De Discovery SVX is de ultieme all-terrain Land Rover

Auteur: , 23 Reacties

Volgens Land Rover is het de extreemste Land Rover ooit!

Land Rover kondigde in 2015 al aan dat er extra ruige LaRo’s zouden gaan komen met een SVX-label. SVX moest een projectje gaan worden van Jaguar-Land Rover’s Special Vehicle Operations (SVO). In tegenstelling tot de SVO/SVR-modellen van Djèk en Range Rover (rijtest), die staan voor snelheid en luxe, zouden de SVX modellen van LaRo onvervalste offroad-kanonnen moeten worden.

Het heeft even geduurd, maar dit is ‘m dan: de eerste loot aan de SVX-boom. Hij heet de Land Rover Discovery SVX en onder de kap huist een 5.0 liter grote V8 met supercharger en 525 pk. Maar de motor met lekker ouderwets brute specs is slechts het begin, want het gaat bij deze auto dus vooral ook om zaken als een grotere bodemvrijheid, hoger geplaatste carrosserie door aangepaste wielophanging, langere veerweg en grote all‑terrainbanden. En denk niet dat het een showmodelletje is om stoer te doen op de beurs die we na de IAA nooit meer terugzien: Land Rover heeft het zelf over een ‘productierijpe voorloper van ultieme all‑terrain Land Rover Discovery’.

De productieversie van de Discovery SVX is de eerste Land Rover die in het SVO Technical Centre met de hand zal worden gebouwd. De noeste werklieden van dit centrum beginnen met het maken van Dicovery SVX-en in 2018. De Disco SVX is voorzien van Hydraulic Active Roll Control (H‑ARC), dat moet voorkomen dat de auto omtuitelt. Een actief middendifferentieel en een elektronisch sperrend achterdifferentieel zorgen voor voldoende tractie onder alle omstandigheden. De aan- en afrijhoeken zijn groter dan bij de gewone Disco, dankzij de hoger geplaatste carrosserie. Ook heeft de Disco SVX een paar puike schoenen, namelijk gesmede lichtmetalen wielen met hogere Goodyear Wrangler all‑terrainbanden in de maat 275/55 R20. Dankzij de relatief hoge wang van de banden kennen ze een lagere contactdruk en presteren ze beter op een zachte ondergrond.

Kortom, een serious bit of kit, deze LaRo Disco SVX. Zie jij het wel zitten om er volgend jaar de Vaalserberg mee te trotseren, of heb je liever een Subaru SVX?



23 reacties

Grote velgen en lichte bekleding, Ultiem? Niet echt
Ik heb de nieuwe Discovery nu een aantal keer gezien en moet zeggen dat ik het best een mooie auto vind. Maar dan wel zonder al die gekke kleurtjes en pakketjes. Strak in het zwart vind ik hem gewoon het mooist. Volledig bij de tijd is de auto.

Bovenstaand exemplaar is natuurlijk een bakbeest met zijn dikke V8, maar graag zonder al die gekke kleurtjes. Dan is ‘ie het mooist.
@viezefreddyw:

