Een slordige vijf jaar geleden schreven we over RaceAbout, een nieuw automerk uit Finland. Inmiddels is de auto eindelijk afgerond. Uiteraard met elektrische aandrijving, zoals hoort bij deze tijd.
De Electric RaceAbout (ERA) reed onlangs zijn eerste testrondjes, met een maagdelijke 100 kilometer op de teller. De auto was bij de fabriek in Helsinki aan het publiek gepresenteerd. De tweezits sportwagen heeft four-wheel-drive (1 motor per wiel) en een gering gewicht (1250 kg). De sprint van 0-100 moet binnen de 5 seconden mogelijk zijn, met een topsnelheid van 200+ km/u. De actieradius is meer dan 300 kilometer.
De RaceAbout doet mee aan de Progressive Automotive X-Prize competitie en is nu onderweg naar de VS, waar deze maand maand een “shakedown” plaats zal vinden. (via metropolia.fi)
Beetje rare lijnen die waggie xD
Super cool! En dat is wel ontopic… :-)
Alleen mis ik de trekhaak want hoe moet ik anders de caravan trekken…
Gebasseerd op een 599 ofzo? Maar ik vind hem er lang niet verkeerd uitzien! Alleen je leest al zoveel berichten van elektrische sportauto’s met ook een goeie actieradius, alleen er is niet een te koop dus ik blijf even sceptisch.. Maar goed dat ze hem rijdend hebben gekregen.
@Mich: Lijkt idd wel op de 599
Hmm, ziet er best leuk uit. Alluwel vind ik de achterkant wat vreemd. (Net zoals de voorlichten, waarom 2 stukken i.p.v. 1 geheel?) Maar goed. Ziet er wel gelikt uit. Zou het niet erg vinden om er in te rijden.
Best cool, ook met de 599GTB achtige kont :D
Een doorgeknakte 599 die een head-on heeft gehad met een GT-R? Wat een mormel! Boeiend dat hij licht en snel is, dit ziet er niet uit!
Die lijnen zijn net teveel van het goede, alsof hij doorgezakt is ofzo. Ik kan het net niet mooi vinden :(
Een behoorlijk extreme golflijn op de zijkant van die auto. Lekker apart, maar het oogt als geheel nog wel een beetje als een schuurtjesproject…
Hmm, ik vind het een beetje een wazig apparaat… Lijkt meer alsof een kind een auto heeft getekend en ze die zo gebouwd hebben, rare lijnen enzo.
Bah, afschuwelijk. Die verhoudingen kloppen voor geen meter.
De “knak” in het midden loopt te ver door naar beneden. De achterkant is ook iets mis mee (te hoog gok ik).
Nee, dit gaat hem ECHT niet worden…
@Cantago: Helemaal mee eens, precies wat ik dacht. De verhoudingen en lijnen lijken trouwens nergens op.
@Vinny_93: was jij me toch even voor :P
En van die jaren ontwikkeling besteden ze twee weken aan het design?
Er is altijd weer een flapdrol die zijn jasje n iet dicht doet…
OT: ik kan het niet heel mooi vinden.
vindt hem een beetje te hoekig! hij mag dan trouwens wel wat lijken op een 599, alleen is het grote verschil dat die WEL mooi is!
Grappig… als het chinezen waren geweest had iedereen geroepen dat het dieven waren die de vorm van de 599 jatten (ondanks dat lelijke hoge dak).
Het heeft wel iets…
Maar ook weer niet…
Het geheel klopt gewoon niet…
En daar blijf ik bij :)
Dit kan toch echt niet jongens..
het ontwerp mist nog wat verfijning, zullen we maar zeggen…
t is geen ferrari qua lools, maar de specs zijn best mooi. Keep up the good work guys!
ik ben wel benieuwd hoe dat rijd met die zware wielen.
want met een elektromotor / generator er in zal dat geen licht metaal zijn.
@de fiets: met een trekhaak zul je wel van kamperen (of opladen) in eigen land moeten houden ben ik bang :-)
of je caravan moet ook een zooi batterijen en dezelfde aangedreven wielen hebben…
@Simpson:
Wie zegt dat de electromotoren bij de onafgeveerde massa horen? Grote kans dat het gewoon met aandrijfassen gaat..
