‘Nieuwe emissietesten alleen haalbaar met grotere motoren’

Auteur: , 81 Reacties

RIP downsize-driecilinder, hallo dikke tweeliter!

Golf W12 Concept

We hebben het hier al vaak gehad over de weinig representatieve NEDC-testmethoden, maar sinds het hele sjoemelschandaal is de vraag naar betere emissietests in een stroomversnelling gekomen. Daar waar de stokoude formules van de NEDC-norm gunstig was voor plug-in hybrides en éénliter driecilinders, lijkt de nieuwe testmethode, die de praktijk beter moet weerspiegelen, juist te vragen om grotere motoren.

Pardon?!

Je leest het goed, downsize-motoren kunnen -los van het feit dat ze minder betrouwbaar zijn– onmogelijk voldoen aan de strengere tests waaraan ze onderworpen gaan worden in de komende jaren. De grote boosdoener is de turbo, die de flink kleinere slagvolumes moet compenseren. Onder zware belasting loopt de temperatuur in het uitlaattraject dermate op, dat de stikstofoxide-uitstoot bij diesels tot wel vijftien keer hoger kan worden dan de auto volgens de huidige testcycli zou uitstoten. Ook bij benzines zijn de kleine geblazen blokjes lang niet zo effectief in de praktijk en verbruiken ze fors meer brandstof en spuwen ze flink meer fijnstof de atmosfeer in. Dan heeft Mazda het met haar Skyactiv-G motoren niet zo slecht bekeken…

Vanaf volgend jaar wordt gestart met NOx-testen en alle auto’s moeten in 2019 aan de nieuwe normen voldoen. CO2 en brandstofverbruik wordt twee jaar later middels de nieuwe methodes getest. Dat betekent dat fabrikanten haast moeten maken met het ontwikkelen van nieuwe dan wel verbeterde motoren, een traject waar normaliter vele jaren overheen gaan. Wat volgens Reuters ook al niet meezit, is dat fabrikanten nu al een flink deel van hun ontwikkelingsbudget spenderen aan het ontwikkelen van hybride en elektrische aandrijflijnen en nu dus hun budgetten tot het uiterste moeten rekken om op tijd klaar te zijn voor de nieuwe emissie- en verbruikstesten.

Foto: de blubberdikke Volkswagen Golf GTI W12-650 Concept



81 reacties

“Kijkt op marktplaats voor een atmosferische v12”..
@sanderm3: “En lepelt deze in een VW Up!” ?
@sanderm3: Haha baas
Gewoon blijven lachen bij de pomp .
Ook al tank je voor 12 euro
Het zijn alleen de rondjes die korter worden .
Verder alles cool
En dan volgen hier in de commentaren weer anti-diesel betogen, maar feit is dat de oplossimg nog niet rendabel en gerijpt is. Nee, accu’s zijn niet de toekomst. Zolang half Kongo afgegraven moet worden om een extreem vervuilend bouwproces te ondergaan zijn stekkerauto’s slechts een manier om je groene ego te strelen.
@dieselaer: precies dit.
@rikus: Liever milieuproblemen in Kongo.. dan giftige lucht in mijn stad. #NIMBY
@martinus: Dat vindt ik nu discriminerend, het is niet fijn gediscrimineerd te worden, en vraag je het discriminerende stukje te verwijderen…. zo niet….ga ik het meldpunt discriminatie inschakelen, en krijg je het anti-discriminatie team aan je deur. Was getekend Mo / 020 nieuw west
Lol…. Sylvana simons komt hier ook al dichterbij.
@audicoupe84: Zolang wij.. maar ook ‘gekwetsten’ discriminatie zo bagitaliseren, en te pas en te onpas blijven gebruiken.. blijft het een maatschappelijk probleem.
@martinus: Alsof die giftige lucht alleen door de verbrandingsmotor komt..
Grootste deel van de luchtvervuiling komt niet door het “normale” verkeer.
@martinus: “Ver van m’n bed show” heet dat toch”…?
@dieselaer: Nope, olie, daar is niets mis mee! Wordt alleen verkocht door lieve mensen die het beste voor hebben met de wereld en geen cent van wat er aan olie wordt gespendeerd wordt gebruikt om foute regimes in het zadel te houden. Daarnaast is verbranden van olie goed voor het milieu, want bomen houden van Co2 oid?
@pomoek: olie is iel/jakkie/bah, heb je gelijk in. Wat ik zeg is dat accu’s geen oplossing zijn. Het zal waterstof moeten worden, maar om dat efficiënt te krijgen moet er ook nog veel worden gedaan.
@pomoek: @pomoek reken eens uit wat het rendement in van een elektrische auto het is gewoon niet de toekomst alleen verschuiven van het probleem
@itiswhatitis: Ok interessant punt, geen olie geen accu, kun je uitleggen hoe we het probleem dan oplossen?
@pomoek: @pomoek: niet ben ik bang. De enige tijdelijke oplossing in mijn optiek is moderne kernenergie centrales. Alle gas en steenkool energie centrales sluiten en puur aardolie gebruiken voor transport etc.
@dieselaer: en de milieuschade door olielekkages stellen natuurlijk geen donder voor (olieramp 2010 als groot voorbeeld, maar het gaat ook niet goed in Nigeria en Rusland)

