De Civic Type R heeft het ‘Ringrecord weer in handen [updated]

Auteur: , 48 Reacties

De keiharde FWD-battle op de Nordschleife gaat onverminderd door.

Honda brengt trots naar buiten dat de Civic Type R met 320 pk en 400 Nm het FWD record op de ‘Ring heeft aangescherpt. De Jap kwam tot een tijd van 7:43,8 min en da’s vier tellen rapper dan de VW Golf Clubsport S. Daar moeten we bij vermelden dat de gebruikte auto overeenkomt met de Civics die je te zijner tijd bij de dealer kunt kopen. Geen geklooi dus met halve interieurs, andere afstellingen en extra plakkerig rubber.

Met genoemde tijd is de Civic zeven seconden sneller geworden dan z’n voorganger. Volgens Honda komt dit verschil door de betere motor, andere versnellingsbakverhoudingen en nog scherpere aerodynamica die een betere balans vindt tussen het tegengaan van lift en het verlagen van de luchtweerstand.

Ook werd het chassis van de Civic Type R 38% stijver. Op de weg niet heel relevant, maar op het circuit ga je het verschil uiteraard merken. Ook zorgde het nieuwe onderstel voor een beter stuurgedrag en meer stabiliteit in de twisty bits. Wie niet kan wachten: de productie van de Type R start in de zomer van dit jaar.

Meer lezen over ‘Ringtijden? Confrère @WillemE maakte eerder al een paar interessante overzichtsartikelen over het Circuit der Circuits, je vindt ze HIER en DAAR. Ook lichtte hij toe of die tijden daadwerkelijk iets toevoegen, dat lees je HIER.

UPDATE: Bewegend beeld? Hebben we! Check de video.

Video



48 reacties

Ik weet niet wat ik moet denken van het rijden van een ringrecord voor productieauto’s met een handgebouwd exemplaar…
Kunnen ze deze jongens niet neerzetten bij McLaren/Honda? Misschien valt er dan nog wat van het seizoen te maken..

Bizar snelle tijd trouwens. Maar net wat @jochempie zegt…
Dat is een aanzienlijk verschil met de Golf, zeker als je bedenkt dat die auto helemaal uitgekleed en geprepareerd is. Mooie prestatie van Honda.

Het probleem met die Honda is alleen dat hij zo aarslelijk is. Ik zou genoegen nemen met elke langzamere hothatch zodat ik niet iedere dag zou schrikken als ik dit aantref op de oprit.
Dit is toch de ideale auto? Als je maar een auto mag kiezen is het een perfect aanbod. Vijf deuren voor de familie. Mega bagageruimte voor de vakantie. Omdat het een hatchback is kun je hem gewoon overal rijden en parkeren. En als je wilt kun je behoorlijke sportwagens zieken tijdens een trackday. En het is een Honda, dus het blijft nog heel ook.
@willeme: Dat kan een Leon Cupra ST ook. En dan hoef je niet steeds met je ogen dicht naar je auto te lopen.
@e34m5touring: Klopt. Maar in de Leon moet je je ogen dicht houden als je er in zit, hartstikke gevaarlijk ;)
@willeme: Zo donker vanbinnen, daar zie je toch al niks van :)
@willeme: KOOP DAN
@willeme: ik geef echt weinig om het uiterlijk van een auto. Ik was ze ook niet, verspilling van tijd. Tenzij hij naar de garage moet want dat zullen de monteurs wel waarderen. Maar zelfs ik kan anti peristaltische bewegingen niet onderdrukken bij het aanschouwen van deze misdaad tegen de menselijke ogen. .. Dan liever een Multipla. There I said it
@baasbas: dom echt dom dus je verpieterd een auto mooi weten we dat ook there i said it!
@bmwfreak038: Zo’n vaart loopt dat niet. Zomer/winterbanden wisselen is al 2x per jaar, dan nog minimaal 1 beurt dus 3x per jaar mag hij door de wasstraat. In die tijd groeit er nog geen mos op hoor.
@willeme: Enigsinds genuanceerd, ik rij het huidige model Type R en als dagelijkse auto is het mogelijk maar verwacht 0 comfort in dat apparaat.

Hij is snoei en snoei hard in de normale stand en niet geheel stil te noemen op de cruise. Praktisch ja, maar wel met een zeer hard randje. ;)

Maar goed, de belevenis en het rijgedrag maakt alles goed. Daar kan geen premium product aan tippen in deze klasse. Bij lange na niet. :)
@Visje66: toffe daily!
@willeme:Ik vind hem niet eens echt lelijk. Gaaf apparaat!
@willeme: de ideale auto is er één waar je ook je oude ouders/grootouders in kunt vervoeren en waar je zwangere vrouw in kan zitten zonder dat het kind spontaan door het geboortekanaal heen trilt. Met andere woorden: enig comfort is wel gewenst.
@lekbak: De inzittenden blijven droog en er zit verwarming in. Meer dan voldoende comfort, dunkt mij ;)
@willeme: die zwangere vrouw word echt nat als dat kind langs de heupen trilt hoor.
@lekbak: Daarom doe ik niet aan zwangere vrouwen.
@willeme: maar ik wel. Dus geen ideale auto ;-)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
7 seconden is wel erg veel. Ook de zinsdeel:”komt overeen met productiemodel” geeft ruimte tot discussie.

