De Audi V8 was Audi’s gewaagde stap naar het topsegment

Auteur: , 68 Reacties

Audi zette in 1988 de stap naar het hogere marktsegment met de Audi V8. Dit model moest de strijd aanbinden met de Mercedes S-klasse en de BMW 7-serie. Een gewaagde stap, want tot dan toe gold Audi als een soort verlengstuk van Volkswagen.

De V8 was de aanzet tot het eigen karakter dat het merk vandaag de dag heeft. Op de klassiekerbeurs Techno Classica in het Duitse Essen zet Audi deze onontdekte youngtimer nog tot en met morgen in het zonnetje.

Audi koos niet voor een volledig nieuw ontwikkeld model. De V8 was verregaand gebaseerd op de Audi 100 en 200 van de generatie C3. De carrosserie werd aangepast, maar bijvoorbeeld de achterportieren en het kofferdeksel zijn gelijk aan de Audi 100. De auto oogt na zoveel jaren nog steeds voornaam en tijdloos. De subtiel uitgeklopte wielkasten geven de V8 een sportief tintje, net zoals Mercedes dat deed bij de 500 E W124.

Twee 16V blokken aan elkaar
De motor maakte het echte onderscheid. De 3,6 liter 32-kleps V8, goed voor 250 pk, was simpel gezegd het resultaat van twee aan elkaar geplakte viercilinders uit de VW Golf II GTI 16V. Vanaf eind 1991 kwam er een groter blok bij met 4,2 liter inhoud en 280 pk. Een automaat was standaard, net als quattro-aandrijving, maar optioneel was een handbak leverbaar, met aanvankelijk vijf en later zes versnellingen.

Om de status als topauto te onderstrepen, bracht Audi een verlengde variant. De 32 extra centimeters kwamen geheel ten goede aan de achterpassagiers. Het bijna vierkante achterportier trekt de verhoudingen van de auto flink uit balans, maar zo was het wel een echte limousine om op de achterbank in gechauffeurd te worden.

Wegbereider
Een groot commercieel succes werd de V8 helaas niet, zeker niet in Nederland. Er zagen tussen 1988 en 1994 precies 21.565 stuks het levenslicht, waarvan 272 verlengde. Misschien waren de geesten nog niet rijp voor een grote, luxe über-Audi, of was de meerwaarde ten opzichte van de Audi 100 te klein. In ieder geval was de V8 de wegbereider voor de Audi A8 die in 1994 verscheen. Voorzien van een volledig aluminium carrosserie was dat een technisch hoogstandje waarmee Audi zich definitief in het topsegment vestigde.

Hegemonie op het circuit
En Audi gebruikte de V8 om zich sportief te vestigen. Begin jaren tachtig was Audi met de Ur-quattro succesvol in de rallysport, maar met de V8 zocht het merk met de vier ringen de circuits op. In 1990 schreef Audi drie V8’s in voor het DTM en die reden prompt de concurrentie volledig zoek. Hans-Joachim Stuck won dat jaar de titel. Het jaar erna prolongeerde Frank Biela de hegemonie voor Audi. In 1992 trok Audi de auto’s halverwege het DTM-seizoen terug na een schandaal over een krukas die niet conform de reglementen bleek.

In Essen stond Stuck’s auto uit het seizoen 1990. Een prachtig detail is de houtafwerking in het interieur die rechtstreeks uit het straatmodel is overgenomen. “Weegt toch bijna niks”, verklaarde een Audi-technicus op de beursvloer. Op de rolkooi passend te krijgen, zijn er uitsparingen gemaakt in het deurpaneel, waarbij ook de zaag in het houtfineer is gezet.

Deze DTM-V8 representeert de good old days van het Duitse kampioenschap waarin er nog mooie strijd werd geleverd tussen de drie Duitse topmerken.

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!



68 reacties

Machtige wagen in het DTM. Veni, Vidi, Vici.
Mooie tijdloze auto. Kan me ze nog goed herinneren in de Alpen. Op weg naar de wintersport reden de V8’s volgas voor je uit op de besneeuwde binnenwegen. Daar zijn denk ik de meeste modellen verkocht. Die Avant op de foto’s, is dat een concept? Die heb ik nooit IRL gezien.
@Maarten123: Er is slechts 1 exemplaar van gebouwd, en wel speciaal voor de vrouw van Piëch..
Tegenwoordig te koop vanaf 1750 euro voor een Audi V8 3.6 Quattro automaat 1990 tot ca. 9500 euro voor een S8 uit 2001.

