• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Audi Q3 is PHEV-only in Nederland [VIDEO]

Auteur: Bas Leesberg, gepost 17 juni 2025 om 08:29 – 23 Reacties

De derde generatie van de Audi crossover is hier met een leuke aandrijflijn voor Nederlanders.

Iedere twee jaar zijn er Olympische Spelen, iedere vier jaar een WK-voetbal en om de zeven jaar is er een nieuwe Audi Q3. De eerste generatie van de compacte crossover verscheen in 2011. Gen 2 werd in 2018 geboren en nu zijn we weer zeven jaar verder. Hoog tijd dus voor de derde generatie van de Audi Q3!

Ook Audi geniet mee van de populariteit van dit segment. Sinds tien jaar is de Q3 het bestverkochte model uit het Audi-assortiment. Er vlogen al twee miljoen Q3’s over de toonbank. Kan de nieuwe generatie daar een mooi vervolg aan geven?

Het uiterlijk van de nieuwe Q3 is weinig verrassends. De crossover volgt het voorbeeld van de eerdere, nieuwe Audi’s. Wat ook helpt, zijn de spottersfoto’s van @wouter. Net als de e-trons krijgt de Q3 de dichtgeknepen verlichting. De koplampen zijn voorzien van micro-LED technologie.

Dankzij een lijn over de zijkant worden koplampen verbonden met de verlichting achterop. Onder die lijn vind je 17- tot 20-inch wielen. Aan de achterkant vind je een doorlopende LED-strip en een verlicht logo die je tegenwoordig overal tegenkomt. Erboven zitten achterlichten die optioneel bestaan uit 36-delige OLED’s.

Motoren: eindelijk PHEV!

De nieuwe Q3 krijgt een stel aandrijflijnen die je al zag aankomen. De bekende 1.5 mild-hybride TFSI met 150 pk, de 2,0-liter met 204 pk en voor andere landen een 150 pk sterke dieselmotor. Hier in Nederland gaan we daar weinig van merken. Voor de Nederlandse markt brengt Audi alleen een plug-in hybride aandrijflijn uit. De Q3 e-hybride heeft 272 pk aan vermogen en 400 Nm. Kun je mee thuiskomen.

De PHEV heeft een 25,7-kWh accu die je met maximaal 50 kW kunt DC-snelladen. Van 10 naar 80 procent duurt een half uurtje. Is de batterij vol? Dan kun je maximaal 120 kilometer volledig elektrisch rijden. Da’s oké, maar niet baanbrekend. De grotere broers van Volkswagen en Skoda komen net iets verder op e-power.

Voor de papa’s die af en toe alleen rijden in de Q3 en lekker willen hoeken met het hok biedt Audi twee speciale onderstellen aan. Je kunt gaan voor de standaard basis met stalen veren, maar ook voor een sportonderstel en eentje met adaptieve dempers met twee kleppen voor rebound en compressie. Dat wil je.

Het interieur

Vanbinnen ziet het er ook allemaal weer picobello uit, maar is er wel één grote verandering. De versnelling kiezen gaat nu met een hendel aan de stuurkolom. Het is de stengel aan de rechterkant. Aan de andere kant is er nog een nieuwe hendel voor de lichten en ruitenwissers.

Achter de hendels vinden we een 11,9-inch instrumentencluster en een 12,8-inch MMI-touchscreen. Je telefoon opladen kan met een 15 watt gekoeld draadloos platform of middels een van de vier USB-C-punten. Helemaal achterin kun je 488 liter aan spullen kwijt of 575 liter als je de achterbank naar voren schuift. Klap diezelfde achterbank omlaag en je hebt 1.386 aan laadvolume.

Prijzen van de Audi Q3

De prijskaartjes in Die Niederlande maakt Audi nog even niet bekend. Die op de thuismarkt wel. De plug-in hybride gaat bij de buren voor tenminste € 49.300. Heel veel meer moet de Audi hier niet gaan kosten wil ie gaan concurreren met de equivalenten van BMW en Mercedes. De plug-in hybride X1 gaat hier voor € 53.502,40 en de GLA PHEV voor tenminste € 51.744.

Ook interessant!

  • Audi teaset de nieuwe Q3
  • Gespot - de nieuwe Audi A5 Avant
  • Ook de Audi Q3 moet eraan geloven
  • Nieuwe Audi Q5, met focus op PHEV in Nederland
    Nieuwe Audi Q5, met focus op PHEV in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Hybride, phev, plug-in, q3

Vorig bericht: « Van Birò tot Rocks: de chaos van de 45 km/u-auto’s
Volgend bericht: De hardst werkende flitspalen van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lambrusco zegt

    16 juni 2025 om 21:36

    Mooi man, een Ford Kuga neus met een Cupra Terramar daklijn.

