• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De IFR Aspid heeft oneindig veel instellingen

Auteur: ricardo, gepost 29 juli 2009 om 20:38 – 42 Reacties

IFR Aspid

En dan bedoelen we ook echt oneindig veel. De Spaanse supercar-fabrikant IFR Automotive heeft namelijk een systeem ontwikkeld waarmee bestuurders van de Aspid via een touchscreen bijna alle mogelijke instellingen naar wens kunnen aanpassen.

Een touchscreen waarmee je een paar settings in een andere stand kan zetten is niets nieuws onder de zon natuurlijk, maar bij de Aspid gaat het net even iets verder dan wat je normaal bent gewend. Alle mogelijk verstelbare parameters in de auto zijn real-time af te lezen op het scherm en ook direct naar wens aan te passen. Maar daar houdt het niet op, want door GPS-coördinaten te combineren met de ingevoerde instellingen weet de computer dus ook waar je welke instellingen wilt hebben. Kom je net van de Autobahn gejaagd en wil je rustig via een landweggetje naar huis rijden dan kun je ‘m zo instellen dat de vering, gaspedaal-reactie en schakeltijden van ‘racing’ naar ‘chillin’ gezet worden. Uiteraard zit er ook een geheugenstand op de ECU waarmee je zo weer je ideale instellingen tevoorschijn haalt.

Freaky wordt het pas met de GPS-bochtenlezer. Deze functie voorziet namelijk de bochten via gps en stelt de auto daar alvast op in. Als bestuurder kan je zelf aangeven hoe hard je de hoek om wilt in opkomende bochten, waarna de ECU de auto naar jou wensen instelt.

Enkele instelbare functies op de IFR Aspid:

  • Maximaal aantal toeren
  • Kleptiming
  • Maximaal aantal pk’s
  • Remverdeling voor/achter
  • Rijhoogte
  • Hardheid schokdempers

Verder is er navi en WiFi aanwezig in de auto. De 0/100-tijd is een best wel indrukwekkende 2.8 seconden. Verschillende fabrikanten van supercars hebben al interesse getoond in het systeem. Binnenkort op de markt, nu in de Aspid.

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

aspid, Lichtgewicht, Techniek

Vorig bericht: « Welkom terug Michael Schumacher!
Volgend bericht: Video: Oogverblindende Lambo Murciélago LP640 in Londen »

Lees Interacties

Reacties

  1. boostah zegt

    29 juli 2009 om 20:42

    Moet je meer raceengineer zijn dan piloot of bestuurder tbh. Denk niet dat veel mensen met deze wagen overweg zullen kunnen, zeker ook omdat je eigenlijk geen constante in zijn gedrag zult voelen en je dus puur op gevoel dient te rijden (lijkt me zelfs iets waar een echte piloot problemen mee zou kunnen hebben), natuurlijk in versimpelde vorm lijkt me dit super

    Login om te reageren
  2. Ronhetkanon zegt

    29 juli 2009 om 20:42

    Hendig mooie auto.

    Login om te reageren
  3. bmw-e30-7bh zegt

    29 juli 2009 om 20:43

    Zal wel heerlijk rijden, maar die koplampen blijven zo UGLY!!!!!

    Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    29 juli 2009 om 20:43

    Tof scheurijzertje. Vooral de neus vind ik wel stoer. Van die maffe bug-eye achtige koplampjes ben ik minder gecharmeerd. Ook de achterkant is wat dubieus, maar ach, dat zal je worst wezen als je erin zit te kraaien van plezier.

    Nog nooit van IFR gehoord trouwens.

    Login om te reageren
  5. Golf FSI 2.0 zegt

    29 juli 2009 om 20:46

    Wat een stoer ding zeg!

    Al bij Top Gear geweest? Zoniet hoog tijd, zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  6. yanktank zegt

    29 juli 2009 om 20:47

    toen ik de foto boven het artikel zag hoopte ik heel even dat hij een targa dak had, net als bij een oude porsche. verder is ie niet echt mooi te noemen.

    Login om te reageren
  7. Rob USA zegt

    29 juli 2009 om 20:48

    Idd leuk karretje maar de cw waarde gaat er door die koplampen vast niet op vooruit. Die hebben zeker de kinderen van die ontwerper bedacht en toen zei zijn vrouw dat ze er op moesten anders zou hij de kids nooit meer zien !

    Login om te reageren
  8. Wessee zegt

    29 juli 2009 om 20:50

    Idd, het is zo net een cartoon-slak. Beetje jammer van verder een leuk autootje.

