Als er één baan is waar de tijden mythische proporties aannemen, is het de Nordschleife wel. We zetten de snelste op een rij.
James May vindt het zinloos en toch doet elke fabrikant het: een snelle tijd klokken op de Nordschleife van de Nürburgring. De reden is simpel: het geeft aan hoe snel de auto is. Een 0-300 tijd klokken is niet zo lastig. Geef de auto veel vermogen, grip en een degelijke transmissie en klaar. Een snelle tijd op de Nordschleife is veel lastiger. Je hebt te maken met allerlei verschillende bochten en hoogteverschillen. De rondetijd geeft een indicatie hoe capabel een auto is om zijn vermogen daadwerkelijk op de weg te zetten.
Vandaag een groot, heel groot overzicht met de snelste tijden. Om te voorkomen dat het vol staat met allerlei 911’s, Corvette’s, Ferrari’s en dergelijke benoemen we de snelste uitvoering per generatie. Zet een kop koffie, pak een gevulde koek en ga er goed voor zitten, want dit zijn de 39 snelste auto’s op de Nordschleife:
7:47 Porsche 911 GT3 RS (996)
De auto die eigenlijk met deze hele laptime-battle is begonnen. De eerste generatie GT3 was een van de eerste auto’s die onder de 8 minuten wist te duiken, de tweede generatie haalde daar een paar seconden vanaf. De RS versie had niet meer vermogen, maar wel semi-slick banden en minder gewicht. Alle 996 RS’en zijn wit, met naar keuze een blauwe of rode wiel-opschrift combinatie.
7:45 Mercedes-Benz CLK63 AMG Black Series
Volgens Sacha de leukste auto en wie zijn wij om dat tegen te spreken? De Black Series is ondanks alle gewichtsbesparingen iets zwaarder dan de normale CLK63, maar dankzij een grotere spoorbreedte en sterkere 6.2 V8 (nu 510pk) dik 20 seconden sneller. Check deze video om te zien hoe ie zich verhoudt ten opzichte van een Aston Martin V12 Vantage (die niet in deze lijst staat).
7:42 Jaguar XJ220
Een al wat ouder record. De Jaguar XJ220 was commercieel een flop. In plaats van een V12 met 4WD kreeg Jaguars Supersporter een V6 uit een MG Maestro en achterwielaandrijving. Dat het een zeer explosief apparaat was blijkt wel uit de sprintijden en deze Nordschleife tijd. Jan Magnussen haalde in de jaren ’90 al 7:42 en in 2000 deed John Nielsen het nog eens even dunnetjes over met 7:46 (iets regenachtige omstandigheden).
7:42 Porsche Cayman GT4
Een van de meest briljante supercars van de jaren 90 is net zo snel als een gekietelde boxster met Hardtop. Ietwat overdreven, maar de Cayman GT4 (rijtest) is in staat tot vooral erg hoge bochtsnelheden. Hard onderstel, nog een handbak waar je je best voor moet doen: dit is nog een echte mannenauto. Stiekem leuker dan een 911 GT3. Of niet?
7:41 Ford GT
Fords verjaardag cadeautje voor zich zelf was een geslaagde. Leuk ook dat vermogende enthousiastelingen mee konden delen in de feestvreugde. De motor van de Ford GT (rijtest) is helemaal Amerikaans, een dikke 5.4 liter V8 die we later in de Shelby GT500 terug zagen. De besturing (van een Aston Vanquish), onderstel (Lotus) en wielen (BBS), transmissie (Ricardo) zijn minder Amerikaans.
7:40 Mercedes-Benz SLR McLaren
En dat is deze. De SLR McLaren (rijtest) is een waanzinnig tegenstrijdige auto welke de pers niet kon begrijpen. De SLR is vooral snel, heel erg snel. De supercharged V8 stampt er 626pk uit en de wielbasis is lekker lang, zeker prettig op de Nordschleife.
7:40 Lamborghini Murcielago LP640-4
Ten opzichte van de Diablo had de Murcielago niet eens zo heel erg veel extra vermogen, maar het chassis was dusdanig herzien dat Horst von Saurma een strakke 7:40 kon rijden. Misschien niet de snelste tijd, maar wel een heroische! Een Murcielago schijnt op de limiet nog best een hand vol te zijn! Daarom goed genoeg voor Batman.
7:40 Bugatti Veyron 16.4
Dit is wellicht de meest verrassende tijd. Niet dat de Veyron langzaam is, integendeel. Elke auto die sneller is dan een Ford GT op het circuit is een zeer snelle auto. Maar je ziet wel dat het in de achterhoede is van deze lijst, terwijl de 0-300 tijd van deze auto sneller is dan welke auto ook in dit overzicht.
