• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De gevreesde cijfers van Volkswagen zijn bekend

Auteur: RubenPriest, gepost 30 oktober 2024 om 10:56 – 15 Reacties

Volkswagen derde kwartaal 2024

Volkswagen moet genoegen nemen met een terugval in autoverkopen.

Na alle dramatische geluiden over fabriekssluitingen en ontslagen is het nu de tijd voor het financiële plaatje bij Volkswagen, hoe deden ze het in het derde kwartaal van 2024?

Nou, niet goed. Dat moge duidelijk zijn. In het derde kwartaal van 2024 verkocht de Volkswagen Group 6,5 miljoen auto’s. Dat is een daling van 4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2023.

Volkswagen derde kwartaal 2024

De winst daalde met 42 procent in vergelijking met Q3 2023. Volkswagen staat na 9 maanden 2024 op een winst van 13 miljard euro, dat was ruim 16 miljard in vergelijking met vorig jaar. Het derde kwartaal in 2024 kwam voor Volkswagen uit op 1,6 miljard euro. Fors minder in vergelijking met de 4,3 miljard euro winst in Q3 2023. De omzet kwam uit op 78 miljard euro, ongeveer gelijk met verleden jaar.

Het is niet zo dart Volkswagen fors in het rood staat. Dat scenario willen de Duitsers graag voorkomen, want het is evident dat het op deze manier niet goed gaat. Vandaar het idee om fabrieken te sluiten, personeel te ontslaan en zelfs loonsverlagingen door te voeren.

Al is het altijd de vraag wat er precies overblijft van de heftige plannen, want er zal ongetwijfeld een compromis worden gesloten met de vakbonden. Sterker nog, de vakbonden willen juist loonsverhogingen van 7 procent voor het personeel van Volkswagen. Kortom, het kan nog wel even duren voordat de partijen elkaar gaan vinden.

De tegenvallende cijfers hebben voornamelijk met de Chinese markt te maken. In Noord-Amerika en Zuid-Amerika namen de verkopen met respectievelijk 4 en 16 procent toe. Kijk je naar West-Europa dan zag de Volkswagen Group de verkopen met 1 procent. dalen, in China zelfs 12 procent. In de eerste 9 maanden van dit jaar noteerde VW wel 9 procent meer orders.

Ook interessant!

  • capaciteit accu VW ID3
    Banen weg bij Volkswagen door grote reorganisatie
  • Volkswagen helpt geld verbrassende Rivian
    Volkswagen helpt geld verbrassende Rivian
  • Tesla is nu ook ingehaald door Volkswagen
  • Komt deze nieuwe Volkswagen crossover jou ook zo bekend voor?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, geld, Volkswagen

Vorig bericht: « Hyundai IONIQ 9 gaat Kia EV9 achterna
Volgend bericht: Gespot – De Model Y-tegenhanger van Xpeng op vers kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    30 oktober 2024 om 11:01

    Iets met aandeelhouders en dividend

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      30 oktober 2024 om 15:40

      Iets met vooruit zien.
      Je kan wel wachten op rode cijfers maar anticiperen is beter.
      Als je weet dat er thuis komende maanden minder geld binnen komt dan pas je het huishoudboekje toch ook aan?
      Duurdere energie en arbeid. Tevens minder grote afzetmarkt. Geen tijdelijke maar langdurige trend.
      Je hoeft geen econoom te zijn om te begrijpen dat het dan snel de verkeerde kant op gaat.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        30 oktober 2024 om 19:44

        Dit soort onheilstijdingen heeft zich in de geschiedenis vaker voorgedaan. Die lessen uit het verleden zijn niet toepasbaar op het heden omdat de markt er simpelweg anders uitziet en toeleveringsketens er ook anders uitzien of onder controle vallen van een regime met andere opvattingen. Wat zeker niet helpt is de bemoeienis van nationale en lokale overheden. Maar het feit dat sjoemeldiesels bewust bestaan getuigd ook van de verkeerde strategie. En een bedrijfscultuur van zo’n omvang als Volkswagen verander je niet zomaar. Gooi d’r wat onrustige geopolitieke ontwikkelingen bij vlak naast de deur met grote impact op energie en je zit in een perfect storm… Menig politicus zag zoiets als COVID-19 ook niet aankomen maar de hele wereld had er mee te dealen…
        Aan de zijlijn staan met een hand in je broekzak en met de ander vingerwijzen is makkelijk. Ik geef het je te doen. Ik denk niet dat die VW-bestuurders met plezier naar hun werk gaan…

        Login om te reageren
  2. R8Banana zegt

    30 oktober 2024 om 11:02

    Gezien de omzet vergelijkbaar is is er dus niets aan de hand…… Enkel hadden ze zich te rijk gerekend vwb de winst….. Maarja dat doen aandeelhouders altijd….. stelletje jankerds dat ze zijn.

