De Britse auto-industrie floreert als nooit tevoren

Auteur: , 20 Reacties

Sommige mensen zeggen dat de 'Britse' autoindustrie er wel eens beter voor heeft gestaan, maar is dat ook zo? Kwalitatief zijn er de laatste decennia grote sprongen gemaakt, en ook qua verkoopaantallen doen de Britten het niet onaardig.

Range Rover assemblagelijn

We gebruiken in de aanhef aanhalingstekens omdat stiekem eigenlijk geen enkel Brits bedrijf meer echt Brits is: Bentley, MINI en Rolls zijn in Duitse handen, JLR is Indiaas, en Aston Martin is grotendeels van de Italianen.

MG is Chinees, maar die laten we even buiten beschouwing, evenals margemerken als Lotus, Morgan, Westfield, Caterham en de vele andere gespecialiseerde kleine lichtgewicht-fabrikanten als Ariel, Radical, Ultima en Caparo. Yep, die zijn allemaal Brits.

Merk
Verkopen 2013
Verschil t.o.v. 2012
Jaguar - Land Rover425.006+ 18,8%`
MINI305.030+ 1,2%
Bentley10.120+ 18,9%
Aston Martin4.200+ 10,5%
Rolls-Royce3.630+ 1,5%
McLaren1.400n.b.

Bij elkaar komt er misschien niet zo heel veel jaarvolume uit het Verenigd Koninkrijk, maar het zijn stuk voor stuk wel auto’s die er toe doen, veel modellen in de hogere regionen zijn beeldbepalend. Van bovenstaand lijstje produceert eigenlijk alleen MINI een (klein) deel buiten Groot-Britannië, in Born en Graz (Oostenrijk). Aston Martin liet de Rapide in Oostenrijk bouwen, maar inmiddels rolt deze in Gaydon weer van de band.

Wat verder opvalt is dat de Britten het aardig voor elkaar krijgen om op zeer kleine schaal auto’s te vervaardigen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, dat het van de bulk moet hebben. Bij onze oosterburen gingen Wiesmann, Gumpert, Melkus, en Artega al op de fles, aan de andere kant van het kanaal is het wat dat betreft veel minder een slagveld (TVR is dood, en in Bristol zit ook niet veel leven meer, maar verder staat de kleine industrie nog aardig overeind).

Samenvattend: de grote Britse spelers hebben hun productie grotendeels op het eiland gelaten, wat vooral mogelijk wordt gemaakt door de prijsstelling van hun producten. Hierdoor is een verhuizing van de productie naar lage-lonen-landen niet noodzakelijk. Maar bedenk wel dat de Porsche Cayenne ook grotendeels in Slowakijë wordt gemaakt, er is niet altijd een noodzaak nodig voor een productieverhuizing.

Ook al is het bezit van de industrie ze uit de vingers geglipt, profiteert de Britse werkgelegenheid wel van de banen die zijn gebleven, en die er bij komen. Wat dat betreft zal er in landen als Frankrijk regelmatig met een schuin oog jaloers naar die rosbieffen aan de overkant van het kanaal gekeken worden.



