De Mazda CX-60 bewijst dat een beetje meer altijd mogelijk is. Zowel qua grootte als qua pure kracht.
Denk je aan Mazda, dan denk je aan een eigenwijs merk dat een eveneens eigenwijze filosofie gebruikt om alles mee aan te duiden. Je zou bijna kunnen stellen dat al hun keuzes niet vreemd zijn, maar juist extra goed doordacht. Helaas zetten goed doordachte slechte keuzes geen zoden aan de dijk. Dat gevoel bekruipt ons een beetje wanneer je kijkt naar het huidige Mazda, helemaal in Nederland.
Elektrisch en hybride
Waar bijna alle merken zo veel mogelijk hybrides en ook EVs in hun gamma stoppen, is Mazda daar nog een beetje voorzichtig mee. Geen plug-ins, nog maar één EV en de meningen zijn verdeeld over hoe waardevol een mini-crossover met 200 km rijbereik is. Goed nieuws: Mazda gaat op de groene toer. En wel met deze hagelnieuwe Mazda CX-60.
Gloednieuwe Mazda CX-60
Om mee te beginnen: je denkt misschien dat dit een auto van het formaat CX-5 is, en dus de opvolger van die auto. Dat is niet zo: dit wordt een op zichzelf staand model boven de CX-5. Maten deelt Mazda niet, maar denk aan wat de Hyundai Santa Fe is voor de Tucson. Het exterieur kunnen we dan ook redelijk kort over zijn: Mazda’s Kodo-designtaal, waarmee dit qua styling toch wel een soort grote CX-5 wordt. Anders dan bij de CX-5 lopen de koplampen niet door in de grille en lopen de achterlichten juist wél verder door tot het Mazda-logo.
Groter platform
Technisch zijn er wat highlights. De gloednieuwe Mazda CX-60 staat op een nieuw platform dat Mazda ‘Large Product Group’ noemt, waardoor een reeks SUV’s voor andere markten nog boven de CX-60 komen. Voor ons blijft het bij de CX-60 en CX-80, die laatste gaat een soort CX-60 zevenzitter worden.
Plug-in
Zoals gezegd is de Mazda gloednieuwe CX-60 de eerste plug-in hybride van het merk, dat is dan ook voor nu de enige beschikbare motoruitvoering voor de CX-60. Toch is de benzinemotor ook geen kleine jongen: de 2.5 liter Skyactiv-motor uit de CX-5 wordt gebruikt. Deze levert van zichzelf 194 pk, maar in combinatie met een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor komt het totaalvermogen uit op 327 pk en 500 Nm. Daarmee sprint de Mazda CX-60 naar 100 km/u in een toch aardig indrukwekkende 5,8 seconden. De motor wordt gekoppeld aan een achttraps automaat. De batterij is 17,8 kWh groot en haalt 63 km volledig elektrisch, maar dan kun je maar 100 km/u rijden.
Zes-in-lijn én RWD voor gloednieuwe Mazda CX-60!
Het nieuwe platform waar de Mazda CX-60 op staat, is gebaseerd op achterwielaandrijving. Hoe premium! En over premium gesproken: de Mazda CX-60 komt ook met een heerlijke gloednieuwe motor. De CX-60 wordt namelijk de eerste Europese Mazda met de nieuwe 3.0 e-Skyactiv X zes-in-lijn met 48V Mild Hybrid ondersteuning. Gewoon een blubberdikke zescilinder voorin: het kan. Later, want Mazda maakt er nu nog weinig over bekend. Specificaties en wat dat in de CX-60 moet gaan kosten, bijvoorbeeld. De focus ligt nu nog op die PHEV-versie.
Interieur en techniek
Binnenin is het in principe wat je gewend bent: bovenop het dashboard staat een 12,3 inch groot touch screen. Deze is te allen tijde beschikbaar met navigatie en draadloze Apple CarPlay/Android Auto ondersteuning. Leuke nieuwe dingen zijn bijvoorbeeld het Mazda-personalisatiesysteem. Dan weet de auto wie er instapt en wordt alles ingesteld voor jouw lichaamsbouw: de stoelpositie, stuurwielpositie, spiegels, head-up display maar ook de geluidsbeleving en de klimaatinstellingen. Een ander nieuw systeem is See-Through View, een 360-graden monitor die op lage snelheid helpt met een goed zicht krijgen. Verder zijn er nog meer nieuwe veiligheidsfeatures zoals voetgangersdetectie, Active Lane Keep Assist en een intelligente versie van adaptive cruise control genaamd i-ACC.
Prijzen gloednieuwe Mazda CX-60
De vanafprijs van de gloednieuwe Mazda CX-60 is 51.690 euro. Er komen vier uitrustingsniveaus: Prime-line, Exclusive-line, Takumi en Homura. Die laatste twee zijn designedities. Bij de Takumi worden de grille en voorbumper uniek vormgegeven en alle accenten, waaronder de velgen, in zwart uitgevoerd. De Homura is meer gericht op sportiviteit en zorgt ervoor dat alle accenten worden meegespoten in de carrosseriekleur. Alle vanafprijzen zijn als volgt:
- Prime-line: 51.690 euro
- Exclusive-line: 53.190 euro
- Takumi: 57.190 euro
- Homura: 55.690 euro
Leaseprijzen beginnen bij 599 euro (operational) voor de Prime-line en 649 euro in de private lease. De auto is nu al te bestellen en de CX-60 staat naar verwachting in het najaar in de Nederlandse showroom.
seba zegt
Mooi, maar ik wil een nieuwe 6 station hybride of elektrisch. Geen suv gebak
kennone zegt
@seba: doe mij maar de 6 met die 6pitter👌🏼👌🏼👌🏼
moveyourmind zegt
Heeft wel iets Jaguar-achtigs. Ik vind deze Mazda weer erg geslaagd. Ook een erg mooi interieur, vooral met de lichte bekleding.
kubimazda3 zegt
Erg mooie auto, ben nu benieuwd hoe de cx80 word. Vind de wielen nog net aan kunnen op deze auto. Ze ogen iets aan de kleine kant.
