De hoogtijdagen van diesel zijn écht voorbij

Auteur: , 92 Reacties
De hoogtijdagen van diesel zijn écht voorbij

Ook op de markt is dit zichtbaar.

Overheden moeten niets hebben van diesels. In (grote) steden worden oudere diesels verbannen. In Nederland mag je bovendien extra motorrijtuigenbelasting betalen voor een auto met deze brandstof. En dan zijn er nog de autofabrikanten, die racen met diesels niet meer zien zitten.

Dat diesel niet meer zo populair is, wordt zichtbaar als je kijkt naar de Europese autoregistraties in de eerste helft van dit jaar. Voor het eerst sinds 2009 zijn er meer benzineauto’s dan dieselauto’s geregistreerd in ons continent. De cijfers zijn afkomstig van 15 Europese landen.

De dieselmarkt daalt van 50,2 procent naar 46,3 procent. Dat zijn 152.323 minder diesels. Benzineauto’s zijn goed voor 48,5 procent van de Europese registraties. Een groei van 328.615 auto’s. Ter vergelijking: vorig jaar representeerden de benzineauto’s 45,8 procent van de registraties.

De markt van elektrische auto’s blijft stabiel. Volledige elektrische auto’s zijn goed voor 1,3 procent van de Europese registraties. Hybrides 2,6 procent en auto’s op gas 1,3 procent.

Bron: European Automobile Manufactures Association (ACEA). Foto via @kuifje op Autojunk



92 reacties

Hoop dat ze er nog even blijven. Echter, als niemand er meer in geloofd kan het vrij rap gaan natuurlijk..
@mzonneveld: Ik hoop dat ze snel allemaal weg zijn, die vieze dingen. Gelukkig lijkt het nu vrij rap te gaan…
@svenska_aeroplan_ab: bedoel je dan enkel de auto markt of alle diesels?
@svenska_aeroplan_ab: eens, elke diesel meurt. Het is zooo smerig om achter zo’n ding te rijden.
@mzonneveld: Voor Audi maakt het niet uit benzine of diesel. Beide keren zijn het oliestokers.
@jensonb: Teren mensen nog steeds op Audi grappen uit 2012….?
@romeoalfa: Grappig over Alfa zijn denk allemaal al weggeroest dus blijven deze wat over.
@jensonb: 😂Vind ik mooi
@jensonb: Wat rijd je eigenlijk zelf?
@romeoalfa: Dacia
@romeoalfa: het is nog steeds de waarheid…2016 was speelde dit ook nog.
@jensonb: Geeeeeeeeeeuuuuuuuuwwwwwww
Met de Model 3 en de Opel Ampera-E en de Nieuwe Leaf opnde markt verwacht ik dat elektrische auto’s de 5% gaan halen in 2018.
@w0o0dy: De vraag of die Ampera-E echt geleverd gaat worden. In Duitsland waren er enorme leverproblemen en nu wordt de wagen alleen in de lease aangeboden. Kon wel eens iets met het GM en de Opel overname door PSA van doen hebben.
@mashell: dan is Opel opeens veel minder waard. Vraag me af of GM dan wel de prijs gaat krijgen van PSA die ze hebben afgesproken. Opel zonder Ampera-E heeft NIETS elektrisch… Niets wat als milieuvriendelijk model wordt gezien. Dat gaat problemen opleveren.
@mashell: er worden gewoon te weinig Etjes geproduceerd. In Duitsland hebben de meeste dealers er ééntje om te showen. De overname door PSA zal zeker niet ten voordele zijn.
@doublechevron65: verklaar u nader
@rufctr01: tov wat?
@doublechevron65: het schijnt dat er in de VS juist een exces van onverkochte Chevy Bolt staat en dat ze daarom de productie ook hebben teruggeschroefd.
@mashell: a oké! Bij GM hebben ze meer Bolds geproduceerd, waar bijna geen vraag voor is, dan Ampera-E. Dus inderdaad ging daardoor de productie omlaag. Denk ook dat het een beetje politiek/pesten is in ri PSA. Hier in DE is er genoeg vraag naar… niemand wil toch meer dieselen.
@mashell:
Wist dat batterijen niet milieuvriendelijk zijn, maar dat ze zelfs leverproblemen veroorzaken… :p
@StijnB: het is weer bijna Oktoberfest.. Over leverproblemen gesproken.
@sanderm3: komende dinsdag is alweer de laatste dag van het Oktoberfest.
Jammer… Als particulier kun je er ook geen meer kopen, ten eerste blijft er niks aan restwaarde over en voor je het weet veranderd het belastingbeleid en wordt je opgezadeld met enorme maandelijkse kosten of mag je nergens meer komen.
Een 2e hands lekkere diesel kopen die je in een jaar of 3 oprijdt is nog de enige optie denk ik.
@trustmeiamanengineer: klopt! Dat is ook een van de redenen dat ik zelf een tijd geleden gestopt ben met diesel. Ik vond het altijd fijn rijden maar de restwaarde is gewoon nihil (zeker op grotere dikke diesels).
@nvn1993: ik denk dat het z’n vaart niet zal lopen, om de simpele reden dat er geen goede en betaalbare alternatieven zijn voor diesels. Ik rij 1000km per week met mijn diesel en tank dus 1 x per week. Er zijn nog geen elektrische auto’s die dit kunnen en de infrastructuur is er ook niet voor, zelfs als slechts 50% van beroepsbevolking elektrisch wil rijden. Diesel is voor mensen die > 20K km per jaar rijden nog steeds de voordeligste optie….

