
Nieuw was het onverkoopbaar, maar de Kia Stinger als occasion is echt aantrekkelijk.
Elke week overstroomt de inbox voor de Autoblog Advies rubriek, waarvoor dank! Geregeld zitten daar aanvragen bij van auto’s die ALLES zijn. Want we willen allemaal een auto met veel luxe, goede prestaties, hoge mate van betrouwbaarheid en gunstige prijs. Dat is natuurlijk bijzonder lastig om voor elkaar te krijgen, zeker aangezien een auto ook niet te duur mag zijn.
Maar we hebben er eentje gevonden die nu wel erg interessant begint te worden. We starren ons helemaal blind op Alfa Romeo Giulia‘s, maar als je geen diesel wil dan ben je al gauw 25 mille kwijt voor een 2.0T.

Een kale. Wil je een paar leuke opties (Veloce pakket, sportstoelen en zo) dan gaat het al hard richting de 30.000 euro, eigenlijk er overheen.
Kia Stinger als occasion
En zo kwamen we uit op de Kia Stinger, want die beginnen nu ook goedkoop te worden. We kennen allemaal de 3.3 T-GDI die voor een ton op de prijslijst stond, dat is natuurlijk gekkenwerk. De 2.0 T-GDI was betaalbaarder en zelfs in vergelijking met een nieuwe 4 Serie GC best een goede aanbieding. De afschrijving heeft zijn werk nu een beetje gedaan en verrek zeg: het begint leuk te worden!






Deze rode GT-Line bijvoorbeeld. De auto komt uit 2018 en is dus 5 jaar oud, maar zie je er niet aan af. Dat uiterlijk is echt een groot pluspunt van de Kia Stinger. De rode kleur helpt daar natuurlijk enorm bij. Het geeft de auto een bijzonder toffe uitstraling, alhoewel er geen een kleur is die de Stinger niet staat. Enig smetje misschien zijn de velgen, dat zijn niet de mooiste. Maar ja, een setje dikke Enkei’s eronder en deze gebruiken als winterwielen en het probleem is opgelost.




Dit is waarschijnlijk de ideale uitvoering voor de meeste Nederlanders. Met 255 pk heb je alsnog meer dan voldoende vermogen in deze Kia. De Stinger sprint daardoor in 6 tellen naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid begrensd op 240 km/u. Het verbruik is volgens Spritmonitor 1 op 11, dus als je rustig aan doet valt het verbruik ook behoorlijk mee.









Interieur
Dan het interieur en de uitrusting. Als het om het laatste gaat, is iedereen enthousiast want eigenlijk zit al het mogelijke er wel op. Mensen gaven destijds aan dat het interieur van de Kia Stinger het niet haalt bij een Premium Duitser en dat klopt ook. Maar laten we heel eerlijk zijn: het scheelt niet heel erg veel, eigenlijk!







Tenslotte de betrouwbaarheid. Bij een Duitse auto moet je je nu zorgen gaan maken om thermostaten, oprekkende kettingen, olieverbruik, falende automaten en andere premium storingen. De Kia Stinger heeft nog gewoon fabrieksgarantie!
Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Mocht jij nog een Autoblog Adviesje wensen, dan kunnen wij dat voor je regelen. Vul hier alles in. Hoe completer en specifieker je de aanvraag doet, hoe beter we er een advies voor kunnen maken.





