• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Britse auto-industrie floreert als nooit tevoren

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 augustus 2014 om 14:23 – 20 Reacties

Range Rover assemblagelijn


Sommige mensen zeggen dat de ‘Britse’ autoindustrie er wel eens beter voor heeft gestaan, maar is dat ook zo? Kwalitatief zijn er de laatste decennia grote sprongen gemaakt, en ook qua verkoopaantallen doen de Britten het niet onaardig.

We gebruiken in de aanhef aanhalingstekens omdat stiekem eigenlijk geen enkel Brits bedrijf meer echt Brits is: Bentley, MINI en Rolls zijn in Duitse handen, JLR is Indiaas, en Aston Martin is grotendeels van de Italianen.

MG is Chinees, maar die laten we even buiten beschouwing, evenals margemerken als Lotus, Morgan, Westfield, Caterham en de vele andere gespecialiseerde kleine lichtgewicht-fabrikanten als Ariel, Radical, Ultima en Caparo. Yep, die zijn allemaal Brits.

MerkVerkopen 2013Verschil t.o.v. 2012
Jaguar - Land Rover425.006+ 18,8%`
MINI305.030+ 1,2%
Bentley10.120+ 18,9%
Aston Martin4.200+ 10,5%
Rolls-Royce3.630+ 1,5%
McLaren1.400n.b.

Bij elkaar komt er misschien niet zo heel veel jaarvolume uit het Verenigd Koninkrijk, maar het zijn stuk voor stuk wel auto’s die er toe doen, veel modellen in de hogere regionen zijn beeldbepalend. Van bovenstaand lijstje produceert eigenlijk alleen MINI een (klein) deel buiten Groot-Britannië, in Born en Graz (Oostenrijk). Aston Martin liet de Rapide in Oostenrijk bouwen, maar inmiddels rolt deze in Gaydon weer van de band.

Wat verder opvalt is dat de Britten het aardig voor elkaar krijgen om op zeer kleine schaal auto’s te vervaardigen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, dat het van de bulk moet hebben. Bij onze oosterburen gingen Wiesmann, Gumpert, Melkus, en Artega al op de fles, aan de andere kant van het kanaal is het wat dat betreft veel minder een slagveld (TVR is dood, en in Bristol zit ook niet veel leven meer, maar verder staat de kleine industrie nog aardig overeind).

Samenvattend: de grote Britse spelers hebben hun productie grotendeels op het eiland gelaten, wat vooral mogelijk wordt gemaakt door de prijsstelling van hun producten. Hierdoor is een verhuizing van de productie naar lage-lonen-landen niet noodzakelijk. Maar bedenk wel dat de Porsche Cayenne ook grotendeels in Slowakijë wordt gemaakt, er is niet altijd een noodzaak nodig voor een productieverhuizing.

Ook al is het bezit van de industrie ze uit de vingers geglipt, profiteert de Britse werkgelegenheid wel van de banen die zijn gebleven, en die er bij komen. Wat dat betreft zal er in landen als Frankrijk regelmatig met een schuin oog jaloers naar die rosbieffen aan de overkant van het kanaal gekeken worden.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Aston Martin V12 Vantage van Kees
    Mijn Auto: Aston Martin V12 Vantage S van Kees
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, autoverkoop, Jaguar, Land Rover, McLaren, MINI, Rolls-Royce, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Gespot: Citroën DS3 is hellaflush
Volgend bericht: Seat pepert de Leon Cupra met het Sub8 Performance Pack »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    15 augustus 2014 om 14:35

    JLR, blijf ik een mooi verhaal vinden. Gewoon 18% plussen, en dan komt straks de XE nog! Die boys daar in India hebben dat toch mooi voor mekaar gekregen. En ik kan niet anders zeggen, de huidige designfilosofie bevalt me prima. Lekker scherp! En dr is weer budget voor leuke dingen zoals die lightweight E-types.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      15 augustus 2014 om 14:42

      @E34M5Touring: Alleen die Defender, dat blijf jammer.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        15 augustus 2014 om 14:53

        @robert110: Zelfde verhaal met de G-klasse. Kun je moeilijk iets moderns van maken. Mensen zijn nou eenmaal helemaal gek van dat spul. Ik snap het ook niet, nou de G nog een beetje, Defender vond ik echt een trekker.

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          15 augustus 2014 om 18:28

          @E34M5Touring: Daarom is die Defender ook zo gaaf! Omdat het net een trekker is! Luidruchtig, tochtig, oncomfortabel en wars van uiterlijk vertoon. Maar je ploegt wel overal mee doorheen. En in tegenstelling tot veel andere auto’s wordt hij iedere dag dat hij ouder wordt weer een heel klein beetje mooier.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            15 augustus 2014 om 18:50

            @moveyourmind: Ja mijn ding is het niet. Snap best dat er een aantrekkingskracht aan zit maar t’is aan mij niet besteed ;) Ik zou liever een ouwe Range Rover hebben dan. Doet bijna hetzelfde, maar dan comfortabel.