En je dikke diesel gaat met alle plezier op export naar Oost-Europa waar deze razend populair zijn, daarom blijf ik lekker diesel rijden…
@slickrick: 1000 km per week, ofwel 200 per werkdag, ofwel 100 heen, 100 terug. Geen enkele elektrische kar die daar problemen mee heeft. Als je aankomt hang je ‘m aan het stopcontact, kom je thuis doe je hetzelfde. Tenzij je die 1000 km per week in één ruk rijdt, is er geen praktisch bezwaar tegen een elektrische auto.
@bara: Jij hebt een hele simplistische denkwijze…..ik zit slechts 1 dag per week op kantoor, de rest van de week kris kras door het land en buitenland bij klanten…….en dan zie je pas hoe extreem beperkt rijden van een Tesla is. Niet te doen in de praktijk…..
@slickrick: En toch sprak ik laatst een accountmanager die in zijn Tesla heel Nederland bediend. Normaal gesproken houd je in je agenda een beetje rekening dat je de ene dag in één regio zit en de volgende dag in een andere (niet op een dag Groningen, Maastricht en Den helder) ivm efficiënt gebruik van je tijd.
Dat deed hij ook. Rond de middag plande hij elke dag ongeveer 45 min bij een snellaadstation in om even zijn mail bij te werken / lunch / kopje koffie / paar telefoontjes te doen. Tesla weer vol genoeg en hij was nog nooit in de problemen gekomen.
Vaak is het een keuze en moet je de oplossingen willen zien…
@trustmeiamanengineer: Precies, ik ben constant aan het kijken in Duitsland waar diesel helemaal de ban in gaat. Een dikke diesel in een jong gebruikte c-segmenter met een fijne automaat blijft binnen Europa gewoon een geniale wagen.
@dutchdriftking: zeker, zelf zoek ik een A4 van een 2013/2014 generatie. Kost daar nu al 4mille minder dan hier!
@stuko: Een A4 3.0 TDI lijkt me geweldig, maar daar moet je wel flink km´s voor maken. Tjonge wat een wegenbelasting!
@dutchdriftking: dan heb je ook het huzarenstukje te pakken ;-) Ik pak een 2.0tdi met software, 180pk is prima voor het rollen in Nederland.
@dutchdriftking: dat valt wel mee, omslagpunt is bij de meeste auto tussen de 18k en 22k km per jaar…
@slickrick: Bij sommige auto’s ligt dat omslagpunt nog veel lager. Voor mijn 11 jaar oude Passat ligt deze zo tussen de 12000 en 14000 km/jaar.
@rrrobert: ok , dat is idd erg laag zeg……snap niet waarom mensen zich blind staren op de MRB, goed doorrekenen is een eye opener
@trustmeiamanengineer:
Dat heb ik dan ook gedaan. Nog even een paar jaar genieten van de dikke V6 diesel. Afschrijving heb ik bijna niet meer, want het ding is sowieso al weinig waard. Ik heb er dan ook weinig voor betaald.
Over een paar jaar wordt de vervanger waarschijnlijk een LPG-auto.
Benzine is voor mijn kilometrage veel te duur. Of althans: dat heb ik er niet voor over.
Jammer. Ik blijf de Porsche Panamera 4S Diesel een machtige bak vinden. Beter vind je ze niet!
@basv: maar een Panamera Turbo is ook niet mis :-)
Vreemd.
Diesel daalt met 4% en dat zou neerkomen op een dalen van iets meer dan 150.000
Benzine stijgt met 3% en dat zou meer dan 300.000 auto’s zijn.
Ben ik wakker? Of sla ik hem eventjes mis
@viertakt: Economie is in Europa weer aangetrokken afgelopen halfjaar. Janmodaal ruilt zijn oude bolide weer in voor wat nieuws. Er zijn gewoon meer nieuwe auto’s verkocht waar de voorkeur (iets) meer naar benzine auto’s is gegaan.
@straatzakelijk: t gaat hem meer om de cijfertjes zelf…
@futse: Daar klopt niet veel van inderdaad.
@viertakt: je redenering klopt niet. Je kunt de percentages niet zomaar optellen en aftrekken. Het aantal benzine auto’s is gestegen met bijna 10% waardoor het marktaandeel qua verkopen is gestegen van 45,8 naar 48,5 ( 5,8% dus!).

