BMW maakt vandaag de prijs van de allereerste M3 Touring bekend.
Als je dacht dat het BMW-nieuws na gisteren wel uitgeput was, dan heb je het mis. BMW heeft vandaag nog meer nieuws te melden. Deze keer gaat het over de M3 Touring, die in juni werd onthuld. Nadat deze tot vervelens toe geteast was.
Nu is het ook opwindend dat er voor het eerst een M3 Touring komt, maar juist daarom zijn er geen 80.000 teasers nodig. Dit maakte de uiteindelijk onthulling van de auto juist minder speciaal.
Enfin, de M3 Touring is dus onthuld. Er is maar één variant, de M3 Touring Competition xDrive. Dat betekent dus: 510 pk, 650 Nm en altijd vierwielaandrijving. Daarmee is het overigens niet eens de zwaarste variant. Geloof het of niet, maar de M4 Cabrio is zwaarder (1.995 kg vs. 1.940 kg). Maar dat terzijde.
De M3 Touring doet qua prestaties weinig onder voor de reguliere M3. 0-100 km/u is in 3,7 seconden gepiept, wat een tiende langzamer is dan de sedan in dezelfde specificatie. De topsnelheid is uiteraard ook gewoon begrensd op 250 km/u, of optioneel op 280.
Het is natuurlijk subjectief, maar qua design lijkt de M3 Touring net iets beter te kloppen dan de M3 sedan en de M4. De grille is in verhouding toch iets minder groot. En dan is de Touring nog praktischer ook. Er zijn dus genoeg redenen om voor de Touring te kiezen.
Dat nu de vraag: wat kost ‘ie? BMW maakt vandaag bekend dat de prijs van de M3 Touring uitkomt op €138.967. Dat houdt een meerprijs in van zo’n 4 mille ten opzichte van de M3 Competition xDrive sedan.
Wanneer de leveringen starten van de nieuwe M3 Touring vermeldt BMW nog niet. De auto staat ook nog niet in de Nederlandse configurator op het moment van schrijven. Als je tóch graag alvast met samenstellingen wil spelen, moet je even een kijkje nemen in de Duitse configurator.
Concurrentie
Qua concurrentie is er op dit moment eigenlijk maar één directe rivaal die je kunt bestellen: de Audi RS4 Avant. Die is er ‘al’ vanaf €134.271, maar dan je ook 60 pk minder dan in de M3.
De M3 Touring moet op zijn beurt weer het onderspit delven tegenover de kersverse C 63 S Estate. Die maakt met zijn 680 pk en 1.020 Nm koppel gehakt van de M3 en al helemaal van de RS4. Maar ja… die viercilinder, hè?
Dat laatste betekent wel dat de prijs van de C63 waarschijnlijk gunstig uit gaat vallen. De C63 kan dus nog wel eens een geduchte concurrent worden van de M3 Touring, vierpitter of geen vierpitter.
Meer concurrenten zijn er eigenlijk niet. Of toch wel? Er is natuurlijk ook nog de Alpina B3 Touring. Die heeft een iets ander karakter, maar het is zeker een alternatief voor de M3 Touring. De Alpina B3 Touring AWD is er vanaf €129.294. Het is met 462 pk misschien niet de snelste van het stel, maar wél de meest bijzondere.
neymar zegt
Koopje van een prijs voor deze prachtige stationwagen 😍
AudiRS zegt
Na aankoop alleen nog even een nieuwe aftermarket voorbumper regelen dan is hij top!
bfvo zegt
Bestaat er eigenlijk zoiets. Moet wel Markt voor zijn, dunkt me.
antoonniels zegt
Jazeker. Die bumper heet Alpina B3 Touring. Veranderd de rest van de auto “helaas” ook mee.
Jens zegt
Pffff
Tim zegt
Moet nog steeds wennen aan dat smoelwerk van voren. Bij een station passen de verticale nieren ook niet beter dan bij een sedan
v10m5 zegt
De 10e kan het gebeuren… 😂😅
ttr6 zegt
Prachtig ding. Het is dat mijn I4 volgende maand geleverd wordt, anders…….maar niet heus. € 140 K , wat een geld.
bmw1cabrio zegt
Met wat spelen in de configurator rond de 155K. Hmmm, wel erg gaaf. Ik ga zeker even proefrijden als hij in de showroom is.
PunicaOase zegt
Volgens mij klinken die zescilinders ook niet meer zo mooi als vroeger, dus om daar nou de C63 voor te laten staan.. Kan me wel voorstellen dat een zescilinder het wat langer uithoudt met deze hoeveelheid pk’s en koppel..
Overigens, als ik het geld had, ging ik liever voor een Alpina, toch wat mooier en chiquer en snel zat.
bmw1cabrio zegt
Zo mooi en rauw als vroeger klinken ze natuurlijk niet meer.
Dan zet je er toch zo’n klepje van ABC ertussen, levert je geknetter nog likes van alle scholieren op ook 🤪
OT: Alpina ook weleens naar gekeken, maar kan er toch niet warm voor lopen. Wel snel, maar mist net dat sportieve.
bohica zegt
Daar is de bmw performance uitlaat voor gemaakt . Als je die op sport zet dan klinkt hij echt super
PunicaOase zegt
Die mogen hier volgens mij al een aantal jaar niet meer verkocht worden. Is ook geen optie meer dacht ik.. en anders zal het met al die filters (OPF) toch niet veel meer opleveren. Je moet echt pre 2019 om nog lekker klinkende auto’s te vinden..
E34M5Touring zegt
1940kg, echt sick hoe zwaar zo’n ding is. Hoe krijg je het voor elkaar. En die neus vind ik nog steeds niet om aan te gluren. Kont is wel lekker dik. Wellicht verklaart dat het gewicht…
bohica zegt
Xdrive en veiligheids systemen maken hem zwaar .
Alle auto’s worden steeds zwaarder met al die gadgets en veiligheids systemen
E34M5Touring zegt
Een huidige 5 serie touring met 6pitter en xdrive is 200kg lichter…
Dutchdriftking zegt
De c63 is een stuk knapper. Maar die motor he… hopelijk is er snel een nieuwe RS4 welke weer in de buurt komt van de huidige M3.
RiKe zegt
Zeg dus €139k, de Nederlandse prijs zou dus ongeveer uit komen op zo’n 2 ton door de belasting oplichters
kniesoor zegt
Beetje met de configurator zitten spelen, kan geen enthousiasmerende samenstelling vinden. Paradoxaal genoeg is dat goed nieuws, kom ik ook niet in de verleiding om over aanschaf na te denken. Beter voor de portemonnaie 😏
antoonniels zegt
In Isle of man groen prima te pruimen. Kon alleen de bronzen velgen niet vinden…. Al met al een dik apparaat, maar denk dat ik voor dat geld toch bij Alpina ga shoppen.
slikks zegt
Ik daily dus die rs4 en klaag niet hoor. Stage II er tegenaan volgend jaar en ik zie weer prachtig Beieren in m’n achteruitkijk spiegel 😆
racerx zegt
Zo gaaf dat ik bijna die lelijke snuit op de koop toe zou nemen. Bijna. Toch maar de Alpina doen dan (en toen werd ik wakker).