7:39 Ferrari 430 Scuderia
Als het zou gaan om de mooist klinkende Ringmobiel zou deze op het ereschavot eindigen. De 4.3 V8 draait zó gemakkelijk hoge toeren en klinkt daarbij werkelijk fantastisch. De uiterlijke kenmerken moeten je ding zijn, maar snelheid kan de Scuderia niet ontzegt worden. Check deze video om de tijd te bekijken.
7:39 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Althans, deze tijd beweren ze zelf, alhoewel ze ook al 7:43 hebben gecommuniceerd hebben. Er gaan schijnen geruchten te gaan dat de Giulia voorzien was niet originele (semi) slicks, rolkooi en wat extra boost. Lastig te bepalen. Aangezien mensen dit gaan proberen te halen, lijkt het verstandig niet te veel jokken. De Alfa Giulia Quadrifoglio heeft wel een 510pk sterke V6 en weegt niet heel veel. Toch. 13 seconden is flink veel sneller dan de BMW M3. En dus net zo snel als een lichtere én sterkere Ferrari 430 Scuderia… Als dit geen Broodje Aap is, is dit de nieuwe benchmark in deze klasse en doet de Alfa Giulia Quadrifoglio hetzelfde met de concurrentie wat de Nissan GT-R in 2008 deed: compleet declasseren. Zou Alfa goed kunnen gebruiken.
7:38 Porsche Panamera Turbo
Eigenlijk hetzelfde als bij de Alfa Romeo. Dit is wel héél erg snel voor zo’n logge kist. De tweede generatie Panamera schaaft 18 seconden af ten opzichte van de ‘970’ Panamera Turbo. Dat komt niet alleen door het vermogen (552 pk), maar voornamelijk door het intelligente 4WD systeem en vierwielbesturing. Plus de expertise van Walter Röhrl, uiteraard. Er moet wel bij aangetekend worden dat de Panamera uit veiligheid was voorzien van een rolkooi. Misschien ook nog goed voor die laatste paar seconden? Het lijkt er in elk geval wel op dat deze Panamera Turbo de maatstaf wordt van de sportieve limousines. Samen met de Alfa Giulia.
7:38 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera
De snelste van alle Gallardo’s. De LP570 heeft de sterkste motorvariant én is het lichtste. Misschien niet de mooiste Lamborghini, maar wel verdomd effectief. En een heerlijke sound. Ondanks een andere benadering dan Ferrari (V10, AWD) exact even snel. Kan bijna geen toeval zijn.
7:37 Chevrolet Camaro Z/28
Amerikanen kunnen alleen in een rechte lijn snel vooruit. Yup. Want ze hebben te veel vermogen en kunnen niet een bocht om. Daar komt deze Camaro Z/28 even om de hoek kijken. De LS7 levert slechts 515pk, relatief weinig in dit gezelschap. De auto heeft voornamelijk heel, heel erg veel mechanische grip. 305 brede banden achter is niet zo apart, maar dat er even brede semi-slicks ook op de voorwielen zitten is bizar. Standaard keramische schijven. En een handbak.
7:35 Mercedes-AMG GT S
De SLR was weliswaar duurder en in een rechte lijn net zo snel op de 100, maar op de Nordschleife moet de SLR toch zijn meerdere erkennen zijn jongere broertje. Net als de Camaro heeft de AMG GT S (rijtest) niet gek veel vermogen, maar wel een uitstekende transmissie en heel veel grip. Ook niet eens de duurste uit het lijstje.
7:33 Koenigsegg CCX
Hier zou je meer van verwachten. Koenigsegg is al een tijdje aan het roepen dat ze het record willen verpulveren, maar dat lijkt vooralsnog gedeeltelijk een holle frase te zijn. De 806pk sterke CCX weet namelijk niet verder te komen dan de middenmoot. De reden daarvoor is dat Koenigseggs uitstekende sprinters zijn. De banden zijn relatief smal, waardoor de grip wat beperkt is op de grens. Het motorvermogen van meer dan achthonderd paarden is fors, maar zit maar heel eventjes, bovenin het toeren gebied. Op de dragstrip is een CCX sneller dan een Enzo, op het asfalt bij Adenau niet.
7:32 Audi R8 V10 Plus
De eerste R8 was al een vlotte auto waarmee je de Ring in 8 minuten kon ronden. De 2e generatie Audi R8 in V10 Plus uitvoering (rijtest) is met name in de bochten nog een stuk sneller, alhoewel de extra paarden zeker geen kwaad kunnen.