Leuk, maar ik begin daar niet aan. Audi-onderdelen zijn stervensduur, al heb ik begrepen dat sommige onderdelen via Volkswagen veel goedkoper zijn en tevens goed passen?
Zal weer zeuren zijn, maar welk eigen karakter heeft Audi dan? Ten opzicht van Volkswagen?
@norge: Paar centimeter dichterbij in je binnenspiegel?
@pleiades: Leuk, maar niemand weet een antwoord op mijn vraag …..
@norge:

hogere winstmarges ..
@lincoln: true so true.
@norge: Moet je het artikel lezen, daar staat het in. Een V8-blok, quattro-aandrijving, aluminium carrosserie, houtfineer-afwerking, ruime achterbank, etc.
@Tommy2: Weet om een Volkswagen die dat ook heeft .En je zou het op elke VW kunnen zetten.
De Mercedes S-Klasse en de BMW 7-serie hadden altijd al iets speciaals en zullen dat ook altijd blijven, iets wat andere merken niet hebben. De geschiedenis van beide merken toont dit trouwens ook aan.
@agera:

+1 voor je amechtige onzin gebrabbel ..
@lincoln: haha nee, jouw bijdrage voegt wat toe..
@agera: S klasse natuurlijk. Maar de 7 serie? Dat is een model dat nooit echt goed in de BMW gamma gepast heeft. Ze richten zich normaal gesproken op sportief en daar past zo’n grote comfort sloep niet echt bij. Een merk als Jaguar heeft ook veel meer traditie in het “CEO segment” zelfs al toen de CEO gewoon nog de directeur was.
De goede oude tijd, ik heb dat ding nog op Zolder zien rijden.
Dat het geen verkoop succes werd is niet zo raar, in die tijd waren mensen nog een heel stuk nuchterder. Voor een Audi 100 met een V8 waren ze destijds al belachelijk duur.
@jrk68:

Wuhahaha, laat ik het dan vooral niet hebben over de Audi 200 turbo…
@jrk68: Ben je in Lochem vandaag? Lotus testdag he. Nwe Exige rijdt rond.
Kan aan mij liggen maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit geschreven is door een paar Audi fanboys….
@Rick-dos: hoezo denk je dat dan ?
@rickvandeven:

Een paar punten in de tekst vallen mij op:

“Een gewaagde stap, want tot dan toe gold Audi als een soort verlengstuk van Volkswagen.”
Wat is er zo gewaagd aan? En op welk moment, na de overname door VAG, is Audi geen verlengstuk van VW geweest?

En daarnaast was de V8 niet de start van een wijziging in strategie dat was al min of meer de 100 maar zeker met 80 B3 zag je al een scheiding.

“De 3,6 liter 32-kleps V8, goed voor 250 pk, was simpel gezegd het resultaat van twee aan elkaar geplakte viercilinders uit de VW Golf II GTI 16V.”
Het moest zich distantiëren van VW, zoals we hier boven lezen, maar vervolgens is het nog steeds een auto die volledig uit VW onderdelen is opgetrokken. Nogmaals wat is er gewaagd aan?

“Om de status als topauto te onderstrepen, bracht Audi een verlengde variant.”
Topauto?

“In 1990 schreef Audi drie V8′s in voor het DTM en die reden prompt de concurrentie volledig zoek.”
Moet je er wel even bij vermelden dat ze vierwielaandrijving hadden en ongeveer 200 pk meer dan de concurrentie. Beetje hetzelfde als een Golf GTI tegen een RS6 laten racen. Natuurlijk heeft de GTI een gewichtsvoordeel maar dat wordt teniet gedaan door de voordelen die de RS6 heeft.
@Rick-dos: opzich klopt het wat je schrijft behalve dat puntje van de verlengde versie dit deden ze namelijk om het te laten lijken op een topwagen er wordt niet gezegd dat hij dat ook daadwerkelijk is en dat van het racen was wel waar dat het technisch niet eerlijk was maar je moet toegeven dat ze het Quattro systeem wel heel goed gevonden is van ze

Henk hè

Ik vind dat Rick-dos niet zegt dat een schrijver zijn mening mag geven hij zegt alleen dat het hem opvalt LEZEN
@rickvandeven: Het was eerlijker geweest als ze toentertijd met de Audi 80 mee hadden gedaan.
@Rick-dos: Om een veelvoorkomend misverstand uit de weg te ruimen: Audi is nooit een verlengstuk van VW geweest. Het is eerder andersom! De eerste Audi die werd ontwikkeld na de overname van Auto Union door VW was overigens de Audi 100 (door Mercedes engineer Ludwig Kraus). De techniek van de Audi 80 die daarna kwam werd door VW gebruikt voor hun eigen Passat (die er verdacht veel op leek), de Audi 50 werd omgedoopt tot VW Polo. Tot de overname van Auto Union kon VW eigenlijk weinig meer dan Kevers maken. Het enige wat VW voor Audi heeft betekent is de merknaam weer van stal halen. Voor de rest heeft VW in die tijd vooral mooi geprofiteerd van de investeringen van Mercedes in Auto Union..

