De fraaie Kia Stinger heeft een Nederlandse prijs

Auteur: , 87 Reacties

Het rode gevaarte is niet voordelig.

De nieuwe Kia Stinger is dé verrassing van 2017, uit Zuid-Korea. De auto komt ook naar Europa en Kia heeft zojuist bekendgemaakt wat ‘ie bij ons mag gaan kosten. In Nederland levert het merk de Stinger standaard als GT-Line. Dit betekent onder andere navigatie met een 8-inch touchscreen, geluid van Harman Kardon, een glazen schuif-en kanteldak, een head-up display en lederen bekleding.

Qua motoren is er keuze voor een 2.2-liter CRDi viercilinder turbodiesel met 200 pk en 400 Nm, een 2.0-liter turbo viercilinder turbobenzinemotor met 255 pk en 353 Nm en het topmodel, de Stinger GT met een 3.3-liter twin turbo V6, goed voor 370 pk en 510 Nm! Klinkt allemaal lekker, maar daar staat natuurlijk wel een prijs tegenover.

De turbodiesel is er vanaf 59.995 euro en de 255 pk sterke benzinevariant heb je vanaf 67.995 euro. Ergens onderaan het persbericht spreekt Kia over de prijs van de V6-variant. Waarschijnlijk omdat ze zich een beetje schamen voor het torenhoge BPM bedrag dat de Nederlandse staat mag incasseren. Het topmodel is er namelijk vanaf een brutale 99.995 euro. Kia zegt zelf al niet veel verkopen te verwachten van deze dure zespitter.

De verkoop van de Stinger verloopt via geselecteerde dealers van het merk. Voor het onderhoud maakt het niet uit. Elke Kia-dealer weet raad met de luxe sedan. Net als alle andere Kia’s komt ook de Stinger met zeven jaar garantie.



87 reacties

Zo hé, een ton voor een Kia! Dan snap wel dat Kia zegt dat ze niet veel verkopen verwachten. Mocht iemand toch dat bedrag lappen, dan stel ik voor dat wij als Autoblogleden die persoon voordragen voor een lintje.
@edge: en mochten ze bij de Kanselarij der Nederlandse Orde (Ik heb het opgezocht) niet snappen dat dit een belangrijke en moedige daad voor de instandhouding van deugdelijke auto’s betreft, dan moet autoblog misschien maar zelf een lintjes orde in het leven roepen.
@Edge: alleen voor 40K minder heb je wel een, in mijn ogen dan, een behoorlijke fijne diesel. Of die veel gaat verkopen durf ik ook niet te zeggen maar die ton voor die 6 pitter gaan we inderdaad zeker niet veel tegenkomen.
@rhellema: volgens mij staat er 60k voor een diesel en geen 40! maar misschien lees ik t verkeerd. Vind 60k toch ook een behoorlijke prijs…
@tvr1974: daarom heb ik er ook minder bij gezet😉👍🏻
@rhellema: voor 40k minder heb je ook een 330d M Sport met 260pk en 510Nm, of voor 56k een 326pk 340i, toch wel mijn keus in dit geval. Wel saai, dat dan weer wel
@jzaero: klopt. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het vermoeden heb dat de KIA wel wat meer ruimte heeft dan de genoemde BMW, echter de vakantie heeft van mij een dermate lui persoon gemaakt dat ik er op het moment van schrijven geen zin in had om die specs op te zoeken. 😄🍻
@Edge: komt vast wel goed. Als je zo’n goed persoon bent dat je zo’n groot bedrag direct in de staatskas wil storten dan kan het niet anders dat je voor de eerst volgende Koningsdag een lintje krijgt!
Ik zou alleen de Stinger GT 4WD met handbak willen hebben.
@HZW: Handbak?! Vreselijk.
@porschepdk: Haha, meneer “porschepdk” heeft wat te zeveren over een handbak. Ja, wij van WC-eend haten Glorix ook. Door de context slaat uw reactie nergens op.
@Jochempie: sorry Jochem, zo zie ik het nou eenmaal.
@porschepdk: WC-eend medewerkers ook ;)
@HZW: waarom zou je een handbak willen in een boot op wielen?
@plopkoekje: Je reageert in het verkeerde topic volgens mij.
Nondejus wat een geld! Het is een gave bak, maar voor die bedragen kun je ook een Giulia met alles erop rijden. Sterker nog, de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is maar iets duurder dan de Stinger V6….
@trustmeiamanengineer: een Duitser met deze uitrusting daarentegen…
@janjansen: Uitrusting? Doe mij een stuur, een handbak, airconditioning en cruise control en ik ben tevreden.
@Jochempie: cruise control mag er ook nog af wat mij betreft
@thomasthomas: Heb nu geen cruise control, en de meeste van mijn afgelegde kilometers betreffen ritten die tussen de 800 en 1200km zitten. Niet leuk :(
@trustmeiamanengineer: Ik geloof dat je het top model ook qua prestaties in de buurt van de Giulia Q moet zien.

