Voor de royale nomaden!
De verdeelheid tussen campinggangers en hotelliefhebbers is nooit groter geweest. Maar voor zij die nog een beetje twijfelen over hoe ze zich willen identificeren is er misschien een oplossing. EarthRoamer biedt sindskort namelijk een voertuig aan dat minstens zo debiel als geniaal is.
Het rijdende hotel is gebaseerd op de Ford F-750 en wordt aangedreven door een 6,7-liter V8 turbodiesel die net iets meer dan 330 pk produceert. Voor Amerikaanse begrippen is dat nog vrij magertjes, maar het koppel klinkt er al meer naar. Dankzij 983 Nm aan koppel kun je je op vrijwel ieder terrein tot keizer kronen. Schakelen doet de 4×4 via een zestraps automaat.
Onder de EarthRoamer zijn een aantal 46″ Michelin XZL banden geschroefd die de boel samen met hydraulische vering stabiel moeten houden. Verder hangt er voorop een gigantische led-balk in Baja stijl en kan de lier meerdere olifanten tegelijk uit de berm trekken. Gewoon, voor als dat nodig is.
Het ruwe uiterlijk staat in zwaar contrast met het verfijnde interieur. Binnenin vinden we niets van het grove geweld dat buiten aan de gang is. Als je je eenmaal een weg hebt gebaand over de paden van de hel, kun je prima je was even doen en hem naderhand zelfs in de droger gooien. Zijn alle klusjes gedaan, dan kun je uitrusten voor een van je TV’s of onder de douche. De watertank met een inhoud van 950 liter zorgt ervoor dat je altijd en overal klaar bent om alle inwoners van een klein dorp te voorzien van een glas water. Overigens kun je de wagen geheel naar eigen keus in laten richten. Laat je verbeelding dus vooral de vrije loop!
Een klein detail is dat ‘ie al met al ruim $ 1.5 miljoen kost. En dat terwijl de ‘camper’ aanvankelijk een prijskaartje van net onder een miljoen had moeten hebben..
Misschien dat ik overweeg om te gaan kamperen, ook leuk om campings mee om te ploegen…
Het is moeilijk inschatten of het echt zo is, zonder voertuig van normaal formaat ernaast als referentie, maar bij het zien van foto 2 krijg ik het idee dat dat ding al vastloopt op een uit de kluiten gewassen verkeersdrempel dankzij z’n enorme wielbasis.
Zou toch lullig zijn.
@loremipsum: Als het goed is hebben de banden een diameter van ruim 1,1 meter. Dus als ik het zo even snel bekijk zou die +/- een halve meter ruimte onder de aandrijfassen moeten hebben.
@loremipsum: Ik heb het nog even nagezocht bij EarthRoamer (want een halve meter lijkt mij toch wat veel) en zij geven een bodemvrijheid van 30 cm aan, dat zou dus voldoende moeten zijn voor de gemiddelde Nederlandse verkeersdrempel.
@robert110: 30 centimeter maar? Dat valt toch wat tegen, daar zit ik met m’n 4×4 bus ook al bijna op.
De 30 centimeter zal wel alleen vanwege het diffhuis zijn. Ik denk dat ie in het midden toch wel meer dan een halve meter kan hebben. Het midden van het wiel is namelijk al 58 centimeter en het chassis zit hoger.
Alleen cardan as is een beetje kwetsbaar. Voor dit geld was portaalassen misschien wel mogelijk geweest.
Reacties over de “overhang” in 3-2-1…
@kvgorp: nu je het zegt, die achteroverhang is inderdaad enorm! De voorkant valt wel mee.
Dan heb ik toch liever een Defender met daktent, of zo’n oude Series 2 Dormobile. Daar heb ik meer dan genoeg aan.
Dit ding gaat je alleen maar tegenwerken door zijn formaat.
@robert110: Precies, de kracht van kamperen vind ik het relatief lage budget en de simpelheid voor lief nemen omdat het zo goedkoop is.
Als je 1.5 miljoen kan stukslaan op een “vakantie-auto” zou ik een Ferrari Portofino kopen en een paar luxe hotels bij langs gaan. Dan zou ik echt niet gaan kamperen.
@720s: op de camping bij Spa ben je wel de koning.
@robert110:
Alleen al om in je uppie een band verwisselen is praktisch onmogelijk met dat ding.
Praktisch iedere Afrika ganger kocht iets 4×4 of 6×6 uit de legerdump.
Nu ben je bijkans levensmoe om de Sahara te doorkruisen.
Me was het meest onder de indruk van de huilende luchtgekoelde Deutz Diesels.
En een wasmachine? Wat is er mis met een emmer water en een pak Biotex?
@desjonnies: Zelfs met zo’n luchtgekoelde Magirus Deutz heeft al flink grote wielen. Op een Unimog kun je ook dusdanig grote wielen zetten, dat je al problemen hebt om hem goed op te bergen (bijvoorbeeld achterop, maar moet je er weer een lier bij hebben)
In de buurt heb ik laatst een MAN camper gespot. 6×6, formaat kleine vrachtwagen. Die heb ik liever.
https://i.imgur.com/XdW2HBv.jpg
https://i.imgur.com/JpilNDN.jpg
@smulders: leuk om bij Dakar mee te gaan als toeschouwer en intussen beetje helpen met lostrekken etc
Mooi ding voor burning man
Probleem is een beetje dat je groot rijbewijs moet hebben en dus ook maar 80 mag
@realhustler: 90
@lebeaunl: weet je dat heel zeker? Vmax tacho is nl 89.
@bischero: Maximale snelheid is wettelijk gezien 80 met een gedoogbeleid tot 90km/h.
Dieselbrothers maken ook altijd dit soort absurde dingen.
@toeter11: en dan gaat er nog een nulletje van de prijs af ook. Maar goed, dan praat je feitelijk wel over een tweedehandsje.
Zit er voor dat geld niet eens een sauna of hot-tub in?
Voor de offroad paden waar je te breed voor bent of de nationale parken waar je word geweerd vanwege je gewicht zeker.
Een gewone camper is prima geschikt als je in luxe wilt kamperen en als je de wereld wilt zien buiten de gebaande wegen heb je veel meer aan een bescheiden offroad busje of een gewone 5 deurs stationwagen. Dit is alleen leuk als alternatief voor een vacuüm pomp in je kruis.
@lekbak: klopt net even gegoogeld dat beest weegt 8,8 ton ! Binnen europa moet je dan al bij alle camping aanvragen of je mag komen, bij campings waar dat niet hoeft zul je tekort komen aan die 30 centimeter bodemspeling vrees ik
En toch, de locals rijden uitsluitend in de meest brakke Toyota’s en Pigots, toen Pigot nog echte robuuste wagens bouwde.
Ik vind dit wel heel cool hoor! Je kan er zowat alles mee en overal meekomen wat onverharde wegen betreft. Super gaaf!
@arias12: Mwah, ik heb toch al vele bergweggetjes gedaan in Europa waar je met ding echt niet op kan, veel te groot of te zwaar.
@fanboy: Je hebt gelijk. Heb ik niet bij stilgestaan. Maar neemt niet weg dat je er heel ver mee komt. In ieder geval verder dan menig campers.
@arias12: Zeker. Als je de ruimte hebt is dit een monster en zal ver komen.
Wij hebben een klein campertje, niet zo stoer en luxe als deze natuurlijk, en minder bodemvrijheid. Maar wel 4×4, komt ook wel op de meeste plekken. Echter in Amerika, met plekken zoals Utah enzo, zou ik ook wel met dit monster willen rondrijden.
@fanboy: ja daarom