
En dan bedoelen we ook echt oneindig veel. De Spaanse supercar-fabrikant IFR Automotive heeft namelijk een systeem ontwikkeld waarmee bestuurders van de Aspid via een touchscreen bijna alle mogelijke instellingen naar wens kunnen aanpassen.
Een touchscreen waarmee je een paar settings in een andere stand kan zetten is niets nieuws onder de zon natuurlijk, maar bij de Aspid gaat het net even iets verder dan wat je normaal bent gewend. Alle mogelijk verstelbare parameters in de auto zijn real-time af te lezen op het scherm en ook direct naar wens aan te passen. Maar daar houdt het niet op, want door GPS-coördinaten te combineren met de ingevoerde instellingen weet de computer dus ook waar je welke instellingen wilt hebben. Kom je net van de Autobahn gejaagd en wil je rustig via een landweggetje naar huis rijden dan kun je ‘m zo instellen dat de vering, gaspedaal-reactie en schakeltijden van ‘racing’ naar ‘chillin’ gezet worden. Uiteraard zit er ook een geheugenstand op de ECU waarmee je zo weer je ideale instellingen tevoorschijn haalt.
Freaky wordt het pas met de GPS-bochtenlezer. Deze functie voorziet namelijk de bochten via gps en stelt de auto daar alvast op in. Als bestuurder kan je zelf aangeven hoe hard je de hoek om wilt in opkomende bochten, waarna de ECU de auto naar jou wensen instelt.
Enkele instelbare functies op de IFR Aspid:
- Maximaal aantal toeren
- Kleptiming
- Maximaal aantal pk’s
- Remverdeling voor/achter
- Rijhoogte
- Hardheid schokdempers
Verder is er navi en WiFi aanwezig in de auto. De 0/100-tijd is een best wel indrukwekkende 2.8 seconden. Verschillende fabrikanten van supercars hebben al interesse getoond in het systeem. Binnenkort op de markt, nu in de Aspid.





Moet je meer raceengineer zijn dan piloot of bestuurder tbh. Denk niet dat veel mensen met deze wagen overweg zullen kunnen, zeker ook omdat je eigenlijk geen constante in zijn gedrag zult voelen en je dus puur op gevoel dient te rijden (lijkt me zelfs iets waar een echte piloot problemen mee zou kunnen hebben), natuurlijk in versimpelde vorm lijkt me dit super
Hendig mooie auto.
Zal wel heerlijk rijden, maar die koplampen blijven zo UGLY!!!!!
Tof scheurijzertje. Vooral de neus vind ik wel stoer. Van die maffe bug-eye achtige koplampjes ben ik minder gecharmeerd. Ook de achterkant is wat dubieus, maar ach, dat zal je worst wezen als je erin zit te kraaien van plezier.
Nog nooit van IFR gehoord trouwens.
Wat een stoer ding zeg!
Al bij Top Gear geweest? Zoniet hoog tijd, zou ik zeggen.
toen ik de foto boven het artikel zag hoopte ik heel even dat hij een targa dak had, net als bij een oude porsche. verder is ie niet echt mooi te noemen.
Idd leuk karretje maar de cw waarde gaat er door die koplampen vast niet op vooruit. Die hebben zeker de kinderen van die ontwerper bedacht en toen zei zijn vrouw dat ze er op moesten anders zou hij de kids nooit meer zien !
Idd, het is zo net een cartoon-slak. Beetje jammer van verder een leuk autootje.
Zal wel lekker racen denk ik, Koplampen zijn lelijk maar het lijkt wel op iets wat van een legervoertuig af komt.
Zonder die dingen ziet hij er wel heel stoer uit
Doe mij die maar!!
Lampen kan je later vast wel vervangen voor een ander setje :D
Die koplampen zijn cool!
De achterkant matig
De techniek zeeer interessant!
Ideale auto voor de gelardeerde IT’er…
:D
ik vind die f1 achtige bak van ze nog een stuk vetter, dat is naar mijn mening de meest brute supercar ooit, v12 met 720 pk, erg prima om in te boeken.
dus je kunt alles instellen, behalve de grill en de lampen zeker?
wauw supercool idee, zou op alle nieuwe wagens moeten komen. Ik zou als CEO van dit bedrijf dit onmiddellijk aan de man brengen bij andere autofabrikanten.
http://www.youtube.com/watch?v=Xpz_rUdTyZ4
die gps is totaal nog niet zuiver genoeg, jammer he?
Het is duidelijk dat dit geen Lotus 7 kloon is zoals de boterham van caterham. Maar is did nou een door ontwikkeling zoals de Donkervoort of is het een moderne interpretatie van de Lotus 7?
