Je wilt een occasion kopen en je bent op zoek naar een checklist van zaken waar je echt even op moet letten. Hebben wij voor je!
Het kopen van een tweedehands auto kan -bovenop de aanschafprijs- een duur grapje worden. Want we gaan altijd van het positieve uit, maar het gaat vaak om veel geld. Je wilt dus goed voorbereid zijn tijdens je zoektocht en uiteindelijke aankoop van een occasion.
Wij autoliefhebbers weten het als geen ander; bij het kopen van een occasion moet je niet afgaan op de blauwe ogen van de verkoper. Natuurlijk is het merendeel van de dealers perfect te vertrouwen, maar ook niet elke (particuliere) verkoper weet wat hij nu precies verkoopt en in welke staat de auto verkeert. Het is altijd goed om iedereen even bij de les te houden.
Om in elk geval aan die verkoper te laten zien dat jij weet waar je op moet letten bij de aanschaf van een occasion, hebben wij wat tips voor je. Hopelijk doe je er je voordeel mee en kun je daarna stressvrij genieten van je ‘nieuwe’ occasion.
1: Check de kilometerstand
Het lijkt een simpel advies, even op de teller kijken wat de auto heeft gelopen. Maar zo simpel is het helaas niet, occasions hebben soms een kilometerteller die is teruggedraaid. Ja, dat is strafbaar, maar dat wil helaas niet zeggen dat het niet gebeurt.
Vooral bij importauto’s is de teruggedraaide teller een probleem. Bij 1 op de 5 auto’s die uit Duitsland komen, bestaat er twijfel of de tellerstand wel correct is. Bij zeker de helft van die auto’s staan er daadwerkelijk te weinig kilometers op.
Check dus ook altijd de algehele staat van de occasion. Als hij volgens de advertentie maar 100.000 kilometer heeft gereden, maar de pedalen zijn afgesleten en er zitten slijtplekken in de bestuurdersstoel, dan kun je ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Lekker laten staan dus.
Let ook op de informatie die bij de advertentie staat. Zoals de NAP-check. Stichting Nationale Autopas (NAP) bestrijdt samen met het RDW fraude van kilometertellers. Want het terugdraaien van een kilometerteller is zoals gezegd strafbaar.
Klik altijd een NAP rapport aan wanneer het beschikbaar is bij een online advertentie. Of vraag er naar wanneer je bij de auto staat. Op Marktplaats zie je bijvoorbeeld een NAP logo met een vinkje EN de kilometerstand. Check of dit overeen komt met de teller in de auto. Wanneer je een auto koopt bij een particulier is het natuurlijk niet ongewoon dat de stand iets hoger is dan in de advertentie stond aangegeven. Een particulier rijdt vaak nog in de auto. Bij een autobedrijf mag je bij afwijkingen best vragen waar dat verschil door komt!
Overigens kun je zelf ook via RDW.nl een aantal zaken op basis van het kenteken controleren. Je leest het oordeel over de kilometerstand van de auto en bijvoorbeeld ook wanneer de APK verloopt van de betreffende auto.
2: Controleer de onderhoudshistorie
Onderhoud is belangrijk, zeggen we met gevoel voor understatement. Laten we het sterker zeggen, de kwaliteit van de occasion valt of staat bij het onderhoud. Heeft de vorige eigenaar daar met de pet naar gegooid, dan is de kans groot dat jij daar de rekening voor gepresenteerd krijgt.
Check dus altijd het onderhoudsboekje. Zijn die op datum gestempeld bij een officiële dealer of een bekende specialist? Dan zit het meestal wel goed. Maar vertrouw natuurlijk niet blind op dat boekje, ook dat is vanzelfsprekend te vervalsen…
Schroom niet wanneer je twijfelt aan de historie om één van de garagebedrijven te benaderen. Een telefoontje is zo gepleegd en kan veel onrust of onzekerheid wegnemen.