Zie site van ACEA voor de volledige tabel.
Wat een voorliefde voor diesel tegenwoordig, dat was vroeger wel anders. Misschien is er toch nog hoop voor de elektrisch aandrijflijn.
@flutterby: Zodra er een elektrische auto komt met dezelfde range als een tank diesel (ong. 900km) dan hebben ze pas mijn aandacht!
@venividivici: die is er je moet alleen heel langzaam rijden om het te halen.
@kobus1967: nee hoor, haal makkelijk de 1000 km met mijn V6 TDI zonder enige moeite
@mrdrummetvloei: het ging over elektrische auto’s die 1000 km kunnen
@venividivici: en binnen 5 minuten volgeladen.
@venividivici: gaat nooit gebeuren. Voor die paar ritjes per jaar superchargen (80% in 30 min) kan je beter het hele jaar met een lichtere accu rond rijden.

En de grap is, dat kan met een Model S 100D.
@flutterby: Een tesla is ruim een ton. De meeste diesels kosten nog niet eens de helft. Die model s p100 is geenzins een alternatief voor de gewone man en kan je in dit verhaal niet echt meerekenen.

Wel ben ik met je eens dat het een alternatief is voor de dikke diesels van de duitse drie. Maar vergeleken met de minder dikke diesels, die het overgrote deel van het straatbeeld bepalen is een p100 veel en veel te duur.
@flutterby: ja ideaal. En die 100d kost maar €100.000+. Dat is volgens mij nog steeds €30k meer dan m’n A6 2.0 TDI Ultra. Dat is het niet waard.
@flutterby: Want je rijdt 900 kilometer per dag?
@straatzakelijk: soms wel toch. Mijn ouders rijden een paar keer per jaar naar t Zuiden, 1200km. Doen nu hun A7 3.0 TDI weg, voor een benzine. Electrisch is echt nog geen optie voorlopig. En er zijn toch best wel wat mensen in dezelfde situatie.
@futse: Bijvoorbeeld met een Tesla Model S is dat geen enkel probleem. Ik begrijp dat als je meerdere keren per jaar meer dan de actieradius in 1 stuk moet rijden dat de voorkeur uit gaat naar een diesel/moderne benzine. Maar het kan wel en hoe vervelend is het om even een broodje te eten als dat ding aan het opladen is? Juist heerlijk om even je rust te pakken. Durf wel te stellen dat weinig mensen er echt last van hebben.
@straatzakelijk: Even om de 400 km een broodje eten lijkt me niet zo erg. Maar ik vraag me wel af wat er gebeurt als meer mensen met elektrische auto’s in de zomervakantie naar zuid Frankrijk rijden (of terug). Ik vrees dat je dan beter een hotelletje kan pakken om de 400 km.
Nu moet je om te tanken soms al een uur wachten.
@straatzakelijk: Misschien dat het technisch wel kan, maar momenteel lijkt het me nog niet de ideale oplossing voor zo een afstanden. En t is alleszins in aankoop geen goedkope oplossing ook…
@futse: even een half uurtje benen strekken en je haalt het met een Model S 100D.
@flutterby: Ja, want dat ding is met bijna 150.000 Euro echt spotgoedkoop…
@viezefreddyw: 110.000 voor de 100D. Zal mij niet verbazen als het na 4 jaar flink goedkoper is om te rijden als een A7 3.0 TDI vanaf net onder de 70k.