Hmm, doe mij toch maar gewoon de Disco 4 ik kan maar niet wennen aan de nieuwe.
@jack_abarth: Snap ik, de 4 is ook een mooi ding. Maar ik vind de nieuwe wel strak, mooi bij de tijd ook. Alleen de achterklep lijkt wat scheef als er een kentekenplaat op zit. Daar moest ik ook even aan wennen.
@jack_abarth: dat heb ik al sinds de Series 3 gepresenteerd werd. Doe mij maar de ‘oer Discovery’ en de Series 2.
Wat een gave bak is dat! Lange tijd sceptisch geweest over de Off Road capaciteiten tot ik er recentelijk in heb gereden. De vorige Discovery was indrukwekkend, deze nog meer! Volledig automatische locks op de differentiëlen, automatische air suspension, bak met koppel, sublieme grip… Een Cruiser ’70 of Defender wil je hebben voor fun en manueel ploeteren, dit ding brengt je overal in luxe. Erg indrukwekkend.
@akabanga: voor grofweg 30K heb je (uit het buitenland) een mooie met 4×4. Misschien dan wel een chip-kuurtje nodig. Vind ik zeker een goede deal en kan wat mij betreft wel eens worden opgenomen in het autoblog-advies: auto met relatief veel aanzien voor lage prijs (de sD2 had een vanafprijs van iets van €47K), lage afschrijving, behoorlijk praktisch met 7-zitplaatsen. Acceptabel gewicht voor MRB, comfortabel en zeer goed offroad. Ik vind het één van de weinige auto’s die goed in meerdere segmenten scoort
@por100: agreed. Ook nog eens een nette auto waar je goed mee voor de dag kunt komen, een auto voor liefhebbers die de capaciteit waarderen en geen premium badge nodig hebben om the laten zien hoe Cool ze zijn (terwijl dit en Land Cruisers ook erg premium is).
Ik vind het een best mooie auto, maar die achterkant is gewoon gehandicapt. Man man man afschuwelijk om naar te kijken
Stoffen bekleding, serieus?
@dutchdriftking: Is het niet gewoon lederen bekleding met ventilatiegaatjes erin?
@berlinetta: Ik vind het er uit zien als stof. En wit stof maakt erg slecht schoon. Nogal een slechte keuze met een terrein wagen…
Jammer van al die kleurtjes. Nu ziet ie eruit als een actiemodelletje dat bedacht is door de paarse broeken ipv door de technische lui.
Beetje vreemd. Ze zeggen ultieme off-roader. Maken ze er vooral een bling ding van. Staat niet extreem hoog op de wielen, die niet een extreem hoge wang hebben. Het ding heeft niet eens een lier wat volgens mij, als je de bush in gaat, toch echt wel toch echt nodig hebt. Volgens mij zou een extreme off-roader meer minder moeten zijn. Geen elektrische ramen maar slingeren, zo licht mogelijk door alles wat kapot kan eraf slopen. Tenslotte: hoeveel koppel heeft die V8 met supercharger? Veel belangrijker dan pk’s.
@pomoek: ik was ook sceptisch, maar het is absoluut een echte Off Roader, een van de meest capabele zelfs. Het is echter geen endurance 4×4 – je kunt er alles mee, maar ze zijn inderdaad niet gebouwd voor lange Off road trips. Maar voor zo nu en dan een trip naar de Bush zijn ze geweldig. Zelf werk ik in de stad maar woon op een krater rand in een nationaal park, elke dag rij ik op en neer die krater voordat ik de snelweg op draai… voor die 15 minuten per dag Off road is dit een geweldige auto. Zou er zeker een kopen als ik ’t geld had. Nu doe ik het daily met een oude (harde) Rav4 en een Landy series 2a voor in het weekend.
@pomoek: het klassieke beeld van een ‘echte’ 4×4 gaat vaak niet op in de realiteit. Ik heb in Congo oude Corrola’s diverse Land Cruisers voorbij zien rijden die muurvast zaten. Je staat verstelt wanneer je doorhebt dat veel bodem vrijheid eigenlijk niet echt nodig is Off road, alleen voor het extremere rock crawling heb je dat nodig. Goede banden, gearing en differentieel locks is 70%, bestuurder 15%, bodem vrijheid 10%, de rest van de gadgets de remaining 5%. Tevens, ben overtuigd dat de bak verhoudingen dit ding meer dan voldoende koppel geeft (ook koppel word vaak overgewaardeerd).
@akabanga: Ik geloof, gezien wat je verteld over waar je woont, dat jij veel meer weet van off-road rijden dan ik. Wat ik heb begrepen is dat je met elke laro eigenlijk wel 90% van het off road werk aan kan. Maar dit ding zou een soort overtreffende trap zijn. Ik geloof best dat ie zijn mannetje staat in de modder, maar ik zie die overtreffende trap niet.
@pomoek: Dit is natuurlijk ook een show Off actie modelletje voor hetzelfde publiek dat een G65 AMG koopt. Je koopt geen supercharged V8 petrol wanneer je dagelijks in de Bush rijdt, dan wil je een commonrail diesel. Deze auto is ook te fancy voor het echte werk, binnen een week diep in de Bush zit je vol deuken en krassen. Still, het ‘kan’ allemaal wel met dit ding. Wanneer je zoals ik 15 min per dag Off road rijdt en de rest in de stad is dit een hele fijne auto (andere uitvoering, niet deze). Mijn oude Landy mag een kras en een deuk krijgen tijdens weekend trips.
Ik weet niet of ik moet huilen of lachen bij het zien van die achterkant.
Ik word hier erg begerig van. Mijn Discovery Sport wordt cool, maar dit is nog een stapje meer.
Hoe ver ben je als merk van het padje af als je, om terug naar de oorsprong te gaan, een team van noeste handarbeiders nodig hebt om weer eens een echte terreinbestendige wagen te kunnen bouwen.?

Ooit !
https://i.ytimg.com/vi/h5B0kc2H738/maxresdefault.jpg
Wat is de LR toch lekker bezig met die 5.0SC overal in te lepelen👌🏼👌🏼
Zit dat landanker aan de achterkant er ook bij?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).