• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De broer van Battista ‘Pinin’ Farina kon ook aardig tekenen

Auteur: Dizono, gepost 16 september 2016 om 21:58 – 29 Reacties

Ferrari 166 Inter


Pininfarina zal bij een ieder van jullie bekend zijn, maar wisten jullie ook dat de oudere broer van oprichter Battista Farina zijn eigen ontwerpstudio had? Dit is het verhaal van Giovanni Farina en enkele van zijn beste ontwerpen.

Stabilimenti Industriali Giovanni Farina S.A., kortweg Stabilimenti Farina, wordt in 1906 opgericht in Turijn door Giovanni Farina. Zijn jongere broertje Battita, op dat moment slechts 12 jaar oud, begint al vanaf het prille begin met kleine klusjes, maar leert met de jaren al snel het vak van koetsbouwer. Pas in 1928 verlaat hij het bedrijf, om twee jaar later zijn eigen bedrijf op te richten. Aangezien hij als tiende van de elf kinderen en jongste broertje van het gezin de bijnaam ‘Pinin’ (Kleine) heeft, gebruikt hij dit voor de naam van zijn bedrijf, om zo verwarring met de zaak van zijn broer te voorkomen.

Vermoedelijk om het gat te dichten dat zijn broertje heeft achtergelaten in de werkplaats, neemt Giovanni in 1928 een nieuwe technisch tekenaar aan. Deze dan pas 17-jarige Pietro Frua blijkt een groot talent en richt in de jaren ’50 eveneens een eigen ontwerpbureau op. Toeval bestaat niet, want midden jaren ’30 komt ook Giovanni Michelotti de gelederen versterken. En die richt later, je raadt het al, zijn eigen studio op.

Stabilimenti Farina

Voor een bedrijf dat zoveel grote namen heeft voortgebracht, is het opvallend hoe onbekend Stabilimenti Farina is. Het heeft ongetwijfeld te maken met zijn werk, want hoewel hij Ferrari’s, Alfa’s, Siata’s en Cisitalia’s tekende, zijn échte iconen nooit uit de werkplaats van Giovanni gerold.

Giovanni gaat in 1948 met pensioen en zijn zoon Attilia Farina neemt de zaak over. Helaas gaan de zaken niet heel voorspoedig en kan Stabilimenti Farina de concurentie met Ghia, Vignale en natuurlijk ook Pininfarina niet meer aan. In 1953 sluit het pand op de Corso Tortona 12 in Turijn defintief haar poorten, vier jaar later overlijdt Giovanni. Leuk detail is dat Giuseppe Farina, Giovanni’s andere zoon, in 1950 de eerste wereldkampioen Formule 1 wordt.

1938 – Alfa Romeo 8C 2900
Alfa Romeo 8C

1949 – Cisitalia 202 Cabriolet
Cisitalia

1949 – Ferrari 166 Inter Berlinetta
Ferrari 166 Inter

1950 – Italmeccanica IT160
Italmeccanica

1951 – Siata Daina 1400 Spyder
Siata Daina

1951 – Talbot-Lago T26 GS Cabriolet
Talbot-Lago Farina

1951 – Simca Abarth SC Cabriolet
Simca Abarth

1952 – Siata 208 CS Berlinetta
Siata Farina

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham
    Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Ferrari, Klassiekers, lijstjes, pininfarina, talbot

Vorig bericht: « De allerlaatste Mitsubishi Lancer Evolution is verkocht
Volgend bericht: Nieuwe Renault-motor tóch voor alle coureurs beschikbaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. legion1349 zegt

    16 september 2016 om 22:02

    Holy shit, die siata is schitterend!

    Login om te reageren
    • sezz zegt

      16 september 2016 om 22:08

      @legion1349: Fuck yeah…

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      16 september 2016 om 23:00

      @legion1349: inderdaad, de mooiste van het stel!

      Login om te reageren
    • milieumeneertje zegt

      17 september 2016 om 00:44

      @legion1349: dacht 100% het zelfde. Dat is een schoonheid

      Login om te reageren
    • lovecars zegt

      17 september 2016 om 09:50

      @legion1349: Ja joh wat een pracht koets!

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      18 september 2016 om 11:45

      @legion1349: ja helemaal mee eens!

      Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    16 september 2016 om 22:05

    Die Alfa 8c wayoo wat een plaatje. Die Siata is ook beeldschoon.

    Login om te reageren
  3. giulio zegt

    16 september 2016 om 22:07

    Verdomd, gaan jullie opeens inhoudelijk interessant bloggen? Ik moet dit in de gaten houden, mooie platen!

    Login om te reageren
  4. formulatv zegt

    16 september 2016 om 22:10

    Die Siata 208 CS Berlinetta, wat een prachtige auto zeg

    Login om te reageren
  5. tragepater zegt

    16 september 2016 om 22:11

    Ik vind de laatste foto (Siata 208 CS Berlinetta) wel een gaaf bakkie!!