Verder maak je me niet wijs dat deze auto maar 1 ECU heeft (een Golfje heeft er al tientallen).
Ook denk ik dat Ricardo het niet helemaal snapt, Autobahn in race en landweggetjes in chil mode, voor de fun moet dat natuurlijk andersom, bochten zijn fun, snelweg is saai.
Hoop niet dat het op windows werkt anders sta je binnen de kortste keren langs de weg :)
Deze gasten hebben de auto gemaakt die Joop Donkervoort probeerde te tekenen terwijl hij ketsbezopen was.
Vond er op het eerste gezicht wel goed uitzien, maar wat een miskleun.
@ Willem, ik ben benieuwd waar je dat uit concludeerd, aangezien een goed GPS systeem (voor de commerciele markt) accuraat is binnen ca 7 meter.
Voor militaire doeleinden is dit zelfs accuraat tot minder dan een meter.
verder is er weinig bekend over hoe deze software dingen berekend, als hij op 50m afstand een scherpe bocht aan ziet komen en bijvoorbeeld de ophanging strakker zet, de input van de GPS combineerd met de overige input van verschillende sensoren kan dit systeem best accuraat zijn naar mijn idee.
Systeem heeft grote potenties.
Als je dat stuurtje ook nog es los kunt halen, heb je een auto die niet diefstalgevoelig is.
gruwelijk! Dit zouden meer fabrikanten moeten doen!
inderdaad!
Hmmmm, iemand meer specs van het systeem zelf? Ik ben wel benieuwd hoe ze dit aan willen sturen. Dingen als kleptiming verstllen onder het rijden betekend electrisch of pneumatisch verstelbare kleppen met actuators….
Na het filmpje gezien te hebben toch nog niet verschrikkelijk ineteraasnt in ieder geval. Niks anders als een car-pc op het eerste gezicht. Het enige wat noemenswaardig is, is het aan en uitzetten van Vtec (Honda blok neem ik aan, of hebben ze de naam gejat?)….
Koplampen lager zetten, achterkant aanpassen, Nissan uitlachen dat dit systeem wel bruikbaar en gewild is, en dan mag je deze auto bij mij vor de deur zetten:P
Dat GPS systeem dat Nissan ontwikkeld had (artikel van 2 dagen terug ofzo) mag de prullenbak in, dit gaat voor veel plezier zorgen! Jammer dat hij niet aan kan geven of de weg vrij is of dat er medeweggebruikers zijn…
EVO Magazine heeft hier laatst een review over geschreven, ook zij waren zeer onder de indruk van zowel de auto zelf als het multimedia-systeem:
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/232014/ifr_aspid_supersport.html
@ Kevski-Style:
Ja, Honda S2000 blok met Vortech supercharger.. rond de 400pk.
Lelijke na-aperij van de Donkervoort coupe.. Die ziet er toch een stukje mooier uit!
Waarom staan die multimedia speakers daar zo op gemonteerd van voor? :P
Maar ff serieus. Oneindig veel instelling is hetzelfde als tegen de koper zeggen zoek het zelf maar uit, wij kunnen/willen het niet doen. De koper is doorgaans geen ingenieur/ontwerper.
Doe mij maar een Donkervoort
wat moet je met wifi aan boord als je binnen 2.8 seconden buiten het bereik van wat voor wifi-router dan ook bent?
wifi is voor mensen die stilstaan of in de trein zitten
Op de koplampen na een stuk mooier dan een Donkervoort…
Die auto zie ik wel zitten! Alleen al voor de G-power, GPS-bochtenlezer, instellingen…Koplampen geen probleem, enkele modificaties zelf toepassen en je hebt je eigen ‘custumized car’, one of a kind car, leuk voor de zondag of circuit, neih, tis een show car.
Ruben Baeten, je zou deze auto eens moeten testen en kijk of die net zo lekker is als de C8…
Correctie: C8 = AR 8C.
die lampen doen me denken aan mijn 2cv…
die heeft ook kop lampen op stokjes die onder de motorkap wegkomen…
volgens je gps scherpe bocht naar links, maar in werkelijkheid nieuwe rotonde… of die weg bestaat gewoon niet, of … gat leuk worden…
snelste kreeft ter wereld?
@ gogogomagazine.com
en de Donkervoort is weer na-aperij van?
Juist!
echt leuke gadget-auto! serieus, leuk dat je zelf alles gaat kunnen instellen, maar het had iets simpeler gemogen, als ik eenmaal de juiste setup heb ingesteld wil ik zo blijven rijden… niet 100 maal per dag veranderen!
Best creepy.