https://www.youtube.com/watch?v=xWav-j8RHUI

Een driftende Kia Stinger. En dat gaat behoorlijk gemakkelijk zo te zien.
@kilum: Tja, schijnt ook wel heel behoorlijk te sturen die Stinger. Maar je komt toch in ieder geval al 140pk tekort dan..
@trustmeiamanengineer: De Giulia Q is wel 13K duurder. En vergeleken met dit ding kaal uitgerust.
@kilum: Knetters, wat een open diff :D Laat maar weer. Het leek zo leuk.
@trustmeiamanengineer: Idd: de Giulia Veloce: afgeladen met alle opties blijft ‘ie onder de 255 PK versie van deze Kia. Ik voorzie weinig omzet voor deze Stinger. Vreemde prijsstelling voor een Koreaan.
@ttr6: denk ook meer dat Kia niet voor de Nederlandse markt opteert. Maar meer voor Amerikaanse dan is de verhouding alfa-kia iets anders
@trustmeiamanengineer: het zal hier op AB als vloeken in de kerk worden beschouwd, maar als ik moest kiezen tussen een Giulia QV en een Stinger GT V6, ging ik in dezen voor de Koreaan.
@RRRobert: ben het helemaal met je eens, dus het is verantwoord gevloek ;)
@trustmeiamanengineer: Ik denk dat Kia m toch wel een klasse hoger in probeert te zetten. De Stinger is ook 19cm langer dan de Giulia en heeft een 8cm langere wielbasis.
Bij de Giulia wil je niet achterin zitten, heb t bij de Stinger nog niet geprobeerd.
Ze maken meteen weer de zelfde fout als bij de introductie van de Optima. Alleen het bomvolle semi top en top model in Nederland op de markt. Met ons belasting klimaat werkt dit gewoon niet goed. Misschien moet de importeur eens een goed gesprek hebben over wat wel en niet werkt in Nederland met Kia.
Nee. Te veel. Zelfs bij een situatie M2B (Money to blow) zou ik het er niet aan geven.

Tenzij Clarkson gaat beweren dat die minstens even leuk rijdt als een 1M coupé.
@dromedaris: dus wat die blaaskaak roept is waar…

Man man man…
@awesome: genderneutraal genderneutraal genderneutraal*
Deze wagen bevalt me zeer goed behalve zijn badge dan misschien tijd voor KIA om een luxedivisie vergelijkbaar met Lexus of Infinity op te zetten.
@sezz: Mazda has een luxe divisie, Xedos. Mislukt. Infinity is in Europa mislukt. Of Lexus nou gelukt is kun je zelfs over discussieren. Ik denk dus dat een luxe divisie opzetten voor Europa juist niet is wat je moet doen. Badgegeile Amerikanen, die lopen er weer helemaal mee weg.
@mashell: helemaal waar. Infiniti, Lexus, en vooral Acura zie je op elke straathoek! Het heeft denk ik niet zoveel met badge-geilheid te maken maar wel met lage belastingen op luxe (lees milieuonvriendelijke) wagens.
@mashell: Volgens mij draai je het volledig om. Die Amerikanen zijn niet zo badge-geil.

