• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe driecilinders met turbo voor Peugeot & Citroën

Auteur: ricardo, gepost 12 april 2010 om 15:12 – 53 Reacties

PSA Driecilinder

De trend van het downsizen is alweer eventjes aan de gang. Auto’s met minder cilinders dan wielen vallen vaak in een lekker gunstig bijtellingstarief. En minder cilinders betekent vaak minder CO2-uitstoot en zo. Het Franse moederbedrijf PSA ziet er wel wat in voor de lange termijn en heeft besloten om een flinke som geld te gaan investeren. De komende drie jaar willen ze er €175 miljoen in pompen. Geblazen 3-cilinders voor de massa!

Het nieuwe turboblokje wordt een doorontwikkeling van de huidige atmosferische driepitters. In de La Française de Mécanique-workshop -de motorenfabriek in het Franse Douvrin- moeten deze toekomstige ‘krachtbronnen’ in 2012 het levenslicht zien. Hoeveel vermogen de motortjes meekrijgen is nog niet duidelijk.

Per jaar willen ze minstens 320.000 units produceren in Frankrijk. De lichtste varianten zullen qua inhoud variëren van 1.0 tot 1.2 liter (turboloos). Het ’topmodel’ wordt een 1.2 met turbo. De viercilinder benzinemotoren die Peugeot samen met BMW bouwt zal gewoon leverbaar blijven. Maar wij vragen ons wel af: komt de PSA driepitter ook ooit in een BMW terecht? Ze willen namelijk wel meer motoren gaan uitwisselen.

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Prijs Peugeot 508 PSE
    Video - Peugeot 508 PSE vs BMW M2 is verrassend spannend
  • Nieuwe Peugeot 308: dit is de prijs
  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Peugeot

Vorig bericht: « De Electric RaceAbout is eindelijk klaar
Volgend bericht: Rijtest & video: Ford Mustang Shelby GT500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    12 april 2010 om 15:16

    Tsja, de kleinste motoren in de splinternieuwe C3 zijn ernstig outdated, dus het was te hopen ook…

    Login om te reageren
  2. John zegt

    12 april 2010 om 15:17

    Zolang BMW het toepast op hun motorfietsen hoor je mij niet klagen..
    Mja, die 4 cilinders in de 1-serie zijn echt superfijn. Als er een modelletje onder komt en die krijgt dan een cilindertje minder zie ik het probleem nog niet eens. (mits deze minimaal 120pk heeft natuurlijk)

    Login om te reageren
  3. Nickske zegt

    12 april 2010 om 15:20

    Nou in een mini cooper S zou het wel gaaf zijn ja
    en turbo en een comprssor.

    Login om te reageren
  4. Jokkebrok zegt

    12 april 2010 om 15:25

    Ze doen maar, maar ik hoop niet dat dit een trend gaat worden!

    Login om te reageren
  5. prop zegt

    12 april 2010 om 15:27

    het stond al op de bmw agenda om 3 cylinders te gaan leveren voor de nieuwe 1-serie .. stond ergens, weet niet meer waar

    Login om te reageren
  6. Laurens zegt

    12 april 2010 om 15:29

    Mag de conclusie getrokken worden dat Toyota PSA motoren gebruikt? Altijd gedacht dat het andersom was…

    Login om te reageren
  7. Potver7 zegt

    12 april 2010 om 15:30

    Als de auto(‘s) waar ze in gehangen worden maar licht genoeg is/zijn, wordt dat wel lachen natuurlijk.

    Allen een probleempje: ik vind zo’n driecylindertje gewoon niet klinken. In een C1/107 gaat het wel, maar je kunt er natuurlijk op wachten dat die dingen ook in de DS3 worden gehangen, en, tsja, dan wordt het geluid toch een beetje een deceptie…

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    12 april 2010 om 15:31

    @prop: Hier.

    @ricardo: Ken je eigen blog. Zie link. ;)

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      12 april 2010 om 15:42

      @Citrofiel: Daar wordt naar gelinkt in de een-na-laatste zin. ;)

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        12 april 2010 om 15:53

        @Ricardo: Oh, oeps… Dus er wordt een vraag gesteld waarin het antwoord gelijk gelinkt staat? Handig… Je wacht zeker nog op een officiële bevestiging van BMW. Nou, dan kan je wachten tot hij voor je neus staat.