Bij veel merken kan je op de website ook na enig speurwerk het onderhoudsschema terugvinden van de oudere modellen. Het kan nooit kwaad om je daar vooraf even in te verdiepen zodat je weet waar je naar moet vragen.
3: Check de algehele staat van de auto
Natuurlijk, je bent vast zelf geen automonteur wanneer je dit artikel leest. Maar ook jij kan van een aantal zaken best een goede inschatting maken. Het is daarbij belangrijk om te weten waar je naar moet kijken. Hier een aantal zaken die jij als ‘leek’ ook direct kunt zien.
Waar moet je op letten?
- Banden profiel: het wettelijke minimale profiel voor zomerbanden is 1,6mm en voor winterbanden is het 4mm. Nieuwe banden hebben 8-9mm profiel. Dus als een verkoper zegt dat de banden ‘nieuw’ zijn, dan weet je hoeveel profiel er nog aanwezig moet zijn.
- Banden leeftijd: wettelijk worden er geen eisen gesteld aan de maximale leeftijd van banden. Maar algemeen wordt gesteld dat banden na 6 jaar hard achteruit gaan en dat je er na 10 jaar echt niet meer mee wilt rijden. Vaak zijn ze eerder al versleten. Maar banden drogen dus ook uit. Op elke band staat een zogenaamde DOT-code vermeld. Deze code (vaak in een ovaal) geeft de productieweek en het jaartal aan. Wanneer er bijvoorbeeld 0515 staat dan betekent dit. Productie van Week 05 van 2015. Dit betekent dan tevens dat je toe bent aan nieuwe banden! Let op: wanneer je nieuwe banden laat monteren kan je zo ook controleren of je wel echt ‘nieuwe’ banden krijgt. Oh ja, check ook even het reservewiel!
- Schokdempers: Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na het loslaten moet de auto na twee keer veren stilstaan. Blijft hij lekker doordansen, dan weet je dat hier onderhoud aan komt.
- Vloeistoffen check: ja, gooi die motorkap even open (of laat het doen). En check of de koelvloeistof nog helder is en op het juiste aangegeven niveau. Oliepeilen kan wellicht even lastig zijn. Maar de olievuldop even openen en omdraaien kan geen kwaad. Zit er alleen olie of ook ander vuil? Vraag ook gewoon hoe lang geleden de olie is verwisseld. Heel flauw, maar zorg ook dat het ruitenwisserreservoir gevuld is. Want die ruitensproeier wil je testen tijdens de proefrit.
- Verlichting: vraag of de verkoper plaats neemt in de auto en de verlichting inschakelt. loop even om de auto heen terwijl hij dit doet zodat je weet dat knipperlichten, remlichten en alarmlichten het ook echt doen.
Doe deze check VOORDAT je een proefritje gaat maken.
Het is overigens echt niet gek om een aankoopkeuring uit te laten voeren. Dit geeft je meer informatie over de algehele staat van de auto. Voorbeelden van partijen die aankoopkeuringen voor je kunnen verzorgen zijn: Dekra en MijnAutoCoach.
De verkopende partij zal waarschijnlijk de kosten van die keuring 100% bij jou neerleggen. Maar dit kan onderdeel van de onderhandelingen zijn. Hou er ook rekening mee dat sommige occasions zo geliefd zijn op dit moment dat de verkopende partij kiest voor de makkelijkste klant en wellicht dus geen zin heeft om tijd vrij te maken in de werkplaats voor jouw aankoopkeuring.
3: Maak een proefrit in de occasion
Alweer zo’n open deur, maar daarom niet minder belangrijk. Tijdens een proefrit kom je meer te weten dan tijdens alle verhalen van de verkoper. Je hoort piepjes en kraakjes, je hoort en voelt hoe de motor loopt, je ziet of er eventueel witte of blauwe rook uit de uitlaat komt (wegwezen!!) en je kan de remmen eens goed checken.