7:32 Ford Mustang Shelby GT350
Dit is nou het leuke aan Nordschleife tijden. Het gaat niet enkel om het vermogen of je banden, maar hoe alle aspecten van een auto samenwerken. Normaliter heeft een Amerikaanse auto vooral heel erg veel vermogen en that’s it. Maar er staan toch een hoop Yanks in dit overzicht dus die vlieger gaat niet op. Zo ook niet voor de Mustang Shelby GT350. De gewone Mustang GT is in staat om de banden goed op te roken (Wouter doet het even voor) maar de Shelby GT350 weet het ook daadwerkelijk om te zetten in voorwaartse drang en zijdelingse krachten.
7:28 Ferrari 458 Italia
Dit gaat net als de Ferrari F355 een enorme klassieker worden. Werkelijk alles klopt aan de 458 Italia (rijtest): de styling, die flatplane V8, die waanzinnige rij-eigenschappen en het gevoel wat je in de broek krijgt van deze auto. Bijna net zo intens als de raceversie (video!).
7:28 McLaren MP4-12C
De Ferrari 458 Italia en McLaren MP4-12C (rijtest) zijn twee totaal verschillende recepten, maar het resultaat qua prestaties is bijna exact gelijk. De 458 heeft een grotere online fanbase, maar mensen die ze daadwerkelijk allebei hebben geven veelal aan de McLaren te prefereren. Alles aan de McLaren is over-engineered en uitgerekend, de Ferrari is meer de lolbroek. Opvallend detail: de MP4-12C is 7 seconden sneller dan de 650S Spider…
7:28 Porsche 911 GT3 RS (991)
De 991 iteratie van de GT3 RS zou sneller dan ooit zijn. Klopt, al die moeite (nieuw chassis, nieuwe PDK, nieuwe banden, nieuw blok) zorgt ervoor dat ie 2 seconden sneller is dan de 997 RS met 4.0 motor. Geeft ook wel aan hoe lastig het is om die laatste paar seconden er af te snoepen. Benieuwd hoe de 911 R zich verhoudt, want volgens RS-Prins Andreas Pneuninger was een PDK noodzakelijk voor snelle tijden.
7:28 Porsche Carrera GT
Schijnt nogal tricky op de limiet te zijn, letterlijk een Widowmaker. De eenvoudige styling en epische V10 zorgen ervoor dat de Carrera GT (rijtest) er nog niet zo gek oud uit ziet, in tegenstelling tot de SLR en Enzo. Zowel Walter Röhrl als Horst von Saurma hadden flink moeite om er een snelle ronde uit te persen, maar Marc Basseng liet zien dat de topper van weleer onder de zeven en een halve minuut een rondje kon doen.
7:28 BMW M4 GTS
Enige BMW in dit lijstje, maar wel op een zéér verdienstelijke plek. Komt door een paar dingen: hoog vermogen, relatief laag gewicht maar vooral een topwegligging en die speciale semi slick banden. Het lijkt een licht gekietelde 4-serie te zijn, maar de M4 GTS is serieus speelgoed. Een soort toerwagen met kentekenplaten.
7:25 KTM X-Bow RR
De enige Oostenrijker in dit lijstje. Deze koolstofvezel bakskist weet zeer serieus speelgoed gewoon voor te blijven. Combinatie van een laag gewicht en een flink gekietelde TFSI (360pk!) en een door Dallara ontwikkeld chassis zorgen voor grootse prestaties. In vergelijking met het andere spul relatief goedkoop, maar in vergelijking met een Ariël Atom of Caterham Super 7 flink prijzig.
7:25 Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
Op het moment dat je niet aan het oversturen bent in deze moderne interpretatie van de Gullwing 300SL schijnt deze tijd mogelijk zijn. Knappe jongen die het daadwerkelijk ook redt. De SLS Black Series heeft een fantastisch explosieve motor, maar de meest winst zit nog in het chassis met bredere banden en een grotere spoorbreedte. Sacha houdt zich nog altijd aanbevolen om het uit te proberen.
7:25 Ferrari Enzo
De ultieme hommage aan Enzo Ferrari. Zo bijzonder dat er speciaal eentje voor Zlatan IbrahimoviçDe Paus werd gebouwd. Was de F50 een beetje een teleurstelling qua performance (de F40 was flink sneller), met de Enzo werd dat helemaal rechtgezet. Een nadeeltje: ze zijn nog altijd stervensduur.
7:24 Pagani Zonda F Club Sport
Een Pagani is dus niet alleen serieus duur, maar ook serieus snel. Waar veel supercars het lastig hebben op de Ring, wist Marc Basseng een heel keurige tijd neer te zetten. In tegenstelling tot veel andere auto’s in dit lijstje stond de Zonda op ‘normale’ straatbanden. Soms staat er eentje te koop, trouwens!
