De GLM G4 is Dutch Design in Parijs!

Auteur: , 8 Reacties

Herken jij ook meteen een Nederlandse auto in deze Japanse supercar?

Maar, maar, dat is toch een Savage Rivale!?! Ja en nee. Dit is namelijk de GLM G4 uit het land van de rijzende zon. Eerder al meldden we je dat het Nederlandse Savage Rivale een samenwerkingsverband aan is gegaan met het Japanse Green Lord Motors (GLM). GLM is opgericht in 2010 en wordt ondersteund door voormalig Sony CEO Nobuyuki Idei. Het merk ontwikkelt zich de laatste jaren als een serieuze speler in de EV-wereld en wordt ook wel het Japanse Tesla genoemd. Momenteel bieden ze al de Tommy Kaira ZZ EV aan, die je zou kunnen benoemen als een soort Japanse Tesla Roadster.

De Japanners en Savage Rivale beloofden enige tijd geleden dat in parijs de eerste vrucht van hun noeste samenwerking te zien zou zijn. Die belofte lossen ze nu in met de GLM G4. De G4 lijkt heel erg op de Savage Rivale die we kennen, maar dan niet met een 6.2-liter grote LS6 V8 van GM onder de kap, maar met een stel batterijen. De batterijen zijn verdeeld over de voor en achterkant van de auto ten behoeve van de balans. Hopelijk hebben de techneuten ervoor gezorgd dat ‘ie niet kan gaan tollen om zijn as bij een aanrijding, maar dat zal wel goed zitten want GLM heeft een paar slimme voormalig mederwerkers van Nissan en Toyota binnen de gelederen.

Wat wel een beetje apart is dat GLM in hun persbericht hetvolgende schrijft:

GLM G4 boasts a new concept which is not an extension of existing internal combustion vehicles…

Hmm, is dat niet precies wat het wél is? Nou ja, misschien denken ze bij GLM dat ze weg kunnen komen met dit statement omdat Savage Rivale nooit dikke afzetcijfers behaald heeft en niemand naar Fifth Gear kijkt. De Japanners verwijzen dan ook naar Savage Rivale als een ‘design studio from the Netherlands’.

Desalniettemin vinden we het wel tof voor Justin de Boer en zijn kompanen dat het Savage Rivale project gereanimeerd wordt met een paar flinke Japanse stroomschokken. Dat die schokken flink zijn komt door twee elektromotoren die samen 540 pk en 1000 Nm leveren. Het moet voldoende zijn om de G4 in 3.7 seconden naar de honderd te katapulteren. De topsnelheid valt met 250 kilometer per uur een tikje tegen, maar ja, wanneer rijd je nou écht harder dan 250. Met een range van 400 kilometer scheur je wel bijna van Kyoto naar Tokyo.

Zie jij dit Hollandse design met Japanse techniek wel zitten of heb je liever een G6?



8 reacties

Ok, van het bedrijf dat ook de Tommy Kaira auto’s maakt, cool!

Maar het zal nooit iets met serieuze oplage worden. Wel leuk, deze Nederlands/Japanse samenwerking.
Ik heb de Savage altijd een ontzettend gaaf ontwerp gevonden, maar de technische lay-out klopte van geen kant. Dit is een hele verbetering, lekker stil hard cruisen en van de omgeving genieten!
@jaapiyo: EDIT: thx, is gefixt!

Ik vind het wel een interessant project! Aan ambitie ontbrak het Savage Rivale nooit echt, maar ik had wel altijd mijn twijfels bij de haalbaarheid van het project. Nu ze de handen ineen hebben geslagen met een ervaren partij als GLM, heb ik wel weer wat meer vertrouwen erin dat we een Savage Rivale op de weg gaan zien.

Zo te zien is de dakconstructie van de GTS komen te vervallen en heeft men gekozen voor een vast dak bij de GLM G4. Daardoor heb ik wel mijn twijfels over de instap achterin, bij andere auto’s met gullwing deuren (SLS AMG, Huayra) loopt de deur aanzienlijk verder door naar beneden om de instapruimte te vergroten. Geen probleem als ‘ie als 2+2 in de markt gezet wordt, maar voor volwassenen zou achterin instappen nog wel eens een hele acrobatische oefening kunnen worden.

Verder ben ik ook wel benieuwd wat dit betekent voor de Roadyacht GTS en de daarvan afgeleide GTR, zijn die projecten nu echt afgesloten of is het de bedoeling dat die wagens doorontwikkeld worden en straks naast de GLM te koop zijn?
En als t nu eens wel een succes zou worden zou dat toch enorm genieten zijn.
Cool dat er toch nog progressie in dit project zit. Elektrische aandrijving lijkt me ook een veel betere match dan een ouwe V8 voor een 4 persoons GT.
Ondanks die belachelijk oogende vleugeldeuren een doodsaaie auto om te zien.
Zat met dat eerste shot meer te denken aan de zonneauto van universiteit Eindhoven (Stella?)

Vind het ontwerp om heel eerlijk te zijn nu niet zo heel fantastisch.
Geen B-stijl! Prachtig

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).