    Login om te reageren
  9. Michel350Z zegt

    29 juli 2009 om 20:50

    Zal wel lekker racen denk ik, Koplampen zijn lelijk maar het lijkt wel op iets wat van een legervoertuig af komt.
    Zonder die dingen ziet hij er wel heel stoer uit

    Login om te reageren
  10. Berkan zegt

    29 juli 2009 om 21:06

    Doe mij die maar!!
    Lampen kan je later vast wel vervangen voor een ander setje :D

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 juli 2009 om 21:07

    Die koplampen zijn cool!
    De achterkant matig
    De techniek zeeer interessant!
    Ideale auto voor de gelardeerde IT’er…
    :D

    Login om te reageren
  12. Ikke zegt

    29 juli 2009 om 21:10

    ik vind die f1 achtige bak van ze nog een stuk vetter, dat is naar mijn mening de meest brute supercar ooit, v12 met 720 pk, erg prima om in te boeken.

    Login om te reageren
  13. koreantaxiproductions zegt

    29 juli 2009 om 21:16

    dus je kunt alles instellen, behalve de grill en de lampen zeker?

    Login om te reageren
  14. DIPSHIT zegt

    29 juli 2009 om 21:17

    wauw supercool idee, zou op alle nieuwe wagens moeten komen. Ik zou als CEO van dit bedrijf dit onmiddellijk aan de man brengen bij andere autofabrikanten.

    Login om te reageren
  15. slappehap zegt

    29 juli 2009 om 21:28

    http://www.youtube.com/watch?v=Xpz_rUdTyZ4

    Login om te reageren
  16. Willem zegt

    29 juli 2009 om 21:43

    die gps is totaal nog niet zuiver genoeg, jammer he?

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    29 juli 2009 om 21:57

    Het is duidelijk dat dit geen Lotus 7 kloon is zoals de boterham van caterham. Maar is did nou een door ontwikkeling zoals de Donkervoort of is het een moderne interpretatie van de Lotus 7?

    Verder maak je me niet wijs dat deze auto maar 1 ECU heeft (een Golfje heeft er al tientallen).

    Ook denk ik dat Ricardo het niet helemaal snapt, Autobahn in race en landweggetjes in chil mode, voor de fun moet dat natuurlijk andersom, bochten zijn fun, snelweg is saai.

    Login om te reageren
  18. Schimanski zegt

    29 juli 2009 om 22:17

    Hoop niet dat het op windows werkt anders sta je binnen de kortste keren langs de weg :)

    Login om te reageren
  19. Jan Rap zegt

    29 juli 2009 om 22:56

    Deze gasten hebben de auto gemaakt die Joop Donkervoort probeerde te tekenen terwijl hij ketsbezopen was.

    Vond er op het eerste gezicht wel goed uitzien, maar wat een miskleun.

    Login om te reageren
  20. Ikke zegt

    29 juli 2009 om 22:57

    @ Willem, ik ben benieuwd waar je dat uit concludeerd, aangezien een goed GPS systeem (voor de commerciele markt) accuraat is binnen ca 7 meter.
    Voor militaire doeleinden is dit zelfs accuraat tot minder dan een meter.
    verder is er weinig bekend over hoe deze software dingen berekend, als hij op 50m afstand een scherpe bocht aan ziet komen en bijvoorbeeld de ophanging strakker zet, de input van de GPS combineerd met de overige input van verschillende sensoren kan dit systeem best accuraat zijn naar mijn idee.

    Login om te reageren
  21. ganryu zegt

    29 juli 2009 om 23:09

    Systeem heeft grote potenties.
    Als je dat stuurtje ook nog es los kunt halen, heb je een auto die niet diefstalgevoelig is.

    Login om te reageren
  22. Mr. V8 zegt

    29 juli 2009 om 23:15

    gruwelijk! Dit zouden meer fabrikanten moeten doen!

    Login om te reageren
  23. audilemans zegt

    29 juli 2009 om 23:38

    inderdaad!

    Login om te reageren
  24. Kevski-Style zegt

    30 juli 2009 om 00:06

    Hmmmm, iemand meer specs van het systeem zelf? Ik ben wel benieuwd hoe ze dit aan willen sturen. Dingen als kleptiming verstllen onder het rijden betekend electrisch of pneumatisch verstelbare kleppen met actuators….