        BMW: “Wij komen nooit met zoiets als een driecilinder!”
        Jij: “Wat is dit dan? *opent motorkap*”
        BMW: “Oeps, foutje zeker. Nou ja, nu gaan we hem dan maar verkopen, er is niets meer aan te veranderen… *evil grin*”

        Login om te reageren
  9. EJS zegt

    12 april 2010 om 15:33

    Lijkt me prima, er zijn zat mensen die gewoon zo goedkoop mogelijk van a naar b willen komen en dan voldoet een 3 cilinder prima;) Voor de liefhebbers blijver er toch wel auto’s met meer cilinders gebouwd worden:)

    Login om te reageren
    • RDS zegt

      12 april 2010 om 15:42

      @EJS: Nadeel van goedkoop:
      Als heel azie een auto kan betalen hebben we over 10 jaar geen olie meer of kost een liter €2,60.

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        12 april 2010 om 15:43

        @RDS:

        En dan nog? Dan komt er vanzelf een alternatief hoor, we gaan heus niet zonder auto’s leven..

        Login om te reageren
        • RDS zegt

          12 april 2010 om 15:45

          @EJS: Ja oke er komen alternatieven, feit blijft dat er daar ook weer grondstoffen voor nodig zijn ijzer, lithium(accu) etc.

          Login om te reageren
          • EJS zegt

            12 april 2010 om 15:47

            @RDS:

            ijzer en lithium zijn gewoon recyclebaar, net als veel andere materialen overigens;)

            Login om te reageren
            • RDS zegt

              12 april 2010 om 15:55

              @EJS: Nja wat ga je recyclen als er 250.000.000 auto’s BIJ komen? zal toch eerst uit de grond moeten komen.
              @Laurens: OKe heel zenuwachitg zijn ze niet maar je merkt toch echt verschil ten opzichte van een groter blok.

              Login om te reageren
              • EJS zegt

                12 april 2010 om 15:56

                @RDS:

                Dat zit echt nog wel in de grond hoor, alleen is ’t niet overal even makkelijk bereikbaar dus moet je sosm wat moeite doen..

            • Laurens zegt

              12 april 2010 om 15:59

              @EJS: alles is te recyclen, behalve uranium. Trek je conclusies…

              Login om te reageren
              • EJS zegt

                12 april 2010 om 16:01

                @Laurens:

                dat is ook wel zo’n beetje ’t meest heftige en stomme dat de mens ooit heeft kunnen uitvinden wat mij betreft;) typisch korte termijn denken;)

              • Autogek zegt

                12 april 2010 om 16:10

                @EJS: Uranium is ook te recyclen. Maar wordt niet gedaan omdat de kosten voor nieuw uranium goedkoper is op dit moment dat het recyclen ervan. ;)

              • RDS zegt

                12 april 2010 om 16:15

                @EJS: Met een snelle kweek reactor kun je ook het afval verbranden, heb je ineens 25x zoveel energie uit de zelfde hoeveelheid uranium erts

              • Laurens zegt

                12 april 2010 om 17:02

                @EJS: oh ja, maar je gaat wel vol voor kernfusie? Wat een waterstofbom is, maar ook…

              • EJS zegt

                12 april 2010 om 17:07

                @Laurens:

                nee, wat mij betreft zou niemand aan kernenergie of wapens doen, op geen enkele manier;)

              • Laurens zegt

                12 april 2010 om 17:22

                @EJS: hangt er maar van af hoe je er mee omgaat. De natuur heeft het aardig opgelost, daar profiteren we dagelijks van, sterker nog, we danken er ons bestaan aan.

