Even leek het erop dat onze Max als enige van de geüpdatete krachtbron kon genieten dit weekend, maar niets blijkt minder waar.
Max leek dit weekend aan het langste eind te trekken. Zij motor zou dit weekend volgens schema vervangen worden en dus leek het niet meer dan logisch om de nieuwe krachtbron, die zo’n 10-15 pk extra schijnt te leveren, achterin Max’ bolide te lepelen. Naar nu blijkt is het niet nodig om de gehele motor te vervangen, maar kunnen ook de TAG/Renault-motoren in de auto’s van Ricciardo, Palmer en Magnussen op scherp worden gezet.
Volgens de geruchten gaat het om een wijzing in de ontsteking, die beter werken met de nieuwe brandstof die door Total deze race wordt gedebuteerd. Al met al moet de upgrade, die Renault 3 tokens heeft gekost, goed zijn voor 1 à 2 tienden snellere rondetijden. Vandaag kon alleen Max daar nog van profiteren, morgen zullen zijn teamgenoot en de twee Renault-coureurs de derde vrije training en de kwalificatie eveneens met wat extra oomph aanvangen.
r55clubman zegt
Dus zondag 4 geplotfte motoren in plaats van 1?
viezefreddyw zegt
@r55clubman: De Renault-motor is dit jaar uiterst betrouwbaar. Zeker in vergelijking met vorig jaar. Mooi ook dat ze er nog even een aantal PK’tjes uit hebben weten te peuteren. Renault is weer de goede kant aan het op gaan. Ik denk dat het team Renault, mits ze nog een goede coureur weten binnen te hengelen, volgend jaar een van de teams is om in de gaten te houden.
87sandyd zegt
@viezefreddyw: dat lijkt mij wat te ambitieus. Denk dat ze meer richting Williams kunnen komen, meer ook niet. En vooral niet met Palmer, die is gewoon niet goed genoeg.
viezefreddyw zegt
@87sandyd: Ik beweer ook niet dat Renault een topteam gaat worden volgend jaar maar dat het een team is om in de gaten te houden. Mocht Renault a la Williams gaan presteren volgend jaar dan vind ik het een team om in de gaten te houden.
henkp1 zegt
@r55clubman: Jankerd. Hebbie gekeken of niet?
pomoek zegt
Dat verhaal van die brandstof, zou dat nou echt zo zijn of is het een marketingpraatje? Ik heb altijd begrepen dat de duurdere schonere en betere brandstoffen bij de pomp gewoon onzin zijn en geen effect hebben op het verbruik en uitstoot. Vraag me dan of of dat ook niet voor de F1 geldt?
2wheeler zegt
@pomoek: ik denk dat het waar is dat je bij een normale auto minimale of geen effect(en) merkt. Echter, ik denk ook dat het bij een F1 auto wel nut heeft aangezien tienden van secondes hier bepalend zijn. Denk ik.
misterdrogba zegt
@pomoek: Brandstof speelt een groter rol in de prestaties van de F1-Bolides dan je denkt.
De brandstofproducenten ontwikkelen speciale additieven voor een betere ontsteking, die indien goed blijken te zijn, hun weg zullen vinden naar de brandstof voor de gewone burger.
Persoonlijk tank ik eens in de maand V-power en dan merk ik wel dat mijn auto iets stiller loopt en iets gretiger is op de gaspedaal. Voor het verbruik moet ik het niet doen want die blijft hetzelfde als wanneer ik gewone diesel tank.
thefmanl zegt
@pomoek: het is nooit onzin geweest, alleen is het verschil bij de F1 veel groter dan bij een normale auto. Vaak worden de technieken van de F1 later toegepast op de gewone brandstof.
atrak zegt
@pomoek: Probeer een keer Aral 102 Ultimate, en ervaar zelf wat je er van vindt. In een Aygo merk je er niet veel van vrees ik maar in mijn 340i merk ik het wel.
boxergt zegt
@pomoek: Voor je Ford Fiesta 1.0 maakt het geen drol uit inderdaad.
Zodra alles op scherp staat om de laatste halve PK er uit te persen en/of de motor betrouwbaar te houden, is brandstof echt mega belangrijk.
Voor de motorcross tankten wij vroeger octaan 102 (dat is dus een hoger octaangetal dan euro 95 of 98) om te voorkomen dat de motor ging ‘pingelen’
vtechlover zegt
@boxergt: juist wel, mijn 1.0 (140pk) tank ik altijd 102 firezone juist omdat het blokje op een redelijke hoge boost loopt..
Ontopic: mijn broer reed paar jaar geleden in het wereldkampioenschap motorcross op pantelon 114, was een wereld van verschil dus helpt wel degelijk!
dondeboer zegt
@pomoek: duurdere brandstoffen kunnen extra vermogen opleveren, maar alleen als de auto ermee om kan gaan. Bij een hoger octaangetal kan de ontsteking later en/of de compressie hoger omdat er minder kans is op spontane ontbranding. Maar dan moet het ecu wel weten dat er ook daadwerkelijk andere brandstof in zit en zich daarop aanpassen.
Er staat een filmpje op youtube van Fifth Gear waarin ze dit testen met 3 auto’s. Bij een Impreza STI scheelde t 20 pk,omdat die automatisch de ontsteking aanpast. Bij de andere auto’s scheelde het weinig tot niets.
ronnys zegt
@pomoek: Maar er zijn meer verschillen, als alleen verbruik en vermogen. Ook zaken als vervuiling en smering zitten weldegelijk verschillen tussen de brandstoffen.
pomoek zegt
@pomoek: allen bedankt voor de antwoorden!
Dutchdriftking zegt
En weer een stapje in de goede richting. Mercedes heeft zo’n voorsprong dat ze alleen in de motor van volgend jaar investeren?