De goedkoopste Brabus op Marktplaats: dit is ‘em!

Auteur: , 45 Reacties

En hij valt niet eens tegen!

We zijn allemaal bekend met de tuner / fabrikant Brabus. Van gekietelde Smartjes tot een 900 pk sterke mini-bioscoop: Brabus maakt het allemaal voor je. Uiteraard zit er nog een hoop tussen. In deze tijden van turbotechniek is vermogensstijging eenvoudig te bereiken. Vroeger was dat wel anders.

Een van de laatste der Mohikanen is deze C-klasse. Niet een getunede C-klasse, maar een heuse fabrieks-Brabus. We nemen de verschillen even met je door. Van buiten is al te zien dat de Brabus net even wat dikker is. De auto staat iets lager op zijn veren en er liggen enorme 19″ Monoblocks onder. Ook de bumpers en skirts zijn licht herzien. In het interieur zien we two tone lederen bekleding, gelukkig zijn beide tinten grijs. Heb je er nog maar 47 te gaan, de lakkleur is immers zilvergrijs. De snelheidsmeter loopt tot 260 km/h en we kunnen al vast verklappen: dat is niet genoeg.

Brabus

Onder de motorkap gebeurde het meeste. Het uitgangspunt van deze auto was de C320 van de W203 serie. Een keurige sedan met 218 pk / 310 Nm onder de kap. Niet spectaculair, maar in zijn tijd prima waarden. Het blok kreeg de beschikking over 600 extra cc’s. De nu 3.8 V6 kreeg ook snellere nokkenassen, gepolijste cilinderwanden, RVS uitlaatsysteem met gewijzigde kats, gebalanceerde zuigerstangen. Dat zijn flinke aanpassingen die zeker hun uitwerking hebben. Klinkt toch even beter dan de turbodruk op schroeven. Niets rijdt zo fijn als een grote motor zonder drukvulling, namelijk.

De Brabus C 3.8 Millenium Edition (zo heet deze voluit) levert een topvermogen van 300 pk bij 5.750 tpm en een maximum vermogen van 395 Nm bij 3.800 tpm. De V6 was altijd gekoppeld aan een vijftraps automaat en achterwielaandrijving. Van 0-100 duurde 6,8 seconden. Niet flitsend, maar dit is een ware Autobahnstormer met een topsnelheid van 263 km/u. De cijfers zeggen slechts een gedeelte. Veel vermogen uit een grotere cilinderinhoud niet alleen comfortabeler, maar ook beter voor het milieu. Zie deze auto niet als een C32 of C55 AMG concurrent, maar een alternatief voor een Alpina B3.

Brabus

Deze C 3.8 Millenium Edition uit 2001 heeft 26.382 km gelopen en is met 50 gebouwde exemplaren behoorlijk zeldzaam. Ook lijkt de staat van de auto behoorlijk goed te zijn, waarmee de vraagprijs van €20.950 enigszins mee lijkt te vallen.