              • EJS zegt

                12 april 2010 om 17:36

                @Laurens:

                wel, laat ik iig dit zeggen; ik zeg niet dat je ’t nooit moet doen, maar je moet er wel heul erg mee opassen;) Je rotzooit denk ik toch met mensen waarmee je beter niet kan rotzooien omdat je de gevolgen nauwelijks kan overzien;)

              • Laurens zegt

                12 april 2010 om 17:43

                @EJS: je lijkt me een EV aanhanger (?) daar doelde ik op: de zon. Voor jouw punt hebben we de Amerikanen…

  10. RDS zegt

    12 april 2010 om 15:39

    STOP HET DOWNSIZEN!!!
    Echt onzin dat downsizen, de (nieuwe) 523i (3L 6 cyl) is net zo zuinig als een Mercedes E220 (1.8L 4Cyl). Waarom moeten we allemaal in een auto met een kleine zenuwachtige motor rijden als een groot rustig soepel blok ook zuinig kan zijn? Zal waarschijnlijk wel te maken hebben met de productiekosten, meer verdienen per auto dus.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      12 april 2010 om 15:41

      @RDS:

      kun je nagaan hoe zuinig die E220 zou kunnen zijn;)

      Login om te reageren
      • RDS zegt

        12 april 2010 om 15:43

        @EJS: beetje jammer dat dien niet zuinig is dan scheelt weer bijtelling. *Ford F-150 start*

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          12 april 2010 om 15:45

          @RDS:

          ja, ach, ’t is ook jammer dat de f150 niet zuiniger is, zou ook bijtelling schelen;)

          Login om te reageren
    • Laurens zegt

      12 april 2010 om 15:48

      @RDS: kijk eens naar de koppelcurve van zo’n klein turboblokje, dat zenuwachtig valt erg mee. En dat is ook de reden, dat het wel degelijk zin heeft. Maar er zijn ook andere methoden, uiteraard.

      Login om te reageren
  11. girls_VS_cars zegt

    12 april 2010 om 15:53

    Het heeft zo z’n voordelen en misschien ook wat nadelen.
    Zo lang BMW nog steeds hun huidige motoren programma blijven bieden.. met dan wel extra zuinigere motoren.. prima!

    Maar NO WAY!!! Dat ze gaan aankloppen bij de M-afdeling. Zij spelen hier geen rol bij… dus PSA.. stay away!!

    Login om te reageren
  12. timberleek zegt

    12 april 2010 om 15:53

    nee niet doen

    niet allemaal aan de 3 cylinders. we moeten wel echte motoren blijven gebruiken. geen stomme playmobil dingen

    Login om te reageren
  13. timberleek zegt

    12 april 2010 om 15:57

    @RDS

    de zoutvlaktes in de USA etc zullen snel leeg geschept worden.

    allemaal omdat we met dozen explosieven in de auto willen rijden ;-)

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    12 april 2010 om 16:19

    @ricardo en Citrofiel: Pssst. Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar hier is het antwoord… Geen PSA voor BMW dus.

    Login om te reageren
  15. Jesper zegt

    12 april 2010 om 16:35

    Die mag PSA van mij uitwisselen met Toyota. 100pk in een Aygo klinkt goed!
    Niet dat ik klaag over 69pk, maar bigger is better enzo. Anti Japans :twisted:

    Login om te reageren
  16. prop zegt

    12 april 2010 om 16:37

    ja die las ik ook net toevallig ..opmerkelijk

    Login om te reageren
  17. blackseriesz zegt

    12 april 2010 om 16:46

    zou deze motor in citroen ds3 racing komen?

    Login om te reageren
  18. AMG Powerrr zegt

    12 april 2010 om 16:50

    Weet er iemand hoeveel pk’s dit gaat opleveren?

    Login om te reageren
  19. CSL zegt

    12 april 2010 om 16:51

    @RDS
    En die 523i heeft zijn maximale koppel al klaarstaan bij 1500tpm!! Dat doe je alleen met de betere turboblokken na!!
    Maar de 523i heeft geen turbo!