Check ook of alle knopjes en schakelaars nog werken. Test de elektrische ramen en het eventueel aanwezige schuifdak. Ook kun je tijdens het rijden ‘voelen’ of de auto degelijk in elkaar zit. Als er ergens op een lager speling zit, zie je dat niet als je een rondje om de auto heenloopt, maar je voelt het wel tijdens het rijden.
En misschien ook ten overvloede, doe de proefrit niet met de radio op volume 10. Muziek is hartstikke leuk, maar je hoort natuurlijk geen enkel rammeltje meer. Mocht je een cabrio testen, rij dan minstens de helft van de proefrit met het dak gesloten. Want met een open dak hoor je toch vooral windgeruis.
Kom je terug bij de verkoper, zorg dan dat je in je hoofd de volgende zaken hebt afgevinkt:
- Motor: loopt deze regelmatig en niet schokkerig? Liep de temperatuur op tijdens de rit of was hij al warm toen je ging rijden (dit laatste kan wijzen op een verkoper die iets probeert te verhullen). Natuurlijk zijn er verschillen tussen modellen. Dus bedenk ook of de motor de vermogensbeleving had die je had verwacht.
- Remmen: een belangrijk onderdeel, controleer of bij hard remmen de auto rechtdoor gaat, of naar links of rechts trekt. Trillende remmen duidt altijd op een euvel, dat moet opgelost worden.
- Besturing: Bij een moderne occasion heb je vrijwel altijd stuurbekrachtiging. De besturing dient soepel en geleidelijk te gaan zonder plotselinge verschillen. Daarmee bedoelen we dat hij ineens ‘lichter’ of ‘zwaarder’ stuurt bij gelijke snelheid. En natuurlijk wil je dat de auto vooral rechtdoor wil en niet naar links of rechts trekt wanneer jij het stuur iets minder stevig beet pakt.
- Koppeling en versnelling: Dit zijn van die zaken waar je na de proefrit precies van weet hoe ze aanvoelen. Want als de auto niet soepel schakelt of ontkoppelt dan is dat iets wat je direct opvalt. Bij de meeste auto’s moet dit gewoon soepel gaan. Een heel laat aangrijppunt van de koppeling kan wijzen op versleten koppeling.
- Elektronica: probeer alle aanwezige knopjes. Want je wilt echt weten of de ramen soepel open gaan en of de parkeerhulp/camera ook echt werken. Maar denk ook aan potentiële dure reparaties als aan de airconditioning. Check of de auto echt koude en/of warme lucht naar binnen blaast bij het testen.
4: Vraag de verkoper naar de gebreken
Een verkoper van een occasion is verplicht om de bij hem/haar bekende gebreken te melden. Doet hij dit niet, dan blijft hij in gebreke en dat scheelt altijd weer als er later gezeur ontstaat. Maar denk nou niet dat de verantwoordelijkheid alleen bij de verkoper ligt, nee de koper gaat ook niet zomaar vrijuit.
Die is namelijk verplicht te informeren naar eventuele gebreken. Als die dat niet doet en de koper meldt niet dat er wat aan de occasion schort, heb je achteraf geen poot om op te staan. Let daar dus goed op, een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.
5: Start met onderhandelen
Als je na het checken van de bovenstaande puntjes tot de conclusie bent gekomen dat de occasion in kwestie de jouwe moet worden, dan kan het onderhandelen beginnen. Maar de vraag is, wát wil je uitonderhandelen? Wil je de maximale korting, of ga je toch voor iets anders?
Dat kan namelijk extra garantie zijn, of de eerste beurt(en) die gratis worden uitgevoerd. Soms is het slim om daar even naar te kijken, bij sommige merken en modellen kan het onderhoud namelijk een duur grapje worden.