45 reacties

Best ng lekkaah!
Mooie uitlaat zeg.
W203 bedoel je ;)
@bofkont: Volkomen gelijk! Is gefixt!
@willeme: Mooi stukje tekst ! hulde.
Heerlijke wagen ook.
Heel cool. Jammer dat het zo’n sjonniebak is
@itsok: had het niet beter kunnen verwoorden, Brabus of niet, het blijft een sjonnie voiture …
@itsok: Echt een auto voor Barbie en haar man Michael van der Plas haha.
Leuk, maar ik hoef geen Brabus waar je zelf nog een TomTom aan je raam moet plakken.
Nee dit s m niet. Bij youngtimerselect staat er een voot 17.950. Staar weliswaar niet meer op marktplaats maar wel nog te koop…
@saabmax: als die niet meer op MP staat, dan is ’t ook niet meer de goedkoopste van MP.
@cpp1: Je hebt een punt, maar zoals je in mijn post leest gaf ik dat zelf ook al aan..
@saabmax: lees de titel even drie keer door en dan spot je misschien dat op een bepaalde site WEL het goedkoopste is.
@mercedesclk350: Lees a.u.b. mijn post 3x door.
@saabmax: dus?
@saabmax: wel bijna 4 x zoveel km. Daarbij is dat Youngtimerselect echt een goed adres met heel schappelijke prijzen.
@rovadepo: Tja ik heb liever een auto met die km stand dan eentje waar ik mijn twijfels bij heb..
@saabmax: daar valt wat van te zeggen. Bij Yts is de auto iig eerlijk.
Op de ietwat niet wat zo chique velgen na best lekker
Hoeveel pk je er ook in stopt, dat woonwagen-gehalte zal ie niet van zich af kunnen schudden.
Verder prima Youngtimer, als je huis ook wielen heeft.
Niet duur
Beetje goedkope pookknop en zonde van dat grote grijze geheel. Verder een leuk ding
Vind t mooi dat je het bijna niet ziet dat het zo’n speciale wagen is. Toch gaat mijn voorkeur uit naar een Alpina B3. Toch net wat meer klasse
Met die 300 PK kun je mooi je Tabbert van kamp naar kamp trekken. Mooi hoor.
Best een leuk ding toch! Wel een lekker blok lijkt me, wat meer koppel is altijd prettig. Hopen dat de roestduivel em niet te pakken krijgt.
@E34M5Touring: helaas hebben ze dit allemaal
@E34M5Touring: yep dat zeg je goed, want dit model C klasse staat bekend om zijn ontzettend slechte lak. Op alle delen komt vaak kleine roestpunten door. Ik kan het weten, ik had er eentje een C270 cdi. Daarna direct overgegaan op BMW!
Het verschrikkelijkst vind ik nog wel dat geperforeerd leer. Overigens niet alleen bij deze auto maar bij alle auto’s die dat hebben. Het ziet er zo goedkoop uit. Deden ze vroeger bij goedkope auto’s (meestal uit Japan) waar kunstlederen bekleding in zat. Ver-schrik-ke-lijk.
@Rick-dos: Komt dat niet door stoelventilatie?
@frederik: Als ik mij niet vergis deed Mercedes dit al sinds de W123. Tenminste ik kan mij herinneren heel vroeger in een W123 te hebben gezeten en toen al geperforeerd leer te hebben gezien. Het zal heus wel te maken gehad hebben zodat het leer kon “ademen” maar desondanks vind ik het goedkoop er uitzien.
@Rick-dos: bij auto’s van deze generatie is het alleen bij stoelventilatie. Dat is een optie om leer bijna net zo fijn te maken als stof. Nodig omdat op een of andere manier mensen denken dat leer beter is, maar dat eigenlijk helemaal niet is.
@lekbak: Dat vind ik een interessante opmerking… Ik ben zo iemand die inderdaad die denkt en van mening is dat leer beter is. Ben serieus benieuwd hoe jij tot die mening komt. Misschien dat ik iets niet weet en altijd onnodig extra betaal…
@Rick-dos: leer is heet in de zomer en koud in de winter. Het is klam als je zweet, je hebt minder grip op het leer in de bochten en het voelt minder zacht aan. Duurder hoeft het niet te zijn want goede stof is ook niet goedkoop. Die goede stof is trouwens wel vuil en waterafstotend slijtvast. Eerlijk is eerlijk, leer ziet er vaak wel mooier uit.
Tja, het feit dat een 1 van 50 limited edition met zo’n KM stand eigenlijk relatief zo goedkoop is, zegt toch denk ik veel over de “merkwaarde” van Brabus…
Bij lange na niet de goedkoopste Brabus op MP.
Deze is al 6K goedkoper, leuker en geen proletenbak.
http://www.marktplaats.nl/z.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=92327
Best een gaaf ding. Vind hem niet per se mooi, maar het zal wel heerlijk rijden. Maar als ik deze vergelijk met een Alpina B3, dan is de keuze gauw gemaakt.
Ben niet zo van mercedes maar deze ziet er goed uit zo
Toch liever een Alpina!
Wat heb je aan al die pk’s als je ze niet mag gebruiken?
@boon_snijboon: je kunt ze wel degelijk gebruiken! Inhalen, invoegen, accelereren: zelfs tot legale snelheden heb je daar profijt van. Daarbij loopt zo’n 3.8 zescilinder zeer soepel. Het is meer een comfortauto dan een straatracer. Het is ook prettig om altijd vermogen, en nog belangrijker, koppel reserve te hebben.
Ik vind dit nog altijd een erg mooi model. Rijdt ook best wel fijn. Maar waarom toch die ontzettend lelijke kleur grijs altijd. Deze generatie kan een kleurtje zo goed hebben!
Vraag het aan @willekeurig. Gegarandeerd dat je leuke antwoorden krijgt. Als je nou 900pk had gezegd snap ik het, maar 300 zit al in het vorige model Focus bijv..
Hoeveel zou de teller teruggedraaid zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).