De internationale media over P2 van Max in Singapore

Auteur: , 41 Reacties

Dat heeft de Nederlander toch maar weer mooi geflikt.

De internationale media over P2 van Max in Singapore

Het is nagelbijten voor Ferrari. In het gevecht om het wereldkampioenschap was het Max Verstappen die gisteren vervelend kwam doen voor Sebastian Vettel. Hamilton pakte de overwinning en de Nederlander ging ervandoor met een geweldige tweede plek. Vettel moest het stellen met de derde plek, wat het gat tussen hem en Hamilton groter maakt. Op knappe wijze wist Verstappen na een pitstop voor Vettel te komen en zijn tweede positie te bewaken tot het einde. Het stuurmanswerk van de Red Bull-rijder is niet onopgemerkt gebleven, want Verstappen werd uitgeroepen tot Driver of the Day. Wat hebben de internationale media hierover te zeggen?

Le Figaro
Een nieuwe klap in het gezicht van Ferrari. Verstappen weet voor Vettel de pits uit te rijden met nieuw rubber en Hamilton profiteert uiteindelijk van deze actie met een groot gat tussen hem en de Ferrari-coureur. Ondanks de goede start van Vettel moet de Duitser het stellen met P3 door een dubieuze bandenstrategie.

F1

Gazzetta
Ronde 18 was de draai van de race. Niet alleen wist de Nederlander voor Vettel te blijven gedurende de rest van de race, maar hij wist op dezelfde banden ook de finish te halen. Gazzetta omschrijft de actie in de 18de ronde als gevaarlijk, maar noemt het tegelijkertijd een sensatie.

The Guardian
Na een succesvolle openingsronde van Vettel gingen er een aantal zaken mis. De vroege pitstop van Ferrari om Hamilton te ondermijnen wierp niet zijn vruchten af. Bovendien vocht Verstappen op uitstekende wijze voor zijn tweede plek, waardoor de uitdaging van Vettel niet het gewenste effect had.

Formule 1

Auto, Motor und Sport
Na een late stop kreeg Verstappen de kans om P2 terug te veroveren. In een direct duel tussen Verstappen en Vettel maakte de Ferrari-rijder geen schijn van kans. Door een strategische fout werd het gat tussen Vettel en Verstappen uiteindelijk alleen maar groter. Op het einde was er sprake van een verschil van dik 30 seconden.

ESPN
Hoe kon het zo fout gaan met Ferrari in Singapore? Kopt ESPN. Het was een dure grap; toen Vettel achter Perez terechtkwam en uiteindelijk kostbare tijd verloor. Het was nét te weinig om Verstappen nog te kunnen inhalen die een pitstop achter de rug had zitten. Ferrari moet het tijd gaan keren om nog mee te kunnen doen. Nog één zo’n weekend voor Hamilton en het is voorbij voor Vettel.



