De Jaguar XF Sportbrake is officieel

Auteur: , 36 Reacties

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. De XF in stationvorm is hier.

Even leek het erop dat er helemaal geen nieuwe XF Sportbrake zou komen, maar later bleek dit niet te kloppen. Zojuist is dan ook in Londen het doek getrokken van deze elegante station. We gooien er meteen wat cijfers in: de Sportbrake heeft 565 liter aan bagageruimte, 1.700 liter als je de achterbank volledig neerklapt. De auto heeft een Cw-waarde van 0,29 en komt met vier- en zescilinder motoren op de markt.

Qua dieselmotoren kun je kiezen voor tweeliters met 163, 180 of 240 pk. Ook is er een 3.0 V6 diesel met 300 pk. Op het gebied van benzine komen er twee varianten. Een 250 pk viercilinder en een 380 pk sterke zespitter. Enkel de instapper met 163 pk is leverbaar met een handbak. Alle andere varianten komen met een automaat. De XF Sportbrake is ook te krijgen met vierwielaandrijving. De mogelijkheden zijn per motorvariant verschillend.

De Jaguar XF Sportbrake is er in Nederland vanaf 55.680 euro. Dan krijg je de 2.0d E-Performance met handbak. De XF Sportbrake 25t benzine met automaat is er vanaf 63.940 euro. De auto staat vanaf oktober in de showroom.

UPDATE: bewegende beelden zien? Check de video op autojunk.nl.



36 reacties

In combinatie met een V6 voorin een heerlijke auto.
” It’s a Jagggg…”
Oef, die achterlichten zijn wel echt huge zeg. En naar mijn smaak wat te laag. Verder erg fraai.
@stfu: idd, snap dat niet dat designers die proporties zo okay vinden? Verder wel het type design waar het nu weer naar toe gaat: vouwloos.
@stfu: Van de kont gezakt…
Aii, waar het zo een fraaie auto had kunnen zijn, vind ik de achterzijde bijzonder onaantrekkelijk.
@thezwart: In die sportuitvoering valt het wel weer mee.

Dan valt die dikke rimpel boven de achterlichten minder op vanwege de meer opvallende bumpers. Daarnaast is de chroomstrip hier donker, dat maakt het ook wat minder zwaar vind ik.
Ik ga alvast beginnen te sparen!

Nu de XE nog, maar die kans is wel heel klein vrees ik.
Laat, maar zo wat een mooie auto zeg! Hopen dat we deze iets meer op de weg zullen gaan zien.
@ederooij: zo he absoluut! Wat een elegante en toch brute station. Me gusta.
Mooie wagen hoor! En tof dat Jaguar het nog aandurft om zo laat alsnog een station te introduceren. Maar met de net nieuwe BMW 5 op markt zullen er helaas niet zo veel verkocht gaan worden vrees ik.
Ooeeehh, hij is mooi geworden zeg! De Britten weten wel hoe een station gebouwd moet worden. Het is qua laadruimte niet de grootste in zijn klasse maar wel een van de mooiste.
Zo dan! Dat ziet er strak uit, een mooie toevoeging voor het Neerlandsch wagenpark.
Al ben ik bang dat we hem niet heel vaak gaan zien. :(
Een beetje teleurgesteld moet ik zeggen.. De BMW, Audi, Mercedes-Benz varianten hoeven hier qua design eigenlijk niet voor onder te doen terwijl dat naar mijn mening in het verleden wel zo was. Tel daarbij op dat het interieur van deze wagen echt niet meer op het niveau is van de drie Duitsers en het gps-systeem al helemaal niet mee kan met bv. iDrive en ik vrees dat we hier geen verkoopstopper hebben staan..
@jonathan1996: heb je al met deze gereden?
Deze auto is gloednieuw, er zal echt wel een betere multimedia systeem in zitten. En heel eerlijk, ik vind het interieur van een Jag veel mooier dan de Duitse 3.
@rufctr01: Ik heb er nog niet mee gereden nee (rare vraag?) maar wel al met de huidige berline versie en dat systeem pffff, ik vraag me soms af of ze het expres zo slecht maken.