    Login om te reageren
  6. subaru555 zegt

    16 september 2016 om 22:13

    Ik vind ze er allemaal uitzien als klassieke auto’s in computerspelletjes, ontworpen door de makers die geen rechten hadden voor echte merken (zoals Mafia II). Overigens vind ik ze wel erg mooi

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      17 september 2016 om 12:01

      @subaru555: Dat komt misschien ook wel juist doordat deze auto’s niet zo bekend zijn. Maar ik moet toegeven dat ik ze er ook wel wat generiek vind uitzien. Niet dat ze daardoor niet mooi zijn, maar ze zijn niet heel karakteristiek. Op die laatste na, die vind ik prachtig…

      Login om te reageren
  7. hooismans zegt

    16 september 2016 om 22:13

    De fabriek ligt plat er staat nu een appartementencomplex

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 september 2016 om 22:14

      @hooismans: hehe, we delen dezelfde afwijking. Ik had ook al even gespiekt ;)

      Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    16 september 2016 om 22:36

    Nog nooit van Siata gehoord, maar wat een prachtige wagens, er staat er een te koop, maar niet zo mooi als de bovenstaande exemplaren: http://www.stolzeclassiccars.nl/aanbod/680/siata-daina-coupe/. Misschien ombouwen tot een farina model?

    En die Talbot….wow…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 september 2016 om 23:00

      @pomoek: Ahh, bij Ome Joop! Die is ergens in 2011 meen ik opgedoken in een schuurtje in Virginia, VS. Drie keer raden wie verantwoordelijk was voor de koets… Het begint met Stabilimenti… ;)

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 september 2016 om 23:16

        @dizono: werkelijk? Wat een toeval, wel een wat minder geslaagd model, hij heeft wel veel leuk spul staan die ome Joop van jou, zit al weer mijn geld te tellen…

        Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    16 september 2016 om 22:39

    O, en @dizono: meer van dit please!

    Login om te reageren
  10. shibby zegt

    16 september 2016 om 22:46

    Prachtig. Ben benieuwd wat er in het water zat waar deze jongens opgroeiden

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 september 2016 om 22:48

    Schitterend! Wát een familie, Wát een talent bij elkaar… Mooie tijd moet dat zijn geweest zeg

    Login om te reageren
  12. gerjan zegt

    16 september 2016 om 23:28

    Allemaal erg mooie auto’s laten we de moderne rommel van nu meteen maar omruilen voor deze mooie auto’s

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    17 september 2016 om 06:54

    8c 2900!

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    17 september 2016 om 07:24

    Ik heb van de Cisitalia 202 toch liever de coupe en in standaard rood, dan komt hij een stuk mooier uit. Ben er verliefd op sinds L.A. Noire waar het een zeldzame maar lekker vlotte auto is tussen alle jaren ’40 tanks die er in het spel rondrijden

    Login om te reageren
  15. theyoungsaablover zegt

    17 september 2016 om 07:38

    I see what you did there Maserati…

    *kijkend naar de voorschermen*

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    17 september 2016 om 08:05

    Ben altijd Pininfarina fan geweest, vind het huis het grootste samen met Giugiaro, maar wist niet dat Giovanni eigenlijk de stamvader van de Italiaanse design huizen is.
    Ook toen werd er volop gejat van elkaar, zoals te zien is aan deze pareltjes.
    Jammer eigenlijk dat ze de handen niet ineen geslagen hebben als Carrezzoria Fratelli Farina want ik zie duidelijk de signatuur van deze Giovanni in Battista’s ontwerpen uit die tijd

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    17 september 2016 om 08:11

    @dizono
    interessant leesvoer man, goed geschreven, lekker luchtig, eigenlijk artikel-waardig in een auto blad.

    Login om te reageren
  18. leemster zegt

    17 september 2016 om 08:20

    Dat hier nog geen film/documentaire over gemaakt is. Ik zou hem kijken

    Login om te reageren
  19. jeroenwz zegt

    17 september 2016 om 08:50

    Prachtige en heerlijke auto’s uit een tijd die veel simpeler was. Er zitten wel auto’s tussen die nu miljoenen waard zijn, zoals de Alfa en de Ferrari 166. Die laatste was de eerste “serie”-auto van Ferrari: er zijn er 37 van gebouwd in 2 jaar tijd…
    Ik ben het meest geïntrigeerd door de Italmeccanica IT160. Die kende ik echt niet. wat gezocht en er blijkt een “flathead” V8 van Ford in het vooronder te huizen. Hij lijkt op de Cisitalia uit de zelfde tijd, maar dan wat uitgerekt. Ik weet niet hoeveel ervan gebouwd zijn, maar in 1950 was 230 km/uur en van 0 tot 100 in 10 seconden serieus snel.
    Meer info hier:
    http://www.supercars.net/blog/italmeccanica-it160/
    en
    http://rmsothebys.com/lots/lot.cfm?SaleCode=MO10&CarID=r293

    Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    18 september 2016 om 11:47

    Mooi kleurtje op die 8C!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North