De Fiat 500X is vernieuwd

Auteur: , 49 Reacties

Pak het vergrootglas er maar bij.

Fiat heeft de in 2014 geïntroduceerde 500X in het nieuw gestoken. Na vier jaar was het tijd voor een facelift, al is het autoconcern zachtjes te werk gegaan. Het verschil met het uitgaande model is minimaal. LED-verlichting en ietwat gewijzigde bumpers zijn zo’n beetje de enige zaken waar je de facelift aan kunt herkennen. In het dagelijks leven is het zelfs als autokenner goed kijken.

Een geparkeerde facelift 500X is in dit geval makkelijker te herkennen. Een blik in het interieur laat namelijk zien dat Fiat heeft gekozen voor nieuwe tellers en een 7-inch infotainmentscherm. De gezinsauto is nu ook te krijgen met zaken zoals Android Auto en Apple CarPlay. Tevens komt de facelift met nieuwe rijassistentsystemen zoals Lane Assist en verkeersbordherkenning.

Andere vernieuwingen vinden onder de kap plaats. De 500X krijgt de nieuwste generatie drie- en viercilinder motoren mee. Volgens de Italianen zijn de benzinemotoren 20 procent zuiniger en de diesels 20 procent stiller in vergelijking met de concurrentie. Het begint met de 1.3 MultiJet dieselmotor. Dit blok levert 95 pk en 200 Nm koppel. Vervolgens komen de 1.6 MultiJet diesel met 120 pk en 320 Nm en de 2.0 liter met 150 pk en 350 Nm koppel. Laatstgenoemde komt standaard met een automaat en vierwielaandrijving. Qua benzinemotoren begint het bij een 110 pk sterke 1.6 E-Torq. Daarnaast is er een 1.0 driecilinder met 120 pk en 190 Nm koppel. Het benzine-topmodel is een 150 pk en 270 Nm sterke 1.3 vierpitter.

Prijzen en beschikbaarheid voor de Nederlandse markt zijn op dit moment nog niet bekend. Het is tevens niet duidelijk welke motoren naar onze markt komen. Een video van de facelift 500X check je op Autojunk.