Oh ja, als je bij een garagebedrijf koopt dat aangesloten is bij een keten. Check dan van tevoren welke garantievoorwaarden ze daar hanteren, dat kan namelijk verschillen. Garantie zegt niet alles, maar het kan zeker voor rust zorgen.
Pro tip: zorg dat de garantie en de eventuele voorwaarden op de overeenkomst / factuur staan. Lees die dan ook goed door. Als je later een conflict hebt over de staat van de auto dan is het moeilijk om te moeten verwijzen naar een mondeling gesprek dat je had met verkoper.
Een kopie van de factuur/overeenkomst dus altijd bewaren en durf terug te lopen als je ziet dat een afspraak die je hebt gemaakt niet op papier staat!
6: Geniet van je nieuwe occasion
Na het betalen en het overschrijven van de papieren is het tijd om lekker te gaan genieten van jouw nieuwe aankoop. Grote kans dat je dat na het toepassen van deze tips ook probleemloos doet.
Natuurlijk hebben we het hier beknopt uitgelegd, maar het is in elk geval de basis. Neem je die regels in acht, kom je in elk geval goed beslagen ten ijs in de zoektocht naar jouw ‘nieuwe’ occasion!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Marktplaats.nl. Daar vind je overigens ook een handige Checklist aankoop Auto
danmar zegt
Stap 1: verdiep je in het model dat je op het oog hebt. Wat zijn de zwakke plekken? En bij welk bouwjaar? Welke uitvoering moet je wel hebben en welke liever niet?
En als je hem bij een bedrijf koopt: wat kun je daarover online vinden?
Dus verdiep je eerst even goed.
Johanneke zegt
Goede tips, maar veel is ook gewoon inlezen. Ik wist bijvoorbeeld bij mijn auto dat een onderdeel van de ophanging (ben ondertussen de naam alweer vergeten) zwak is en ongeveer elke 100k km vervangen moet worden. De auto was al meer dan 10 jaar van dezelfde persoon, en ik zag dat dat onderdeel netjes vervangen was bij 105.000km, en toen was de climate control ook meteen afgevuld en gekeurd, ding had 115 gelopen toen ik het kocht. Voor de rest ook veel rekeningen aanwezig, dan weet je, dit is een betrouwbaar model welke bereden is door een eigenaar die netjes beurtjes laat doen. Kan je bijna geen buil aan vallen. Ook reserveer ik altijd 500 euro extra bij een occasion voor het geval dat. Kan het alleen maar meevallen mits je je goed hebt voorbereid. Zo was mijn 1e auto 2400 euro (bij een particulier), en na een paar duizend km was de 2e lambda sonde kapot. 170 euro om te fixen, heel zonde, maar goed, risico van een 2ehand auto kopen.
moveyourmind zegt
Naast aanbieders van een aankoopkeuring als de Dekra kan je vaak ook wel terecht bij je eigen garage of de dealer of merkspecialist. Is vaak stukken goedkoper, waardoor ook bij een goedkopere tweedehands auto een aankoopkeuring de moeite waard is.
Wees wel realistisch, het is en blijft een tweedehands auto en zeker als het om een relatief goedkope gaat moet je de aankoopkeuring niet gaan gebruiken om het onderste uit de kan proberen te halen bij de onderhandelingen door met allerlei kleinigheden aan te komen.
Bella Macchina zegt
Met het introduceren van NFT’s in de boordcomputer zou het knoeien met kilometerstanden of verbergen van problemen die daar gemeld worden verleden tijd moeten zijn.