7:24 Maserati MC12
Bastaardje van de Enzo. In alles is de MC12 net even minder. Iets minder vermogen, iets zwaarder. Maar die lange body en spoiler geven wel extra stabiliteit in snelle bochten, waar de Nordschleife er een paar van heeft. In een rechtstreeks duel was de MC12 sneller dan de Enzo (en nog een paar supercars van Black Falcon).
7:24 Porsche 911 GT2 RS
Rond de 7 en een halve minuut vinden we een hele kluit verschillende 911’jes. De snelste van de 997 generatie is ook meteen de bruutste en persoonlijk favoriet: de dubbelgeblazen GT2 in RS specificatie. Gelukkig weet @MauritsH ons te vertellen dat er gelukkig weer een echte mannen-911 aankomt!
7:19 Chevrolet Corvette ZR-1 (C6)
De snelste auto met bladveren. Ondanks dat de Corvette lowtech is, weet hij het wel om te zetten in snelheid. Jim Mero reed in 2009 deze tijd op zeer, zeer zachte semi-slicks van Michelin (Cup Zero). Banden die volgens Michelin alleen gebruikt mogen worden op warme en droge dagen. De ZR-1 (rijtest) was overigens slechts 3 seconden sneller dan de 150pk minder sterke Z06 op dezelfde banden.
7:14 Donkervoort D8 RS
Dit is nu precies het verschil wat Donkervoort zoveel leuker maakt dan Spyker. Waar ze bij de laatste constant woorden hebben maar de daden ontbreken, gaan ze in Lelystad gewoon stoicijns door met het bouwen van steengoede sportwagens. Dat deze ook snel waren, bleek in 2006 toen Michael Düchting (Donkervoort importeur en tuner) met een licht gemodificeerde D8 een tijd van 7:14.78 neerzette. De enige modificaties betroffen het dak en de ietwat grote achterspoiler en splitter. En dikke BBS wielen, uiteraard. Benieuwd wat de D8 GTO RS weet klaar te spelen. De gewone D8 GTO (rijtest) was al episch…
7:14 Lexus LF-A Nürburgring Package
Japanners en hun Ring-fascinatie, ondanks het feit dat ze zelf Tsukuba, Motegi, Suzuka en Fuji Speedway hebben. De standaard LF-A (rijtest) zat rond de 7:30, om aan te geven hoe veel sneller de licht gewijzigde versie is. Aan de motor kan het niet gelegen hebben, want die had 10pk meer. Of lag het aan Akira Iida? Geen idee. De tijd is bizar, evenals de prijs, overigens…
7:12 Dodge Viper SRT-10 ARC
Dat de coureur en omstandigheden ook een verschil kan maken, laat deze Viper zien. In 2009 reed onze eigen Tom Coronel (Schnabbelkoning bij Allsecur, presentator en medium) met een bijna identieke Dodge Viper ACR een strakke 7:22. Een jaar later deed Dominik Farnbacher het nog eens dunnetjes over en was tien hele seconden sneller. Gewoon op de standaard Michelins. Knap.
7:11 Gumpert Apollo Sport
Lelijk zijn en hard gaan. Dat was waarschijnlijk het motto van Gumpert. De Apollo S had een zwaar opgefokte RS6 (C5) twin turbo V8 onder de carbon kap. Voor de rest was het eigenlijk meer een raceauto dan een straatauto. Waarom ie zo lelijk moest is nog altijd onduidelijk, misschien ook wel de reden van het faillissement, maar snel was de Apollo zeker.
7:11 McLaren F1
Een heel oud, niet helemaal officieel record. Eind 1996 reed Mika Häkkinen deze ongelooflijke tijd. Het was overigens in een prototype (XP5) van de McLaren F1, die voor 99% gelijk zou zijn aan de straatversie. Gezien de bandentechniek van toen een zeer indrukwekkende tijd!
7:08 Nismo GT-R Track Pack
De Nissan GT-R is gebouwd voor de ‘Ring, dat moge duidelijk zijn. Zelfs een vroege standaard R35 weet de 7:30 te halen, wat bijzonder knap is. Want het is gewoon een 2 + 2 coupe waar je elke dag mee kunt rijden. De Nismo versie is wel even wat meer Hardcore. Gezien de prestaties is de vraagprijs een schijntje. De nieuwe versie zal er misschien weer een paar seconden weten af te schaven…
6:59 Lamborghini Aventador SV
Eigenlijk 7 minuten rond, want de tijd was 6:59.74. Dat is een fenomenale prestatie voor zo’n bakbeest. De Diablo en Murcielago waren op de Ring nooit echt snel, zeker niet als je het surplus aan vermogen in het achterhoofd houdt. Je zal je eigen Aventador SV wegdoen voor een Bugatti, die deze tijd waarschijnlijk niet gaat halen.