49 reacties

Vond de oude mooier…
@jaspervdwinden: denk niet dat hier echt van ‘mooi’ te spreken valt
@schuiftrompet: is toch best geinig, keer wat anders
@schuiftrompet: doe eens wat positiever, het leven is een feest
@schuiftrompet: van alle 500 derivaten kloppen de verhoudingen bij de 500x nog het best. De 500l, die doet pas pijn op je netvlies. Helaas woon ik momenteel in een land waar die pijn elke dag weer beleefd mag worden.
@jaspervdwinden: was niet mooi, is niet mooi
@jaspervdwinden: sorry jongens, wilde er nog een positieve draai aan geven op deze mooie dinsdagmorgen… 😂
@jaspervdwinden: doe eens niet zo negatief
Achterzijde foto?
@elemento: het is een fscelift he, geen buttlift. Dus daar zal dan wel niks aangepast zijn.
@thomcarspotter: de achterlichten zijn in stijl van de nieuwe ‘kleine’ 500 gefacelift
Nieuwe looks maar op een platform waar in den beginne nog een paard voor moest, zo oud. Kom op FCA, kom nou eens met iets nieuws in dit segment. En zorg dat het platform breed deelbaar is zodat Alfa een nieuwe Geilejetta kan brengen.
Die gerecyclede meuk kennen we nou wel.
@e34m5touring: Wat maakt dat nou uit? Ding ziet er nog keurig uit wat mij betreft en er ligt en fonkelnieuwe generatie motoren in, die ook zijn weg naar de rest van FCA gaat vinden.
@trustmeiamanengineer: Welke rest? Dr is helemaal geen rest. De Alfa loopt op zn allerlaatste benen, de Mito is er al helemaal niet meer en bij Fiat zijn de modellen inmiddels ook 100j oud.
@e34m5touring: Fiat bestaat inderdaad al ruim meer dan honderd jaar…
Wat maakt het nou uit hoe oud een auto in de basis is, de 500 verkoopt nog als een trein. Verder doet Jeep goede zaken in de USA. Uiteraard mag Fiat wel eens wat gaan doen aan een nieuwe Punto en de Giulietta laat ook te lang op zich wachten. Maar er wordt hier ook even vergeten dat de 500X is de eerste is in Europa met de nieuwe benzine motoren. En van Alfa kunnen we geheid mooi nieuws verwachten binnenkort.
@trustmeiamanengineer: Jeep Renegade was de eerste… Onderhuids natuurlijk gewoon dezelfde auto, die zij aan zij met de 500x van de band loopt.
@trustmeiamanengineer: Jeep doet het goed maar niet met de modellen die deze tech delen. Fiat USA verkoopt voor geen ene meter. Ja, met gigantische discounts voor Fiat, Alfa en Abarth wordt er nog wat gedaan maar de marges zijn om te janken. En als de concurrentie je links en rechts voorbij schieten qua techniek, veiligheid etc is het een kwestie van tijd voordat dat wel een probleem wordt. En aangezien er geen fluit ontwikkeld wordt loopt de achterstand alleen maar verder op.
@e34m5touring: de huidige 3 serie is en oogt ook behoorlijk antiek, een oud model hoeft kennelijk succes niet in de weg te staan.
@eelco74: Die komt uit 2012. Onderstel van die 500 komt van een Panda uit 2003. Dat is nog eens 9j ouder. Vind ik een behoorlijk verschil. Heb niks tegen die merken. Heb net mn 6e Alfa de deur uit gedaan. Maar je kan niet ontkennen dat de tijd toch echt begint te dringen voor een aantal van hun modellen. En opvolging is er niet.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het echte nieuws zit er dus niet in dat het exterieur en interieur vernieuwd zijn, maar dat de nieuwe Firefly motoren eindelijk in Europa leverbaar zijn. Vraag me af of dit ten koste gaat gaan van de 0,9 Twinairs.
@barchettadriver: Die nieuwe motoren zijn de redactie niet opgevallen.
@barchettadriver: zijn al leverbaar in de Jeep Renegade. Rijdt prima ook. Kan me niet voorstellen dat ze de oude 1.6 hierheen halen, zal met z’n hogere uitstoot duurder zijn dan de 1.0 T3 denk ik.
@barchettadriver: Die o.9 Twinairs zijn echt een verschrikking. Rijdt helemaal niet soepel en er komt een vreselijk geluid uit. Ben zelf ook aan het kijken voor een auto nu en ik vind de Punto wel leuk, maar ik laat ze allemaal staan vanwege die grasmaaiermotor.
@berlinetta: Clarkson was lyrisch over die motor. (in de 500, niet in de Mito)
@karaya: Ik heb zelf 50.000 km ervaring met een 0.9 Twinair en ik ben er niet enthousiast over. Lawaaierig blok dat niet soepel rijdt en ook niet eens zuinig is. Het enige voordeel was dat er nog best een beetje pit in zat, maar dat was dan ook alles.
@berlinetta: Mijn vrouw heeft 60k ervaring met de Twin Air in haar 500C en dat bevalt prima.
Geluid klopt ook in een 500 en ding haalt op de snelweg 1:20.
Is ook volkomen probleemloos. Nog nooit iets stuk gegaan aan die auto, nog geen lampje.
@cazzo046: Ieder zo z’n voorkeur dan. Kwalitatief vond ik het verder ook prima. Ging nooit iets kapot. Alleen slijtage op de knoppen kwam wel voor.
De 500x is de meest verschrikkelijke, oncomfortabele en onzuinige auto waar ik de laatste jaren mee gereden heb. Ik ken weinig auto’s die van buiten zo groot zijn, maar van binnen zo enorm weinig ruimte te bieden hebben. De automaat was de hel, het verbruik van een locomotief, evenals de draaicirkel. En zou je de stoelen vervangen door mini hunebedden, dan zou de rit al een heel stuk comfortabeler worden. Ik geloof niet dat het met deze nieuwe versie een stuk beter word. En 20% minder verbruiken dan de concurrentie? Wie zien zij als concurrent? Hummer?
@rikus: bedankt voor de bevestiging, ik had al jaren dit vermoeden. Soms zie je een auto en denk je man man man wat is dit een ellende. Maar je mag er niet over oordelen vind ik, zonder dat je er mee hebt gereden of een gebruikers ervaring hebt gehoord.
@mikje90: Er zijn genoeg testen en gebruikersreviews voorhanden. Die hadden een ander oordeel dan onze rikus.