sportabgasanlage zegt
@bellamacchina
Iets met klok en klepel. Een NFT (hype!) is een Non-Fungible Token en niets meer dan een onvervalsbaar digitaal eigendomsbewijs. Een NFT bevindt zich in de blockhain, en daar wordt het pas interessant. De blockchain zorgt er namelijk voor dat je de integriteit van een digitaal goed kunt waarborgen. Bij een NFT kun je DANKZIJ blockchaintechnologie dus zeker zijn dat er maar 1 eigendomsbewijs is, en dat niet iemand het stiekem kopieert, of aanpast. Een NFT van een km-stand slaat echter als een tang op een varken. Want wat moet je met een eigendomsbewijs van een km-stand die binnen een dag alweer anders is. Wat we nu doen met NAP-registratie is vergelijkbaar met een NFT: het is een momentopname welke vastlegt wat de km-stand op een bepaald moment is. Alleen bij NAP is fraude niet uit te sluiten, want je kunt bij wijze van spreke voordat je naar de garage gaat, je km-stand terugdraaien, maar over de lange termijn wel op laten lopen. En NFT gaat dat probleem ook niet oplossen.
Echter, blockchaintechnologie zou dus WEL interessant zijn om km-standen te garanderen. Voorwaarde is wel dat je auto 100% online moet zijn. Dus even slecht bereik in een tunnel, in de Alpen of onderweg op de boot naar Engeland is al een groot probleem waardoor dit (op dit moment) nog niet haalbaar is.
shizzle zegt
Leuk artikel! Kleine aanvulling. De wettelijke èn BOVAG garantie is tegenwoordig zelfs 12 ipv 6 maanden.
Ook de km stand van een importauto is te controleren: https://mrwheelson.nl/blog/hoe-weet-je-zeker-of-een-kilometerstand-klopt-als-je-een-importauto-koopt-uit-duitsland?
freeze zegt
@shizzle: dat is uitgesteld tot 1 juli
bbjorn zegt
Even totaal off-topic, maar ik heb nog geen artikel gezien over G-drive, wat overal van deelname is uitgesloten. Dus nu mag Kvyat wel onder neutrale vlag racen, wordt zijn team uitgesloten, dus dat wordt ook geen Le Mans voor hem, en Sophia Flörsch had ook net daar getekend, dus ik denk dat ook zij niet veel raced dit jaar
freeze zegt
Bij een BOVAG bedrijf is 6 maanden garantie op een occasion NIET verplicht. Dat is enkele jaren geleden al afgeschaft
techniekmeneer zegt
@freeze: boven 4500,-.
freeze zegt
@techniekmeneer: dat is dus niet meer zo. Dat was de situatie een aantal jaar geleden. De BOVAG heeft deze verplichting losgelaten vanwege prijsconcurrentie op internet. Enkel op viabovag staan auto’s altijd geadverteerd inclusief garantie
vaakbenjetebang zegt
Die check bij de RDW wat betreft kilometerstand is verre van zaligmakend. Een keurmeester hoeft maar een keer een typefoutje te maken en je zit al vast aan een ‘onlogische kilometerstand’. Ook ‘Geen oordeel’ heb je zo te pakken. Import bijvoorbeeld, of zoals met één van mijn auto’s het geval is: origineel in Nederland geleverd, maar op BN-platen (ambassadepersoneel zonder diplomatieke status). Onderhoudshistorie vanaf levering in Nederland zit er bij, maar aangezien het kenteken dus een keer veranderd is bij verkoop wordt dat meteen een ‘Geen oordeel’.
Uiteindelijk blijft het belangrijkste bij het kopen van een gebruikte auto: goede voorbereiding, gezond verstand en dan ook een beetje geluk.
Robert zegt
Banden: zitten er van die goedkope Chinese banden onder, loop dan maar weg, want dan is er stevig bezuinigd op het onderhoud
Historie: als er geen kenteken is vermeld in de advertentie, of het kenteken is afgedekt of onzichtbaar gemaakt, vraag er om. Wil de verkoper hieraan niet meewerken: weg lopen. Krijg je het kenteken wel, koop dan een uitgebreid kentekenrapport via Finnik of Autoweek. Kost iets van vier euro, maar dan heb je wel een uitgebreide historie in beeld.