Als we kosten in ogenschouw gaan nemen ben ik benieuwd wat de kosten zouden zijn als je de troep van turbodiesels uit de lucht zou willen halen.
Goed nieuws!
tja dat wisten we natuurlijk allemaal al, zelfs mijn 2.0T haalt ook maar net 20mpg als het een beetje meezit (1 op 8.5) meestal zit ik daar onder.
Kijk, dit klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn!
@nopetrolnofun: welnee. De vermogens gaan niet omhoog. Alleen de inhoud van de motoren moeten omhoog. Je hebt er dus eigenlijk weinig aan als je een turbo geen probleem vind.
@lekbak: Dat vind dus wel een probleem, zo’n turbo. Vandaar mijn reactie :)
Yes! There’s no replacement for displacement!
@maksym357: Toch wel. Lichtere auto’s ;)
De TwinAir Turbo van Fiat is ook zo’n blokje, een 2 cilinder die samen komen tot een inhoud van 875cc en door de turbo 85 pk levert. (normaal gesproken dan, Nederland heeft een afwijkende versie)
Fiat is daarom gestart met de nieuwe GSE (Global Small Engine) motor familie.
Deze nieuwe motor familie komt er als 3 en 4 cilinder met 1.0ltr en 1.3ltr inhoud en in eerste instantie zonder turbo.
In een later stadium zijn er ook plannen voor turbo versies.
@HZW: desondanks stond er laatst hier op autoblog een onderzoek naar de praktijk cijfers. Daaruit bleek dat na de hybride modellen maar liefst 3 modellen met twin air in de top 10 stonden. Ik meen de Punto, 500 en lancia ypsilon.
Dat een groter blok het beter zal presteren is niet verwonderlijk … alleen qua interne wrijving is downsizing een meerwaarde, maar wanneer echt energie bespaard moet worden en uitstoot beperkt kan dat volgens mij alleen maar door lichtere auto’s, trager rijden (bah, dat ik zoiets hier durf luidop durf verkondigen), of motoren in een optimaal regime laten draaien (dus niet te zwaar belasten = voldoende groot blok of contant toerental = range extender). Of andere technologie. Elektrisch rijden bvb. (Vooral uitstoot van nox en fijnstof kan veel beter onder controle gehouden worden of vermeden worden door een grootschalig industrieel gecontroleerd proces zoals in een energiecentrale, of door hernieuwbare energie ).

