De Audi RS 5 Sportback is officieel

Auteur: , 45 Reacties

Eindelijk fatsoenlijk achterin instappen.

Op de New York International Auto Show heeft Audi het doek getrokken van de Audi RS 5 Sportback. Waarom in New York en niet enkele weken geleden in Genève hoor ik u denken. Wel, Audi Sport wil de Amerikanen ook eens in het zonnetje zetten. De Amerikanen beschikken onder meer over een RS 5 Coupé en daarna moet je meteen qua grootte de overstap maken naar de RS 7. In Europa hebben we de RS 4 Avant, maar dat model is niet in het land van The Donald leverbaar.

De komst van de RS 5 Sportback was geen geheim. Op en in de omgeving van de Nordschleife werd al maanden getest met een mule. Onderhuids is de auto uiteraard op veel vlakken gelijk aan de Coupé. Een twin turbo 2.9 TFSI V6 met 450 pk en 600 Nm koppel zorgt ervoor dat de RS 5 Sportback in 3,9 seconden naar de honderd knalt. De top ligt op 280 km/u. De bagageruimte bedraagt 480 liter, of 1.300 liter als je de achterstoelen neerklapt. Wie gaat sturen zal aanvoelen dat de RS 5 Sportback geen lichte jongen is. De Audi weegt maar liefst 1.840 kg.

Omdat de presentatie in New York was, zal de RS 5 Sportback in de tweede helft van 2018 leverbaar zijn in de Verenigde Staten en Canada. In Nederland wordt hij leverbaar vanaf december.



45 reacties

1840kg… goeiendagschotel wat een olifant!
@2wheeler: welcome to the new world…vergeleken met vroeger enorm zwaar, tegenwoordig heel normaal.
@2wheeler: Ben met je eens ,dat het zwaar is ,maar de Mercedes Amg 63 weegt zelfs nog meer en de Bmw M5 evenveel .Dus een echte olifanten familie van verschillende merken.
@dijan: Maar een M5 is wel een vol segment hoger.
@2wheeler: echt drama pk per kg is 0.24.
maatje in zn peugeot 205 GTI MI16 heeft 0.21 pk per kg.
zelf heb ik 0.20 pk per kg.
Een Golf 5 R32 heeft 0.16 pk per kg.
Vind t echt drama cijfers van audi
@ownkruid: Goed. Moeten ze dan 1 maken zonder opties? Zonder stuurpomp, zonder airbags, zonder veiligheidssystemen, zonder veiligheidskooi, zonder aircopomp, zonder elektrische stoelverstelling, zonder navigatie??? Dat weegt allemaal mee he! Daarom is het vergelijk van een afgeladen luxe middenklasser en een kaal boodschappenautootje nogal ehhhm dom…
@svenska_aeroplan_ab:

Geen slecht idee, kan in ieder geval minder kapot.
@ownkruid: Probeer m maar bij te houden
@2wheeler: Even zwaar als de vorige RS5 Cabrio… Je weet wel, met die zware V8 in’t vooronder.
@e34m5touring: Dat belooft veel voor de RS5 cabrio.
@berlinetta: Ja die gaat de 2ton wel aantikken zo. Sick voor dit formaat auto. Net even gekeken. Ding is gewoon 200kg zwaarder dan een M3. Dat is echt veel vind ik.
beschikt zo iets ook over isofix?
@qoekje:
Ik mag hopen van wel.
Dat zit zelfs op mijn oude E39 uit 2003…
@qoekje: neen, geen isofix. De G-krachten in een RS zijn te groot voor de nog weke kinderhoofdjes. Het is verboden kinderen mee te nemen in een RS.
@BaRa: Scheelt nog dat een Audi geen zijwaartse G-krachten doet.
@qoekje: Altijd al in optie verkrijgbaar geweest.
@wimof: Nee hoor, al standaard vanaf de nieuwe modellen lijn. A4,A5 etc.
Is deze nou wat veiliger om te bezitten omdat er i.t.t. de RS4 geen pinautomaat achterin past?
@intimrasiert: sinds wanneer nemen ze een hele pinautomaat mee?
@moewat: niet zo op de detail hè het was best een goede grap
@porker: Nee
@moewat: hij pint pas
Dat ding is serieus zwaar!! Knap dat het nog zo vooruit komt.
@kennone: en dan te bedenken dat er nog eens zo’n 250-350 vlees meegesleurd wordt als er 4 mensen in die auto zitten…
@b2014209: we hebben het hier wel over de Amerikaanse markt hé, maak van die 350 kg maar 500kg voor 4 man. Een beetje fastfood Amerikaan weegt 100kg+ schoon aan de haak.
Tja, dan toch liever een RS4.
@dutchdriftking: Ik heb laatst nog een rijtestje gelezen over de RS4. Het begon ermee dat de verwachtingen niet erg hoog waren, omdat ze eerst in de RS5 hadden gereden en die viel erg tegen. Bij de RS4 leek het opeens wel te kloppen, waarschijnlijk ook omdat het een heel ander type auto is. Nee het is geen beest zoals een C63 dat is, maar het is een hele fijne auto die nergens steken laat vallen. De keus om voor een RS4 te gaan, lijkt mij dus ook beter.
@berlinetta: Dat begreep ik ook van de rijtest van @Casperh . Eigenlijk is op de B8 na iedere RS4 geniaal.
@dutchdriftking: En dat terwijl ik die B8 wel heel fraai vind. Ziet er dik maar tegelijkertijd ook nog redelijk ingetogen uit. En maakt daarnaast een heerlijk geluid.
@berlinetta: Tja de B8 bied niks extra/anders TOV de M3 of C63. Eigenlijk in alle opzichten de mindere. Een S4 B8 is eigenlijk beter. Een stukje lichter, de motor is velen malen beter en heel makkelijk naar 550 pk te krijgen, terwijl de V8 RS4 fabrieksopgave al niet haalt, en maar moeilijk te kietelen is. Als het al lukt veel geld voor weinig resultaat. De S4 in mooi blauw, juiste wielen (de 10 Y spaak van de laatste R8) en een rieger bumper met RS grille. Hoogglans zwart diffuser en de auto is meer ingetogen, maar wel netter en veel sneller dan de RS4. Stuurt met het juiste onderstel nog beter ook. Absoluut mijn keuze.
@dutchdriftking: Jij noemt even een heerlijk pakket op. Dat zou ik ook erg graag op mijn oprit willen. Zoals ik hieronder ook al aangeef, vind ik een S-versie ook vaak de lekkerste versie.
@berlinetta: Dan de andere generaties, de B5 was geen stuurmans auto, maar wel uniek. Een van de eerste in zijn klasse, geweldig uiterlijk (zeker in het rood of geel) bloedsnel (gaf de concurrentie altijd het nakijken) klonk (zeker voor een turboblok) geweldig, en bijzonder geschikt om te modificeren. Zowel qua interieur, exterieur onderstel als motorisch zeer veel mogelijk. Uiteraard is er een hoop rommel de koop, maar de auto is daadwerkelijk veel sneller te maken, zowel in rechte lijn als wat onderstel betreft, maar ook standaard echt iets heel anders dan wat we van BMW en Mercedes krijgen.