Onderhoud: koop op voorhand een velletje met olie checkup testjes: https://www.motorcheckup.net/
Zo’n testje kost iets van 20-25 euro voor 6 testen en geeft a.d.h.v. een paar druppeltjes van de pijlstok een aardige indicatie van de motorconditie.
Variomatic zegt
@RRRobert: veel auto’s hebben geen peilstok meer :-(
sportabgasanlage zegt
Mijn laatste 2 auto’s kocht ik na een aankoopkeuring, en dat is uitstekend bevallen voor mij als autotechnisch leek. De Porsche is gekeurd bij een specialist en de Toyota van TOTMBO/SWMBO heb ik door de lokale Toyota-dealert laten keuren. Geeft je toch een goed beeld van de staat van de auto, een enigszins gerust gevoel dat er geen overduidelijke gebreken zijn, en een sterke onderhandelingspositie voor zaken die mogelijk vervangen moeten worden.
wimof zegt
Dat je iets koopt dat je met een hamer en een trektang kan repareren en nog voldoende wisselstukken beschikbaar tegen bepaalbare prijzen (te duur zijn ze zo wie zo)
Een oude Toyota bvb (of een Golf 4) als ze niet te rot zijn.
simonbv zegt
Ik mis een hele belangrijke in dit verhaal. En dat is namelijk het BPM bedrag wat op het kenteken staat. Bij import auto’s kan dit heel laag zijn wat vaak een gevolg kan zijn van een schade import.
Bij import ook goed kijken naar de stempels in het boekje. Deze worden nog wel eens vervalst. Meeste merken hebben tegenwoordige digitale service historie. Vraag aan je eigen garage of ze willen kijken in hun systemen of de auto in buitenland de juiste onderhoud heeft gehad en dat de km stand klopt.
Bij import altijd goed kijken of de meest basale opties er wel op zitten. Navigatie werkt vaak niet van een ander werelddeel en zaken als cruise control kan op een dure auto niet standaard zijn. Heb een keer een X6 gekocht zonder cruise control.
In bovenstaand verhaal staat dat banden 8-9mm profiel hebben. Misschien winterbanden maar zeker geen zomerbanden. Had laatst een nieuw setje van Michelin van 6.8 mm.
redbeams zegt
Naast de oliedop eraf draaien en omkeren is het ook handig om de oliepeilstok eruit te trekken en dan een aansteker bij het het begin te houden…gaat deze knetteren dan heb je koelvloeistof bij je motorolie 😉
degrotemuis zegt
Wat digitale hulp: Even een snelle kenteken check via ovi.rdw.nl en Kilometercheck op https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/uw-persoons–en-voertuiggegevens/uw-voertuiggegevens-bij-de-rdw/checken-of-uw-kilometerstand-logisch-is kunnen ook wat extra info geven. Hoeveel eigenaren in de laatste 9 jaar, BPM bedrag bij inkoop, openstaande terugroepacties, wok status etc. Zelf ben ik wel van de data dus duik ook nog even in https://opendata.rdw.nl/ waar je ook de apk puntjes van vorige keuringen in terug kan zien. Vooral bij de wat duurdere auto’s kan je zo al best aardig een soort voorselectie maken. En natuurlijk bij specifieke modellen even de zwakke punten checken online, zodat je die wat extra aandacht kan geven. Check sowieso ook de uitvoering. Die worden nog wel eens verkeerd geadverteerd. En dat geldt dubbel voor import, waar een standaarduitvoering soms best wat rare dingen mist naar onze smaak. Om een leuke te noemen: vorig jaar wilde een collega een Duitse eGolf tegen een hele gunstige prijs halen. Maar die bleek dus geen CCS aan boord te hebben, waardoor je alleen AC kan laden. Maar ook dingen als ontbrekende cruise control en halogeenlampen in plaats van led of xenon komen vaker voor. Als het kan, neem ook iemand mee die geen fan is van het model of merk. Geen garantie dat die alles ziet, maar in ieder geval iemand die minder kans heeft op een roze bril. Kan je al een paar keer een aankoopkeuring besparen. Daarover gesproken: als de auto wat verder weg staat, vraag gerust al aan de telefoon of een aankoopkeuring een bezwaar is. Voor mij een no go als dat zo is, dat scheelt dan weer een ritje.