Daar kon Lexus gewoon met hun eerste auto komen en het werd herkent voor zijn kwaliteiten. Flinke verkopen ten koste van concurrentie.
Hier kan dat niet, want hier wil juist iedereen die vertrouwde (Duitse) badge erop en gaat men nooit iets anders proberen.
@fanboy: Amerikanen zijn net zoals Europeanen ‘badgegeil’, maar bij hun gaat dat van nature over andere merken door verschil in met name interieurwensen.
@inoh: Dat kan zijn, maar dat is echt niet het enige.
Ze zagen de LS400 en de kwaliteit/betrouwbaarheid die het bracht, en stapten daar op in.

Maar het klopt wel dat men in Amerika betrouwbaarheid belangrijker vind dan interieurafwerking.
@mashell: De Xedos-lijn is geflopt vanwege het gekozen tijdstip van lancering in het begin 90-er jaren toen men Japanse auto’s in vergelijking met sommige modellen nu althans nog niet associeerde met status en luxe. Mazda destijds niet echt zijn schouders eronder gezet heeft om dit beeld te veranderen door grootschalige publiciteitscampagnes en dergelijke, iets wat Lexus niet verzuimde, want het grote publiek kende dit merk volgens mij niet eens. En omdat de twee modellen die men aanbod niet bepaalt onderscheidend waren in uitrusting en vormgeving die min of meer standaard Japans aandeed met als enige bijzonderheid de V6 motoren die geleverd werden.
@sezz: bestaat al: Genesis.
@gregorius: Genesis is van Hyundai
@v8t6t5: en Kia ook.
Hyundai is de normale.
Kia is eigenlijk dezelfde, met een andere design-saus aan de buitenkant.
En Genesis is het luxemerk.
@gregorius: Dat Kia onderdeel uitmaakt van Hyundai betekent niet dat Genesis automatisch ook het “luxe” merk van Kia is. Zo is deze ook niet in de markt gezet.
@sezz: interrrrrpunctie a.u.b.
@autodrop: Pfff de pot verwijt….kreeg jij zelf niet de les gelezen deze week over je incorrect gebruik van leestekens die men aantrof uitgerekend in een post van jou waarin je wederom iemand op zijn taalfouten wees hahaha.
Veel geld. Echt heel veel geld. Zeker voor een Kia. Maar fraai is hij wel, ontzettend!

De diesel zou voor mij interessant zijn. Maar hij is echt te duur. Zo’n €20.000 euro als je het mij vraagt. De afschrijving zal wel riant zijn denk ik.
@viezefreddyw: Ik denk het ook. Misschien dat je maar een jaartje hoeft te wachten totdat die €20k er af is. 😉
@viezefreddyw: over een of twee jaar importeren uit DL dan maar?
@viezefreddyw: de diesel, als je die vergelijkt met de concurrent van VW de aerton en dan een vergelijkbaar uitrustingsniveau kost die 65k. Dus dan valt de Kia wel mee! Plus je hebt een auto die niet lijkt op de eerste de beste andere vw, vooral het dash bij vw is uitwisselbaar. De Kia zal zeker een uniekere verschijning blijven, maar wel een mooie!

Heb het nu ook met mijn optima, pas 1 tegengekomen, terwijl ik toch al 22k aan kilometers heb gemaakt in NL
@jvthof: dan zou ik maar niet hier in Zeeland gaan rijden kom er dagelijks 1 of 2 tegen (niet zo moeilijk want 1 daarvan woont letterlijk om de hoek)
@jpoers: haha ook daar ben ik al geregeld geweest ;)

