Eerste Saab 9-3 van NEVS rolt van de band

Auteur: , 29 Reacties

Het resultaat van Zweedse gehaktballen met een portie rijst.

Eerste Saab 9-3 van NEVS rolt van de band

De productie van de Saab 9-3 is weer opgepakt. Ditmaal is het het Chinese Zweedse NEVS die de productie van de volledig elektrische wagens voor hun rekening neemt. Vandaag rolden de eerste exemplaren in Tianjin van de band, wat een grote stap in hun ontwikkeling als leverancier van duurzame voertuigen markeert.

NEVS heeft momenteel zo’n 50.000 wagens op de planning staan voor het komende jaar, maar zal dit in de toekomst verder willen uitbreiden tot boven de 200.000 voertuigen. Dit is ook wel nodig, want er zijn er ondertussen al ruim 150.000 besteld door verschillende Chinese bedrijven en instanties.

Wat in feite een doorgewinterde Saab 9-3 is, presenteren de Chinezen als de eerste echte generatie van het model. De 9-3 wordt aangedreven door hun eigen elektrische aandrijflijn, waarover nog altijd geen concrete details bekend zijn. Hoe dan ook blijkt het voor velen genoeg om de stap te wagen. Ondanks het uitblijven van duidelijke informatie over specificaties, heeft het bedrijf laten weten al bezig te zijn met een tweede en derde generatie van hun aandrijflijn, die samen met hun Chinese partners van het bedrijf ontwikkeld worden.

NEVS wilde Saab in eerste instantie redden van haar ondergang, maar faalde hierin door te kampen te krijgen met financiële problemen. Door investeerders zijn die problemen inmiddels opgelost, waarna ze de focus hebben gelegd op de fundering van hun eigen zaak, in plaats van het behoud van een zinkend schip.

Met dank aan Tim voor de tip!



29 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik betwijfel of dit een succes gaat worden. Het design is nu behoorlijk ouderwets en de Chinezen weten heel goed wat er te halen valt bij andere merken.
@rufctr01: eensch
@rufctr01: Nou ben ik niet de grootste kenner van Saab, maar was er niet nog een model na de versie die hier getoond is? Die met die doorlopende achterlichten? Indien ja, waarom dan een verouderd model gebruiken?
@simonferrari: Dat was de nieuwe 9-5. Andere klasse, zal met formaat te maken hebben.
Leuk om te zien.
En als binnen het conglomeraat van NEVS de medewerkers ´gedwongen´ worden om een Saab te rijden, dan zit het met de geplande aantallen ook wel goed.

Laat maar Europa komen.
Een zwaar verouderd concept gebruiken als basis voor “iets nieuws”. Nope.

Volgens mij pakt het Chinese Geely dit toch beter aan: die laat hun Zweedse engineers gewoon hun werk doen – en stoppen de techniek in hun eigen modellen, terwijl ze de Europese auto’s gewoon onder premium branding (Volvo) kunnen blijven verkopen.
@RRRobert: gebeurd al jaren en niet altijd zonder succes: Fiat Panda —> Seat, Opel Kadett —> Daewoo Nexia bijvoorbeeld. Doelgroep zal ongetwijfeld ook niet de Europese markt zijn schat ik zo in.
@bisazza: Tja, daar zaten dan ook andere badges op en er waren aardig wat uiterlijke wijzigingen. De gemiddelde koper trapt daar wel in. Bedankt dat je me aan het bestaan van de Nexia herinnert, wat een walgelijke auto was dat…
@RRRobert: Ik heb inderdaad ook niks met Porsche…

Terug naar Saab: jammer, maar wie weet wat de toekomst brengt. Dit heeft weinig te maken met het Saab van weleer natuurlijk. Maar Trollhättan leeft nog, de fabriek is ook nog up en running, dus het initiële plan kan bij succes in China hopelijk ook een doorstart maken!
behoorlijk gedateerd ontwerp, dat wordt niks…
@maarten020: het slimste jongetje van de klas weer…
Zo’n Saab is ondertussen toch zover verouderd dat deze qua techniek (entertainment systeem etc) niet meer mee kan komen verwacht ik?.

Als ze deze auto’s nu eens snel op de markt kunnen zetten met een model 3 vergelijkbare range (voor ~€40k) kan er nog wel eens een markt zijn.
@Rudy: Geloof me, alleen de basis zoals platform, carrosserie en delen van het interieur zijn van de originele 9-3. Heel veel is ook afgevallen ivm patent issues, zoals bijvoorbeeld de stoelen. Een nieuw navigatiesysteempje is er zo ingeklikt.