Variomatic zegt
@degrotemuis: op finnik.nl vind je gratis de eigenaar historie veel uitgebreider dan op rdw.nl
Variomatic zegt
@nicolasr: wat is je bron van die ‘de helft van 1 op de 5 tellers van duitse importauto’s teruggedraaid’? Dat is 10%..
In het verleden rouleerde er regelmatig zelfs een 1 op 3 claim en er zijn onderzoeken naar gedaan waar ik eerder al het volgende over schreef:
1. Die 1 op 3 was een SCHATTING uit 2011 van de politie in Munchen en Tüv Sud en is nooit cijfermatig onderbouwd met een onderzoek;
2. het laatst uitgevoerde onderzoek op dit vlak dateert uit 2011 en toen gold voor Duitsland 5 tot max 12%, beslist géén 1 op 3;
3. Datzelfde onderzoek toonde aan dat het niet zozeer de Duitsers zelf, maar vooral uit Duitsland importerende handelaren in Nederland zijn die met tellers sjoemelen: in 30-50% van de gevallen. Dus: zodra een auto de grens over gaat, gaat het vooral mis;
3. Recenter onderzoek van Carly uit 2020 laat eenzelfde resultaat zien: in Duitsland 5 tot max 10% van de occasions teruggedraaid;
Bronnen:
2011 onderzoek (zie par. 2.1)
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/602012/IPOL_STU(2017)602012_EN.pdf#page21
Carly onderzoeksresultaten o.a.:
https://www.ad.nl/auto/hier-wordt-de-kilometerstand-van-tweedehands-auto-s-het-vaakst-teruggedraaid~aa87ab2c9/
Resumé: als je een auto koopt in Duitsland, België of Nederland is de kans op een teruggedraaide teller ongeveer gelijk. Dit dus ondanks NAP (NL) en Carpass (B). Die twee bieden een schijnzekerheid omdat men gewoon vóór invoer tellers terugdraait in beide landen..
Variomatic zegt
En ps: mochten de onderhoudshistorie en de duitse apk rapporten niet ter inzage liggen bij een tweedehands in Duitsland dan kun je tegenwoordig ook online de tellerstanden zoals geregistreerd bij de duitse apk instanties opvragen voor 30,- euro op https://carcert.net/
Richmond zegt
Op de ANWB koerslijst kijken voor een indicatie van de waarde. Geeft je een idee of je de auto te duur of te goedkoop gaat kopen. Vergelijk vooral ook op occasion sites. Kijk de carrosserie goed na op kleur verschillen of oneffenheden. Indicaties van slecht gerepareerde schades
jcjc zegt
@benja01: die anwb koerslijst klopt vaker niet dan wel. En dat is vervelend voor wie prat gaat op de anwb, want de waarde ligt 9 van de 10 keer lager.
Nog een tip: kijk onder de kap met een zaklampje of de boel een beetje droog is. Zo niet, indicatie dat er iets gedaan moet worden.
Als het blok té netjes gepoetst is kan het ook weer zo zijn dat men wat probeert te verhullen.
melv zegt
Óók voor winterbanden is het wettelijke minimum profiel 1.6mm.
Onder de 4mm word er alleen gezegd dat hij niet meer de gunstige eigenschappen van een winterband heeft, maar je mag ze wel gewoon oprijden tot 1.6mm.