    Login om te reageren
  20. Ramshoek zegt

    12 april 2010 om 16:54

    Wat ik goed vind aan PSA is dat ze niet meedoen aan de steeds weer terugkomende rage van het overnemen van concurrenten omdat dat de enige manier zou zijn om te overleven. Er zijn heel veel voorbeelden van fabriekanten die overgenomen waren en toch weer zelfstandig door gaan: FIAT (GM), Chrysler (Mercedes), Volvo / Jaguar / Landrover (Ford), Saab / Suzuki / Subaru (GM) en ga zo maar door.
    PSA gelooft in sterke samenwerkingsverbanden met o.a. FIAT (bedrijfswagens en MPV’s), Mitsubishi (SUV’s en elektrische wagens), Toyota (Aygo / 107 / C1), Ford (diesel motoren) en BMW (benzine motoren).

    Wat ik wel frappant vind is de krampachtigheid die BMW hierin laat zien. Mini en diverse PSA auto’s rijden met dezelfde 1.6 (atmosferich en turbo). Iedereen weet dat hier dezelfde motoren gebruikt worden. BMW zegt nu dat de binnenkort in de Mini te introduceren 1.6 Turbo een andere zal zijn dan welke PSA gaat gebruiken, maar ik geloof daar geen bips van. Nu is daar de nieuwe 3-pitter welke we natuurlijk Niet gaan zien in BMW producten (aftellen dus). Iets naar boven is er ook ruimte voor samenwerking. BMW krijgt binnen afzienbare tijd een 2 liter turbo, iets waar PSA volgens mij ook wel behoefte aan heeft. Misschien dat PSA kort na BMW met ‘een heel andere 2 liter turbo’ (not) komt.
    Hoe BMW z’n motorenpallet naar beneden gaat afronden (voor mini, o-serie en 1 serie) is nog een beetje een raadsel. Er is gesproken over 1,5 l. 3 cilinders maar ook over 1,3 l. 4 pitters. Daarbij hebben we natuurlijk nog de 1,2 en 1,6 liter motoren welke ze samen met PSA ontwikkeld hebben.
    Je gaat toch een samenwerking met een concullega aan om kostenbesparing en schaalvoordelen te halen? Waarom dan alsnog eigen motoren in hetzelfde marktsegment ontwikkelen.
    Beetje raar…

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      12 april 2010 om 17:16

      @Ramshoek: Goed onderbouwd en logisch. Denk dat BMW nog een soort van magie aan motoren wil geven, zoals je Ome vroeger de motorkap van de 6 in lijn Jag opentrok om die te aanschouwen. Dat soort motoren hadden nog iets qua design.
      In mijn beleving is de motor gedegradeerd tot een soort van generator welke een batterij computers aandrijft

      Login om te reageren
  21. FabianVTS16V zegt

    12 april 2010 om 16:54

    @ blackseriesz,
    nee, dat wordt “gewoon” de aangepaste EP6DTS motor (die van het plaatje bovenaan de pagina) van de Mini Cooper S

    Login om te reageren
  22. Dennis zegt

    12 april 2010 om 17:01

    Klopt het dat ik laatst ergens las dan Mercedes ook al met 3 cilinders bezig is te ontwikkelen?
    Het schijnt dat er redelijk veel vermogen uit te halen is.
    Nou ja, we shall see;-)

    Login om te reageren
  23. Sorcerer zegt

    12 april 2010 om 17:20

    Een oneven aantal cilinders is meestal erg positief voor het geluid (daarom klinkt een Volvo 5-cilinder ook beter dan eigenlijk iedere 6-cilinder).

    Ben benieuwd hoe zo’n geblazen blokje nou gaat klinken. Een 1.2 3-cilinder zou nog wel eens een stuk beter kunnen klinken dan een 1.2 4-cilinder vermoed ik! Daihatsu doet het geloof ik al (of zijn dat diesels), maar misschien wordt bij PSA ook nog even stilgestaan bij het geluid (BMW heeft ook niet voor niets een hele sounddesign-afdeling waarbij zelfs het geluid van de dichtslaande portieren wordt getweaked!)

    Login om te reageren
  24. Tombo zegt

    12 april 2010 om 17:49

    Is dit niet gewoon een blok van Toyota/Daihatsu?

    Login om te reageren
  25. Bob zegt

    12 april 2010 om 18:11

    @Ramshoek

    PSA heeft wel genoeg geleerd van het verleden met moeilijke overnames.

