De derde generatie van de Audi crossover is hier met een leuke aandrijflijn voor Nederlanders.
Iedere twee jaar zijn er Olympische Spelen, iedere vier jaar een WK-voetbal en om de zeven jaar is er een nieuwe Audi Q3. De eerste generatie van de compacte crossover verscheen in 2011. Gen 2 werd in 2018 geboren en nu zijn we weer zeven jaar verder. Hoog tijd dus voor de derde generatie van de Audi Q3!
Ook Audi geniet mee van de populariteit van dit segment. Sinds tien jaar is de Q3 het bestverkochte model uit het Audi-assortiment. Er vlogen al twee miljoen Q3’s over de toonbank. Kan de nieuwe generatie daar een mooi vervolg aan geven?

Het uiterlijk van de nieuwe Q3 is weinig verrassends. De crossover volgt het voorbeeld van de eerdere, nieuwe Audi’s. Wat ook helpt, zijn de spottersfoto’s van @wouter. Net als de e-trons krijgt de Q3 de dichtgeknepen verlichting. De koplampen zijn voorzien van micro-LED technologie.



Dankzij een lijn over de zijkant worden koplampen verbonden met de verlichting achterop. Onder die lijn vind je 17- tot 20-inch wielen. Aan de achterkant vind je een doorlopende LED-strip en een verlicht logo die je tegenwoordig overal tegenkomt. Erboven zitten achterlichten die optioneel bestaan uit 36-delige OLED’s.
Motoren: eindelijk PHEV!
De nieuwe Q3 krijgt een stel aandrijflijnen die je al zag aankomen. De bekende 1.5 mild-hybride TFSI met 150 pk, de 2,0-liter met 204 pk en voor andere landen een 150 pk sterke dieselmotor. Hier in Nederland gaan we daar weinig van merken. Voor de Nederlandse markt brengt Audi alleen een plug-in hybride aandrijflijn uit. De Q3 e-hybride heeft 272 pk aan vermogen en 400 Nm. Kun je mee thuiskomen.



De PHEV heeft een 25,7-kWh accu die je met maximaal 50 kW kunt DC-snelladen. Van 10 naar 80 procent duurt een half uurtje. Is de batterij vol? Dan kun je maximaal 120 kilometer volledig elektrisch rijden. Da’s oké, maar niet baanbrekend. De grotere broers van Volkswagen en Skoda komen net iets verder op e-power.
Voor de papa’s die af en toe alleen rijden in de Q3 en lekker willen hoeken met het hok biedt Audi twee speciale onderstellen aan. Je kunt gaan voor de standaard basis met stalen veren, maar ook voor een sportonderstel en eentje met adaptieve dempers met twee kleppen voor rebound en compressie. Dat wil je.
Het interieur
Vanbinnen ziet het er ook allemaal weer picobello uit, maar is er wel één grote verandering. De versnelling kiezen gaat nu met een hendel aan de stuurkolom. Het is de stengel aan de rechterkant. Aan de andere kant is er nog een nieuwe hendel voor de lichten en ruitenwissers.


Achter de hendels vinden we een 11,9-inch instrumentencluster en een 12,8-inch MMI-touchscreen. Je telefoon opladen kan met een 15 watt gekoeld draadloos platform of middels een van de vier USB-C-punten. Helemaal achterin kun je 488 liter aan spullen kwijt of 575 liter als je de achterbank naar voren schuift. Klap diezelfde achterbank omlaag en je hebt 1.386 aan laadvolume.
Prijzen van de Audi Q3
De prijskaartjes in Die Niederlande maakt Audi nog even niet bekend. Die op de thuismarkt wel. De plug-in hybride gaat bij de buren voor tenminste € 49.300. Heel veel meer moet de Audi hier niet gaan kosten wil ie gaan concurreren met de equivalenten van BMW en Mercedes. De plug-in hybride X1 gaat hier voor € 53.502,40 en de GLA PHEV voor tenminste € 51.744.





Mooi man, een Ford Kuga neus met een Cupra Terramar daklijn.
Waar je Kuga vandaan haalt is mij een raadsel. Lijkt in de verste verte niet op een Kuga. Lijkt veel meer op een Kona.
Lijkt veel meer op een Audi Q6. Een Kona is daar niet in te bekennen en die van mijn vrouw zie ik in mijn ooghoek.
Van buiten lijkt het een Q4 facelift en van binnen nog niet af. Audi had altijd de mooiste instrumenten clusters maar dit oogt gewoon zielig.
Wel normale deurhendels in plaats van die verzonken dingen, da’s dan wel een pre.
Inderdaad een pre, de normale deurgrepen zullen wel goedkoper zijn.
VAG is gestopt met strakke lijnen op de deur met dure deurgrepen. Dit is veel goedkoper. Deuren zijn nu helemaal bol, makkelijker om te maken. Vergelijk het maar eens met de golf 7, die heeft strakke vouwen in de deur. Aygo’s en twingo’s zijn ook heel rond en bol qua plaatwerk, omdat dat het goedkoopst is. En VAG nu dus ook.
Ik vind het er niet slecht uit zien voor wat het is, beter dan de 1e twee generaties. Kan je dat kermislogo achterop ook uitzetten? Dat zou voor mij bij iedere Audi een pré zijn.
Mooie Kona
Eh, mijn vrouw heeft zo’n Hyundai Kona EV gebakje van 2023 en zou hem direct inruilen. Ik zie geen enkele overeenkomst.
Hoop dat die onzinnige plug-in hybride hype maar snel voorbij vliegt.
Net zo lelijk hok als de rest van de nieuwe generatie Q-series.
Doe mijn maar de huidige generatie Q3 die is 10x mooier.
Saai
Dit ding heeft ook geen bewegende stuurkolom hendels meer, zijn nu waardeloze vaste elementen geworden, met bediening knoppen.
Ze hebben die echt in productie gebracht… Toen ik deze voor het eerst zag moesten we er om lachen, onhandig en gewoon anders doen omdat Tesla met de Model 3 anders deed.
Niet helemaal correct. De hendels bewegen wel degelijk, alleen zijn het hele korte hendels (als je dit nog hendels kan noemen) aan de uiteinden. Dat er daar omheen en op zoveel knoppen moeten, is niet het handigst zo te zien.
Niet heel best.. Maarja, als je moet concurreren met de X3 doe je het al gauw heel erg goed
De Q3 is het segment van de X1 en GLA. Al oogt de Q3 op deze persfoto’s wel flink groter dan zijn voorganger. Interieur is momenteel wel echt mwa van Audi.
Oeps..typfoutje. Het was laat blijkbaar. Ik bedoelde uiteraard de X1
Ik wil een EREV, geen PHEV. Dan heb je tenminste altijd volledig vermogen beschikbaar
Veel te druk design, mooie van Audi vond ik altijd het rustige strakke design.
Wat een lelijk hok.
Zet er een MG ZH Hybrid+ naast en alleen de prijs is anders.