
Koop de duurste camperbus van Marktplaats inclusief een vaste trap. Dit kampeerbusje kost net zoveel als een appartement in 2020…
Wie een huis wil kopen in Nederland moet diepe zakken hebben, een welwillende bank of een rijke papa en mama. Een huis in Nederland kostte in maart 2025 namelijk gemiddeld 513.350 euro. Misschien niet zo gek dat onder jongeren het digital nomad bestaan zo aanslaat.
Dan koop je gewoon een ex-rental bus en bouw je hem om tot je eigen tiny house op wielen. Maar als je wel wat geld hebt, misschien niet genoeg voor een stenen huis, dan is deze 4×4 kampeerbus misschien wat voor jou.
Hij kost net zoveel als een appartement gemiddeld in ons land in 2020 moest kosten, maar dan heb je er wel meteen een auto bij. En je kunt natuurlijk je kamp opslaan waar je maar wil.



Compromisloze vrijheid
De adverteerder op Marktplaats prijst de camperbus aan met de term “compromisloze vrijheid”. Die is dus kennelijk te koop. De Hymer Venture S die wordt aangeboden is namelijk van alle gemakken voorzien en je kunt er comfortabel mee off-the-grid.
Onder het huis op wielen schuilt namelijk een Mercedes chassis met een 190 pk sterke euro 6e dieselmotor. Zelf schakelen hoeft niet, het is een automaat, en als je van de gebaande paden af wil om dat ene fijne plekje op te zoeken aan de rand van de cliff dan kan dat, want hij is 4×4.



Dik in de spullen
Voor de prijs van wat een appartement eigenlijk niet eens zou mogen kosten, ben je van alle gemakken voorzien. Autotechnisch gezien krijg je alles wat je hartje begeert, denk aan zaken als een achteruitrijcamera, cruise control, navigatie, stoelverwarming en de nodige veiligheidsystemen.
Qua campercomfort is écht alles aanwezig om in de rimboe te verdwijnen. Hij heeft vier 80 Ah lithium accu’s, drie zonnepanelen, airconditioning, douche, toilet, hagelbestendig dak, een omvormer én een vaste trap naar de slaapzolder waar je een matras van traagschuim op een bedbodem met schotelveren aantreft.




Nou kost deze bus twee keer zoveel als het huis waar ik hier in Italië in woon, maar dan hoef je geen meubels meer te kopen en ook geen auto. In het hier getoonde exemplaar zit namelijk niet alleen een keramisch toilet (505 euro) en een 1.800 watt Truma Airco (2.025 euro), maar ook een setje campingstoelen en een tafeltje om buiten te zetten (500 euro).




Duurste camperbus van Marktplaats
Al dit lekkers (en nog veel meer) maakt deze Hymer Venture S de duurste camperbus van Marktplaats. Voor de lieve som van 291.390 euro koop je jouw compromisloze vrijheid en houdt niets je tegen om de hele wereld door te trekken. Nou ja, behalve Griekenland dan, daar ben je niet welkom.
Zelf nog even verder lezen naar wat er nog meer te beleven is in de duurste camperbus van Marktplaats? Alle details staan in de advertentie. Kopen dan?