Maar bedoelde meer, met een Passat, A4, a5 kom je op elke weg altijd wel een zelfde tegen..
@jvthof: mondeo, 5 serie, e klasse, etc. Klopt heb je gelijk en is het gelukkig een mooie toevoeging aan Hollands autopark.
Ze zijn goed bezig daar! Het interieur ziet er op de plaatjes echt uit als een Mercedes interieur, in real life zal het Mercedes interieur er nog en tandje beter uit zien dan dat van de Kia, maar als je ziet van waar ze gekomen zijn dan is dit echt heel goed!
Die V6 zou je eigenlijk in Duitsland of België moeten kopen. Iemand de prijzen daarvan?
Ik rijd zelf duits, maar ik zou hier een duitser voor laten staan! Lekker dik in de spullen en awd, ik vind deze kia echt prachtig. Veel mooier dan een 4 serie of de nieuwe a5. En er hebben duitsers aan gewerkt met mensen van kia dus de techniek en kwalitieit zullen wel dik in orde zijn.
Leuk ding voor een Kia. Maar voor dat soort bedragen zou ik elders kijken…
Wat een kansloze prijzen
Leuke imagebuilder, maar volstrekt kansloos. Een BMW 430i is er al voor 51.136 Euro, Audi A5 coupe quattro 55.940 Euro. Wie koopt er dan nog een Stinger? Moet je wel erg graag van je geld af willen. Afschrijving zal ook idioot hoog worden. Wellicht leuk om over een paar jaar tweedehands voor weinig op de kop te tikken. De kwaliteit zal vast in orde zijn. Maar dit wordt geen succes.
@persian1: je hebt natuurlijk gelijk wat dat laatste betreft, maar zijn de uitrustingsniveaus ook van gelijkwaardig niveau? Standaard zit de Kia toch een stuk beter in de opties denk ik.
@2wheeler: Neem je dan de restwaarde ook mee?
@griffendahl: als je de Duitsers op gelijk uitrustingsniveau wil brengen dan ben je vaak 15k aan opties kwijt! Dan tikt ook aardig door. Als ze dadelijk beide 5 jaar oud zijn mag de Kia dus best 15k goedkoper zijn in aanschaf tweedehands
@jvthof: De opties zie je ook gewoon vertaalt in de restwaarde hoor. En met 8-9K ben je echt wel helemaal klaar (full leather + meest luxe media & navi pakket + 4-5K aan overige opties). Dan heb ik liever een MB C350h voor 8K minder, sneller, premium en 8K goedkoper die aan opties te besteden zijn. En dan heb ik het niet eens over de restwaarde :)
@persian1: zijn allebei kleinere auto’s ;)
Het belastingstelsel in NL maakt dergelijke auto’s bijna kansloos. Kan het daarom des te meer waarderen dat Kia de auto hier toch gaat leveren.

Mooie bak!
@pindakoning: “gaat leveren” moet je lezen als “in de folder opnemen” en zal als statussymbool voor in de showroom fungeren. Maar goed; ik ben an sich ook heel blij met de komst van een ‘premium’ Kia D-segmenter als nieuw bloed. Maar als die nou voor 50K als instapper leverbaar was, dan werd het mogelijk nog een commercieel succes, nu zie ik dat inderdaad niet in…alleen de Kia dealer zelf zal er vermoedelijk in gaan rijden.
Enige interessante is de leaseprijs. Als die concurrerend is zal het best lopen. Die 3,5 man die er echt een koopt met centen doet dat toch wel. Maar lui uit hun bestaande leasert krijgen doe je alleen als het maandbedrag goed is.
@E34M5Touring: dat wordt geen interessante leaseprijs want de restwaarde zal heel laag zijn schat ik in.
@freezzr: Daar ben ik ook bang voor.
@E34M5Touring: Kia schrijft veel te hard af. Duitse auto’s zijn duur in aanschaf, maar hebben ook een hoge restwaarde. Vandaar de populariteit bij lease rijders.
@flutterby: Klopt, al heeft KIA ook wel stappen gemaakt daarin. Maar dit is teveel een niche, een hele fraaie auto hoor, maar geen aantallen monster. Zeker niet in NL vrees ik.
Een C63, M3 en een RS4 zijn van nog geen jaar oud ook te krijgen voor dat geld. Niemand gaat een ton betalen voor een auto die minder presteert, minder afgewerkt is en minder uitstraalt. En dat laatste komt puur en alleen omdat er Kia op staat.