En ja de V8 was een topauto.. Nog niet dé topauto, maar wel toetreding tot de topklasse, waar ook de 7-serie en S-klasse in vallen. Of zijn dat ook geen topauto’s?
@audifreak: Andersom?! Die moet je mij even uitleggen.

Hoe kan VW een verlengstuk van Audi zijn als Auto Union bij gratie Gods overleeft door de overname door VW?
@Rick-dos: Ik leg het je net uit. Mercedes had geen absolute noodzaak Auto Union te verkopen, inclusief een fabriek waar net veel in geïnvesteerd was. Het is dat op dat moment de winst niet al te hoog was, dat men het toch aan Volkswagen heeft overgedaan. Maar wat als dat niet was gebeurd? En Mercedes zelf het merk Audi had gebruikt? Dan had VW hier iig niet van kunnen profiteren, en had het auto-landschap er (iig in Duitsland) een stuk anders uitgezien.
@audifreak: Je begrijpt het niet. VW had alleen een verlengstuk van Audi kunnen zijn als Audi VW had overgenomen. VW is de basis die het geld had om Auto Union/Audi over te nemen.

Als Mercedes Audi niet van de hand gedaan? Dan was er geen Audi meer, want je kent Mercedes te veel lof toe in dezen.
@Rick-dos: Als je het alleen financieel bekijkt heb je gelijk. Alleen technisch gezien is het wel andersom. En idd, de credits gaan naar het technisch personeel, niet zozeer het bedrijf Mercedes.
@Rick-dos:

Een paar punten? Je heb de hele tekst overgeschreven man.
@heidi: Overgeschreven? Ben je gek. Copy-pasten!
@Rick-dos: dit is een blog. Schrijvers mogen gewoon een mening hebben hoor. Als je dat niet wil, moet je maar naar autoweek.nl gaan, daar vinden ze alles prachtig.
@Henk_he: Zeg ik iets héél verkeerd ofzo dat je reactie rechtvaardigt? En de laatste keer dat ik checkte mocht ik gewoon mijn mening hier verkondigen.

Als je mij toch van advies wil voorzien dan wil ik jou ook van wat vriendelijke advies voorzien: Als je niet tegen kritiek kan gewoon niet lezen. Is voor iedereen beter…
@Rick-dos: iedereen heeft recht op een mening. Ik dus ook… lange teentjes?
@Henk_he: Haha! O. Nu ligt het aan mij? Is goed, pik. Als dat je gelukkig maakt.
@Rick-dos: dolgelukkig. Ik heb zojuist een klein vreugdedansje gedaan. Pik.
@Henk_he: Mooi en zielig tegelijk eigenlijk. Mooi dat je hierdoor wat vreugde hebt in je leven en zielig dat dit je vreugde moet geven…
@Rick-dos:
Zo zie je maar weer Rik, 1 critische en volstrekt correcte opmerking en je krijgt meteen de VAG fanclub in je nek. Je mag hier overal een mening over hebben zonder gelijk gezeik te krijgen, maar als je het V-woord bezigt….
@jrk68: Ach ja, kom hier lang genoeg en reageer hier nu al lang genoeg dat de hardcore fanboys (en eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je ze bij alle merken hebt. Alleen is de één erger dan de ander), die het gelijk weer persoonlijk moeten maken, mij echt aan mijn achterste kunnen oxideren. Ik hou er zelfs al rekening mee als ik een kritische comment ergens plaats.