Natuurlijk staat het je vrij je in deze aan rikus vast te houden.
@karaya: het staat mij ook voor de geest dat men de 500X, in tegenstelling tot de 500L, een prettige auto vindt..
@jochempie: dat is ook niet echt moeilijk… ik ben best een fiat-fan… vind de 500 en 500x nog altijd guitige karretjes.. ben een multipla fan (heb er zelfs een gehad :-)). maar moet spontaan braken bij de 500L.. die klopt gewoon niet…
@hans75: Het klinkt alsof je over het uiterlijk spreekt. Is natuurlijk een beetje subjectief. Maar hoe hij rijdt, hoe praktisch hij is, hoe zuinig hij is, hoe hij in elkaar steekt, dat soort dingen bedoel ik meer.
@jochempie: klopt zeker.. heb er nooit in gereden… (gaat ook niet gebeuren vrees ik ;-))
@hans75: Zijn er toch meer dan een half miljoen van verkocht. (vind het ook niks)
@karaya: heb je een link? Ik rijd in veel verschillende auto’s, en kan aan elke auto wel iets leuks ontdekken. Vooral omdat ik autorijden op zichzelf ook heel leuk vind. Met de 500X heb ik zo’n 15.000 (dure) kilometers gereden. Vooral lange afstanden. En vanaf de start vond ik het een drama. Het enige positieve vond ik het infotainment. Dat was goed voor mekaar, lekker snel (lezen we even mee Peugeot?) en het geluid was ook wel oké. Kijk ik weet niet hoelang een auto journalist met een auto rijd. Maar op langere termijn komt deze auto je de strot uit. Vooral het verbruik. Ik moest een paar dagen achter elkaar een rit van zo’n 470 km maken. Mag je gewoon twee keer tanken hoor. En bij de benzine motor gaat er gewoon voor 70 euro in. Stadsverbruik was ook om te huilen. Ik kan moeilijk geloven dat deze auto geprezen word. Door een objectieve auto journalist. Mocht je een linkje hebben, dan lees ik graag het tegendeel.
@karaya: zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten. Deze meneer verkiest een Fiat 500x boven de Golf 7. Niet bepaald auto’s die je met elkaar kunt vergelijken, maar goed.. Ik was enigzins verbaast. Ik ben geen Golf fan, maar vind het wel een fijne auto. Hij klopt gewoon, en kan weinig vinden waar ik me aan kan storen. Kan er daarom niet bij hoe je een 500x boven een comfortabele reisauto zou verkiezen. Ik had gehoopt dat je trouwens met wat meer lovende reviews zou komen. Deze meneer is positief, maar het komt op mij niet over dat deze 500x een regelrechte uitblinker is. Ook de reacties van anderen onder de review zijn niet dol enthousiast. En mensen met Fiat in een nickname neem ik bij dit soort reviews maar met een korreltje zout. Maar goed. Ik zeg niet dat mijn mening van belang is. Huur er één en rij er eens een paar weken mee.. Ik ben benieuwd.
@rikus: Dat was laatst in Milaan de bedoeling (huur) maar we kregen een gratis upgrade. (Alfa Giulia)

Overigens, ik gruw van de Golf 7. (in gereden)
E-Torq? Wat is er E aan? Zit er een elektrische turbo op? Of is het alleen een modegril?
@gulli: De E vab Emotie, de tranen schieten ervan in je ogen…
Dit heeft toch niks meer met een fiat 500 te maken
@rob5nismo: de naam
Ik dacht dat de achterlichten ook aangepast waren dit had ik op een paar foto’s gezien…?
Hoewel ik niet van de SUV’s ben, vind ik dit toch wel een leuk karretje om te zien. Veel sprekender in ieder geval dan de volstrekt inwisselbare VW/Skoda/SEAT drieling.
@ramshoek: Persoonlijk zou ik liever een van die 3 rijden dan dit ding. Ik krijg bij elke 500 derivaat nog steeds een vrouwenauto gevoel.
Hmm… doe mij maar de Jeep Renegade. Die smoelt beter.
Dat is een mooi gebouw op die eerste foto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).