
Het carbon op het dak en andere plekken op een BMW M moet plaatsmaken voor wat duurzamers.
Het onderscheid tussen een gewone BMW en BMW M is onder meer het carbon dak op de M-producten. Is overigens geen gemeengoed, want sommige M’s hebben een ‘dakje’, wat niet mogelijk is in combinatie met carbon. Maar diverse modellen hebben het wel. En het ziet er supervet uit.
Het is niet alleen sportief, maar ook functioneel. Ik had het op mijn E92 M3 en ik keek er toch elke keer een keertje extra naar. Dat doe je niet met een gewoon dak. Door het dak van carbon te maken verlaag je het zwaartepunt. Het is een simpele gewichtsbesparing, wat de rijeigenschappen van de auto weer ten goede komt.
Slecht nieuws als je de groot fan bent van een carbon dak op een BMW M, want ze stoppen ermee. Het goede nieuws is dat ze een alternatief hebben gevonden.

BMW M gaat van carbon naar vlascomposiet
BMW M introduceert een nieuwe generatie dakpanelen die niet langer van koolstofvezel zijn gemaakt, maar van… vlas. Klinkt misschien als een stap terug, maar volgens de Duitse autobouwer is het tegendeel waar.
In samenwerking met het Zwitserse cleantech-bedrijf Bcomp heeft BMW een natuurlijk vezelcomposiet klaargemaakt voor serieproductie. De uit vlas gewonnen materialen zijn niet alleen lichter en milieuvriendelijker, ze voldoen ook aan de strenge homologatie-eisen voor structurele delen in een auto. Waaronder dus het dak.

Van raceauto’s naar straatauto’s
BMW gebruikt deze bio-composieten al enkele jaren in de racerij. In 2019 maakte het spul zijn debuut in de Formule E-auto’s van BMW Motorsport. Daarna volgden toepassingen in de M4 DTM en de M4 GT4. Sinds 2022 is Bcomp officieel partner van BMW M Motorsport. Tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring zullen de dakdelen van natuurlijke vezels opnieuw de ultieme praktijktest ondergaan in de nieuwe BMW M4 GT4.
De overstap naar natuurlijke vezelcomposieten is er ook eentje in de categorie duurzaamheid. BMW claimt een CO2-reductie van ongeveer 40% bij de productie van zo’n dak, vergeleken met conventionele koolstofvezel. Daarbij komt nog dat vlas biologisch afbreekbaar is en dus minder belastend aan het einde van de levensduur van de auto.

Het vlascomposiet zal daadwerkelijk zijn weg vinden naar toekomstige BMW M-producten. Daar kun je eigenlijk niet over klagen. Het is altijd leuk als zaken uit de autosport naar straatauto’s worden gebracht.
De huidige modellen blijven nog even vasthouden aan het carbon dak, maar uiteindelijk stapt BMW M dus over op vlas. Van een afstandje lijkt het net carbon, maar dat is het dus niet.