    Login om te reageren
    • maussieknip zegt

      17 juni 2025 om 12:18

      Waar je Kuga vandaan haalt is mij een raadsel. Lijkt in de verste verte niet op een Kuga. Lijkt veel meer op een Kona.

      Login om te reageren
      • Bobbie zegt

        17 juni 2025 om 12:56

        Lijkt veel meer op een Audi Q6. Een Kona is daar niet in te bekennen en die van mijn vrouw zie ik in mijn ooghoek.

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    16 juni 2025 om 21:47

    Van buiten lijkt het een Q4 facelift en van binnen nog niet af. Audi had altijd de mooiste instrumenten clusters maar dit oogt gewoon zielig.

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      16 juni 2025 om 22:00

      Wel normale deurhendels in plaats van die verzonken dingen, da’s dan wel een pre.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juni 2025 om 07:20

        Inderdaad een pre, de normale deurgrepen zullen wel goedkoper zijn.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          17 juni 2025 om 07:30

          VAG is gestopt met strakke lijnen op de deur met dure deurgrepen. Dit is veel goedkoper. Deuren zijn nu helemaal bol, makkelijker om te maken. Vergelijk het maar eens met de golf 7, die heeft strakke vouwen in de deur. Aygo’s en twingo’s zijn ook heel rond en bol qua plaatwerk, omdat dat het goedkoopst is. En VAG nu dus ook.

          Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    16 juni 2025 om 22:16

    Ik vind het er niet slecht uit zien voor wat het is, beter dan de 1e twee generaties. Kan je dat kermislogo achterop ook uitzetten? Dat zou voor mij bij iedere Audi een pré zijn.

    Login om te reageren
  4. herve11f zegt

    16 juni 2025 om 22:30

    Mooie Kona

    Login om te reageren
    • Bobbie zegt

      17 juni 2025 om 12:53

      Eh, mijn vrouw heeft zo’n Hyundai Kona EV gebakje van 2023 en zou hem direct inruilen. Ik zie geen enkele overeenkomst.

      Login om te reageren
  5. banderas zegt

    16 juni 2025 om 22:48

    Hoop dat die onzinnige plug-in hybride hype maar snel voorbij vliegt.

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    16 juni 2025 om 22:58

    Net zo lelijk hok als de rest van de nieuwe generatie Q-series.
    Doe mijn maar de huidige generatie Q3 die is 10x mooier.

    Login om te reageren
  7. Mini Joe zegt

    16 juni 2025 om 23:06

    Saai

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    16 juni 2025 om 23:14

    Dit ding heeft ook geen bewegende stuurkolom hendels meer, zijn nu waardeloze vaste elementen geworden, met bediening knoppen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juni 2025 om 07:18

      Ze hebben die echt in productie gebracht… Toen ik deze voor het eerst zag moesten we er om lachen, onhandig en gewoon anders doen omdat Tesla met de Model 3 anders deed.

      Login om te reageren
    • lecomte zegt

      17 juni 2025 om 11:15

      Niet helemaal correct. De hendels bewegen wel degelijk, alleen zijn het hele korte hendels (als je dit nog hendels kan noemen) aan de uiteinden. Dat er daar omheen en op zoveel knoppen moeten, is niet het handigst zo te zien.

      Login om te reageren
  9. gilettelubbers zegt

    16 juni 2025 om 23:18

    Niet heel best.. Maarja, als je moet concurreren met de X3 doe je het al gauw heel erg goed

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      17 juni 2025 om 06:42

      De Q3 is het segment van de X1 en GLA. Al oogt de Q3 op deze persfoto’s wel flink groter dan zijn voorganger. Interieur is momenteel wel echt mwa van Audi.

      Login om te reageren
      • gilettelubbers zegt

        17 juni 2025 om 17:22

        Oeps..typfoutje. Het was laat blijkbaar. Ik bedoelde uiteraard de X1

        Login om te reageren
  10. audirs3 zegt

    16 juni 2025 om 23:38

    Ik wil een EREV, geen PHEV. Dan heb je tenminste altijd volledig vermogen beschikbaar

    Login om te reageren
  11. pyrat zegt

    17 juni 2025 om 07:10

    Veel te druk design, mooie van Audi vond ik altijd het rustige strakke design.

    Login om te reageren
  12. utregcity zegt

    17 juni 2025 om 11:33

    Wat een lelijk hok.

    Login om te reageren
  13. Ronald zegt

    18 juni 2025 om 15:46

    Zet er een MG ZH Hybrid+ naast en alleen de prijs is anders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North