
De BMW 8 Serie gaat niet alleen als de brandweer, zo ziet ‘ie er ook uit.
Als we het hebben over de 8 Serie denk je waarschijnlijk aan het huidige model, die alweer heel wat jaartjes meedraait. Maar ergens in je hoofd zal ook het origineel zitten. De prachtige coupé die zelfs met een twaalfcilinder verkrijgbaar was. BMW grijpt nu terug op het verleden met de BMW M850i Edition M Heritage.
Het een speciale editie voor geselecteerde markten, waaronder de Verenigde Staten. Maar goed ook, want de editie wordt gekenmerkt door felle kleurtjes. Dat durven we in Europa helemaal niet te bestellen, laat dat maar aan de Amerikanen over.
De M850i Edition M Heritage werd onthuld op Pebble Beach, niet geheel toevallig dezelfde plek waar de huidige 8 Serie in 2018 zijn Noord-Amerikaanse debuut maakte.

Terug naar de roots
De originele BMW 8 Serie (E31) debuteerde in 1989 op de IAA in Frankfurt en was toen een toonbeeld van technologie, stijl en status. De Duitsers wisten echt het publiek te verrassen door eind jaren tachtig met zo’n vlaggenschip te komen.
Met de M850i Edition M Heritage wil BMW die magie terughalen. Dat doen ze onder andere met vijf klassieke lakkleuren rechtstreeks uit de jaren ’90: Bright Red, Mauritius Blue metallic, Cosmos Black metallic, Oxford Green metallic en Daytona Violet metallic. Allemaal afkomstig uit de BMW Individual-collectie en allemaal zonder meerprijs te bestellen op deze speciale editie.





Welke kleur je ook kiest, je krijgt standaard een M carbon dak met M-tricolore strepen. Daaronder vind je 20-inch Orbit Grey lichtmetalen wielen en het M Sport Professional-pakket. Dit pretpakket bestaat uit M Sport-remmen met zwarte klauwen, Shadowline-koplampen en de nodige zwarte accenten.
Binnenin heeft BMW ook ingezet op exclusiviteit. De M Sport-stoelen zijn bekleed met zwart Merino-leer en Alcantara, voorzien van een diamantpatroon en M-kleuren stiksel. Alcantara komt ook weer terug op het dashboard, de hemelbekleding en de bovenste delen van de deurpanelen.

Het Alcantara wordt gecombineerd met mat carbon interieurpanelen, een glazen pookknop en een inscriptie met M850i Edition M Heritage 1/500. Want ja, BMW bouwt er wereldwijd maar 500 stuks van. Eigenlijk zit er alles op aan, inclusief het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en het Driving Assistance Professional Package. Kleurtje kiezen en gaan met die banaan, brandweer of smurf.

Aangezien het de M850i betreft krijg je de 4.4-liter TwinPower Turbo V8, goed voor 523 pk en 750 Nm koppel. Daarmee sprint de auto in een tel of vier naar 100 km/u. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u en het blok is gekoppeld aan een 8-traps Steptronic-automaat. En ja, het is een xDrive.

De M850i Edition M Heritage moet de ultieme hommage aan de E31 voorstellen. De productie start in november 2025, de eerste leveringen volgen in het eerste kwartaal van 2026.





Prachtige kleur! Onbegrijpelijk dat veel merken alleen donkere kleuren aanbieden. Zo’n rode kleurstelling is toch helemaal geweldig.
Vooral bij het inruilen…..
Dat valt bij dit soort ‘specialere’ modellen echt wel mee.
Uit ervaring weet ik dat dat vies tegenvalt…
Maar een kleur kiezen op basis van afschrijving word je toch ook niet gelukkig van.
Serieus, maak je je daar druk om?
Als je je om dit soort dingen druk maakt snap ik sowieso niet dat je een nieuwe auto aanschaft.
Mooiste BMW van de afgelopen jaren. Iedere keer als ik ‘m zie rijden ben ik onder de indruk, zeker als ‘ie goed is samengesteld.
Ik ben nooit een groot fan van de originele 8 serie geweest, maar zet ‘m naast de nieuwe en een vergelijking tussen Sophia Loren en Ma Flodder dringt zich op.
In mijn ogen gaat t vooral mis achter het achterwiel, daar zit optisch een te groot vlak. Mist een lijntje die een bumper accentueert. De proporties zijn zo niet mooi, veel te veel plaatwerk. De E31 heeft strakkere lijnen.
Echt… BMW. Wat doe je nu?
De E31 850i is een bloedmooie coupe (nog met klapkoplampen) en heeft een prachtig lopende V12 voorin. De M divisie heeft zich er ook mee mogen bemoeien en dat leverde de 850CSi op (M8 op kenteken). Meer vermogen, betere handling etc.
En dan pak je een 4 deurs model, zit er een V8 in en noem je het “Heritage”. Stel nou dat je als BMW de 8 serie Coupe had gepakt, en daar voor die 500 modellen een V12 in had gelepeld…. Gewoon omdat het kan. Dan had je bragging rights. Nu is het gewoon een actiemodelletje.
Oud & Nieuw naast elkaar bewijst maar hoeveel “ cooler “ het vroeger was.
Waarom geen coupé maar een grand coupé
Toen de oorspronkelijke 850 uit kwam vond ik het helemaal nix. Inmiddels vind ik m erg fraag. Hij is mooi oud geworden. Ben benieuwd hoe ik over 25 jaar tegen de huidige aankijk 😀
Twee deuren teveel, twee klapkoplampen te weinig. Meh.
Dit noem je toch geen 8 serie? Bij de 8 denk ik aan een luxe sport coupe met mooie lijnen dikke motor voorin. Bmw asjeblieft, denk na voordat je een oude label op iets nieuws plakt.
Ik ben de gelukkige bezitter van een E31 V12 met handbak. Heb iedere keer alleen maar duimpjes! Heerlijke old school auto.
Niet lelijk, maar ook niet bijzonder fraai.