda: Nee, maar na uitgebreid onderzoek heb ik besloten de VW te laten varen, hoewel het een totaal andere klasse auto is dan de Hyundai. Maar een auto om te reizen is voor mij een stuk gereedschap om comfortabel van A naar B te komen, niet om gigantisch van de genieten. Dus ik vind het de onderhoudskosten niet waard om dan een Phaeton op te pikken. De Hyundai is prima zelf te onderhouden, het is een simpele auto om aan te werken.
Zijn voorkeur gaat uit naar Lexus en Saab. Waarom wordt er dan geen Saab voorgesteld? Saab heeft in zowel de 9-3 als 9-5 een V6 liggen.
Zou gewoon voor de betrouwbare Lexus gaan. Waarom? Je begint een eigen bedrijf. Dan is een betrouwbare auto waar je dus weinig onverwachte kosten hebt wel prettig. Als het bedrijf slaagt en goed loopt dan kun je altijd nog yolo gaan.
En een 10 jaar oude Lexus kun je al met parkeerkcamera etc krijgen, ja qua design krijg je er geen harde plasser van maar dit zou in deze situatie absoluut nul waarde moeten hebben.
Ik kan maar drie zinnige voorbeelden geven: een Audi S6 meen de mooie V10 motor, een BMW 550i of een E500….. stuk voor stuk machtige machines zonder RS, M of AMG poeha eromheen…. stuk voor stuk echte wolven in schapen kleren….
Ik zou zonder meer voor een Lexus GS gaan. Niet (alleen…) omdat dat mijn eigen keuze zou zijn, maar ook omdat het als je net een onderneming start de minste risico’s biedt. Zo’n E60 is hartstikke gaaf, zeker een met een dikke motor, maar met een beetje pech gooi je er elk jaar 5k aan reparaties achteraan.
Zou trouwens liever nog een 450h dan een 300 nemen. Die verbuikt minder en is ongeloofelijk soepel (en stiekem nog snel ook).
Van zo’n Jag XJ word ik trouwens ook best hebberig… Misschien niet zo goed, wel heel karaktervol.
De Jaaag XJ natuurlijk. Het mooiste/statigste model van Jaguar in de afgelopen 40 jaar. En ze zijn vrij betrouwbaar. Zeker als je maar 10k per jaar rijdt.

Of de Honda Legend. Als je echt niet wil opvallen, een verstandige topkeuze!
-edit: je CAPS LOCK staat aan.-
Wou dat ik ook zo’n financiële drainage kon veroorloven als zelfstandige starter…
Heb destijds ook naar een M3 (e46) gekeken, maar het gezonde verstand zei nee. En gelukkig maar, want het zou me nu dit jaar genekt hebben.
Thesis, 166
Gewoon een A8 4.2 of W12 halen ;-)
Een S80 V8, niet de snelste maar wel een serieus fijne auto.
Ik zou toch inzetten op een youngtimer met al die fiscale voordelen. In plaats van belast geld privé uitgeven aan een auto (aanschaf, onderhoud, maandelijkse lasten, brandstof), geef je het onbelast uit en trek je dat van je winst af. De bijtelling is in principe altijd lager dan al de kosten die je bij elkaar hebt. Hieronder een rekenvoorbeeldje:

Stel je hebt onderhoudskosten van €1.500 ex. BTW op jaarbasis:
Privé kost dat €1.500 * 1,21 = €1.815 incl. BTW.

Om dat privé te kunnen betalen moet je eerst 20% vennootschapsbelasting betalen (BV) en 40,85% (of meer) aan inkomstenbelasting afdragen. Dat komt neer op het volgende:

€1.815 / 0,5915 = €3068,47 = inkomsten voor inkomstenbelasting
€3068,47 / 0,8 = €3.835 = winst voor vennootschapsbelasting

Tel hierbij de wegenbelasting en verzekering op van bijvoorbeeld totaal €150 per maand, dan moet voor die €1.800 op jaarbasis ook even €3.800 aan winst worden uitgekeerd.

Aan brandstof zou je dit voor een wagen die 1 op 10 rijdt met een kilometrage van 10.000km zo’n €1.500 (+- €1.240 ex BTW) aan peut kosten, afgaande op de huidige literprijzen. Hetzelfde sommetje leert ons dat dat dus nog even iets van €3.170 aan winst kost om dat te betalen.

Totaal kom je dan uit op:
Zakelijk: €1.500 + €1.800 + €1.240 = €4.540

Privé: €1.815 + €1.800 + €1.500 = €5.115
Benodigde winst uit BV: €3835 + €3.800 + €3.170 = 10.805

Stel je kiest voor een W211 E320 sedan Avantgarde (Tevens mijn tip: een heerlijke comfortabele reisauto met 224pk, voldoende ruimte en een tijdloos design), dan bedraagt de dagwaarde volgens Independer €5.350. De 35% bijtelling bedraagt dan €1.872,50 (€5.350 * 0,35) op jaarbasis. Dat komt neer op:
€1.872,5 * 0,4085 = €765 bijtelling per jaar/€64 per maand in schijf 2 en 3
€1.872,5 * 0,5195 = €973 bijtelling per jaar/€81 per maand in schijf 4

Worst case (€973) heb je dan €973 / 0,5915 / 0,8 = €2.056 nodig aan winst om de bijtelling te kunnen betalen.

Volledig privé kost dus een kleine €11.000 aan winst, zakelijk rijden kost €2.000 aan winst. Succes met je keuze!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).