            Login om te reageren
            • Alexke zegt

              15 augustus 2014 om 19:16

              @E34M5Touring: een oude range is inderdaad meer comfortabel , dan is de discover series II nog het beste compromis.
              zelf eigenaar van een Def TD4 90 voor het weekend , leuke wagen , erg oncomfortabel wel.
              Hij druipt karakter , heb mezelf nog maar 1x vast gereden , en toen heeft een tractor me er moeten uitsleuren .
              makkelijk zelf aan te sleutelen , tonnen accessoires , mods enz.
              en als je erin zit heb je altijd bekijks , het is echt een icoon.
              ergens hoop ik niet dat ze stoppen. Maar dan worden ze echter wel veel geld waard.
              leuk feitje , de deur van een landrover van de jaren 50 past nog steeds op een van 2014

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                15 augustus 2014 om 19:28

                @Alexke: Ik kan me goed voorstellen dat je er veel mee kunt en dat je er best bekijks mee hebt, maar ik heb er is mee gereden en vond het echt zeer vermoeiend. Hoop lawaai, slechte stoelen, weinig ruimte etc. Gewoon niet mijn ding. Disco ook niet btw. Een mooie series 1-2 Range lijkt me dan leuker. De 3.9 dr uit voor een LS crate motor en lekker een beetje banjeren.

  2. mashell zegt

    15 augustus 2014 om 14:39

    Wat is een Brits merk? Voor mij is een merk uit een land als het in dat land produceert en, nog belangrijker, er ook aan R&D doet. Dat maakt voor mij Ford minstens zo Brits dan MINI.
    En natuurlijk ook omdat ik daar gewerkt heb, op dat terrein van Ford in Dunton.

    Login om te reageren
  3. remylahaye zegt

    15 augustus 2014 om 14:49

    Ik gun het het ze ook van harte! Engeland heeft in mijn ogen de mooiste auto’s!

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      15 augustus 2014 om 14:54

      @remylahaye: gehad!

      Login om te reageren
      • remylahaye zegt

        15 augustus 2014 om 15:13

        @toniominestrone: ja dat klopt, vroeger waren ze mooi, nu zijn chique en stijlvol! Vind ik ook mooi :)

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        15 augustus 2014 om 15:25

        @toniominestrone:
        Nope, nog steeds, ik zie nog steeds liever een Jaguar dan een Audi, BMW of Mercedes..

        Login om te reageren
        • toniominestrone zegt

          15 augustus 2014 om 17:23

          @tupperware: Mooi, dan kijk jij terwijl ik al rijdend geniet van mijn dikke Duitser!

          Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    15 augustus 2014 om 14:54

    En dus zitten we nu in een opwaartse spiraal!

    de verkopen stijgen -> het ontwikkelingsbudget stijgt -> nieuwe modellen -> de verkopen stijgen

    Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      15 augustus 2014 om 15:37

      @knipperlichtje: we bevinden ons eerder in een vicieuze cirkel, nu omhoog straks weer omlaag en opnieuw.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        15 augustus 2014 om 16:06

        @marikoelolo: dat is eerder een varkenscyclus

        Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    15 augustus 2014 om 15:08

    Ooit’……………..

    https://www.youtube.com/watch?v=QJ6wgLqwDYY&list=PL3MzYpdUepuyePnekRZloPaMMi9rvX_kl

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    15 augustus 2014 om 15:56

    Waarbij je wel even moet melden dat Westfield, Caterham, Ariel, Radical, Ultima en Caparo auto’s voor een heel ander publiek (en een ander budget) bouwt dan Wiesmann, Gumpert, Melkus, en Artega deden. Die Engelse lichtgewichtfabrikanten zetten een groot deel van hun produktie volgens mij nog steeds op de thuismarkt af, waar trackdays immens populair zijn. Die Duitse fabrikanten richtten zich op de sportwagen- en/of supercar markt, waar het veel lastiger is een voet tussen de deur te krijgen – om het over het opzetten van wereldwijde distributiekanalen nog maar niet te hebben.

    En verder – hoeveel van die ‘Engelse’ volumemerken hadden nog bestaan zónder buitenlandse overname? Ja, misschien Rolls-Royce/Bentley en Land Rover (zonder Jaguar), maar dan met veel minder mooie cijfers.

    Ik mis trouwens Vauxhall in het lijstje… ;) ;)

    Login om te reageren
  7. mgmgb zegt

    15 augustus 2014 om 16:12

    En ik gun het ze voor de volle 100%! Zeker JLR is een ongelofelijk succesverhaal onder Tata, na jaren van krimp en verlies onder Ford zo’n enorme comeback maken, dat dwingt respect af.

    Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    15 augustus 2014 om 23:08

    Tata heeft enorm geïnvesteerd in JLR, iets wat Ford nooit gedaan heeft. Investeer veel op een verstandige manier en je wordt automatisch beloond.

    Nu hoop ik alleen nog dat Mercedes Aston Martin overneemt zodat daar ook eens volledig nieuwe modellen van de band gaan rollen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North