Dutchdriftking zegt
Een auto kopen (zelfs een nieuwe) blijft een gok. En je doet het nooit 100% met je verstand. Laat de handelaar links liggen en shop particulier. Die zijn vaak eerlijker. Koop je bij een erkend bedrijf? Onderhandel dan niet over de prijs maar betaal de vraagprijs inclusief een grote beurt + 6 maanden garantie. Daar heb je vaak veel meer aan.
tmenges zegt
@dutchdriftking: vorige zomer andere auto gekocht bij een bedrijf en er viel naast inclusief garantie, afleverbeurt , auto gepoetst afleveren nog prima over de prijs te onderhandelen. Ligt er denk ik ook net aan wat voor bedrijf je voor je hebt.
Dutchdriftking zegt
@tmenges: Bedrijf en prijsklasse van de occasion. Als je een auto van 10.000 euro koopt is 1.000 euro korting een hoog percentage. Maar de grote beurt met APK en bijvoorbeeld 2 banden en 4 nieuwe remblokken welke jou als particulier ook 1,000 euro kost, kan het bedrijf natuurlijk prima inbrengen. En dan duimen voor een steekproef.
Variomatic zegt
@tmenges: ligt er vooral aan wat voor auto je daar koopt: hoe incouranter de auto hoe meer onderhandelingsruimte, auto’s die te lang blijven staan kosten geld..
Variomatic zegt
Dan nog dit: ‘Als hij volgens de advertentie maar 100.000 kilometer heeft gereden, maar de pedalen zijn afgesleten en er zitten slijtplekken in de bestuurdersstoel, dan kun je ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Lekker laten staan dus’
Daar valt eea op af te dingen: het interieur van een auto die 100.000 km binnen de agglomeratie van bijv. Parijs of Berlijn heeft gereden (veel korte ritjes met veel in- en uitstappen, veel remmen, bochten, schakelen) ziet er aanmerkelijk uitgeleefder uit dan een auto die 300dkm aan snelwegkilometers heeft gereden.
Kortom, de km stand aan het interieur aflezen is vaak niet te doen. Het interieur zegt dan wél weer iets over hoe de auto is ingezet..
cossiekiller zegt
Als ik ga proefrijden met een netjes gewassen auto en het is ook nog eens mooi weer, ga ik echt de ruitenwisservloeistof niet testen… Zou dat zelf ook niet echt apprecieren.
dree16v zegt
En kijk goed of garantie is inbegrepen. Bij veel autobedrijven willen ze je hier extra voor laten betalen in de vorm van de meest overbodige pakketten. Is voor mij een reden om direct de onderhandelingen te staken en te vertrekken. Je staat voor het product dat je verkoopt en levert hier goede garantie op, zo niet doei!
jcjc zegt
@dree16v: kortzichtig. Men wil vaak alles zonder volledig te betalen. Dus: volledige garantie, volledig jaar apk, onderhoudsbeurt, pechhulp en gepoetst van binnen en buiten. Maar, we komen wel pas naar de showroom als de auto zeer scherp is geprijsd op het internet. En o ja, ook nog even 1000 euro korting alstublieft.
Zo werkt het niet. Auto moet veilig en goed de weg op. Daar sta je als bedrijf voor inderdaad, lijkt me. Wil je aanvullende dienstverlening? Betaal er dan voor.
dree16v zegt
@jcjc: De manier waarop de auto wordt aangeboden spreekt voor de houding van het bedrijf? Ben je ‘autoschuiver’ of wil je een mooie nette auto leveren inclusief service die je mag verwachten bij een dergelijke aankoop? Het siert een bedrijf als ze de auto gereconditioneerd en incl garantie aanbieden. Een auto waarvan de sleutel is ingenomen en in de rij is gezet voor de een meeneemprijs en zonder garantie hoef ik niet.
dree16v zegt
@dree16v: wat is dan nog de meerwaarde van het kopen van een auto bij een bedrijf?
tmenges zegt
Ik check ook altijd de Google reviews, als daar bij een handelaar alleen maar 5 sterren staan en korte verhaaltjes over ’topservice’ en ‘ lekkere koffie’ blijf ik mooi weg.