Qua statistieken ben ik erg benieuwd wie bereid is om hier ~300k voor neer te tikken, en dus hoeveel van deze units jaarlijks verkocht worden.
Jammer dat ik geen kenteken zie, ik ben ook wel benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de eigenaar (die Finnik soms weet te vermelden).
Los van de prijs is er nog een andere eigenschap die ervoor zorgt dat deze dingen niet in rauwe massa’s verkocht zullen worden: met een rijklaar gewicht van 3567 kg (!) en een maximumgewicht van 4100 kg mag je deze niet met een rijbewijs B besturen.
Dat je geen kenteken ziet is niet zo vreemd, het is gewoon een splinternieuwe unit. Er wordt in de advertentie ook geen kilometerstand genoemd. Er staan overigens 5 van deze campers met een kenteken geregistreerd bij de RDW, waarvan twee nog geen tenaamstellingsregistratie hebben (vermoedelijk is het exemplaar op MP er daar ééntje van). Er zijn er dus drie verkocht, in iets meer dan een jaar tijd.
“je kunt er comfortabel mee off-the-grid.”, ik denk dat je in casu bedoelt off road als ik het lees? Klein verschil.
Nee ik bedoel off-the-grid. Hij heeft accu’s, zonnepanelen, en is 4×4. Dus je kunt overal en in the-middle-of-nowhere terecht. Je bent zelfvoorzienend
Enige nadeel is dat je vrijwel nergens in de vrije natuur mag overnachten (behalve Schotland en Noorwegen/Zweden, en sommige Oost-Europese landen) dus in de praktijk kun je er niet heel veel kanten mee op. En vrijwel iedere moderne buscamper is een aantal dagen zelfvoorzienend, dus zo heel bijzonder is het allemaal niet.
Als je een kleine 3 ton vrij te besteden hebt kun je vast wel een kleine hypotheek krijgen om een appartement te kunnen kopen lijkt me.
Kwam afgelopen jaar zo’n apparaat tegen in de Franse Ardennen. Met een Frans kenteken. Die mensen bleken een vaste plek te hebben op een heel eenvoudige en zeer goedkope camping. Dan maak je natuurlijk wel ultiem gebruik van alle mogelijkheden die zo’n ding biedt…
Geweldig toch, als je zo’n apparaat hebt hoef je geen camping met verharde paden te zoeken. De goedkoopste volstaat. In zo’n 10.000 jaar heb je de camper weer terugverdiend.
Okay, omdat je meteen erna over aandrijflijnen / 4×4 begint. Maar ik blijf eigenlijk vooral benieuwd wie zoiets koopt… Vooral in NL.
Dan maak je het voor jezelf ook wel lastig. Dat ding moet namelijk jaarlijks door de Franse versie van de APK heen. Dat hoeft een slurhut niet als je die daar op een paar bakstenen neerzet. Het hele jaar door buiten staan maakt het ook niet beter dus behalve dat je iedere keer de depannage nodig hebt om weg te komen moet je op een gegeven moment aan het onderhoud.
Dus ik vind het niet zo snugger.
Ze reden ook gewoon van huis naar de camping met dat ding voor een weekendje. Stond waarschijnlijk thuis wel onder dak gestald. Ik zou persoonlijk liever een wat avontuurlijker plekje opzoeken en zeker niet ieder weekend hetzelfde plekje aan de Semois. Maar ieder z’n meug natuurlijk.
‘t Is een knap knutselstukje, moet gezegd. Maar het feit, dat je je reedt er hoegenaamd niet in kan keren maakt het desondanks een absolute no go.
Dit ding is toch wel speciaal hoor.
Dat Hymer een paar jaar terug met dit ding als concept kwam was al bijzonder, maar dat die daadwerkelijk op de markt gekomen is had ik niet verwacht. Een merk als Hymer die afstapt van plastic fantastic en het voor elkaar heeft gekregen om toch een beetje van de geliefde houten instagram vibe erin te krijgen. Ook is het opblaasbare hefdak wel een unieke en toffe feature.
Zo’n ophoogde sprinter 4×4 is echter vooral kul en je ziet er teveel dikke bierbuik Duitsers in rijden. Ook valt het tegen hoe avontuurlijk je ermee kunt rijden, want volop beelden van omgevallen 4×4 Sprinters te vinden en smalle lagere stukjes onder de bomen zijn drama.
Die dingen kosten in Duitsland €220k. €15k bpm erbij optellen en te uit je winst. €56k! bespaard…. koop je nog een leuke Abarth erbij om er achter te hangen voor nog steeds een veel voordeligere prijs.