Onder de 7 minuten! McLaren P1
Trots wist McLaren mede te delen dat de P1 de snelste hypercar was op de Nordschleife was. Net als de Porsche 918 wist de P1 onder de 7 minuten te duiken. Echter, Mclaren vergat wel te zeggen met hoeveel seconden onder de 7 minuten… McLaren had had naar eigen zeggen nogal last van wat natte gedeeltes op de baan en zou snel terug keren. Dat was ongeveer twee jaar geleden…
6:57 Porsche 918 Spyder Weissach Package
Van de drie hypercars heeft de Porsche het minste vermogen en veruit het hoogste gewicht, en toch is de 918 Spyder (rijtest) sneller. Dankzij het slimme 4WD systeem kan de Porsche het beter benutten. Uiteraard stond de 918 voor de gelegenheid wel even op semi-slicks. Nog altijd bijt McLaren zich stuk op deze tijd met de P1. De Britten hebben aangegeven sneller te zijn, maar hoeveel sneller is nog niet bevestigd.
6:48 Radical SR8 LM
Ok, ruimte voor discussie. Want is dit wel daadwerkelijk een straatauto? In de UK gelden voor voertuigen gebouwd in kleine serie minder strenge eisen. Dit is dus gewoon een race auto met kentekenplaten en clignoteurs. Echter, Michael Vergers is wel van Engeland naar Nürburg gereden met de Radical SR8 LM. Alleen de banden werden even verwisseld voor straatlegale semi-slicks. We waren op zoek naar de snelste straat legale auto: dit is hem.
Uiteraard zijn de tijden niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken. Weersomstandigheden en coureur kunnen een groot verschil maken. Ondanks dat we deze lijst met de grootst mogelijke zorg hebben samengesteld, kan het zijn dat er onbedoeld een topper is vergeten. Vanzelfsprekend mogen deze vermeld worden in de comments!
rrvliet zegt
Godverdulleme wat een leesvoer, lekker jongens! Ik ga er zoals gezegd nu eens lekker voor zitten, dit is fijn thuiskomen van het werk. Kudos!
arii zegt
En toch zou ik zeggen dat het lijstje pas zou kloppen als alle tijden op dezelfde dag zijn gereden, met een korte afstand van elkaar. De baan is zo lang dat de temperatuur etc. wel paar seconden hier of daar kunnen schelen.
lompey zegt
Tijd voor de tralalaferrari
reggie-boy_rood zegt
Mooi artikel
viezefreddyw zegt
Toch wel een indrukwekkende lijst hoor, dikke plus voor Willeme! Moet zeggen dat er toch wel een hoop verrassingen tussen zitten. Bijvoorbeeld de GT-R. Totaal niet mijn ding, maar zo bizar snel voor een heel zacht prijsje in vergelijking met de concurrentie. Of de McLaren F1 dan. Weet net zo’n snelle tijd neer te zetten als die Gumpert, TOEN al. Of die Corvette dan. Een Amerikaan die geen bochten kan nemen? Valt reuze mee he?! De mooiste van dit lijstje? Ik denk toch de Maserati MC 12. Dat ding blijft prachtig.
kle500 zegt
@viezefreddyw: geheel toevallig gisteren zitten zoeken naar een corvette idd. Nadat ik een lijstje met tijden op btg tegen kwam. Wst een verassing en wat een koopje een knappe z06 voor 50k.. vergelijk dat eens met de rest er om heen.. en een 7 (!) Liter v8 hoppa!
viezefreddyw zegt
@kle500: Een Corvette is altijd een erg goede aankoop. Of het nou een gewone C6 is of een Z06, beide zijn monsters van auto’s. Een gewone C6 klinkt heerlijk met zijn dikke V8, ruim 400PK en je kan ze oppikken voor nog geen €35.000. Geen slechte deal.
kle500 zegt
@kle500: http://www.autotrader.nl/auto/chevrolet-corvette/2007/de-kwakel/7bumx/chevrolet-corvette-z06/ ok net iets meer maar houdt ruim geld over voor benzine en bandjes.om ook daadwerkelijk die tijd te leren halen..
rydodrive zegt
Leuk artikel!
bassx zegt
McLaren F1 toch nog steeds indrukwekkend. Zullen andere auto’s ook sneller zijn in de handen van Mika?
maferick74 zegt
Ik zou zeggen… zet 15 verschillende supercars achter elkaar…. zet die sabrina er in en knallen…. oke oke temperatuur vd baan kan anders zijn maar zo is het toch het meest eerlijk?
MARS zegt
@maferick74: Sabrina, die met die 2 enorme airbags?
ter zegt
@maferick74: Sabine, queen of the ring. Die doet sub 6 minuut in een bestelbus.
