
Wie gaat het ze zeggen?
Het is weer die tijd van het jaar. Donker, nat en dus recordfiles. Maar gisteravond bij afslag 23a richting Veenendaal en Rhenen werd wel een heel bijzondere kunstmatige file in het leven geroepen. Beelden van Rijkswaterstaat liegen niet: dit ziet er best wel knullig uit.
Rond kwart voor zes spotte Rijkswaterstaat iets wat op het eerste gezicht leek op een vertrouwde, doodnormale avondspitsfile: een rij auto’s op de vluchtstrook die ogenschijnlijk stond te wachten om de afrit te pakken. Niks bijzonders, zou je denken. Behalve dan dat de daadwerkelijke afrit zelf nog tientallen meters verderop lag. En dat die “eerste auto” in werkelijkheid een stilstaande vrachtwagen was waarvan de chauffeur dacht: dit is een prima plek voor een dutje.
De man had zijn truck stilgezet op de vluchtstrook, zo’n 50 meter vóór de daadwerkelijke uitvoegstrook. Wat in Nederland overigens verboden is, je mag de vluchtstrook niet gebruiken om een uiltje te knappen. De automobilisten achter hem dachten dat dit de wachtrij voor de afrit was en sloten keurig aan. Iets met één schaap..
Het resultaat: een perfecte imitatie van een file, maar dan eentje die volledig gebaseerd was op misverstanden. Een soort collectieve optische illusie op wielen. En dat allemaal middenin de drukste avondspits van het jaar, goed voor maar liefst 1.218 kilometer echte verkeersellende. Zouden ze deze kunstmatige file hebben meegeteld?
Het is maar goed dat Rijkswaterstaat meekeek op de camera’s, want anders stond deze file er nu nog. Een weginspecteur ging poolshoogte nemen en trof de chauffeur rond 17.59 uur nog altijd in zijn geparkeerde cabine aan. De trucker mocht direct doorrijden en vermoedelijk ook snel uitleggen waarom hij dacht dat de vluchtstrook een prima powernaplocatie was. De woordvoerder van Rijkswaterstaat kon niet zeggen hoe lang de nepfile heeft bestaan, maar reken er maar op dat menig bestuurder zich onderweg heeft afgevraagd waarom er geen enkele beweging in zat.
Rijkswaterstaat liet op X alvast weten dat de man waarschijnlijk een bekeuring kan verwachten. Niet heel verrassend, want slapen op de vluchtstrook is ongeveer net zo’n goed idee als parkeren op een zebrapad “omdat je alleen even snel brood moet halen.”
Het is achteraf vooral een bijzonder voorbeeld van hoe groepsgedrag in het verkeer kan ontsporen. Hoe één slaperige chauffeur erin slaagt een gehele file te creëren op basis van een misverstand.
De volgende keer dat je in de file staat en je je afvraagt waarom het allemaal zo langzaam gaat. Misschien ligt iemand er wel te pitten..





Heb van de zomer van de zomer in de file voor Hamburg iets vergelijkbaars meegemaakt. Stond op de rechter rijstrook achter een speciaal transport, zo’n windmolen wiek. Ik stond achter het beleid busje (zo’n gele met oranje zwaailichten, in de praktijk een camper). Op een gegeven moment gaat de file weer rijden maar alleen de linkerstrook. Dat kijk je dan een paar minuten aan. Op een gegeven moment de launch control aan en de auto er links tussen gepropt. Bleek dat de vrachtwagen met de wiek was weggereden maar het busje gewoon was blijven staan. Zal wel achterin in slaap gevallen zijn of zo.
Vooral ook met launch control haha
Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom de vluchtstrook als afslag gebruikt werd?
Of is dat in NL een toegestane manier om niet te moeten aanschuiven tot aan de werkelijke afslagstrook?
Je ziet soms dat er een file ontstaat op een drukke afrit, terwijl de rest van de snelweg wel nog doorrijdt. Dan wordt er achteraan aangesloten en op een gegeven moment loopt dat op tot op de vluchtstrook. Dus ja dan moet je daar aansluiten om die afslag te kunnen nemen.
Tenminste, dat is de gebruikelijke manier die ik regelmatig tegen kom. Officieel mag het juridisch niet, maar het lijkt me een veiligere situatie dan op de rechter rijbaan stil gaan staan terwijl de weg voor je daar vrij is?
Kiezen tussen twee kwaden. Stilstaan op de snelweg of stilstaan op de vluchtstrook. Dan is in het licht van de veiligheid en het algemeen belang dat laatste veiliger. Of het mag? Ik denk dat het gedoogd wordt.
Daarom staan er borden met de melding : “Let op! Kans op file op afrit/vluchtstrook”
Toegestaan zal het niet zijn, maar probeer in de ochtendspits maar eens afslag 22 (Maarsbergen) van de A12. Heel veel verkeer wil daar de provincie in. Er ligt alleen wel een gelijkvloerse kruising met de spoorlijn Arnhem-Utrecht. Zo ongeveer het drukste spoor wat we kennen. Hreb je dat gehad dan heeft Maarsbergen nog de tactiek dat EERST het lokale verkeer mag en DAARNA het doorg… oh wacht, de NS mag eerst. En dan weer lokaal verkeer en als er geen trein komt mag de rest. Met andere woorden, de afrit en de vluchtstrook staan vol.
Het probleem met vrachtwagens is dat we steeds meer vrachtverkeer krijgen maar de parkings voor die dingen worden verwijderd/opgeheven. Er zit een tachograaf in die aangeeft dat je moet rusten en boetes zijn niet mals. Dus dan maar op de vluchtstrook. Mag ook niet maar in het ergste geval wordt dat een boete en ik denk dat die minder is dan het overschrijden van de tachograaf.
Dat is dan afslag 22 komende vanuit Arnhem in de richting Utrecht. Komende vanuit Utrecht is die afslag geen probleem. Hooguit lastig om de rotonde over te steken als je naar de Haarweg richting Overberg/Veenendaal wil, dat vergt soms enig geduld.
Snap wel dat je in slaap sukkelt als helemaal vooraan in de file staat. Dat is de saaiste plek in de file.
En omdat ik in tegenstelling tot iedereen wél op tijd van huis ga sta ik daar iedere spits weer op die rotplek vooraan.
En iedereen achter je denkt @moveyourass