Daarnaast heb je voor 12k erbij een full option Model S. Bij Audi gaan de opties véél harder.
@flutterby: K kan je alleszins vertellen dat ze er verre van 70.000 voor betaald hebben. 1-dagsinschrijving, 10 km op de teller of zo, mooie korting…
@futse: Mag ik vragen hoeveel kilometer uw ouders jaarlijks rijden.
Even ter zijde ik kom met vertegenwoordigers in contact die van de firma een Auris moeten rijden met een jaarlijks kilometrage van 80.000 km. (?)
@wimof: 25.000 per jaar ongeveer denk ik. Zal misschien wat minderen vermoed ik.
@flutterby: Die is er wel want niets rijdt zo lekker ven de plek als elektrische voertuigen. Alleen de elektrische aandrijflijn is zo duur en ze zijn vaak lelijk. Wanneer ik precies dezelfde auto kon kopen voor het geld waar ik ze nu voor koop maar dan met een elektrische aandrijflijn zou ik nu elektrisch rijden. Ik vind meer dan € 100.000,- voor een matige elektrische premium auto veel geld. Dan steek ik liever nog even wat oude opgeslagen zonne-energie in brand en wacht totdat het wat betaalbaarder wordt.
Wat een propaganda offensief wel niet kan doen.
Eindelijk weg die gore stinkdiesels. Zelfs nieuwe diesels meuren als oude stadsbussen. Weg ermee!
Prima, misschien dat de leasemaatschappij het dan wel uit zijn bol laat om een exorbitant voorstel te doen op het moment dat ik hem misschien wil overkopen. Die raken ze dan aan de straatstenen niet meer kwijt
Ik kijk nog weleens met een schuin oog naar een tweedehands A6 Avant met een iets potentere benzinemotor. Je struikelt echter over de diesels. Er zijn bedrijven die zich lijken te specialisteren in de import van 3.0 TDI’s en biTDI’s. In deze modellen zit de laatste tijd heel weinig doorstroming. Al weken staan dezelfde auto’s te koop. Ik vraag mij ook echt of af je bij aanschaf nu over 3 jaar nog van een dieselauto afkomt.
@RutgerK: zijn sowieso lastige auto’s in dat segment, loeizwaar, dus duur in de brandstof, MRB en verzekering en de afschrijving is dramatisch.. Daar moet je een beste liefhebber voor zijn.. Benzine heeft dat minder gezien het feit dat die wat vaste lasten betreft een stuk goedkoper zijn.
Als dit aanhoudt kun je erop wachten dat de wegenbelasting omhoog gaat.
Het geld van de melkkoe auto moet wel minimaal constant blijven.
Als iedereen switched van diesel naar benzine, hybride of electrisch is dat een enorme kostenpost voor Rutte III.
Dat moet natuurlijk worden gecompenseerd.
@n54coupe: accijns op benzine is hoger dan de accijns op diesel. Problem solved…
Zullen de marktcijfers niet ook zo gedaald zijn door het veranderen van het bijtellingssysteem? Je zag zo’n zelfde tendens na het afschaffen van 100% korting op de HSB voor de zuinige diesels waardoor de particulieren ze niet meer kocht. Nu de bijtelling gelijk is aan de diesel is er ook geen financiël voordeligere reden om een diesel te leasen als je m niet nodig hebt.
Top! Ben dr blij mee. Weg met die walmende stinkrommel. Je word dr gewoon droevig van als je dr achterrijd.
Tja. Wat ik al eerder gezegd heb. De diesel is de dinosaurus van de auto industrie. Het is uitontwikkeld. Het wordt niet beter. De top is bereikt, hierna gaat het naar beneden. Tot het uitsterft.
Je ziet het de laatste jaren al aan de kwaliteit. Door alle rotzooi welke op zo een diesel gebouwd is, is de interne vervuiling zoveel groter dan vroeger. Waar eerst de dieselmotor synoniem stond aan het halen van hoge kilometerstanden, zijn de motoren nu vaak op bij 2 of 2 1/2 ton.
Ik vind ze nog steeds het lekkerst rijden. Maar het blijven toch stinkbakken wanneer je op de fiets erachter zit.
@pa045: correct maar zeggen dat er geen(of nauwelijks) vooruitgang meer wordt geboekt vind ik allesbehalve juist !
@pa045: en al die “rotzooi”, het begon met de turbo en directe inspuiting. Zit binnen een paar jaar ook op de benzine motor. Die qua ontwikkeling nog maar iets achterloopt op de dieselmotoren. Daar is de top over een jaar of drie ook wel bereikt.
@pa045: Ja, als je een 1.2 TDI hebt wel ja, maar een normale 3.0 TDI V6 draait makkelijk tussen de 500K en 1000k
Nu nog even een ‘oplossing’ vinden die ervoor zorgt dat ook zo’n beetje de hele transportsector niet meer op diesel beweegt… o wacht.