De B7 RS4 is de enige echte stuurmans auto die Audi ooit gemaakt heeft, (niveau boven de R8) en qua looks….. niks aan doen, interieur en exterieur met juiste opties als Gallardo stuurtje (heel mooi) schaalstoelen, originele wielen en bi-xenon koplampen met witte knippers is het gewoon helemaal af. Fenomenaal klinkende motor (echt beter dan de B8) en het plaatje is af. Totaal andere klasse dan de C63 en M3. Ook deze V8 levert het opgegeven vermogen niet (370-390pk ipv opgegeven 420) maar dat vergeef je hem. Met de juiste mods krijg je dit vermogen wel weer terug, en met een Capristo uitlaat (kost een klein vermogen) wil je nooit meer een andere wagen. De B9 Is nog wat nieuw, maar lijkt wederom een pareltje….
Staat hem goed dat groen. Dikke bak zo.
Hij is mooi geworden, spijtig dat het momenteel enkel voor de VS en Canada is.
Gewoon doorsparen voor de RS7. Een sportsback RS5 is het gewoon echt niet en zeker niet zo’n zwaar model. De typenaam wijzigen in Heavyback RS5 of Chubbyback RS5 of Fattyback RS5.
Bij RS-producten van Audi heb ik eigenlijk bijna altijd dezelfde reactie: liever een S-versie. Het RS-pakket vind ik altijd zo weinig toevoegen, op wat foute bumpers en extra power na. Die power krijg je ook wel dmv een chip.
@berlinetta: en die power heb je eigenlijk niet eens nodig. Maar goed, er zijn hele volksstammen die geloven dat de onderste in de lijst ook altijd de beste is.
@mashell: Eens, zo’n S is snel zat. Maar voor de mensen die willen roepen dat een RS sneller is dan een S, heb ik maar meteen erbij gezet dat je die extra power ook bij een S kunt krijgen. En wellicht dat die RS ook nog iets harder door de bocht kan, maar voor bochtenwerk koop je toch geen RS.
@berlinetta: De S3 en TTS zou ik echter als uitzonderingen aan willen halen. Die 5-pitter maakt de RS toch echt de meest begeerlijke keus.
@karhengst: Dat ben ik dan wel met je eens. Die vijfpitter vind ik een juweeltje, maar dan doe je het dus enkel voor het geluid. Maar ach, dat is het zeker waard.
Hadden ze geen andere kleur . Zag eerst dat artikel met die nieuwe c63 AMG in het wit en nu deze groene. Wat een lelijke kleur.
@thomasthomas: Wat denk als ze beiden in het grijs waren? Nog meer negatief commentaar?
Gewoon 200kg(!!) zwaarder dan een M3. Holy crap.
Persoonlijk denk ik dat er zeker een doelgroep is die bij voorkeur een CSL achtige uitvoering zou kiezen indien mogelijk. Nu is t gewoon een eenheidsworst waar RS vroeger nog exclusief was. Zelfde voor M en AMG.
Zou toch leuk zijn als je door bijv keuzes als “lightweight sportseats, carbon motorcover, roof, enz enz en bijv lightweight (carbon) wheels om het gewicht en onafgeveerd gewicht met honderd of een paar honderd kilo kan verlagen.. Feitelijk een soort “individual” perfromance tuning // styling..
“Eindelijk fatsoenlijk achterin instappen.”

Deze mag je herschrijven, het is een behoorlijke opgave om als volwassene fatsoenlijk achterin te stappen … zo ruim is het namelijk niet :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).