41 reacties

Jammer dat niemand meldt dat Verstappen op een compound harder gewoon bij Vettel wegreed.. daar zit de “winst” van plek twee. Dat hij ervoor kon komen was mooi maar gezien het tempo had hij wellicht ook Vettel wel kunnen aanvallen. Of zou de RedBull zo extreem moeilijk te volgen zijn?
@w0o0dy: zowel RIC als BOT vertelden na de race dat in de buurt komen van je voorganger extreem lastig was, laat staan inhalen. Zal ongetwijfeld met “dirty air” te maken hebben.
@henk_he: beiden gaven zowel in de kwalificatie als in de race flink wat tijd toe op hun team-leider… Toeval? Of slappe excuses?
@w0o0dy: Denk dat Vettel wel harder had gekund maar in het duel met Perez zijn banden heeft verpest. Bovendien probeerde hij de race op die banden uit te rijden. Maar toch een mooi plekkie voor Max.
@rickthestig: Door een duel met 1 andere rijder meteen je banden verpesten. Ook al zo’n punt waarvan je denkt….Waarom toch?!
@rickthestig: Als hij harder had gereden door de druk van Max wanneer deze net achter hem had gekomen, had hij dus waarschijnlijk nog eens moeten wisselen en alsnog positie verloren, misschien zelfs van Bottas en Riciardo.
@w0o0dy: ze vermelden dit niet aangezien Vettel zijn banden moest sparen om het überhaupt tot de finish te halen. Aanvallen is al lastig en bijna onmogelijk als je daarna geen banden meer hebt om de race uit te rijden / verdedigen. Niet heel gek dus.
@barryyy: als jij gelijk hebt dan zouden ze binnen een paar seconden hebben besloten dat Ultra soft eigenlijk fout was en dat Vettel niet aan mocht vallen.. volgens mij kon hij het gewoon niet bijhouden en werd daarna de strategie pas omgegooid.
@w0o0dy: Vettel stond toch voor Max voordat hij de pitstop deed? Daarna kon hij (zoals hij zelf zei in een interview achteraf) niet nog een pitstop maken omdat het gat dan te groot werd en hij het dus op Ultra’s moest uitrijden. Naar mijn weten noemde hij ook iets over banden konden op volgas het niet redden naar het einde (volgens de berekeningen van Pirelli)
@barryyy: Max komt vrijwel gelijk met Vettel op de baan terecht en er volgt niet één aanval… Max komt ervoor en rijdt weg.. dat klinkt als niet kunnen volgen IPV als we gaan uitrijden op de Ultra
@w0o0dy: ik snap het idee, maar Vettel zat er in ‘t begin nog flink in de buurt. Gezien Max zijn historie mbt goed verdedigen en het lastig inhalen in Singapore heeft Vettel misschien doorgehad dat er toch te weinig te halen viel. Better safe than sorry (heeft hij misschien toch iets geleerd van zijn fouten?!)
@w0o0dy: En dat hij ondanks de relatief koude banden toch genoeg marge had om er langs te gaan!
@w0o0dy: in het begin van zijn stint zat vettel er anders vrij constant achter. Zal ook iets te maken hebben gehad met bandenmanagement van vettel, want volgens pirelli warem die banden alleen mogelijk bij een 2stops. Vettel heeft het in een 1stops gedaan.
Waarom zou je de actie in ronde 18 als gevaarlijk omschrijven? Was gewoon uitstekend gedaan door Verstappen. Auto breed gehouden en Vettel geen kans gegeven om er voorbij te kunnen. Maar geen van beide kwam hierdoor in gevaar.
@viezefreddyw: misschien bedoelen ze gevaarlijk in de zin van: gezien de historie van de rijders c.q. de nog wel eens slechte beslissingen m.b.t de deur dicht gooien of voor een ‘gat’ gaan?
@viezefreddyw: ronde 1 dacht perez hetzelfde te doen, echter dit slaagde beter. Vettel had eenzelfde gat in t3 als Ocon, maar was net wat verstandiger.
@peug206: Inderdaad net wat verstandiger, maar Ocon en Perez was net even anders aangezien er links van Perez nog een Haas te vinden was. Perez zat daardoor in de sandwich.
@viezefreddyw: Als je de beelden terug kijkt zit er links van Perez geen Haas meer op dat punt in de bocht. Die haakt net daarvoor al af, om zijn voorvleugel te redden.
Ik denk dat Lewis zich langzaam mag verheugen op zijn 5e titel. Nadat Vettel zijn eigen ruiten ingooit, verpest Ferrari het nu voor zichzelf met hun vreemde strategie. Auto’s bouwen kunnen die Italianen wel, maar soms is het toch een apart team.