Het interieur is natuurlijk heel subjectief maar als het er nagenoeg nog hetzelfde uitziet als 9 jaar geleden dan kan je toch niet goed bezig zijn vind ik.
Ik vind het de mooiste station in zijn klasse. Echt een mooi ding. Hopelijk gaan we hem veel zien op de wegen.
Mijn ogen doen echt pijn als ik die achterkant zo zie.
Hmm, ik denk dat ik de V90 opeens niet meer zo mooi vind.
Dat komt nu wat sneu over, de advertentie hieronder.
Brake = open vierwielig rijtuig om paarden af te richten
Brik = open vierwielig rijtuig
Eigenlijk dus vrij lullig om je eigen product een brik te noemen !
De mooiste auto in zijn klasse, de Britten weten wel hoe je stijlvolle auto’s moet bouwen.
De vervanger voor mn 159 is here!!!
@e34m5touring: ik wil wel in aanmerking komen voor de 159
Moet er aan wennen, maar zoals ik hier boven al ergens schreef is de achterkant in de sportuitvoering een stuk beter te pruimen.

Verder is de zijkant wel strak na meerdere foto’s gezien te hebben. Is een beetje een combinatie van de Jaguar XJ, Volvo V90 en de Mercedes CLS Shooting Brake.

In stationwagonvariant ga ik liever voor een concurrent, maar aan de andere kant: dit staat wel errug goed op de oprit als 380pk V6 naast een Range Rover Sport of Velar.
Jaguar, Jaguar, een panoramadak dat niet open kan, dat kan in deze klasse echt niet.
Dus net zoals bij de vorige: op het moment deze dingen straks 3 jaar oud zijn, is het nieuwe model al weer op de markt.
Kan me zo voorstellen dat dat niet geweldig is voor de afschrijving van deze dingen.
@gregorius: Wat dan weer goed nieuws is voor de jong gebruikt kopers!
@e34m5touring: ja, maar dan rijd je dus wel in het oude model rond.
@gregorius: Ja dat is een beetje inherent aan gebruikte auto’s kopen he.
@e34m5touring: Mijn punt is juist dat de meeste gangbare, terugkomende premium modellen het een jaar of 6 uithouden. Na een jaar of 3 komt er een kleine facelift en klaar is Kees. Dus op het moment de facelift uitkomt, kan je een mooie pre-facelift versie krijgen van 3 jaar oud voor 50% van de prijs. Bij de Jag-station staat het nieuwe model al klaar op het moment deze stations die 50% grens bereiken.
@gregorius: Ja goed, dan ga je er voor het gemak van uit dat jouw 6j regel door Jag wordt gehanteerd.
De achterkant is vlamnieuw. Als bij de facelift het front iets veranderd kun je dat zo mee laten lopen. Die is immers identiek aan de sedan. Interieur etc net zo. Dus zo ingrijpend hoeft dat niet te zijn. Vroeg of laat zul je toch moeten updaten en zal dat de restwaarde van het uitgaande model negatief beinvloeden. T’is voor Jaguar zaak voor dat punt zoveel mogelijk te verkopen. En dat doe je niet door te wachten met introduceren.
De BMW 6-Serie GT die eerder vandaag is onthuld is in vergelijking met deze XF een beauty. Dat zegt een hoop!

Ik vind dit echt een gedrocht. Die achterlichten zijn veel te groot en ze zitten te laag.
Kan toch geen 5-serie tegenop!
Fraaie auto geworden, wel even wennen aan de gigantische achterlichten maar die geven het geheel,toch een beetje de jag twist.
Wauw, ik vind hem echt prachtig. De huidige XF vond ik als sedan wat saai en beduidend minder mooi en elegant dan zijn voorganger, maar de sportbrake maakt erg veel goed.
Oh, en ondanks dat ik eigenlijk tegen diesels ben, doe mij toch maar een 3.0d, donkerblauw, crème bekleding en absoluut geen AWD graag.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).