DennisS65B40 zegt
@terrorizer: zo snel klaar? Ff van tevoren druk van de ketel afhalen in het vervolg
mobieler zegt
Op YouTube staan verschillende filmpjes van snelle rondes. Onder andere van die Radical. Broekpoepend eng zo hard als dat gaat.
gwnbmw zegt
en toch weet ik nog een snellere… de straatlegale f1 auto, hij heet de caparo t1… hij deed 1.10 op het tg circuit, alleen vond jeremy dat ie niet over een drempel kan. ben er vrij zeker van dat ie het sneller doet, als ik al 7 minuten haal op forza 6 met mijn stuurtje. en nee, ik ben geen nolife gamer, ben slechts level 200 nog wattes na ruim een half jaar. en ja, die auto was compleet stock.
Ram-G-maN zegt
@gwnbmw: In FM6 is het mij gelukt om 6:33 te rijden op Nordschleife met een (standaard) Koenigsegg One:1. Voorlopig de snelste productieauto in de game. Is natuurlijk niet helemaal representatief wat men in het echt zal halen.
mercedesclk350 zegt
Bugatti Veyron, Murcielago, en ineens: Giulia QV.
Kan Alfa ook eens zeggen dat ze een auto hebben gebouwd die sneller is dan de Bugatti Veyron.
Verrassende lijst in de meeste opzichten. Het zorgt gelijk voor een interessevermindering in sommige supercars gezien ze er dus uit gereden worden door een Giulia of een M4 GTS.
87sandyd zegt
@mercedesclk350: interessevermindering voor wie? Voor jou? De veyron is niet gemaakt voor het circuit, dat weet iedereen die een beetje petrolhead is. Eigenlijk is de auto ondanks de pk’s te vergelijken met een Koenigsegg. Het is de snelste GT op aarde, dat is het. En een GT is nou eenmaal niet voor het circuit.
Voor een merk als BMW vind ik dit lijstje een beetje een schande. Ik rij zelf BMW, ben ondanks dit geen BMW fanboy. Het rijdt gewoon lekker. Maar als BMW dit lijstje ziet zullen zich toch moeten schamen. Dit moet een trigger voor hen zijn, laat ze weer echte auto’s bouwen die ook voor het circuit zijn, alsjeblieft…
DennisS65B40 zegt
@87sandyd: tsja die 3 cilinder i8 had gewoon een v8 van BMW ///M moeten hebben PLUS hybride. Beetje de Audi R8 tegengas geven.
Verder is BMW wel de koning van de ring hoor: je ziet veruit het meeste BMW’s rijden en dan Porsches. De lijst van foto’s van BMW’s is op een normale dag 60 pagina’s, for van Mercedes en Audi 3-7 pagina’s. Dus ze doen het goed op de Nordschleife in mijn optiek.
lekbak zegt
@87sandyd: bmw heeft slechts één keer een half mislukte uitstap gemaakt naar supercars. Voor de rest maken ze gewone personenauto’s die net ff wat sportiever aanvoelen. En een enkele keer een sportieve auto gebaseerd op een personenauto. Niet iets waarmee je het opneemt tegen supercars.
super zegt
@lekbak:
Denk dat een nissan gtr en een m4 gts aardig vergelijkbaar zijn, toch kost die gtr iets meer dan de helft van die m4 en is nog sneller ook. Maar goed, bij een sportwagen gaat het uiteraard om de badge beleving en het geluid.
willeme zegt
@super: Inderdaad. De ‘GT-R’ badge van Nissan is wel wat heiliger dan de ‘GTS’ badge van BMW. En een GT-R klinkt bruter dan een M4 ;)
mercedesclk350 zegt
@87sandyd: ik dacht dat als je zoveel geld neer smijt voor een Cayman GT4 / Murcielago / 430 Scuderia dat je dan wel iets kan tegen een Italiaanse sedan met V6…. Dit zijn circuitauto’s.
Maar, misschien betekent het juist dat de Giulia een indrukwekkend stukje techniek is.
jorden zegt
Benieuwd naar de laferrari! Ferrari zelf voert alleen de rondetijden niet zelf uit. Dus wie leent zijn laferrari een dagje uit Sabine Schmitz?
krizus zegt
Wat een heerlijk artikel! Zelfs Walking Dead moest hier écht even voor op pauze…
reactief zegt
Leuk lijstje hoor!
Maar ik hecht er steeds minder waarde aan.
Kijk naar die Lexus LFA Nürburgring, door een iets andere afstelling van dezelfde auto 15 sec. eraf rijden!