Diesel is nog lang niet weg. We gaan het pas echt merken als het weg moet.
Blijft bijzonder dat in Europa zoveel diesels rijden, want buiten Europa stelt het dieselgebruik niks voor.
@volvoturbo:
Omdat buiten Europa brandstof weinig kost.
@volvoturbo: nooit in afrika geweest zeker?
@maotje: ja, toevallig wel. Maar ik baseer me gewoon op de cijfers. Aandeel diesel is doorgaans erg laag in andere delen van de wereld.
@volvoturbo: nou ik zag 80% diesel daar tegen 20% benz.
Ben anderhalf jaar geleden van ‘dikke diesel’ overgestapt naar benzinemotor met compressor. Zeer tevreden over. Het enige dat ik echt mis is de actieradius van de diesel. De benzine-v6 loopt geweldig, trekt mooi (door compressor ook onderin) en is bovenal zeer stil, ook/juist buiten de auto. Aangename combi. Nooit verwacht na tig v6 diesels. En verbruik? Dat valt reuze mee (subjectief). Scheelt ‘maar’ 2liter per km 1:10 ipv 1:12)
@eaudi: ik hoop dat je 0.017 liter verschil per km bedoelt…..
@eaudi: dat is toch 20% meer rijbereik op ca 20% goedkopere volle tank. Als je veel rijd tijt dat best aan.
Koop maar lekker allemaal elektrisch dan kan ik steeds goedkoper v8 diesel rijden.
@thomasthomas: Denk maar al snel iets anders
Ik moet m’n leaseauto (C220d) eind dit jaar inleveren vanwege een andere baan. En hoewel ik eerst een diesel hybride (C300h) wilde kopen ga ik nu toch maar voor een benzine hybride (C350h). Ik moet het ding wel over 4 jaar weer kwijt kunnen raken. … Ik ga er nog even over nadenken…
Prima ontwikkeling! Ik heb daardoor deze week een heerlijke 156 JTD op de kop getikt! Als straks blijkt dat elektrisch toch ook niet ideaal is in een stad (in heel Rotterdam zijn parkeerplaatsen opgeofferd voor laadplekken die inmiddels als grotendeels leeg blijven) en mensen erachter komen dan downsizing de betrouwbaarheid (en daarmee de inruilwaarde) toch ook niet is wat men had verwacht, tuf ik nog lekker rond met 1/20 gemiddeld en genoeg “oempf” om premium, Bluemotion, rijdend Nederland op de Autobahn naar rechts te dirigeren :)
@slickrick: En toch sprak ik laatst een accountmanager die in zijn Tesla heel Nederland bediend. Normaal gesproken houd je in je agenda een beetje rekening dat je de ene dag in één regio zit en de volgende dag in een andere (niet op een dag Groningen, Maastricht en Den helder) ivm efficiënt gebruik van je tijd.
Dat deed hij ook. Rond de middag plande hij elke dag ongeveer 45 min bij een snellaadstation in om even zijn mail bij te werken / lunch / kopje koffie / paar telefoontjes te doen. Tesla weer vol genoeg en hij was nog nooit in de problemen gekomen.
Vaak is het een keuze en moet je de oplossingen willen zien…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).