Dat je ook gewoon beargumenteerd kan discussiëren hebben andere commenters hierboven wel getoond. Soms leer je van elkaar en soms moet je gewoon erkennen dat je het niet eens met elkaar zal worden.
@Rick-dos: je hebt de les sarcasme gemist lees ik?
@Henk_he: Nee hoor, maar we weten allebei dat het bij jou geen sarcasme is maar bittere realiteit.
En toch kon ik dit model toen wel waarderen!
Voor Audi is het in het topsegment bergaf gegaan sinds de huidige A8. De exemplaren van voordien kon ik echt waarderen. Vooral de S-versies!
@ronin1130: mee eens!
@ronin1130: Want? Toegegeven, ik vond de vorige versie(s) ook mooier, en helaas, ook Audi ontkomt niet aan het fenomeen ‘downsizing’, maar dat geldt toch ook voor alle concurrenten?
@audifreak: ik bedoelde niet de downsizing, ik bedoelde gewoon de stijl. De huidige A8 onderscheidt zich niet in het gamma, de vorige wel. En dat kan van de concurrentie wel gezegd!
@ronin1130: Check, wat dat betreft ben ik het wel met je eens..
Laatst nog eentje gezien….

Het zijn wel allemaal windtunnelproducten, maar toch heeft het wel iets!

En nu hopelijk met de goede link…

Audi werd in 1992 gediskwalificeerd wegens een illegale krukas. Vreemd genoeg was die bewuste krukas aanvankelijk door de ITR wel goedgekeurd. Naast het feit dat Audi zowat iedere race weer extra werd gestraft met extra kilo’s, was het voor Audi een reden om zich halverwege seizoen 1992 zich terug te trekken uit het DTM.
Overigens zijn het dak, achterklep en de voorste portieren identiek aan een Audi 100/200 type 44. Blijft een youngtimer met karakter, kan ik uit ervaring zeggen.
@hessel: niet juist, de nokkenas is gewijzigd tov de standaard en dat mocht niet. Daarnaast was het niet 1illegale nokkenas maar 2! En ik meen dat de krukas ook niet productionspec was….
@hessel: klopt het dat de straatversie een andere nokkenas had omdat de raceuitvoeing die van de Golf GTI gebruikte?
@w0o0dy: In de documentatie die ik heb, spreekt men alleen over “de Kurbenwelle”, waar destijds zo’n discussie over was.
@hessel: dat is dus de krukas en niet nokkenas… gebruikten ze geen “flat- crank” v8 zoals bij de f430 en f458 zoiets staat me bij.
@w0o0dy:

Dat is inderdaad waarom ze gediskwalificeerd werden.
Ze hadden namelijk een illegale flat crank gebruikt.
Audi claimde dat dit legaal was omdat ze een standaard krukas verdraaid hadden om de juiste hoek te krijgen, en dit werd in eerste instantie geaccepteerd.
Maar toen wonnen ze natuurlijk teveel…
@hessel: Klopt net als in de trans-am series in de usa werden ze ook gestraft door een inlaatrestrictor kleinere wielen en extra ballast, maar dat hielp nog niet.
Altijd een stoere bak gevonden toen ie net uit was helemaal. Maar in Nederland zag je ze zelden en kwalitatief absoluut geen BMW of Mercedes. Toen hè niet nu.
@schellekens006: nu ook niet
@rufctr01: nu staat Audi qua bouwkwaliteit zelfs boven Mercedes. Hoe heeft dat ooit kunnen gebeuren? Misschien ligt dat wel meer aan Mercedes dan aan Audi.
De Audi V8 was een opgewaardeerde Audi 100 en in geen geval een concurrent voor de S-klasse en de BMW 7-serie.
Heerlijke wagen is dit, vorig jaar kunnen aanschouwen in het Audi museum.
Bekende van me heeft een V8 L in het zwart met beige leer, wagen is in concoursstaat.
Mooie tijd was de DTM toen maar helaas door het quattro systeem klaagde de concurrentie, ondanks het een zwaardere wagen was.
@dahlback:

Vergeet niet dat ze op een gegeven moment zo rond de 500pk uit de V8 haalden.
Een M3 of 190E bleef steken op ongeveer 360.
Dus het was niet alleen quattro dat races won.
in mijn ogen is audi nog steeds een verlengstuk van volkswagen…
Vergeet de mooie 928 foto’s op de achtergrond niet!
Toch leuk dat Autoblog er even aandacht aan besteed :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7309825/Photo%2030-03-13%2011%2046%2001.jpg<
@iJoost: Gvd, mijn nek jong…
@Esprit_de_Flandre: Ja sorry, snap er niets van. Op iPhone staat ie recht, in Dropbox ook nog en hier ineens op z’n kop….

Heb m nu in Dropbox op z’n kop gezet. Kijken of dat iets uitmaakt…..
@Esprit_de_Flandre: Probleem zit blijkbaar ergens in de switch van Apple naar Windows.

Heb het even gegoogled en kwam op deze resultaten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).