Een rode auto met rood interieur…hoe verzin je het…🤮
Misschien exploiteerde de vorige eigenaar (m/v/x) horizontale dames.
Wat is daar mis mee? Vind ik een volkomen logische combinatie (heb ook meerdere wagens zo gehad) want wie rood een mooie kleur vindt, die vindt dat zowel voor buiten als binnen natuurlijk.
Dat het nét een andere tint is vloekt nogal. Nu ben ik niet zo van het kerkje maar dit soort vloeken raakt mij in m’n OCD.
Ben meer van contrast, een mooi ivoorkleur of licht beige oogt net wat beter.
Gelukkig dat smaken verschillen. Maar rood met rood vind ik persoonlijk een hele mooie combinatie, kijk maar naar de foto’s van de MG Cyberster afgelopen week op AB. Mijn moeder had vroeger een A-klasse in dezelfde kleurstelling…
Nou altijd beter dan een zwarte auto met een zwart interieur.
Op zich een goede deal als je fabrieksgarantie hebt. Ik weet niet hoe betrouwbaar de 2.0T in europa is maar mijn Amerikaanse versie was onderdeel van een class-action en na 75k mijl stuk (wel gratis een nieuw blok, maar 2 maanden zonder auto)
Ik stap van atmosferisch straks over op elektrisch, over een jaar of 6-7. Al die downsize blokken heb ik geen zin in, ze hebben vrijwel zonder uitzondering problemen. 1.2 purepech, ecoboom, thp, etc etc etc.
En?
Wil je nu een schouderklopje?
2.0 is toch niet echt een downsize-blokje?
Jouw zuigende motor zal niet veel groter zijn!
Poeh jij bent lekker edgy man, ja geef mij maar een schouderklopje. Verdien ik wel nadat ik mijn mening heb gegeven.
Natuurlijk is een 2.0t een downsize blokje. Want vroeger was dit een 6 pitter. Mijn auto heeft 140pk uit een 2.0, dat is 70pk per liter. Doordat er tegenwoordig wel 130pk per liter gehaald wordt is er veel meer stress op de motoren, plus veel meer onderdelen.
Het meest jammere is nog dat je er qua verbruik nauwelijks een voordeel van hebt. 1 op 11 is nog altijd een hoog verbruik voor slechts 250 pk benzine. Wel de lasten, niet de lusten.
Ik snap je keuze wel. Alleen diesels worden beter van turbo’s.
Kan goed zijn, maar in België betaal je nog steeds taks op basis van motor inhoud. Een 2L ongeacht het pk of de uitstoot zit in D betaalbare categorie. Een 6 cilinder is vrijwel onbetaalbaar. Dan maar een veel te hoogtoerige 4 cilinder. Ook al is het verbruik gelijk.
De Theta II motor is als je kijkt naar het aantal recalls, objectief onbetrouwbare bagger. Nee bedankt
Hahaha, ‘premium storingen’.
Briljant en oh zo waar…
Snap deze niet echt, voor drie mille meer heb je de 3.3 v6 370pk feestuitvoering uit 2018 met nog geen ton op de klok… en garantie tot 2025
Ben geen fan van rood interieur, zeker niet icm rode lak. Overigens droogt het model beter op dan gedacht. Doug DeMuro heeft volgens mij ook zo’n ding als occasion gereden en die was er ook over te spreken meen ik me te herinneren. Ik vind de velgen best prima, beter dan de interieurkleur, dat is voor mij persoonlijk wel een dealbreaker.
Doug als referentie punt ..
Ik betaalde 20K voor een Cadillac CTS 2.0T met 270PK weliswaar in België maar een pak meer opties voor 2/3 van de prijs. Denk aan zetel verwarming en koeling achteraan, sper differentieel, flippers om te schakelen, starten op afstand,…
30k voor een Giulia te veel vinden en dan een Kia aanraden voor dik 33k. Juist.
Maar.. het is toch niet echt een hele mooie auto? Ja de Maserati-achtige achterkant wel trouwens.
Tussen de Golfjes en Model 3’s is dit best een indrukwekkende auto om te zien met een fraai, lang en sportief silhouet. De gemiddelde inwoner van Nederland pakt eerder een C160 / 316i met AMG- respectievelijk M-Pakket en heeft daar hetzelfde bedrag voor over.
Enige smetje is eigenlijk dat navigatiescherm. Oogt als iets wat zelfs bij Mercedes nog de keuring niet doorkwam.
Je hebt wel een punt. Meerdere eigenlijk.
Deze auto blijft ook tweedehands het zelfde probleem houden. Het is een sypathieke auto maar het is geen BMW.
Hoewel het prachtige auto’s zijn, zou k nooit een Kia/Hyundai kopen die buiten garantie is. M’n pa z’n Hyundai is nu 3jaar buiten garantie (8jr oud), en heeft t laatste jaar voor ongeveer 3300euro aan reparaties nodig gehad van eigenlijk kleine onnozele dingen….
Hij is wel gaaf hoor. Rood op rood moet ik wel even aan wennen.
Ik vind 33K wel echt serieus veel geld nog.
Ik vind de velgen goed er bij passen.