• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine A290 is officieel een klein bommetje op wielen

Auteur: Onno, gepost 10 mei 2023 om 07:49 – 19 Reacties

Alpine pakt uit: A290 is een klein bommetje op wielen

De A290 van Alpine is officieel hier en het is een hot hatch die echt heet is.

Niet geheel onverwacht, maar de A290_β is nu officieel aan het publiek gepresenteerd. We schreven er al eerder over en legden toen uit waar de iets wat rare naam voor staat. Maar goed, het gaat niet om de naam het gaat om de auto. Dé eerste echte hot hatch die elektrisch is!

Alpine A290
Alpine A290
Alpine A290

Alpine A290

Gelijk maar het slechte nieuws: de auto zit nog in een tussenfase. Het is dus niet een concept, maar ook nog geen productieversie. Het zit er nog een beetje tussenin. Wij hopen dat het design het wel weet te overleven, want het ziet er gewoon dik uit. De planning is dat de auto in 2024 in productie komt.

Alpine A290

De auto is 4,05 meter lang en 1,85 meter breed. De hoogte is 1,48 meter en daarmee lekker laag. De wielbasis is kort en dat gecombineerd met een grote spoorbreedte maakt sportief rijgedrag mogelijk en bijna verplicht. Dit zorgt ook voor extra stabiliteit bij hoge snelheden.

Twee elektromotoren zorgen voor de snelheid en Alpine zegt dat het tal van specifieke, nieuw ontwikkelde componenten en systemen op elkaar heeft afgestemd om te komen tot een zowel speels als efficiënt weggedrag. Denk hierbij aan de wielophanging, onderstel en koppelmanagement.

Alpine A290
Alpine A290
Alpine A290

Drie stoelen

Opmerkelijk genoeg komt de auto met drie stoelen. Voorin! Dat was ook het geval in de conceptauto in 2022, maar Alpine heeft het lef om dit door te zetten. De bestuurdersstoel staat dus in het midden van de cockpit. Het gevoel één te zijn met de auto moet daarmee worden versterkt. Twee passagiers kunnen plaatsnemen in de stoelen naast de bestuurder.

Alpine A290
Alpine A290

Design

Het ontwerp grijpt terug naar het verleden. De auto lijkt een beetje op de Renault 5 Alpine, wat helemaal niet slecht is. Wat verder in opvalt zijn de velgen. Deze zijn uitgevoerd in drie kleuren met een patroon dat je niet vaak ziet. De kleur van de velgen past bij de auto, glanzend mineraalzwart voor extra diepte afgewerkt met een blauwe ring. Verder valt het vierkant in het midden op.

Op het stuurwiel zijn knoppen te vinden waarmee je het weggedrag kan afstellen. Er zijn tevens drie rijmodi voor gebruik voor op het circuit. Daar is dit bommetje namelijk voor ontworpen. Deze zijn Wet, Dry en Full.

Verdere specs over de prestaties zijn er nog niet, maar moeten veelbelovend zijn. Een auto als dit maakt ons toch wel heel hebberig en laat ons zien dat hot hatches ook elektrisch kunnen zijn.


Ook interessant!

  • Alpine A290_β
    Alpine A290 is de eerste elektrische hot hatch
  • Alpine A110R
    Alpine A110R is bloedsnel én officieel!
  • Rallylook maakt de Alpine A110 nóg cooler
  • Blauwe Alpine A110R
    Blauwe Alpine A110R in het vleesch is nog heftiger

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

a290, alpine, Elektrisch, goodwood-2023, hot-hatch

Vorig bericht: « Porsche 718 Spyder RS: 9.000 tpm met open dak
Volgend bericht: ‘Radiocommunicatie zou verboden moeten worden in de F1!’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. erwingrunn zegt

    10 mei 2023 om 07:51

    Leuk design, al ben ik niet weg van de verlichting aan de voorkant.
    Als het interieur de productie fase haalt, dan haak ik af.
    Ik zie mezelf niet meer elke keer klauteren naar de bestuurdersstoel 😁

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      10 mei 2023 om 08:26

      Ik geloof, dat ik ook liever een tweezitter met standaard stoelopstelling dan een driezitter met de bestuurdersstoel in het midden zou hebben. Daarom benieuwd of dat laatste het productiestadium wel haalt.

      Login om te reageren
  2. allesmetturbo zegt

    10 mei 2023 om 08:40

    Stoel in het midden en die velgen zijn beide echt gaaf

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      11 mei 2023 om 05:16

      Dit zijn juist de twee zaken die ik graag anders zou zien; stoel in midden is erg onpraktisch en vierkanten in de velgen slaan mi nergens op (design om het design?)

