De eerste motorfiets van Aston Martin is officieel

Auteur: , 30 Reacties

De Britten gaan het op twee wielen proberen.

Dit jaar is, wat Aston Martin betreft, het jaar van de nieuwigheden proberen. In Genève stond het merk al met een aantal interessante super- en hypercar concepts. Nu doet Aston Martin ook de Esposizione Internazionale Ciclo e Motociclo aan. Oftewel de EICMA in Milaan.

Aston Martin staat op deze show niet met een auto, maar een motorfiets. Ze noemen het de AMB 001 en de tweewieler is ontwikkeld in een partnerschap tussen Aston Martin en Brough Superior. Het gepresenteerde exemplaar is productie klaar en dat betekent dat beide partijen de ambitie hebben om de motorfiets te gaan produceren.

Het is de bedoeling dat er 100 stuks gaan komen van de AMB 001. De motorfiets is een lichtgewicht sportmotor, gebouwd met een carbon fiber boy. Het betreft een V-twin turbo motor (voor het eerst op een Brough Superior motorfiets) en het blok levert 182 pk op een gewicht van slechts 180 kg. Het gepresenteerde exemplaar heeft de kleur Stirling Green met Lime Essence meegekregen in combinatie met mat zwarte wielen.

De AMB 001 zal door Brough Superior in Toulouse, Frankrijk worden gebouwd. Het zal een speeltje voor de elite worden, want de motorfiets kost maar liefst 108.000 euro. Eind 2020 moeten de eerste exemplaren geleverd gaan worden.

Aston Martin Executive Vice President and Chief Creative Officer, This is what we believe a cutting-edge motorcycle should be and we are very proud to see the Aston Martin wings on a motorcycle for the first time. In addition to applying the skills we have developed for cars such as the ground breaking Aston Martin Valkyrie we have also been able to bring our special expertise in the traditional craft techniques to this project. The finished product is a truly beautiful motorcycle; a design and engineering work of art. – Marek Reichman, Aston Martin Executive Vice President en Chief Creative Officer



30 reacties

Nu nog met een plof motor beginnen, dan ben je ook rijkelijk laat…
Al is dit meer badging als echt een AM motorfiets.
Ding ziet er niet uit.
@snorrie: ik vind het eruit zien als een motor. Dus deel ik je mening bij deze niet.
@okdoei: dat hoeft ook niet, maar bedankt voor je mening.
Ontzettend geil apparaat, al is 182pk uit een geturbochargede motor ergens toch een beetje jammer/teleurstellend wanneer honda aantoont dat je 214pk uit een atmosferisch liter-blok kunt halen met fabrieksgarantie. Al is alles boven de 150pk natuurlijk eigenlijk al absurd. Wat mij ook opvalt, geen ABS-sensors… Al komen die wellicht wel op de uiteindelijke klantenversie, mag ik toch hopen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: een Abs-sensor kan je volgens mij goed verbergen hoor. Zou het ook misschien niet draadloos kunnen?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: het zal dan ook wel het dubbele aantal koppel hebben ten opzichten van de Honda
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ABS is voor homos.
@cazzo046: ga de lulkoek uit je ogen halen.
Als er een ding is dat de veiligheid op de motorfiets significant verhoogt is het abs wel.
@cazzo046: Mag ik eens aan jou kort pietje trekken? :p
Echt mooi kan ik hem niet noemen,En voor minder dan de helft van de prijs koop je een Ducati Panigale 1199R.
@vwaudiporsche: eh ja? Koop je die he. Dit is exclusief. Een panigale rijdt iedere tjappie al
@rolov: Inderdaad. Bij mij op werk komt iedereen op z’n Panigale.
Die ga ik nooit in mijn leven zien en dat vind ik ook helemaal niet erg. Schoenmaker, blijf bij je leest…
@brammetjedeb: Gelukkig denkt niet iedereen in vakjes
Wat een prachtig ding, ik vind hem nog mooier dan de auto’s. Ik word er voor het eerst in een lange tijd hebberig van.
Ja hij ziet er mooi uit maar daar is het ook wel mee gezegd. Zitpositie is raar en wat is dat voor rare vin op de tank, om lekker je kin op te stoten ofzo?
Hier weet je zeker dat je met je kop wind vangt
Ziet er goed uit! Zal Max deze ook krijgen van de sponsor?
Zit zelfs een uitsparing voor je cojones in het zadel
Ik vind het een prachtige fiets, met hier en daar een leuk designelement dat we ook op de vierwielers van Aston Martin zien. Maar voor die prijs vind ik het wel karig dat je je iPhone als digitaal dash moet gebruiken. 108.000 euro is sowieso al een belachelijk hoge prijs voor een motorfiets, dus dan hadden ze er net zo goed 110.000 van kunnen maken en er een fatsoenlijk schermpje in kunnen zetten.
Racer zonder windbescherming met teveel pk, stylistisch leuk, maar vermoedelijk niet beter dan andere merken (wel veel duurder)
Een nieuwe garage-queen!
mooi!!!!!!! maar waar is de koplamp?
Ziet er niet uit, duur, niet bijzonder veel vermogen en Brough Superior uit Frankrijk???
Gelukkig vind ik hem helemaal niet mooi. (Wat is dat tegenwoordig met al die motoren met plat geslagen front)
Dan hoeft dit apparaat al weer niet op mijn lijstje van onbereikbare dingen die ik toch graag zou wil.
Hoewel ik liefhebber van Brits motorisch geweld op 2, 3 én 4 wielen ben, kan ik dit niet mooi vinden. Ik heb foto’s van die nieuwe Brough Superior gezien, en die vind ik wél heel mooi.
Had ik het geld, hield ik wat pegels in de zak en kocht een Brough.
Beetje teleurstellend, ik had een twaalfcilinder verwacht.
Niet heel fraai, liever een DBS Superleggera

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).