Een biologisch afbreekbaar dak… Laat dat even inwerken.
Dan ziet het er ook nog eens uit als de structuur van de theedoek van je oma. Nét als je dat bedenkt pink je een traantje weg denkende aan de biologisch afbreekbare bekabeling van de Mercedes W210 en wat dat voor goeds heeft gebracht.
Nou dat zal wel meevallen. Door de harsen die gebruikt worden is het nauwelijks recyclebaar. Dus biologisch afbreken doen ze heus niet zomaar. De winst zit hem in de co2 reductie bij fabricage. Maar voor straatautos mag je je ook afvragen hoe zinnig het überhaupt is. De gemiddelde rijder merkt echt niks van het feit of z’n dak carbon/vlasvezels is of van staal. Voor zulke straatautos is het voornamelijk marketing en reden om een hogere prijs te vragen. Bij racers en hypercars waarbij de hele tub van dit materiaal is is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik moet ook nog wel wennen aan het uiterlijk. Het ziet er slechte goedkope namaak uit van carbon.
Toch moet ik altijd een beetje glimlachen om die carbon daken en de bijbehorende gewichtsbesparing. Op zich is het niet onwaar, een carbon dak is lichter dan een stalen dak. Maar als dat dak vervolgens op een auto zit van ruim (soms zelfs heel ruim) boven de 1500 kilo heeft het ook iets tragisch.
Ja en nee…..ik denk namelijk dat het toepassen van een carbon dak meerdere voordelen heeft waarvan het gewichtbesparing slechts op de tweede plek komt. Het voornaamste reden is toch het verlagen van de zwaartepunt wat ten goede komt van de wegligging.
Dan heb je het dus over pak ‘m beet 6 kg: https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-bmw-m2-met-60-kg-minder-gewicht-112137
Nu helpen alle beetjes, maar een auto die in de basis al zwaar is ga je echt niet veel lichter krijgen met wat dure carbon prullaria. Het is in mijn ogen vooral een verdienmodel voor de fabrikanten.
Bij die daken vind ik het nog wel nut hebben. Wel echt tragisch zijn de M perfomance splitters, sideskirts en spoilertjes van carbon. Belachelijk duur, kwetsbaar en ook vaak gewoon niet mooi 😀.
Dus ook dit krijg je straks in wrapvorm, en gaat iedereen toepassen op het interieur en exterieur van zijn Golf en Mini. Het ziet er beter uit dan forget carbon, maar dat is het dan ook wel.
In principe is forged (beter idd forget) carbon een niet bestaande marketing term. In de industr Word met forged, gesmeed bedoeld. Of als taal purist is Forged ook vertaald als namaak….
Forged carbon is daarmee dan ook een totale nonsense benaming, maar ja lapjesdeken carbon of in en quilted carbon klinkt marketing technisch niet zo goed….
Al die carbon zooi op auto’s is totale onzin, als je echt CO2 reductie wil moet je stoppen met al het composiet in auto’s, er komt dusdanig veel productieafval uit voort wat niet normaal is!zeker bij alle infusion composieten gelamineerde processen.
Maar ja het is een gaaf product carbon, licht, sterk en goed afgewerkt ziet het er mega gaaf uit.
Is gewoon een prijskwestie. Zeg dat gewoon eerlijk
De grootste (gewichts)besparing door een carbon dak is vaak niet het materiaal zelf, maar het zware dakluik +mechanisme dat niet meer mogelijk is bij het kiezen van een carbon dak..
@benny_weisz: ga er maar eens aan rekenen, dat zwaartepunt. Is marginaal. De M staat in dit geval toch echt vooral voor marketing.
Ik claim ook niet dat het een slok op een borrel scheelt. Uiteindelijk blijft het voor de fabrikant gewoon een middel om extra geld uit de zakken van de consument te kloppen.
@bennyweisz: En zo is het maar net. Als het (in dit geval) BMW iets zou interesseren hoe lomp zwaar een ///M is, zouden ze wel beginnen met nonsens als elektrisch verstelbare stoelen er uit te slopen. Maar dat geneurt niet, ant de klanten boeit het ook niets. Die willen gewoon ‘de dikste’ (letterlijk eb figuurlijk, in dit geval) uitvoering en overgewicht los je wel op met meer vermogen en koppel. Da’s ook een benadering.
Porsche had om die reden een dakpanelen van magnesium ontwikkeld, 1 homogeen materiaal lijkt me nog simpeler te maken en recyclen
Carbon is heel lastig te recyclen, dus vanuit duurzaamheidsoogpunt goeie ontwikkeling lijkt me!
“BMW claimt een CO2-reductie van ongeveer 40% bij de productie van zo’n dak” Nou woehoe, wat geweldig zeg…. Ben ik de enige die juist afkeer krijg naar bedrijven die met dit soort onzin gaan pronken?
@petroldrinker: en wat is er precies op tegen dan? Als je functioneel hetzelfde kunt bereiken met een methode die minder uitstoot, vervuilt of kapotmaakt, wat is dan het probleem?
BMW loopt al vooruit op de Europese plannen op een verbod van Carbon Fiber verbod.
https://www.autoblog.nl/nieuws/wat-europese-unie-wil-carbon-uitbannen-7095484
BMW loopt al vooruit op de Europese plannen op een Carbon Fiber verbod.
https://www.autoblog.nl/nieuws/wat-europese-unie-wil-carbon-uitbannen-7095484