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    10 mei 2023 om 09:06

    Heel dik! Alleen die neppe uitlaten zijn natuurlijk wel een beetje sneu.

    Login om te reageren
  4. flyerbunch zegt

    10 mei 2023 om 09:11

    Denk dat de tussenfase juist de 3 stoelen zullen zijn. Het is geen McLaren F1 dus.. wel grappig karretje, maar dit zal dus een afgeleide Alpine versie zijn of gaat de Renault 5 gewoon verder onder Alpine?

    Login om te reageren
  5. drsjeroen zegt

    10 mei 2023 om 09:16

    Hoe vet ding! Hebben! Niets meer aan veranderen. Laat het maar afwijken van ff norm

    Login om te reageren
  6. drsjeroen zegt

    10 mei 2023 om 09:17

    Zag ik trouwens dat hij schakelde? In een elektrische auto? Ten eerste waarom? Ten tweede wel heel lekker om zelf te roeren

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      10 mei 2023 om 09:48

      Dat is de handrem (een echte!) om de auto te ‘zetten’ voor de bocht.

      Maar dik ding. Naast de Porsche Taycan de tweede EV die ik zo voor de deur zou zetten.

      Login om te reageren
    • Romano zegt

      10 mei 2023 om 09:48

      Denk dat ie aan de handrem trok.. Wat ook al heel erg leuk is trouwens.

      Login om te reageren
  7. heckblende zegt

    10 mei 2023 om 09:31

    “Het ontwerp grijpt terug naar het verleden. De auto lijkt een beetje op de Renault 5 Alpine”

    Nee de auto lijkt vooral op de aankomende Renault 5 (E-tech prototype). Waarom wordt deze in dit bericht helemaal niet genoemd?

    Login om te reageren
  8. ggj1987 zegt

    10 mei 2023 om 09:35

    Wat zou ik deze auto graag met de Renault Alpine 1.8 turbo willen zien. Pk’tje of 300, handgeschakeld, moet te doen zijn toch?

    Login om te reageren
  9. Habanero zegt

    10 mei 2023 om 09:47

    De oude R5 Turbo was een baanmachine pur-sang. Niets kwam dichter dan alleen maar een dikke motor op vier wielen. Zelfs ‘mini-versie’ voor het grote publiek (die daarmee niets te maken had) had iets dat geloofwaardig genoeg was en bleek nog betaalbaar ook. Dit wordt wellicht geen van twee. Het is een nieuw, opzichtig speeltje, het gekunsteld (maar eigenlijk krampachtig) immiteren van het verleden met LED-lampen en lelijke velgen, bedacht voor hipsters met flinke bankrekening. I’m sorry, dat heb je met de generatie die het origineel nog gekend heeft.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      10 mei 2023 om 11:20

      Ik vind het basisontwerp wel geslaagd. De overstylde led-lampen en neppe uitlaten zijn wel wat minder, en die ‘vierkante’ velgen zijn echt hondslelijk… maar goed, die kun je vervangen door wat Speedline’s ofzo ;-)

      Login om te reageren
  10. rwdftw zegt

    10 mei 2023 om 10:57

    Zowel mijn moeder als mijn oma hadden Renault 5 modellen. Ik zie automerken teruggrijpen naar hun historie door een retro model uit te brengen. Wat betreft de Renault 5, die kan dat gevoel van vroeger niet meer in leven krijgen. Het staat te ver van de basis.

    Login om te reageren
  11. lucblocken zegt

    10 mei 2023 om 12:56

    Velgen zijn volgens mij gebaseerd op de velgen van de oude A110

    Login om te reageren
  12. MarcoM zegt

    10 mei 2023 om 19:47

    Stoer uitziend bommetje, ben benieuwd.

    Login om te reageren
  13. Albert zegt

    10 mei 2023 om 20:00

    Een ‘bommetje’ houd toch ook een respectabele topsnelheid in.
    Dus boven de 250km/h zou ik zeggen. Maar het is een elektriek geval dus zal wel begrensd zijn op 140km/h. Want anders is die Duracell na 2 minuten topsnelheid alweer leeg.

    Login om te reageren
  14. Eduardo Cuvelier zegt

    14 juni 2024 om 11:00

    Alpine A290_B Compelling Concept Car – Score :
    – Emil Rottmayer : ‘S.O.L.O’
    – https://www.youtube.com/watch?v=QthTbj-MM4s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North