    @Tombo

    De huidige driepitter komt idd van Daihatsu.

    Login om te reageren
  26. Benjamin1 zegt

    12 april 2010 om 18:49

    Leuk voor de Aygo. Zolang Peugeot maar blijft uitwisselen met BMW voor de overige motoren onder de 2.0 liter.

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    12 april 2010 om 18:51

    @Ramshoek: ??? Van dat lijstje dat je geeft is alleen Fiat en Suzuki nog redelijk onafhankelijk, en van Suzuki duurt dat ook niet lang meer. Waar haal je het?

    Login om te reageren
  28. Ramshoek zegt

    13 april 2010 om 11:56

    @ Esprit_de_Flandre
    De lijst onsuccesvolle overnames is enorm.
    De overname van de Britse autoindustrie (Austin / Rover) door eerst Honda en daarna BMW liep in beide gevallen in tranen af. SAAB zou eind 80-er jaren niet zelfstandig kunnen overleven, maar in de jaren onder de vleugels van GM hebben ze ook nooit een cent opgeleverd (behalve dan dat GM zich tegoed heeft gedaan aan Saab’s veiligheids en turbo know-how). SEAT is door VW overgenomen en op een gegeven moment als ‘het Alfa Romeo van de VW groep’ gepropageerd. Ondanks het feit dat Seat voor z’n platformen, aandrijflijnen en andere componenten bij VW in de rekken mag sneupen, kost Seat de VW groep alleen maar geld. Het Chrysler-Mercedes huwelijk is nooit een gelukkig huwelijk geworden en ook daar geldt dat de boedelscheiding alleen maar een hoop heeft gekost.

    Je hebt volledige overnames / fusies als hierboven beschreven.
    Je hebt de samenwerkingsverbanden op ‘no strings attached’ basis en je hebt nog een vorm daar tussenin waarbij fabriekanten hun samenwerking bekrachtigen door een klein pakket aandelen in de ander (of elkaar) te nemen.
    Die vorm van samenwerking is tot op heden wél aardig succesvol. Overigens een vorm waar de Japanners sterk in zijn. De handje-handje verkering tussen Ford en Mazda is voor beide partijen goed geweest. GM en Suzuki hebben beiden geprofiteerd van hun samenwerking. De Amerikanen zijn vooral in de 90’er jaren flink aan het shoppen geweest. Deels om nog groter en machtiger te worden (en om de megalomane karakters aan de top van die organisaties te bevredigen), maar deels ook omdat ze met name de Japanse technologie (kleinere wagens, zuinige motoren en efficiente productie technieken) hard nodig hadden. De Amerikanen hebben de afgelopen jaren al die aandelen moeten cashen, waardoor bepaalde partijen weer op de markt zijn. Een club als Suzuki is daarbij een gewilde partij vanwege haar specialisme op het gebied van kleine auto’s en mogelijk vanwege hun grote aanwezigheid op de Indiaase markt. Of Suzuki word opgeslokt door VW waag ik te betwijvelen, ik denk dat de Japanners wijzer dan dat zijn en er gewoon een handzaam pakketje aandeeltjes tussen Duitsland en Japan uitgewisseld gaan worden…

    Login om te reageren
  29. boef zegt

    13 april 2010 om 12:32

    Waarschijnlijk dezelde prestaties als een Fiat 2cylinder turbo blokje…

    Laat maar weer eens zien hoe handig ze zijn bij Fpt

    Login om te reageren
  30. Mr. Dj M. zegt

    13 april 2010 om 15:26

    Zou best kunnen dat deze 3-cilinder naar de nieuwe 1-serie gaat, BMW heeft er tenloste iets over geroepen!

    Login om te reageren
  31. george zegt

    17 augustus 2010 om 02:12

    In India rijden meer auto`s zonder cylinders dan dat er ooit 3-cylinder auto`s gemaakt zijn! Weet iemand een betrouwbare cat om de cylinders van mijn Bugatti Veyron om te wisselen cq inruilen voor een aantal Lith.bat. zonder verlies van 1 pk ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North