Johanneke zegt
Dus voor die 52k gaat je auto al in 5.8 seconden naar de 100. Dat is serieus niet gek, je kan 3 cilinders met 130pk kopen voor dat geld.
Johanneke zegt
Okay even gechecked, een X1 of X2 moet nog wel voor een paar duizend aan opties op voor je aan de 52k zit, maar kijk dit, instappen in een audi q3 sportback kost je 51k. Met een 150pk motor! Wat een gruwelijk goede deal wordt dit dan ineens.
boriske zegt
Denk dat je deze eerder moet vergelijken met de Q5 en de X3.
pignon zegt
Zo! Dat ziet er echt goed uit. Ik ben niet in de markt, maar kan deze wel waarderen. Zeker het interieur
Goed_Koopman zegt
Mooie XC-60… ehh CX-60!
jvthof zegt
Maserati Levante 2.0
Zowel voor als zijkant
DeWitteCondor zegt
Doe mij deze in het rood. Prachtige wagen. Het is dat ik nooit nieuw koop, maar voor deze prijs toch wel twijfel. Alleen het hoekje van de motorkap boven de koplampen oogt niet zo lekker. Dat had wel anders gemogen van mij, maar muggenziften natuurlijk.
tenaci zegt
Wat een moddervet apparaat!
lekkerlinksrijden zegt
Hallo BMW, ik ben een X3 look-a-like
Dakhaas zegt
Ziet er goed uit!!
kenner zegt
https://youtu.be/tJUlKQ7R0wc
rs6avant zegt
Erg fraaie auto. Die komt meteen op de shortlist.
lexis zegt
Op eerste zicht mooi alternatief voor Duits premium. Minder extreem design van zowel exterieur als het interieur, goede mix van digitale technieken en schermen maar geen overdaad ervan. En wegligging zal wel dil oké zijn. Zeker niet verkeerd
neymar zegt
Wtf 4 Serie achterlichten
lpgbarrel zegt
Ik wordt er hebberig van!
mc96 zegt
Het interieur vind ik Japans mooi. De styling aan de buitenkant vind ik een beetje ongemakkelijk. Mislukte X3 clone.
jimmy0180 zegt
Mooi ontwerp en hele interessante motorisering (voor de prijs).
Mag een nieuwe leasert uitzoeken en dit is (op papier) toch wel een hele leuke optie.
Enige vereisten: recente release/update (<1 jaar) en de auto moet “leuk” zijn.
Hoog/laag maakt niet uit, evenals merk.
Tonale (?), CX-60 of straks de nieuwe I3?
Iemand suggesties?
DeWitteCondor zegt
@jimmy0180: als alfa liefhebber en tweevoudig alfist nooit gedacht dat ik een Mazda boven een Alfa zou prefereren maar in dit geval zou ik de CX60 verkiezen boven de Tonale.
gezondverstand zegt
Groter is niet altijd mooier.
Zie de grootste BMW, Mercedes, Volvo en nu dus ook Mazda.
Laat maar staan..
outlook zegt
Mooie bak! Benieuwd hoe groot hij werkelijk is! Off topic… deze app maakt de foto’s in dit artikel niet te bekijken..
DeWitteCondor zegt
Oprechte vraag: stel je koopt dit eind 2022, wat zou de restwaarde zijn na pakweg 5 jaar en 100k kms? Ik ben huiverig om nog een nieuwe benzine / hybrid te kopen.
gregorius zegt
30% van de nieuwprijs.
dree16v zegt
Mooie auto en mooie techniek. Donkerblauw met een maatje grotere wielen dan op deze foto’s graag.
harrie zegt
Het is net alsof ie een stukje tussen de pers heeft gezeten en nu 10cm te smal is met die vreemde vlakke zijkanten met dat geforceerde spatbordrandje, en die te korte koplampen.
Waar ik de CX-5 echt fraai vind, ben ik hier echt niet van gecharmeerd.
invictus66 zegt
Ik ben normaal wel fan van het design van Mazda, maar hier toch een beetje teleurgesteld. Het is allemaal iets te weinig uitgesproken, beetje 13 in een dozijn.
Prijstechnisch lijkt het op het eerste zicht dan weer wel een interessante optie.
Variomatic zegt
Voor een Jap niet eens heel erg lelijk maar waarom die loshangende sneeuwschuiver onderaan de voorbumpert..?
eunosroadster zegt
Veel waar voor je geld, ongetwijfeld Japans betrouwbaarheid, maar als Mazda-liefhebber heb ik toch zoiets van “mwa” qua design. Hij is mooi, en ik verwacht echt geen drukke Mitsuoka of iets dergelijks, maar ik vind ‘m een beetje te ingetogen voor een (nieuwe) Mazda… marketingtechnisch kan ik dat aan de andere kant ook wel weer begrijpen, maar het blijft een beetje jammer. Al is dat maar de zanik, want technisch opent die natuurlijk vele deuren voor de toekomst! Ik hoop nog altijd op een mooie RWD Mazda 6 Sportbreak die onder de 6 seconde een sprintje kan trekken. Doe eens maken Mazda!