In tussentijd graag even terug motoren introduceren die niet bij normaal gebruik al op hun tippen lopen aub… en geschikt maken voor brandstoffen die zuiverder zijn (ja ik ben voorstander van gas) .
Dus eigenlijk ben ik met mijn 5 liter V8 en 2,8 liter 6-in-lijn heel ECO bezig?
@bertorelli: E39 M5 en een 328i?
@mrducky: Juiste land, verkeerde merk ;-)
W126 500SEL en W202 C280
@mrducky: De W202 als dagelijkse auto de W126 voor de hobby
@bertorelli: Dat ben je in meerdere opzichten. Duurzaamheid enzo heb je er ook nog bij…
Downsizing done right
Die tijdsdruk gaat natuurlijk helemaal geen nieuw gesjoemel in de hand werken natuurlijk
@koekwaus: Een ezel…. nee dus, gaan ze niet doen, ze weten dat daar nu controles op komen.
Als je puur naar de praktijk kijkt zitten de Japanse merken allemaal aardig goed dus. Mazda met Sky-Activ, Toyota en Lexus met ‘echte’ hybrides… En geen (of amper) diesels natuurlijk. Mooie vooruitziende blik
@svenska_aeroplan_ab: die jappen zijn zo gek nog niet!
@svenska_aeroplan_ab: Zat er net aan te denken. Eigenwijze Mazda filosofie anyone? Misschien toch zo gek nog niet. Leuke blokjes wel die sky active dingen. Vorig weekend proefrit gedaan in zon 6 station (kind op komst = family car nodig dus ja), beviel donders goed.
Renault
Maakte ooit de uiterst succesvolle 5GTL die over een zware 1300 motor beschikte met een heel klein piel-carburateurtje. Het resultaat was een super zuinig karretje dat navolging vond bij de concurrenten.
Sinds die 5GTL heb ik dat idiote downsizen naar staafmixer motoren nooit begrepen.
Ik bedoel de 2cv motor was in één woord waardeloos een twee cilinder boxer en die moderne tweecilinders zijn stuk voor stuk getunede blokken à la Abarth waar onmogelijke prestaties uit geperst worden.
En eigenlijk kunnen alleen Japanners zoiets goed doen.
@desjonnies: en toch werkte de 2cv, omdat er geen obesitas mobiel aan hing… maar iets waarbij luxe het feit is dat je geen stallen moet uitmesten en vele hectaren land nodig hebt om het te voederen. Bovendien kom je droog aan als het regent.
Kom maar door met die 6 cilinder diesel!
@bmwm3gtr: mag een v8 van 4.2L ook?
Wat natuurlijk echt belangrijk is: Gaat de F1 nu ook weer gebruik maken van grote blokken?
En daarom haalt m’n VR6 wel de fabrieksopgave als ik m’n best doe.
@dutchdriftking: Omdat ze toen nog geen olie zopen
Van BP en Shell wordt nog steeds niets verwacht?
Echt
Dit word Amerikaans ala jaren 80
5 liter V8 met 120 pk ???
Ik denk dat de laatste generatie jtd (misschien nog nét de eerste jtdm) dan de juiste stap zijn…
Ik haal “gewoon” de fabrieksopgave of beter met de jtdm.

Voorheen ook met mn oude 306/307/mondeo/saxo van m’n vriendin, die haalden ook altijd wel ongeveer de fabrieksopgave. Helaas blijkt dit met moderne downsizing-meuk niet haalbaar.
Enkele jaren geleden reed ik zakelijk een Twingo 1.5DCi, ding reed altijd gemiddeld 4,7l/100km, terwijl mijn alfa (6 jaar ouder, 35 pk meer, 300kg zwaarder, veel bredere en grotere bandenmaat, hogere cw-waarde én groter frontaal oppervlak) normaal bij mij 5l/100km doet.
Apart toch?!
@noudjuh: met mijn 4.2L v8 diesel haal ik simpeltjes 1 op 11 en als ik mij echt aan de wettelijke snelheden houdt is 1 op 14 zelfs haalbaar.
@noudjuh: mijn X-trail rijdt even zuinig als de Picanto van mijn vrouw, wel bijna 2x zo zwaar
@lekkerlinksrijden:
2 x zo zwaar? Je vrouw?
@noudjuh: ik heb een zeer milieu onvriendelijke 159 2.4 jtdm met automaat uit 2006. Volgens de fabriek 8,3l gemiddeld. Maar ik doe er momenteel 7,4 mee, dankzij veel snelweg.
*slaat spaarvarken stuk en koopt aandelen Mazda Motorcorporation*

Natuurlijk heeft. Mazda het bij het rechte eind. Wie twijfelde daar aan?