Doordat het steeds vaker als benchmark gebruikt wordt, doen fabrikanten meer moeite een goede tijd neer te zetten. Het is gewoon te makkelijk om een net iets andere afstelling toe te passen dan op de reguliere versie, en daar dan mee te sjoemelen.
Dan vind ik circuitvergelijkingen die de Mexicaan op Youtube doet (salomondrin) een stuk betrouwbaarder…
willeme zegt
@reactief: neen, dat is niet waar wat je stelt.
De Nürburgring Edition is namelijk voorzien van een paar zeer belangrijke elementen on sneller te gaan, maar er is één hoofdreden. De banden. De NBR package heeft semi-slick banden, die eigenlijk al goed zijn voor de 15 seconden. Verder is de NBR ietsjes lichter, heeft een vaste vleugel en een paar peekaatjes meer. Draagt allemaal bij aan die 15 seconden.
reactief zegt
@willeme: Oke, nooit te oud om een beetje kennis op te doen! :-)
Dan nog vind ik de tijden niet al te betrouwbaar, want blijkbaar hebben alleen al andere banden een gigantisch voordeel, en de bandenkeuze is vaak is niet altijd duidelijk bij recordpogingen.
trolle zegt
De ccx die hoger staat dan de veyron Hah. Made my day
reistje zegt
Leuk artikel, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Nooit geweten dat de McLaren F1 zo’n bizar snelle tijd heeft neergezet. Verder zitten er best wat verassingen tussen zoals dat de Shelby 350GT amper langzamer is dan een 991 GT3RS.
hemaworst zegt
Vraag me af wat voor tijden niet legale straatauto’s er voor nodig hebben dan.
DennisS65B40 zegt
@hemaworst: Ultieme record is van wijlen Stefan Bellof, Porsche 956, 6.11 tijdens kwalificatie in 1983 (!). Voor volledig rondje.
Gulli zegt
@audir8v10: wel op een ander circuit dan de versie die er nu ligt helaas. Wat zijn prestatie niet minder indrukwekkend maakt overigens ?
Jammer dat de Zonda R niet straatlegaal is, die kwam nog een seconde onder de Radical uit.
willeme zegt
@gulli: @audir8v10 heeft volgens mij wel gelijk. Bellof zette het record op de Nordschleife. Niet op het GP circuit of een combinatie met de (gedeelte) zuidelijke baan.
Dus voor 99 procent gelijknamige wat bovenstaande auto’s hebben gedaan.
amphiby zegt
Lekker stukkie hoor :)
dracae zegt
Wat betreft de Alfa en de Panamera: met all respect, eerst zien dan geloven.
Zolang die niet bevestigd zijn ben ik het meest onder de indruk van de Mustang, want die heeft mij het meest verrast met z’n tijd.
thefmanl zegt
Vergelijk de 458 NOOIT meer met de f355, 458 is misschien wel een van de meest verkochte Ferrari ooit, maar qau styling en geluid kan die niet tippen aan de f355 (en ook niet aan de 430)
viezefreddyw zegt
@thefmanl: Ik vind de 458 dan weer wel heel erg mooi. Het beste klinkt ook heel erg goed en heeft een fenomenale motor achter de stoeltjes liggen. Dat de F355 mooier is is een algemeen bekend verhaal. Maar de 458 is echt heel erg goed in wat hij doet. Dat was weer een échte Ferrari.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: In mijn tweede zin bedoel ik met het beste, het beestje.
Dutchdriftking zegt
Mooi artikel dit. Zet het mooi in perspectief tot elkaar. Je weet allemaal dat rond de 7:50 ziek snel is, maar dit schept een hoop duidelijkheid.
davelepeef zegt
Wat een verschrikkeloze mooie topicfoto!!!!
jeroenwz zegt
Wat een leuke en verrassende lijst! Die McLaren F1 en Nissan GTR had ik niet zo hoog verwacht…
Michiel1 zegt
heel leuk en interessant artikel!
jammer alleen dat de jaartallen er niet bij staan, zou alles in een nog mooier perspectief plaatsen…
toyotafortuner zegt
Heerlijk stukkie! Prachtig gewoon hoe de Japanners en vooral de Amerikanen presteren! Wat nou alleen maar goed in een rechte lijn?
ter zegt
De Viper, leuk dat die er ook tussen staat.
s2khonda zegt
Hmmm in dit lijstje mis ik toch wel de La Ferrari, en van de 458 is toch ook een snellere versie? Hebben deze geen officiele tijden?
Onehp zegt
Stuk trager natuurlijk maar wel onder 8min, mis ik de snelste stationwagon, de democratische Seat Leon ST Cupra 290. Formeel sneller dan bv RS4 en RS6, al hebben die niet echt geprobeerd… Maar toch, voor een auto die misschien een derde kost, heel netjes.
willeme zegt
@Onehp: Misschien gaan we nog een artikel wijden aan de meest opmerkelijke tijden op de Nordschleife. De Leon ST Cupra 290 hoort daar zeker in te staan!