Wat betreft het 2e deel van je reactie: dat is precies de bedoeling. Zo niet officieel dan wel via andere kanalen. Er staan in NL alleen al heel wat oude Saab connecties klaar om er een paar te importeren!
Is dat niet gewoon n ascona c in de basis? Mwuaha
Oud ding? Ja, maar nog altijd een knap design. En China zit gewoon te wachten op een betaalbare EV. Als ze deze daarvoor kunnen gebruiken, wegens bijna geen ontwikkelingskosten, dan waarom niet…
@Esprit_de_Flandre: Precies! Plus de techniek erachter is écht goed. Vergeet niet dat in de NEVS groep heel veel kennis zit wat dit betreft… Gaat een succes worden
Ik wil ook wel dat de knipperlichten blijven branden aan de voorzijde zoals op de foto voor mijn Saab 9-3 uit ‘00. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?🤔 staat wel mooi zoals op de foto.
@heat59: Gewoon een stekkerje omdraaien, althans dat werkt met oudere Amerikanen
Ik kan me voorstellen dat ze eerst maar eens kijken hoe dit gaat functioneren voor ze investeren in een nieuw design en de merkrechten voor Saab. Niet onverstandig, maar op deze manier natuurlijk totaal ongeschikt voor breed succes op de Europese markt.
@mgmgb: de merkrechten zijn gone, het word nooit meer Saab. Voor de rest moet dit een opstap zijn naar de rest van de wereld. Er zit een enorm goed team achter NEVS, met heeeeeeeele diepe zakken! De accutechniek komt van Amperex, een Amerikaans bedrijf, bijvoorbeeld. Ze hebben net in Peking een eigen accufabriek gebouwd. De Tjianjin fabriek is het modernste van het modernste. Kosten noch moeite gespaard… Er is net een nieuwe kapitaalinjectie van 4 miljard euro gedaan voor verdere ontwikkeling van nieuwe modellen. Er ligt een heel gedegen plan. Een van de volgende modellen, voor Europa en de US, moet in Zweden geproduceerd gaan worden. Dan start het hier ook!
@svenska_aeroplan_ab: Uiteindelijk bezit de vliegtuigbouwer nog altijd de merkrechten. Voorlopig willen ze die niet uitlenen aan deze onderneming, maar wie weet is er in de toekomst toch nog hoop. Ik blijf positief.
via Android app
En toch…. is dit design een stuk fraaier en vernieuwender dan de designtaal van heden ten dage.
Zou dit zeker kiezen boven een Ampera, Volt, Zoe of Golf.
Blijf het een erg mooie auto vinden.
Allemaal leuk en wel, die plaatjes. Maar wat ik zou willen weten is hoe het zit met de aandrijflijn (voorwiel, achterwiel), waar ze de accu’s laten (het 9-3-platform was daar niet op voorzien), wat de autonomie is, hoeveel het weegt (de 9-3 was een redelijk zware auto).
Specs en meer foto’s!
En een interview met Kai Johan, de Elon van NEVS ;)

https://wattev2buy.com/electric-vehicles/national-electric-vehicles-sweden/saab-9-3-ev/
https://www.motorauthority.com/news/1110729_nevs-presents-9-3-9-3x-electric-cars-at-2017-ces-asia
Lhttps://www.saabplanet.com/nevs-9-3-and-nevs-9-3x-officially-presented-new-concepts/
@svenska_aeroplan_ab:
Ik begrijp dat je Saab fan bent, maar je ziet toch zelf ook wel dat dit een opgewarmd lijk is wat niet in de schaduw kan staan van een moderne EV als de Model S? En dan heb ik het echt niet over de vormgeving… Dit gaat buiten China helemaal niemand kopen. Dus ik weet niet waar jouw jubelzang over Nevs op is gebaseerd, vooralsnog is een opgewarmde 9-3 het enige wat ze hebben laten zien en eerlijk is eerlijk, dit is echt niet voldoende…
@stationcar: Ik weet waar ze mee bezig zijn geweest de afgelopen jaren, en wat de plannen zijn voor de toekomst. En wat voor bedrijven en geld erachter zit… Zoals ik al eerder zei: dit is slechts het begin.

Trouwens, leuk dat je Tesla aanhaalt. In jouw redenatie was de eerste Tesla, de roadster, natuurlijk ook een ‘opgewarmd lijk’!
De eerste Tesla’s waren ook omgebouwde Lotussen,toch? Saab is gewoon een mooie auto met veel liefhebbers.Het leeft in elk geval weer net als ,ja komt ie,Spijker.haha

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).