Als ‘ie 60k had gekost had ‘ie nog een kans gehad.
Jammer want hij is absoluut prachtig vanuit elke hoek!
@dragspert: O heb je hem al gezien? Ook gereden?
@rolov: Je kunt hem op een hoop video’s al zien. Waaronder hier ergens boven waar ‘ie aan het driften is. Dus geen reclamefilmpje waarin de beste hoeken te zien zijn met perfecte belichting. Ding is gewoon prachtig.
Aziatische auto’s zitten altijd net wat knulliger in elkaar dan Duitse. Afwerking zal dus niet op Duits niveau liggen en het lakwerk zal wel weer dramatisch zijn. Dat zou geen ramp zijn als de prijs daar ook naar was.
Prestaties zullen wel Amerikaans georiënteerd zijn. Iets te lomp en gewillig optrekken vanuit stilstand zonder souplesse bijvoorbeeld.
Verder krijgt ‘ie van mij alle lof en voordelen van twijfel totdat ik hem in het echt kan zien en rijden. Ik ben zeer benieuwd!
Veel maar dan ook VEEL te duur, zal helaas voor geen meter hier verkopen. Zonde, het had een mooie afwisseling van de Duitsers geweest in dit segment op onze wegen.
Hier in Australië gaat de duurste net onder de 60k$ kosten, dat is omgerekend rond de 40k euro.. weet nog niet hoe de andere motoriseringen geprijsd gaan worden..
Erg mooi ,maar veel te duur.
Zo’n prestige wagen wordt door een particulier met geld of leasebedrijf aangekocht. Na 3 of 4 jaar willen ze weer wat nieuws/beters. Ze zijn ,volgens mij, totaal niet geïnteresseerd in liefst 7 jaar garantie. Hoe je het wendt of keert, daar betaal je voor. Geef de koper de keus ; 3 jaar garantie met fikse korting op prijs of niet zeuren en volop betalen en 7 jaar garantie (sigaar uit eigen doos).
En inderdaad ik zie ook de Alfa Quilia 260pk als een te grote concurrent.
@willemseles: die 7 jaar garantie is wel goed voor de restwaarde. Na 3 of 4 jaar zit er dus nog 3 of 4 jaar garantie op.
Een schitterende auto, maar deze prijzen had ik niet verwacht. Het Nederlandse belastingklimaat speelt hier natuurlijk ook flink in mee. Als ik een ton stuk moest slaan op een auto in deze klasse dan is er maar ééntje die ik zou willen: de Alfa Giulia QV.
Dit gaat niks worden. Als importeur zou ik hier niet eens mijn geld in gaan steken. Bijna 60k voor de dieselvariant. Wie gaat dat doen? Sowieso gaan leasebedrijven hier enorme tarieven voor rekenen want de afschrijving zal vast enorm zijn. Wie gaat er dan nog 60k uitgeven aan een Kia? Voor dat geld haal je een, enigzins karige, 5-serie maar met shitloads meer penisverlenging en waardevastheid….
Leuke bak voor zo’n saai segment. Gaat niet verkopen.
Een Audi S4 is (standaard) 20K goedkoper dan deze V6 variant, dus vergelijkbare prijs = kansloos voor Kia, helaas.
Dit wordt een leuke over een paar jaar op de occasion markt. Gevalletje geen hol meer waard.
Mooi ding, echter de prijs. Wie gaat dat er voor neerleggen? Voor €67000 staat er ook een Mercedes E250 AMG Line voor je deur met de nodige opties Of een andere Premium Duitser. Daar krijg je over 3 jaar nog wel wat voor terug.
Vergelijken met een 4-serie, A5’jes, Guillia, Arteon; D-segment. Jullie zitten verkeerd. Wel appels met appels vergelijken.

De stinger is een maatje groter! Namelijk E-segment.; Dus A6, A7, E-class en de 5 serie. Voor die prijs is het helemaal niet verkeerd; 60K fully loaded diesel.
Hele mooie auto, leuke techniek en schijnt leuk te rijden.

Ik wil ´m echt wel hebben.. alleen is het niet te betalen.
Hoe graag ik t allerliefst een Japanse E-segmenter voor dit geld zou willen (importeren), zou ik t dit best wel willen kopen. Weliswaar met de kop er af.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).