En wat betreft het design, zo te zien zijn het studenten. En zoals bij de meeste technische studenten gaat functie voor design (zoals het hoort)
Dit is wat je krijgt als je een GTR met een 599 laat paren… lol
so de Nissan GT-r en de 599 hebben een bastaartkindje!
Als cabrio zal die best wel leuk zijn!
dit is niet echt oogverblindend, maar wel knap dat het van de grond komt
Duracell krijgt het nog te verduren xD
@Tombo :
ja, daar zeg je het, bij de meeste ’tuners’ van tegenwoordig gaat design voor functie, mede omdat ze gewoon niet in staat zijn de functie te verbeteren… Echte tuners is maar 10% van de ’tuners’ als je het mij vraagt! Chippers idem… iedereen kan een chippie bakken of flashen, maar diegene die daadwerkelijk met de motor naar de proefstand is geweest is de echte tuner!
Neem dan gewoon een ‘veilige’ powerbox, zitten ze je tenminste minder in je zakken!
@tombo: je hebt gelijk, ik zat ff aan die michelin dingen te denken: http://www.gizmag.com/michelin-active-wheel-production-electric-car-by-2010/10489/
maar het zou natuurlijk kunnen dat ze 4 electromotoren met aandrijfassen hebben gemonteerd.
5 jaar om een Ferrari te kopiëren en er batterijen in te stoppen, knap hoor.
@markus: jij krijgt een 599 sneller in een kopieerapparaat?
Dat ziet er niet uit natuurlijk. Een ferrari 599 getekend door een driejarige, zoiets.
En die naam: Ik rij in een race-about. Als je dat zegt wordt je in je gezicht uitgelachen. Dat is toch geen naam voor een automerk.
Is het mijn gedacht of ziet deze wagen er gewoon raar uit?
Zo’n hoog dak…
Neen, geef mij maar de Tesla ;)
@simpson
Ja…daar hebben ze tegenwoordig zogenaamde 3d scanners voor.
@bas: dan is die in finland stuk,als je het resultaat van de kopie ziet :mrgreen:
Jammer dat die ter hoogte van de A-stijl onder het gewicht van de accu’s is doorgezakt ;-)
Ik zal echt niet de eerste zijn om dit soort initiatieven af te zeiken, heb er zelfs zeer veel respect voor dat dit soort dingen gebouwd worden… Maar dit is toch wel zo’n ontzettend gedrocht.. i have to say: YUK!!!
Had Live For Speed niet ook een RaceAbout in hun game zitten?
Sorry maar ik krijgt hier echt een ‘Ter land ter zee en in de lucht’-gevoel bij…zit er een fietsgeraamte onder? Is zeker opgetrokken uit FSC-hout voor ’t milieugroenige
Uhh.. 1 vraagje, waar zijn de uitlaten bij deze auto? Dat hoort toch bij een SuperCar?
Ik vind het erg cool. En ik geloof er wel in dat dit leuk gaat rijden.
Ja een lekkere V8 klinkt geweldig, maar er zijn ook zat prutsbenzineauto’s. Ik bedoel: wat is er leuk aan rijden met een Kia Picanto?
Een dikke elektromotor gaat als de brandweer en met een lekker onderstel en accu’s die niet te hoog gemonteerd zijn, zal vast een hele belevenis zijn.
De voorruit eindigt heel laag, van de zijkant lijkt het daardoor net of het hele frame in het midden doorbuigt, nee sorry niet mijn ding…
Oei, dat is echt wel niet goed. En dat voor “Scandinavian design”. Zelfs een chinees is mooier dan dit.
deze maand maand???
Waarom die afgrijselijke knik aan de A-stijl? De ontwerper heeft precies ook nog nooit van tumblehome gehoord (cfr. foto 2). Neen dit is het echt niet.
@Tombo: “functie voor design” zoals het hoort? Ik zou niet willen weten hoe de wereld er uit zag mocht iedereen zo denken. Ik zeg zeker niet dat design belangrijker is dan functie maar ik verkies een evenwichtige balans tussen vorm & functie.
Hoewel ik het initiatief toejuich komt er maar 1 ding in mij op bij het zien van de foto: “weer een voorbeeld van dat je mannen met stropdassen geen auto’s moet laten ontwikkelen”.
ze hebben dus 13 mensen nodig gehad om de F599 te kopieeren ,,
tssk ,,,