't Peugje zegt
Zo jammer dat de Zonda R niet straat legaal is, 6:47…. Verder een heerlijk artikel om weg te lezen!
kniesoor zegt
Ben idd ook heel benieuwd hoe de Ringtijd van de 991 R zich zal verhouden met die van de 991 GT3 RS. (Hoog !) Tijd, dat daar een antwoord op komt !
Ondertussen even haarkloven : de CLK63 AMG Black Series heeft 507 pk (510 pk is de C63 Black).
realracing3 zegt
die donkervoort speelt voor flying dutchman
kniesoor zegt
herstel : de C63 Black heeft 517 pk.
't Peugje zegt
@willeme: Overigens staat er: Porsche 991 GT2 RS in de titel, maar daar bedoel je denk ik de 997 GT2 RS
't Peugje zegt
@straatzakelijk: Sorry 911 staat er, goedemorgen
lolikbenbol zegt
Leuk stuk weer. Toch vraag ik me, als medisch onderzoeker die veel te maken heeft met validiteit en betrouwbaarheid, wel af hoe groot de bias is. En dat die paar seconden verschil waar we t over hebben wel de waarde verdienen die we er aan toekennen. Wind, temperatuur van de baan, coureur etc. Dat is toch allemaal van invloed?
jack_abarth zegt
@lolikbenbol:
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat elke fabrikant de voor hun beste invloeden uitkiezen. Ze gaan natuurlijk geen recordronde rijden terwijl het regent. Maar als een LFA bijvoorbeeld beter presteert bij 20 graden dan een GT-R bij 17 graden, dan is dat toch aan elke fabrikant de keuze om te gaan rijden of niet.
willeme zegt
@lolikbenbol: Klopt. Puur wetenschappelijk gezien kun je de tijden, in principe, niet met elkaar vergelijken. De omstandigheden zijn immers niet altijd gelijk. Zo heb je te maken met verschillen in temperatuur, wind, chauffeur, verkeer, banden, luchtdichtheid en andere factoren.
Echter, dit zijn wel de beste tijden die er gehaald zijn met de auto. Deze zijn over het algemeen gesproken wel zo optimaal mogelijk. De meeste ringtijden komen niet zomaar uit de lucht vallen. Er wordt gewacht op de ideale omstandigheden. Vandaar dat niet alle fabrikanten er tussen staan.
Nog een dingetje om rekening mee te houden, veel recordpogingen van fabrikanten zijn soms ‘do-or-die’ exercities. De auto moet de best denkbare tijd neer zetten.
Voor het beste vergelijk is er eigenlijk maar een goede bron, namelijk het Duitse tijdschrift ‘Sport Auto’. Daar wordt elke auto in de ‘Supertest’ onderworpen aan twee ronden op de ‘Ring, na de Touristenfahrten. Eén in-lap, en één snelle ronde. Deze zijn over het algemeen goed met elkaar te vergelijken. Veel tijden staan daarvan staan ook hierboven vermeld.
Goede opmerking!
zesinline zegt
Wat lees ik daar……sjoemel Alfa dus!!!!!
galgootje zegt
Mooi verhaal @Willeme! Complimenten!!
pagani86 zegt
Wat een snelle en technische auto heeft nissan gebouwd. Bijzonder knap
kilum zegt
@willeme Weet jij of de Duitser de begrenzer van die auto’s halen? De AMG GT S is begrenst op 250 km p/u bijvoorbeeld.
willeme zegt
@kilum: Dat weet ik inderdaad. De auto’s rijden bijna allemaal met alle elektronische nanny’s uit. Dus geen ESP, ASR en ook geen snelheidsbegrenzer. Op het rechte stuk haalt zo’n AMG GT S een kleine 300 km/h, dus dat kan zo maar een seconden of 8 tot 10 (@Stephane8200 weet de exacte tijd waarschijnlijk) schelen. Anders zit je al voor het restaurant in de begrenzer.
tarquesh zegt
Je kan met een Mercedes GT S AMG als ringtaxi meegaan. Nürburgring adverteerd met het sneller gaan dan 300 km/h, dus die GT S heeft geen begrenzer erop.
Ik ben een rondje meegegaan in een GT3 3.8 (991). Leuke Porsche die mij de Nordschleife liet ervaren.
Nou ben ik zelf niet uit welke ik neem, en of ik niet beter een Cayman kan kopen?
Laten we eens beginnen met Boxster, want ja, een GT3 hoort echt thuis tussen de cerbstones.