    Geen reden dus tot sluiten van fabrieken en ontslag voor personeel.

    Login om te reageren
    • 007 zegt

      30 oktober 2024 om 11:47

      Geen groei is achteruitgang, omdat de rest om je heen wel doorgroeit. Als aandeelhouder (vaak pensioenfondsen) wil je ‘bang for your buck’. Jij wilt toch ook dat jouw pensioenpotje goed rendeert?

      Login om te reageren
    • alfaqv zegt

      30 oktober 2024 om 12:16

      Veel te kort door de bocht. Als je omzet gelijk blijft maar je onkosten stijgen dan is er niks aan de hand?? Dus als jouw salaris gelijk blijft, maar alles om je heen wordt duurder dan heb jij op termijn ook geen probleem?
      Als Volkswagen nu geen actie onderneemt gaan ze straks failliet. En er gaan nog veel bedrijven volgen.
      Wat de aandeelhouders betreft, die hebben ooit geld verstrekt met als onderpand een deel van het bedrijf. Die doen niet aan vrijwilligers werk, net zo min als jouw bank dat doet met een hypotheek of een lening, die willen daar ook gewoon hun rendement op vangen. En als je die niet meer kan betalen dan willen ze ook dat je actie neemt, zeker als je eerder genoemde salaris niet stijgt, maar je onkosten wel.

      Login om te reageren
    • dees zegt

      30 oktober 2024 om 13:32

      En zonder de details te zien kan minder winst ook weer te maken hebben met boekhoudkundige trukjes.
      Maar minder winst kan ook omdat ze meer hebben moeten investeren om hun autos kwijt te raken.

      Login om te reageren
  3. RutgerK zegt

    30 oktober 2024 om 11:16

    De verkopen piekte begin dit jaar in China (beter dan BYD). De problemen komen van de niet EV’s die worden slecht verkocht in China en een al eerder voorgenomen sluiting van een fabriek die verouderd is. Dit is een joint-venture met SAIC en goed voor e productie van bijna 400.000 auto’s. De productie moet verplaatst worden.

    Login om te reageren
  4. b00st zegt

    30 oktober 2024 om 11:20

    Vakbonden : Wij willen een loonsverhoging.
    VW : Hmm, dat gaan we niet doen. We stellen een loonsverlaging voor.
    Vakbonden : Onmogelijk, we willen zeker behoud van loon!
    VW : Ok

    Login om te reageren
  5. Robert zegt

    30 oktober 2024 om 11:21

    Alles Voor De Aandeelhouders…

    Die 12% terugval in China heeft niet eens zoveel met politiek gevoede sentimenten te maken; in dat land gaat het al lange tijd niet meer zo goed op het economische vlak. De ‘groei’cijfers die men propageert en publiceert dienen al lange tijd met een korreltje stevige schep zout te worden genomen, want De Partij staat nou eenmaal geen gezichtsverlies toe.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      30 oktober 2024 om 13:34

      Precies, economie in China heeft het vrij zwaar. Werkloosheid gaat omhoog, diverse auto fabrikanten hebben het zwaar en de luxe producten zoals Rolex hebben het nog zwaarder.

      En volgens sommige experts liegen ze al meer dan tien jaar over hun groeicijfers.
      De steden/provincies krijgen aan het begin van het jaar te horen wat dit jaar hun groei moet/zal zijn.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        30 oktober 2024 om 14:01

        Precies.
        Dat liegen over de omzetcijfers is al tientallen jaren aan de gang. Ze hebben een groei target gekregen en als ze er niet aan voldoen volgen er consequenties.
        Dus worden alle cijfers net zo lang opgepoetst totdat de hele boel als een ballon uit elkaar knalt.
        Was vroeger daar al zo met de landbouw en nu dus met de industrie.

        Login om te reageren
  6. erce zegt

    30 oktober 2024 om 11:33

    Wat me van de week ook opviel is dat je vrijwel geen enkele ID3 meer ziet rijden.

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    30 oktober 2024 om 17:44

    Willen ze het dieselschandaal achter zich laten, dan begint men met heft in eigen handen nemen en inzetten in nog schonere diesels.

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    30 oktober 2024 om 22:51

    De meeste iD modellen wordt je niet vrolijk van, de iD-Buzz is leuk en herkenbaar, de rest niet.
    Ze zullen bv met een iD-Golf, iD-Beetle/Käfer, enz moeten komen die ook herkenbaar zijn als Golf en/of Beetle-Käfer.
    Ik begrijp ook niet, waarom EV’s van die rare afwijkende auto’s moeten zijn.
    Een Golf met iD.3 techniek zou naar mijn mening beter verkopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North