20 reacties

JLR, blijf ik een mooi verhaal vinden. Gewoon 18% plussen, en dan komt straks de XE nog! Die boys daar in India hebben dat toch mooi voor mekaar gekregen. En ik kan niet anders zeggen, de huidige designfilosofie bevalt me prima. Lekker scherp! En dr is weer budget voor leuke dingen zoals die lightweight E-types.
@E34M5Touring: Alleen die Defender, dat blijf jammer.
@robert110: Zelfde verhaal met de G-klasse. Kun je moeilijk iets moderns van maken. Mensen zijn nou eenmaal helemaal gek van dat spul. Ik snap het ook niet, nou de G nog een beetje, Defender vond ik echt een trekker.
@E34M5Touring: Daarom is die Defender ook zo gaaf! Omdat het net een trekker is! Luidruchtig, tochtig, oncomfortabel en wars van uiterlijk vertoon. Maar je ploegt wel overal mee doorheen. En in tegenstelling tot veel andere auto’s wordt hij iedere dag dat hij ouder wordt weer een heel klein beetje mooier.
@moveyourmind: Ja mijn ding is het niet. Snap best dat er een aantrekkingskracht aan zit maar t’is aan mij niet besteed ;) Ik zou liever een ouwe Range Rover hebben dan. Doet bijna hetzelfde, maar dan comfortabel.
@E34M5Touring: een oude range is inderdaad meer comfortabel , dan is de discover series II nog het beste compromis.
zelf eigenaar van een Def TD4 90 voor het weekend , leuke wagen , erg oncomfortabel wel.
Hij druipt karakter , heb mezelf nog maar 1x vast gereden , en toen heeft een tractor me er moeten uitsleuren .
makkelijk zelf aan te sleutelen , tonnen accessoires , mods enz.
en als je erin zit heb je altijd bekijks , het is echt een icoon.
ergens hoop ik niet dat ze stoppen. Maar dan worden ze echter wel veel geld waard.
leuk feitje , de deur van een landrover van de jaren 50 past nog steeds op een van 2014
@Alexke: Ik kan me goed voorstellen dat je er veel mee kunt en dat je er best bekijks mee hebt, maar ik heb er is mee gereden en vond het echt zeer vermoeiend. Hoop lawaai, slechte stoelen, weinig ruimte etc. Gewoon niet mijn ding. Disco ook niet btw. Een mooie series 1-2 Range lijkt me dan leuker. De 3.9 dr uit voor een LS crate motor en lekker een beetje banjeren.
Wat is een Brits merk? Voor mij is een merk uit een land als het in dat land produceert en, nog belangrijker, er ook aan R&D doet. Dat maakt voor mij Ford minstens zo Brits dan MINI.
En natuurlijk ook omdat ik daar gewerkt heb, op dat terrein van Ford in Dunton.
Ik gun het het ze ook van harte! Engeland heeft in mijn ogen de mooiste auto’s!
@remylahaye: gehad!
@toniominestrone: ja dat klopt, vroeger waren ze mooi, nu zijn chique en stijlvol! Vind ik ook mooi :)
@toniominestrone:
Nope, nog steeds, ik zie nog steeds liever een Jaguar dan een Audi, BMW of Mercedes..
@tupperware: Mooi, dan kijk jij terwijl ik al rijdend geniet van mijn dikke Duitser!
En dus zitten we nu in een opwaartse spiraal!

de verkopen stijgen -> het ontwikkelingsbudget stijgt -> nieuwe modellen -> de verkopen stijgen
@knipperlichtje: we bevinden ons eerder in een vicieuze cirkel, nu omhoog straks weer omlaag en opnieuw.
@marikoelolo: dat is eerder een varkenscyclus
Waarbij je wel even moet melden dat Westfield, Caterham, Ariel, Radical, Ultima en Caparo auto’s voor een heel ander publiek (en een ander budget) bouwt dan Wiesmann, Gumpert, Melkus, en Artega deden. Die Engelse lichtgewichtfabrikanten zetten een groot deel van hun produktie volgens mij nog steeds op de thuismarkt af, waar trackdays immens populair zijn. Die Duitse fabrikanten richtten zich op de sportwagen- en/of supercar markt, waar het veel lastiger is een voet tussen de deur te krijgen – om het over het opzetten van wereldwijde distributiekanalen nog maar niet te hebben.

En verder – hoeveel van die ‘Engelse’ volumemerken hadden nog bestaan zónder buitenlandse overname? Ja, misschien Rolls-Royce/Bentley en Land Rover (zonder Jaguar), maar dan met veel minder mooie cijfers.

Ik mis trouwens Vauxhall in het lijstje… ;) ;)
En ik gun het ze voor de volle 100%! Zeker JLR is een ongelofelijk succesverhaal onder Tata, na jaren van krimp en verlies onder Ford zo’n enorme comeback maken, dat dwingt respect af.
Tata heeft enorm geïnvesteerd in JLR, iets wat Ford nooit gedaan heeft. Investeer veel op een verstandige manier en je wordt automatisch beloond.

Nu hoop ik alleen nog dat Mercedes Aston Martin overneemt zodat daar ook eens volledig nieuwe modellen van de band gaan rollen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).