• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen helpt geld verbrassende Rivian

Auteur: RubenPriest, gepost 26 juni 2024 om 07:46 – 10 Reacties

Volkswagen helpt geld verbrassende Rivian

Met de hulp van Volkswagen moet Rivian weer floreren.

Het zijn geen makkelijke tijden voor de nieuwere autofabrikanten. De eerste kraakjes in het ijs zijn zichtbaar, bijvoorbeeld met het omvallen van Fisker. Al die nieuwe merken kunnen niet blijven bestaan, alleen de sterksten blijven over.

Nu gaat Rivian wat langer mee dan veel nieuwe merken van elektrische auto’s. Toch gaat het niet enorm lekker. Door tegenvallende vraag gaat het geld er harder uit dan het binnenkomt. Gelukkig is er een lichtpuntje in dit Marvel superheldenverhaal. Volkswagen stapt als een soort Batman binnen kom Rivian te helpen.

Het Duitse autoconcern gaat een joint venture aan met Rivian. Door middel van een financiële injectie moet er een gezonde fundering opgebouwd worden om op de lange termijn uiteindelijk winstgevend te zijn. Volkswagen heeft duidelijk vertrouwen in de Amerikaanse autofabrikant, anders ga je zo’n samenwerking niet aan.

Ford

In het verleden had Rivian al een samenwerking met Ford. Het grote autoconcern had een belang van 12 procent in het merk en even leek het erop dat ze zelfs samen EV’s gingen ontwikkelen. Ford verkocht echter het meerendeel van de aandelen toen Rivian naar de beurs ging.

5 miljard dollar

Met de investering is miljarden gemoeid. Volkswagen zou tot en met 2026 maar liefst 5 miljard dollar pompen in Rivian. Voor het Amerikaanse automerk is dit natuurlijk enorm goed nieuws. Al meer dan zes maanden zit het aandeel van het merk in een dalende trend. Dit grote nieuws zorgde voor een koersstijging van maar liefst acht procent. Voorlopig is het een pleister op de wond, het aandeel Rivian is bijna vijftig procent gedaald in het afgelopen halfjaar.

Rivian verkoopt minder auto’s vanwege de mindere vraag naar elektrische auto’s. Het is niet het enige merk dat er last van heeft. Ook Tesla en bijvoorbeeld Lucid voelen die pijn. Met een kostenverlaging, een vereenvoudiging van de productie en deze joint venture met Volkswagen moet Rivian over de lange termijn gaan floreren. De eerste kwartaalwinst zou niet lang meer op zich laten wachten.

Ook interessant!

  • Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken
    Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken
  • capaciteit accu VW ID3
    Banen weg bij Volkswagen door grote reorganisatie
  • Volkswagen ID.3 dankzij subsidie weer onder de 40k
    Volkswagen ID.3 dankzij subsidie weer onder de 40k
  • Nieuwe VW Transporter lijkt verdacht veel op een Transit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Maken of kraken, putdeksels onder een Rolls-Royce Dawn?
  • Koop de dikste station van Marktplaats (van een bekende eigenaar)
  • Deze Mercedes is speciaal voor huisjesmelkers
  • A1 en Q2 stoppen, maar er komt een nieuwe kleine Audi
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Rivian, Volkswagen

Vorig bericht: « De Volkswagen Golf 8.5 R (inclusief Variant) is hier [VIDEO]
Volgend bericht: Aston Martin Valiant: V12-speeltje met handbak »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    26 juni 2024 om 08:14

    Voor de Amerikaanse markt is het waarschijnlijk best een goede auto, voor Europa is hij veel te lomp. Dan moet het elektrische verhaal natuurlijk wel doorzetten zoals men al tien jaar roept, anders heb je gewoon een hele goede auto waar geen markt voor is.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      26 juni 2024 om 08:44

      Als ze de R2, en zeker de R3 een beetje een schappelijke prijs weten te geven zie ik die ook in Europa wel goed scoren.
      Maar inderdaad wel afhankelijk van de EV groeicurve, die toch een stuk eerder af lijkt te vlakken dan waar alle fabrikanten rekening mee hielden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 juni 2024 om 17:40

        En dat komt weer door het uitstel van 2030 maar 2035 voor verplichting van emissie vrije nieuwe wagens en de afzwakking van de Euro 7 norm. Iets wat weet het resultaat is van een lobby van enkele fabrikanten en het gebrek aan ruggengraat van politici.

        Login om te reageren
    • flow82 zegt

      26 juni 2024 om 10:52

      EV is leuk, maar (nog) niet voor het merendeel van de wereld. Azie loopt behoorlijk achter wat laadinfrastructuur betreft, en ik zie niet binnen 10 jaar dat dit significant zal veranderen. Het geld is er simpelweg niet (voor). Afrika zullen we het maar niet eens over hebben, en ik denk dat ook flinke delen van Amerika nog onderontwikkeld zijn qua laadinfrastructuur. Denk wel dat EV een kans heeft in meer stedelijke omgevingen, maar zal wel afhangen of de electa netwerken dit aan kunnen.

      Ik denk dat de EU met name dit verkeerd heeft ingeschat, al moet er natuurlijk wel iets gebeuren. Het volledig afschaffen van de ICE is nog niet handig. Hybride systemen zijn denk ik wel een prima tussenoplossing.

      Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      27 juni 2024 om 18:10

      De Rivians zijn anders best duur, pickup begint bij 70k en de suv bij 80k.
      Ik zie ze zelden rijden, imposant maar best duur dus.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    26 juni 2024 om 09:12

    Een auto vol slimmigheden en leuke features die Rivian. Daar moet echter natuurlijk wel voor worden betaald. Dus het ding zal ook aardig wat kosten om te maken. Denk ik.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      26 juni 2024 om 10:55

      Een groot deel van de kostprijs zal ‘m zitten in de electrische aandrijving. Al die andere snufjes zijn relatief minder duur, en bovendien spaart Rivian geld uit door het exterieur vrijwel gelijk te houden voor de verschillende uitvoeringen van een model. Geen afwijkende bumpers, verlichtingsunits etc, alleen de badge is anders. Het zou me zelfs niet verbazen als ze dezelfde koplampunits gebruiken voor meerdere modellen.

      Plus dat het merk zich nou juist onderscheidt door al die slimmigheden. Haal ze weg, en dan blijft eigenlijk alleen het kenmerkende uiterlijk over (waar ook weer wat van die features in zijn verwerkt); dan wordt het echt wel een beetje een me-too-auto.

      Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    26 juni 2024 om 10:00

    Grappig – ik zie die Rivian in de headerfoto met het woord Volkswagen erbij, en ik zie meteen allemaal styling-cues van de Passat B3 Variant… Louter toeval vermoedelijk.

    Login om te reageren
  4. William zegt

    26 juni 2024 om 12:49

    VW komt echt wanhopig over. Blijkbaar kunnen ze het zelf niet meer, en hebben hulp nodig van zo’n beginnend bedrijf. Beschamend. VW verkoopt in de USA al decennia lang niet goed, vandaar hun komende poging met het merk Scout.
    In hun hoofdmerk lijken ze niet meer te geloven.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juni 2024 om 17:43

      Ze hebben het hoofdmerk VW niet terug getrokken van de VS markt na het diesel schandaal in 2015 er is dus toch nog wel wat geloof. Waarschijnlijk is er ook geloof dat Rivian Tesla kan verslaan.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North