@berlinetta: precies. Ferrari is van oudsher een wat chaotisch team. Dat breekt ze nu zozeer op dat het ze zelfs het wereldkampioenschap gaat kosten. Ik had gehoopt dat Vettel de benodigde gründlichkeit en pünktlichkeit in de teamorganisatie aan zou brengen. Zoals zijn landgenoot dat deed toen die in 1996 voor Ferrari ging rijden. Helaas voor Vettel en Ferrari wint Mercedes het op punten als het om nauwkeurigheid, zorgvuldigheid en execution gaat. Eigen schuld, dikke bult heren. Als ik jullie was, zou ik me door laten lichten door McKinsey.
@kunstomdathetmoet: ook zou zelfs willen zeggen: voor het 2e opeenvolgende jaar dat dit gebeurt.
@kunstomdathetmoet: volgens mij maakten ze bij Mercedes dit jaar ook wel eens dure tactische fouten met hun pit stop strategie. Denk bv aan Oostenrijk
61 ronden voor elk van de top 6.
3 inhaal acties: Vettel op Max, Vettel op Perez en Max-pit-Vettel.
De lol van deze race zat m niet bij de top 6.
Alonso eindigt best-of-the-rest. Ik heb m volgens mij, na de on-board van de start, niet meer in beeld gezien: terwijl hij het toch maar mooi voor elkaar had!
Leuke plaatjes in het donker in Singapore; maar verder heeft het weinig met F1-racen te maken.
@gregorius: Alonso nog even drie seconden gezien nadat hij ineens uit het niets een ronderecord te pakken had!
@gulli: Jammer dat Magnussen het nog even van het afpakte.
Overigens: mooi dat Magnussen het afpakte. Gelijk daarna heeft ie de motor op standje 1 gezet en verloor nog even 2 seconden per ronden op iedereen voor hem. Zo hoort het als je achteraan rijdt.
@Gulli: wat Alonso deed was anders niet zo spannend, door als 11e te starten kon hij vanaf de beste plek starten op softs, wat – als je logisch na denkt – de beste strategie was. Volgens mij heeft Alonso verder ook niet ingehaald, alleen kwam die door de juiste strategie niet klem te zitten achter een Williams.
@gregorius: helemaal mee eens. Afgezien van de mooie de overview-shots heeft Singapore maar weinig echte meerwaarde voor de kalender wat mij betreft. Sure, de openingsronde is vaak spectaculair, maar dat is op de meeste circuits wel.
SV5 is kansloos nu, 40 punten is een te groot gat. Betekent dat LH44 praktisch 2x moet uitvallen en SV5 stevig in de punten moet rijden. Vooral dat uitvallen van LH44 zie ik niet gebeuren…is jammer want het was juist spannend om naar te kijken als neutrale kijker.
@legoblokje: Ik twijfel zelfs nog aan dat stevig in de punten rijden van Vettel. In die 6 races is de kans groot dat of Vettel zelf weer een fout maakt of Ferrari komt weer met vreemde keuzes.
Even deze deponeren: Als Vettel de komende 6 races wint heeft ie de titel gewoon binnen, zelfs als Hamilton iedere keer 2e wordt. Onmogelijk? In 2013 won Vettel de laatste 9 races. Zeg nooit nooit.
Leuk circuit, alweer een saaie race!
Prachtig hoe Verstappen na de pitstop zijn auto voor die van de veel sneller rijdende Vettel wist te prikken. Grote klasse. De meeste coureurs hadden Vettel voor laten gaan.
Ik snap überhaupt niet waarom je halverwege nog naar ultrasoft switcht. Dat doe je om ff snel wat tijd in te halen of uit te lopen omdat ze sneller zijn, maar dan moet je er wel voorbij komen. Dat werkt toch niet op Sepang waar je niet makkelijk kunt inhalen!?
@gulli:
Misschien hoopten ze op nog een safety car.
Maar ‘hope is not a strategy’.
@Gulli: Sepang? Tikfoutje zeker voor Singapore?
@enjoypunani: lol was een brain fart denk ik. Misschien mis ik het circuit wel. In elk geval wel meer plek om in te halen!
Leuk dit internationale verslag. Misschien wel de mooiste race van het jaar… en toen begaf m’n laptop het waarop ik de race zag, 5 min. na de start. Baaaalen!
@ericd: In mijn ogen heb je niet echt veel gemist hoor. Zo spannend was het niet. Wel een mooi circuit zo in de nachtelijke stad.
Ik gun Max de driver of the day award, maar was het niet fantastisch geweest als Sirotkin deze had binnengesleept!? (nu net 2e)
Nog meer chili con carne eten voor nog vuilere lucht dus…
Bijzonder sterk optreden van Verstappen. Zowel in de kwalificatie als de race. Uiterst beheerst gereden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).