Dat de auto heel hard gaat geloof ik wel, maar of de ringtijd klopt? Ik weet het niet…
@87sandyd: de auto had een rolkooi die los in de auto is gemonteerd (dus geen structurele stijfheid toevoegt) voor de veiligheid en ze hebben de achterbank en stereo (meen ik) verwijderd om dat gewicht te compenseren. Verder standaard Productiespecificatie zegt Honda.
@w0o0dy: zo te horen zitten er Michelin Sport Cup 2. Honda kennende zal de productieversie Dunlop of Bridgestone banden hebben.
@jeanwillem: waar haal jij die info vandaan? Conti c6r oid is aangekondigd.. dat zijn ook track-biased road tyres…
@w0o0dy: op YouTube is er al een filmpje te zien van het ronderecord. Daar hoor je een typisch “gepiep” wat ik associeer met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Geen idee waarom Autoblog deze video niet toegevoegd heeft bij dit artikel.
@w0o0dy: de banden zijn inderdaad wederom de Continental Sportcontact 6’jes, net zoals onder het uitgaande model zit. Wat een klereband is dat overigens…..
Zonde van die taartschep achterop. Voor de rest vind ik m niet eens aarslelijk ofzo. De Golf is nou ook niet bepaald een beauty.
Deze ziet er iets beter uit dan de vorige maar is wel nog steeds enorm lelijk.
Waarom bouwt VW niet een Golf GTI met 390pk-400pk? Uit een 2.0 liter TFSI is dat prima te porren en dan nog wat gewicht eraf, dan hoppeta heb je 10 seconden eraf.
@ghost: De vraag is of het verkoopt. Dat maakt de auto aanzienlijk duurder. Er zijn vast wel een paar gekken om zoveel geld voor een Golf neer te leggen, maar weegt dat op tegen de ontwikkelingskosten? Bovendien bestaat er nog zoiets als een RS3.
@berlinetta: Ja hoor kijk maar naar de A45 AMG.
@atrak: Maar dat is al een Mercedes. Daarvoor zijn mensen sneller geneigd veel geld neer te leggen dan voor een Golf.
Ik vind het gewoon een gave bak hoor! Een hothatch mag er wat mij betreft lekker over de top uitzien.
Is er een auto die minder kost dan het dubbele die sneller is?
@w0o0dy: Het is natuurlijk even afwachten wat de Type-R in prijs gaat doen, maar ik denk dat de enige auto die in de buurt komt van jouw vraag de Giulia Quadrifoglio is. Die zit hier op een vanafprijs van iets meer dan 112.000 euro. Dan zou de Type-R meer dan 56.000 euro moeten gaan kosten.
@edge: rond de 52.000 vanaf zou hij moeten gaan kosten.

En ,,sneller” is maar hoe je het bekijkt. Elke RWD en AWD hothatch is vele malen sneller vanuit stilstand. Dat blijft het nadeel van FWD. Over vochtig of nat wegdek hebben we het maar helemaal niet. Dan is het echt nutteloos.
Zeer zeeer rappe tijd. Maar in een naar mijn mening helaas zeer zeeer lelijke auto. Al die frutsels en uitsteekdingen grommen een kinderachtig gehalte uit.
Toch knap! Maar met een pre-productieversie is het natuurlijk wel erg makkelijk om te roepen dat ‘ie 100% standaard is. Herhaal het kunstje met een Civic Type-R die straks van de band komt gerold en ik ben overtuigd.
Desalniettemin is dit wel een verdomd snelle tijd natuurlijk. Dit is sneller dan een Gallardo Superleggera of Nissan GT-R uit 2010 en maar 1,8 seconde langzamer dan de Murcielago SV.
@Edge: sneller dan een Nissan GT-R uit 2010 lijkt me heel erg sterk ;)
@willeme: Ja inderdaad! Degene die op Wikipedia de lijstjes samenstelt had de GT-R onder de Type-R gezet, terwijl de Type-R 0,150 seconden langzamer is. Bovendien reed de GT-R hem op 20,832m terwijl de Type-R hem op 20,600m reed. I stand corrected. Maar toch knap, zo dicht bij de GT-R zitten in een voorwielaangedreven hatchback!
@Edge: het is bij beide auto’s enorm afhankelijk wie de tijd neerzet. Schoysman deed in een GT-R MY2010 7:25 volgens mij. Dat is serieus snel.

De CTR komt wel behoorlijk in de buurt ondanks het gebrek aan vermogen, AWD of een DCT.
Veel meer auto zo’n Civic dan een golf… alleen ziet de consument dat hier in Nederland niet…
@3246cm252kw: Heb je een nieuwe bril?? Dit is gewoon monsterlijk en overdreven LELIJK!
@dijan: ja, en? Het is toch niet het Viva-forum ;)
Moest ik vandaag een nieuwe gezinswagen/binnenwegracer zoeken, stond deze heel hoog op de lijst. Het uiterlijk zal ik wel aan wennen, beginnen met een discreet kleurtje…
Onelapheroes reed twee weken terug met een S2000 (enkel andere schroefset en bandjes) 7.59,8. Vind ik het verschil niet eens zo groot.
@joris1988: dat is een BTG rondetijd. Om aan deze ‘industrie’ ronde te komen mag je bij die 7:59,8 een 15-20s bij optellen, dan is het verschil direct dubbel zo groot als je eerst dacht… Of een 30 tal seconden trager dus.
Honda ze doen het weer als onafhankelijke fabrikant zonder overheid subsidies. mooi hoor. fantastische auto en blijft vast weer lekker lang heel, in tegenstelling tot Europese fabrikanten van snel spul.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).