    Login om te reageren
  25. Kevski-Style zegt

    30 juli 2009 om 00:25

    Na het filmpje gezien te hebben toch nog niet verschrikkelijk ineteraasnt in ieder geval. Niks anders als een car-pc op het eerste gezicht. Het enige wat noemenswaardig is, is het aan en uitzetten van Vtec (Honda blok neem ik aan, of hebben ze de naam gejat?)….

    Login om te reageren
  26. Cantago zegt

    30 juli 2009 om 00:27

    Koplampen lager zetten, achterkant aanpassen, Nissan uitlachen dat dit systeem wel bruikbaar en gewild is, en dan mag je deze auto bij mij vor de deur zetten:P

    Dat GPS systeem dat Nissan ontwikkeld had (artikel van 2 dagen terug ofzo) mag de prullenbak in, dit gaat voor veel plezier zorgen! Jammer dat hij niet aan kan geven of de weg vrij is of dat er medeweggebruikers zijn…

    Login om te reageren
  27. Svensson zegt

    30 juli 2009 om 00:27

    EVO Magazine heeft hier laatst een review over geschreven, ook zij waren zeer onder de indruk van zowel de auto zelf als het multimedia-systeem:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/232014/ifr_aspid_supersport.html

    Login om te reageren
  28. Svensson zegt

    30 juli 2009 om 00:28

    @ Kevski-Style:

    Ja, Honda S2000 blok met Vortech supercharger.. rond de 400pk.

    Login om te reageren
  29. gogogomagazine.com zegt

    30 juli 2009 om 01:00

    Lelijke na-aperij van de Donkervoort coupe.. Die ziet er toch een stukje mooier uit!

    Login om te reageren
  30. ivanadrive zegt

    30 juli 2009 om 02:37

    Waarom staan die multimedia speakers daar zo op gemonteerd van voor? :P

    Login om te reageren
  31. ivanadrive zegt

    30 juli 2009 om 02:42

    Maar ff serieus. Oneindig veel instelling is hetzelfde als tegen de koper zeggen zoek het zelf maar uit, wij kunnen/willen het niet doen. De koper is doorgaans geen ingenieur/ontwerper.

    Login om te reageren
  32. BMW E30 zegt

    30 juli 2009 om 08:35

    Doe mij maar een Donkervoort

    Login om te reageren
  33. Simpson zegt

    30 juli 2009 om 09:30

    wat moet je met wifi aan boord als je binnen 2.8 seconden buiten het bereik van wat voor wifi-router dan ook bent?

    wifi is voor mensen die stilstaan of in de trein zitten

    Login om te reageren
  34. Thomas Bol zegt

    30 juli 2009 om 10:08

    Op de koplampen na een stuk mooier dan een Donkervoort…

    Login om te reageren
  35. Mischa zegt

    30 juli 2009 om 10:24

    Die auto zie ik wel zitten! Alleen al voor de G-power, GPS-bochtenlezer, instellingen…Koplampen geen probleem, enkele modificaties zelf toepassen en je hebt je eigen ‘custumized car’, one of a kind car, leuk voor de zondag of circuit, neih, tis een show car.

    Ruben Baeten, je zou deze auto eens moeten testen en kijk of die net zo lekker is als de C8…

    Login om te reageren
  36. Mischa zegt

    30 juli 2009 om 10:28

    Correctie: C8 = AR 8C.

    Login om te reageren
  37. Lotus Omega zegt

    30 juli 2009 om 15:40

    die lampen doen me denken aan mijn 2cv…
    die heeft ook kop lampen op stokjes die onder de motorkap wegkomen…

    Login om te reageren
  38. tt zegt

    30 juli 2009 om 16:20

    volgens je gps scherpe bocht naar links, maar in werkelijkheid nieuwe rotonde… of die weg bestaat gewoon niet, of … gat leuk worden…

    Login om te reageren
  39. Carmaster zegt

    30 juli 2009 om 21:22

    snelste kreeft ter wereld?

    Login om te reageren
  40. Carmaster zegt

    30 juli 2009 om 21:23

    @ gogogomagazine.com

    en de Donkervoort is weer na-aperij van?
    Juist!

    Login om te reageren
  41. M-lover zegt

    31 juli 2009 om 12:15

    echt leuke gadget-auto! serieus, leuk dat je zelf alles gaat kunnen instellen, maar het had iets simpeler gemogen, als ik eenmaal de juiste setup heb ingesteld wil ik zo blijven rijden… niet 100 maal per dag veranderen!

    Login om te reageren
  42. BananaFlip zegt

    1 augustus 2009 om 12:58

    Best creepy.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North