Vriend van me heeft een Mazda 3 op benzine.. met een beetje zuinige rijstijl rijdt hij net zo zuinig als ik met mijn 1,5L diesel Megane. Serieus… Een 2.0 liter benzine motor en betere prestaties dan mijn diesel en toch een verbruik dat vrijwel gelijk is….
@w0o0dy: Mazda snapt het. Ook de focus op gewicht hebben ze goed door. Ze zien er tegenwoordig ook nog goed uit en rijden ook goed.
Geweldig, hebben we al die jaren dus juist meer rotzooi lopen happen
Wat moet ik nu kopen? alles is slecht qua keuze als je een auto wilt voor de komende 10 jaar.
@boomhauwer: tijd voor een autoblogadviesje van @willeme?
Is dit de verklaring voor de 2.0L motoren van Volvo?
@axietaxie: Staat al in het verhaal, Mazda natuurlijk
“Dikke 2 liter”? Hoeveel bier hebben die gasten gezopen van Autoblog…
@audir8v10: In een wereld waarin blokjes van 1 liter gemeengoed zijn in A-, B- en zelfs C-segmenters, is 2 liter gewoon dik.
@audir8v10: Haha precies wat ik dacht, het downsizing is al zover doorgeslagen dat ze een 2 liter groot vinden. Hoor het meer overigens…
Europese industrie krijgt ongetwijfeld meer tijd, een overgangsregeling of andere statistische trucs als het “Flottenverbrach”. Want hoe stel je die ” Flotte” samen? Kun je alle kanten mee op.
En alle journalisten praten de marketingafdelingen steeds na. Nu ook weer een BMW 5 serie met een verbruik van 1op50.

Moedeloos word je van zoveel copy-paste.
Leuk hoor. EN bevestigt wat ik al langer vermoedde.
Kudos aan Mazda. Zij zijn “eigenwijs” doorgegaan met hun grote motoren. Niks 3 cilinder turbo torretjes om een minstens 1.200 kg zware auto te sleuren!
en het design van Mazda ik ook super!
Mierenzuur dan maar?
Kent @autoblog laatste stand van zaken?
Dit wisten we natuurlijk al lang? Hoe kleiner het blokkie hoe meer moeite en kracht het kost om de koets te bewegen. Ik noem maar wat, een Ford B Max met een 1 liter blokkie.. Of die Fiat’s van nu met hun 2 cilinders.. Lijken net brommers. Er blijft me nog een mooie test van TG bij.. Een Prius vs. een M3.. Zelfde parcour en zelfde snelheid. Was 100 volgens mij. De M3 was gewoon zuiniger. Dat hele downsizen slaat gewoon nergens op. It’s all about the moneyyyyy… Fuck de overheid!:)
Dat heeft mij ooit een autospecialist 16 jaar geleden al verteld, dat Europese auto’s veel vervuilender zijn dan dikke Amerikaanse bakken…
Wat is die Golf toch gaaf!
Mooi, gelukkig heeft Alfa in de Giulia al louter 2liter inhoud of meer, en Mazda is uiteraard al jaren op het juiste pad qua verbrandingsmotor.
@trustmeiamanengineer: als engineer zou je moeten snappen dat het niet om de inhoud gaan maar de manier om vermogen te creëren (geen turbo dus). Met andere woorden: wil je 150pk dan een 2.0 en wil je 250pk dan een 3.5 ofzo.
Dit is het beste nieuws wat ik in jaren op autoblog heb gelezen. En niet alleen omdat ik tegen een hele hoop mensen “zei ik toch!” kan roepen!
@lekbak: Streelt ook gelijk ons groene ego natuurlijk.
Is inderdaad waar denk ik, heb van de week mijn 31 jaar oude Jeep, voorzien van een lijn 6 en een 4,2 Liter, op CO2 laten meten. Hij mocht 3% hebben, maar had minder dan 0,3%.
Volgens de APK keurmeester was dat schoner dan een moderne auto.
@cobra: Ik heb ook zo’n ding. Zuinig istie niet, maar lopen vrij schoon mits goed afgesteld. En dat kun je zelf helemaal doen, daar komt geen computer aan te pas. Ik zeg terug naar de carburateur en mensen die weten wat ze doen zonder op een schermpje te moeten kijken!
@cobra: je bedoeld Co niet Co2.
En nee. Die keur meester heeft het fout.
Want bij de moderne auto meer je 0,00 Co. Bij een r gas test.

En Co is een sterke vervuiler.
@arjontje.
Ik neem het meteen aan van je, maar als ik 3% mag hebben en hij heeft <0,3% dan vind ik dat toch een knappe prestatie voor zo'n oude auto en nog een Amerikaan ook.
Mijn Cobra heeft een oude V8 (5,7 liter), weliswaar met injectie, maar die had ook maar 0,5% Co. Zijn toch waardes waardoor je ziet dat ze goed afgesteld en goed onderhouden zijn.
Welkom terug 6.2AMG!!
Ben ik goed bezig dan met de 6.0 W12….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).